Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Teško je reći jer se u Srbiji naplaćuje punjenje po vremenskom trajanju punjenja (u minutama) i ne po kWh kao što je to praksa na većini punjača u Evropi.

Dosta stvari utiče na punjenje na DC punionicama. Evo neke ću i nabrojati.
Ako imaš jeftinije ili starije električno vozilo platićeš više jer takva vozila se sporije pune.
Ako je procenat napunjenosti baterije viši kada dođeš na punjač brznina punjenja je niža i opet će te izaći skuplje.
Ako je baterija previše hladna ili previše topla opet će te punjenje izaći skuplje.
Ako je punjač na suncu opet će te punjenje izaći skuplje jer može doći do pregrevanja i smanjenja snage punjenja.
Ako je raspoloživa priključna snaga na elektro mrežu niža od snage punjača onda se u punjač ugrađuju dodatne baterije koje nekada ne mogu da stignu da se napune ako je neko u kratkom vremenskom periodu punio pre tebe.
Ako se pune dva vozila na istom punjaču često se dešava da se snaga punjenja prepolovi zbog maksimalne ograničene snage punjača ili snage priključka na elektro mrežu.
A često se dešava da i sami operateri smanje snagu punjenja zbog raznih izmišljenih razloga.

Što je snaga punjenja niža to je trajanje punjenja duže. Što je punjenje duže, skuplje te punjenje izađe.

Na svim punjačima u mreži Charge&GO je prosečna cena punjenja na sporim AC punjačima od 11 ili 22 kW od 780 do 936 RSD na sat. Ako se uzme da se 95% električnih automobila puni snagom od 11kW (zbog gubitaka i još nekih sigurnostnih ograničenja to bude bliže 10kW) znači da je cena punjenja približno 75 RSD/kWh (što je oko 0,60 EUR/kWh). To je preskupo jer na takvim punionicama punjenje traje u proseku od 3 do 4 sata za napunjenost od 60% baterije. Tako da su takve punionice uglavnom prazne kod nas prazne. Cena bi morala da bude između 0,30 ili 0,40 EUR/kWh kao što je u Hrvatskoj ili Sloveniji ili niže da bi bila prihvatljiva.
Punjenje na DC punionicama je jako teško komentarisati jer snage punjenja su od 20 do 160kW u zavisnosti od punionice. Ako uzmeno prosek snage punjenja od 120kW i cenu od 81 do 97,20 RSD/minut i ako imate sreće da ništa od gore nabrojanog ne utiče na brzinu vašeg punjenja onda će te postići neku prosečnu cenu kao što je u komšiluku ali ako snaga bude niža zbog gore pomenutih razloga onda vam cena po kWh kada preračunate ide i do duplo više nego što je cena u komšiluku. Cena bi morala da bude od 0,40 do 0,50 EUR/kWh kao što je u Sloveniji ili Hrvatskoj ili niža jer kod nas je cena struje niža, troškovi održavanja su niži, a i standard građana je niži.
A treba uzeti u obzir i da se kod nas naplaćuje i nadoknada za svako započeto punjenje što baš i nije praksa na većini evropskih punjača.

Kod nas se vode logikom 'šišaj' stance jer naši takve automobile ne voze ali nisu ni stranci baš tako glupe ovce koje možeš u nedogled da šišaš.

Na Tesla punjačima je u Srbiji punjenje besplatno ali na njima se mogu puniti samo vozila Tesla. Inače su snage od 160 do 250 kW. Cena punjenja na Tesla punjačima u drugim državama je od 0,30 do 0,40 EUR/kWh.
 
Poslednja izmena:
Ne znam šta se desilo u poslednjih 2-3 meseca. Ranije su na inostranim aplikacijama bili dostupni i punjači u Srbiji. Medjutim pre mesec dana sam uočio da više ne podržavamo Srbiju. Isto je i kod enBW jedne od najpopularnijih aplikacija u Nemačkoj.

Nešto se desilo tako da naši punjači nisu više vidljivi u bazi podataka.


IMG_F68E5C514C62-1.jpeg
 
Punjenje u roamingu zna biti često mnogo skuplje nego u matičnoj aplikaciji mreže punjača.

Charge&GO se je oslanjao na Finsku mrežu Virta. Sa njima su izgleda raskinuli saradnju pre nekoliko meseci. Postavljaju novi sistem upravljanja i naplate. Trenutno nemaju aplikaciju za pametne telefone. Pokretanje i naplata se trenutno vrše putem 'web browser-a'. Link: https://client.chargego.rs/map

Orion eMobility je izgleda isto prešao na novi sistem upravljanja i naplate. Mislim, da su postigli neki oblik saradnje sa jednom slovenačkom firmom.

Tako, da možda ni Charge&GO ni Orion eMobility još nisu sklopili roaming ugovore sa stranim operaterima mreža punjača.
 
Ne znam šta se desilo u poslednjih 2-3 meseca. Ranije su na inostranim aplikacijama bili dostupni i punjači u Srbiji. Medjutim pre mesec dana sam uočio da više ne podržavamo Srbiju. Isto je i kod enBW jedne od najpopularnijih aplikacija u Nemačkoj.

Nešto se desilo tako da naši punjači nisu više vidljivi u bazi podataka.


Pogledajte prilog 170825
Godinu dana ne mogu da realizuju tender o nabavci električnih punjača i nadzora za ugradnju istog.I samo održavanje je problem kao i jedinstven i transparetan sistem naplate.
 
Zašto je potreban privatnim firmama tender za nabavku punjača za električna vozila?
Ako se ne varam i Charge&GO i Orion eMobility su privatne firme.

Potreban je tender samo za nabavku punjača koje postavljaju Putevi Srbije na naplatnim rampama na autoputevima. Njih i tako u upravljanje preuzima Charge&GO (najverovatnije namešteno) i ti punjači su u funkciji dokle rade, kada se pokvare niko ih ne popravlja. Tu praksu da državna firma kupi i postavi punjač, a privatna da ga eksplatiše dokle radi treba pod hitno ukinuti.

U Hrvatskoj najveću mrežu punjača ima državna firma - Hrvatska elektroprivreda. Dok kod nas se taj u budućnost unosan posao izgleda namešta privatnicima.
 
Naravno da privatnicima to niko ne brani i ne treba sem naravno Epsa i problema priključka na mrezu,kao i najnovija obaveza pumpama i investitorima.

A ako ih vec postavlja drzava trebalo bi da se mediji pozabave tim problemom i objasne narodu kako stoje stvari tj da li nam uopšte treba takav način širenja mreže kao i platfme z naplatu i formule za kreiranje cene kwh.
 
Godinu dana ne mogu da realizuju tender o nabavci električnih punjača i nadzora za ugradnju istog.I samo održavanje je problem kao i jedinstven i transparetan sistem naplate.
Nisam baš razumeo, ko ne može da realizuje tender o nabavci električnih punjača?

Punjenje u roamingu zna biti često mnogo skuplje nego u matičnoj aplikaciji mreže punjača.

Charge&GO se je oslanjao na Finsku mrežu Virta. Sa njima su izgleda raskinuli saradnju pre nekoliko meseci. Postavljaju novi sistem upravljanja i naplate. Trenutno nemaju aplikaciju za pametne telefone. Pokretanje i naplata se trenutno vrše putem 'web browser-a'. Link: https://client.chargego.rs/map

Orion eMobility je izgleda isto prešao na novi sistem upravljanja i naplate. Mislim, da su postigli neki oblik saradnje sa jednom slovenačkom firmom.

Tako, da možda ni Charge&GO ni Orion eMobility još nisu sklopili roaming ugovore sa stranim operaterima mreža punjača.

Da, punjenje u matičnoj mreži je po običaju jeftinije.
Na Charge&GO sam probao da se registrujem ali sam odustao jer zahtevaju uplatu od 3000rsd koje ti posle prebace na račun.
 
Putevi Srbije...pre nekoliko godina su instalirali 8 punjača od kojih pola i ne radi na max snazi jer niko nije razmišljao o snazi trafostanica pa su pre godinu i po dana raspisali konkurs za još lupiću sada 8 kom i onda počinje igranka žalbi primedbi i dodeljivanja ugovora pa opet žalbi i tako.

Prodjoše dve turističke sezone bez novih punjača a i ovi stari su već prevazidjeni.

Ko je ispratio ovih dana CATL je najavio za kraj godine serijsku proizvodnju novih Shinshang LFP baterija koje će promeniti svet a nama se na koridoru firme svadjaju oko 0.001 posto power faktora ili modulima u punjaču.

Naravno većina ljudi ovo ne prati ali je stvarno smešno šta se u ovoj zemlji dešava.
 
Весић: Следеће недеље тендер за уређење 20 одморишта на ауто-путевима
Четвртак, 17.08.2023. у 15:27
https://www.politika.rs/scc/clanak/...der-za-uredenje-20-odmorista-na-auto-putevima

Весић: Србија ће бити земља са највише електропуњача на путевима у региону

Понедељак, 28.08.2023. у 12:52
https://www.politika.rs/scc/clanak/...-najvise-elektropunjaca-na-putevima-u-regionu
 
Tesla ne vredi ni toliko, pogotovo ne u Evropi. Ne nudi ništa posebno pa da kažeš da vredi toliko. Autopilot je beskoristan u Evropi, jer je dizajniran za američke gradove, a toga u Evropi jedva da ima. U Srbiji tek ne bi bio bezbedan. Sve ostale stvari, kao centralni displej je čisto zaluđivanje. Na početku je to super zanimljiva stvar, ali dosta odvlači pažnju i u jednom trenutku će postati naporno. Na primer za uključivanje klime - okej, jedan Klik ili dva, a da bi isključio klimu npr. pozadi, moraš da precizno tapneš neki deo i onda opet kako bi isključio. A to nije nimalo bezbedno u vožnji.

Tesla je meni igračka, sa svim svojim funkcijama i upravo zbog njih.
 
Meni je skroz ok. Naviknes se da ide preko displeja a osim toga neces se sudariti kad te upozorava non stop nesto.
Ono sto se meni desava jeste da mi je Tesla pomogla barem 7-8 puta da se ne zakucam u nekog ispred sebe :) koci sama.
Najveci benefit je kad stigne update osecas se kao da "imas nesto novo". Druga stvar je nemas servise koje imas kod tradicionalnih vozila.
Aplikacija za mob je super.
 
Poslednja izmena:
Ja u tvom posti vidim cene iznad 80000
Fora je sto uglavnom kupuju na firmu. Zatim dobijes povracaj poreza kroz 179 ili bonus depretiation. Na sve to imas $7,500 tax credit (nepovratna sredstva).
Šac metodom otprilike te auto izadje 45% od one cene gore.
 
Kod nas bi bilo dobro da se pojave neki kineski proizvođači... sa svojim kvalitetnim automobilima i niskim cenama. Možda čak i da pokrenu proizvodnju ovde.

Ali nažalost mi za njih nismo atraktivno tržište.

Što se terenskih vozila tiče, mislim da nema boljeg od britanskog Munro Mk1. Ali cena je, naravno, da te zabole uši.
 
Kinezi su još pre petnaestak godina probali da naprave fabriku u Bugarskoj al su odustali jer ke prodaja bila katastrofalno loša, ali sad elektrifikacija menja stvar iz korena.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Kinezi su još pre petnaestak godina probali da naprave fabriku u Bugarskoj al su odustali jer ke prodaja bila katastrofalno loša, ali sad elektrifikacija menja stvar iz korena.

Jedino ako automobile koje proizvode npr. kod nas mogu da izvoze negde. Proizvodnja samo za naš tržište im neće doneti neki profit.
 
Sono Sion je imao 44.000 rezervacija pa je propao.
 
Vrh