Šta je novo?

Električna vozila i punjači

navijam za električne automobile, ali teško da će za narednih 10'20 godina supeti da krenu u masovnu upotrebu. A dotle će se možda izmisliti nešto novo, hidrogen možda?
10 zabluda u vezi električnih vozila
Vidim samo prodor hibrida koji imaju manju potrošnju, ali manja potrošnja znači više predjenih kilomerata, tj duže vožnje, tako da za CO2 nema puno nade. ostaje da se čovečanstvo prilagodi, a i mi ovde na mikro nivou
 
Automobili na vodonik (hydrogen) su velikim delom takođe električni. Tj vodonik se uglavnom koristi u gorivnim ćelijama za dobijanje struje za elektro motor koij pokreće auto.
Postoji nekoliko modela i sa motorom sa unutrašnje sagorevanje vodonika, ali oni su manje bezbedni i imaju malu efikasnost ( oko 25% kao i ostali sus motori). Efikasnost gorivnih ćelija je oko 50%, a litijumskih baterija preko 90%...
 
Hidrogen ima samo jednu prednost u odnosu na litijum a to je brzina punjenja. bezbednost je svakako niža ali to ne treba da brine, i danas imamo LPG i benzin/dizel koji su takođe opasni. U srbiji pluginhibrid ima smisla ako imaš garažu sa utičnicom, ako nemaš, običan hibrid ima smisla za gradsku vožnju. Čist električan auto kod nas teško da ima smisla, međutim, u norveškoj je i ove godine oko 50% kupljenih automobila električno, tamo to debelo ima smisla jer je struja jeftina. često i besplatna na ulicama, porezi na sus vozila ogromni... Jedina mana električnog vozila je to punjenje, ali samo kada se ide na dalek put, za gradsku vožnju mislim da nema problema. Pa sad, zapitajte se koliko često pređete od jednom preko 300km i eto odgovora.
Ono što će se svakako menjati jesu baterije, na tome se baš radi i makar inkrementalno stalno imamo neki napredak. Ako ne u količini i brzini punjenja onda u hemijskom sastavu gde se neka jedinjenja smanjuju ili ovo to teska sa maxelom sad pokušava da napravi postupak izrade baterija na suvo, bez raznih hemikalija koje se trenutno koriste.
Ono što bi meni imalo smisla a ne vidim za sad nigde bi bio neki generator koji bi išao npr na krov automobila a koji bi mogao da rentiraš po potrebi. pa npr danas ideš za Niš i odmah nazad, rentiraš generator za krov, natankuješ ga sa 30 litara goriva i cepaš, ostalim danima samo puniš na struju..
moj favorit od autmobila je prius plugin varijanta. idealan auto za naše uslove, ako se ima garaža ali je preskup. pogotovu kod nas kada ga kupuješ. tj skuplji je od modela 3 osnovne varijante.
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=u-bbG-xxa20[/youtube]
 
Portabl električni generator u gepek elektičnog automobila, pa bar nećemo ostati zaglavljeni negde gde nema punjača.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Nf6WgQfL7DY[/youtube]

Can a Portable Generator Charge a Tesla? What You Need to Know
https://generatorgrid.com/blog/tesla/
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=636018#p636018:3geigyw6 je napisao(la):
direktor » Thu Jul 04, 2019 8:54 am[/url]":3geigyw6]O daa i uzbrdo ...

Probao sam, mogu samo lagane uzbrdice...
 
Elon Mosk upravo uništo budućnost naše nove industrije motanja kablova za automobile. U novom patentu koji će početi da se koristi u sledećem modelu, ideja je da se ukinu čitavi kilometri raznih žica i specijalnih konektora između njih. Umesto toga svako deo kola (naprimer vrata) će imati svoj lokalni kontrolni procesor, a između njih će ići samo prefabrikovana i semi rigidna kombinacija sa svega par žica: računarski bas i napajanje. Iako će i dalje biti potrebni kratki lokalni kablovi do samih periferija, vrednost čitavog posla i pogotovo potreba za jeftinim ljudskim radom će se drastično smanjiti.


Tesla's Developed a New Revolutionary Automotive Wiring Loom. Here's Y You Should Get Excited

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ygSp-vSzyN8[/youtube]
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=636146#p636146:1ok7yx88 je napisao(la):
nensav » Čet Jul 04, 2019 2:37 pm[/url]":1ok7yx88]
10 zabluda u vezi električnih vozila
Kaze: "Postoji zabrinutost u vezi požara i eksplozija izazvanih baterijom. Ranije stare baterije su stvarno imali probleme ove vrste, ali nove litijum-jonske baterije su potpuno bezbedne."

Istina je da su litijum-jonske baterije najopasnije.
 
Ne bih rekao da su opasnije od hidrogena ili plinske boce u autu pa to imamo i uglavnom nema problema. Jeste, svakako postoji šansa da se desi sranje sa litijumom. isto tako većina auto baterija ima sigurnosne sisteme, tesla npr ima i sitne rupe gde višak pritiska može da izađe, ima osigurač na svakoj bateriji koji reaguje ako se baterija abnormalno puni ili prazni i još po koja bezbednosna stvar. telefoni npr, osim samsungovog NOTE telefona ni jedan drugi nije imao taj problem? Ta teslina baterija od 100kw nije monolitna već na protiv ima jako puno malih ćelija. Drugi proizvođači poput tojote i audija imaju one veće ćelije ali i one su odvojene nije ih tako lako zapaliti od jednom. i sve baterije su u svom kućištu koje ih koliko-toliko štiti.
Što se tiče trotineta ja sam svojim jako zadovoljan. i piči i uzbrdo i nizbrdo, jedino što ovi vreli dani dosta greju bateriju pa BMS smanji snagu i onda posle jedno pola sata vožnje trotinet nema baš volju da ide uzbrdo :D mislim da će beogradska klima dosta negativno uticati na bateriju ali živi bili pa videli!
 
Autor citiranog teksta je hteo da uporedi litijum-jonske baterije sa drugim tipovima baterija. U tom smislu, litijum-jonske baterije su najopasnije jer nisu dovoljno otporne na pozar prouzrokovan mehanickim ostecenjima. Mozda je zeleo da kaze da su litijum-jonske baterije novije generacije bezbednije od litijum-jonskih baterija starije generacije, sto je istina, ali ispak nisu "potpuno bezbedne", kao ni sve drugo na svetu.
 
Zavisi koje Li-ion baterije, to je velika grupa baterija sa potpuno različitom hemijom i svojstvima.
Evo npr test LTO baterija od Kineza koji su kupili Ikarbus. https://youtu.be/eAUYbSDEy6I

Generalno najopasnije su litijum kobalt baterije, ali one ujedno imaju i najveću gustinu energije zbog čega se najčešće i koriste.
Za razliku od njih ove litijum titanijum baterije (LTO) su gotovo bezopasne, ali imaju 2-3 puta manju gustinu energije odnosno toliko su puta teže. Glavna prednost im je što se mogu brže puniti i imaju duži životni vek...
 
Baš su bezopasne te baKterije i lako se kontrolišu.


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=wWn4YaJxkmk[/youtube]


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=p4Qhr_LLoJ0[/youtube]
 
Доста ће времена протећи док буде исплативо за 4х4...кад год идем из Б.Баште на Тару имам око 800м висинске још ако вучем неки материјал 200-300кг. То би брзо истрошило батерије. Како имам неколико година соларни систем, мало ми је јасније око пуњења акумулатора. Претпостављам да за теретна возила и џипове у планинама још бар 20 год. неће бити ефикасне замене, а приступачне!
 
Mali fisioni reaktor rešava sve probleme.
 
Štose tiče automobila na vodonik pitanje - koliki bi bio ekološki uticaj kad bi s emasovno koristili? Tu pre svega mislim na elektrolizu vekilih količina vode.
 
После елктролизе би буквално морали да спаљују хидроген како би добили велике количине воде...
 
Ја сами имао ХХО у ауту неколико година, има сврхе за дизеле и старије аутомобиле...код нових треба Бог да подеси протокомер...повећавају снагу и смањују потрошњу, што га брже и жустрије возиш-већа уштеда!
 
tragac":2eik0n3l je napisao(la):
Štose tiče automobila na vodonik pitanje - koliki bi bio ekološki uticaj kad bi s emasovno koristili? Tu pre svega mislim na elektrolizu vekilih količina vode.
Vodonik se za komercijalne svrhe dobija elektrolzom iz gasa (najčešće metana). Dobijanje vodonika vode je totalno neisplativo, jer se potroši daleko više energije nego što se dobije...
 
Obrni-okreni vodonik nije obnovljiv. metan se već masovno koristi kao motorno gorivo i to relativno čisto.
 
Vodonik kao takav je obnovljiv. Kao izvor energije se smatra obnovljivim ukoliko je energija koja se koristi za njegovo oslobadjanje obnovljiva (solarna, vetar, biomasa...).
Metan je relativno cist sa akcentom na "relativno".

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 
Vodonik, metan... I sve energente sto drzava ili monopolisti treba da proizvode, nije resenje jer sustinski ne menja sistem niti dranje gradjana. Trenutno najblize individualnoj energetskoj nezavisnosti su suncana energija, solarni paneli, gde je bar izvor energije besplatan, iako tehnologija za njegovo koriscenje nije, ali je dobra stvar sto se ona kupuje jednom u recimo 10 godina, dok gorivo, vodonik,metan mora svakodnevno, gde drzava onda ima monopol na akcize I poreze. Sunce ne moze oporezovati.
 
@Earthmoving Са водоником сам се доста зезао...са њим може свашта и релативно је једноставно направити. Може за покретање аута, може за сечење, а може и за грејање. Соларни панели су добра ствар. Највећи проблем су акумулатори, све што вреди кошта озбиљно а просечан рок им је око 10 година. Ко као ја живи оф грид, мора да има релативно озбиљан систем. Наравно уз то следе и промене навика. Они иду на опорезивање преко CO2, што је само по себи превара али може им се!
 
Vrh