Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Da radi se na tome dosta u poslednje vreme zbog pritiska iz EU. Verujem da ćemo morati i zatvoriti manje efikasne blokove. Mada i u Nemačkoj najviše zagađenja dolazi od proizvodnje električne energije iako je manje učešće termoelektrana.
982bc20c19c4fdc3a316d77677088f81.jpg
 
Koliko energije ispumpa jedna elektrana a koliko energije ispumpa transportni sistem?
ili ti koliko zagađenja po kilovatu daju ta dva?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=610453#p610453:1yuqjq4x je napisao(la):
Dart » 21 Mar 2019 01:40 pm[/url]":1yuqjq4x]
Stvarno misliš da ne udišeš zagađenje iz Obrenovaca?

ccb923adb1e8442949cb8c1cb14a208d.jpg

Ove termoeltrane sa slike naprave više zagađenja nego sve termoeltrane u EU zajedno...

Vrlo zanimljivo. Zanima me odakle je ta slika (stvarno me zanima, ne ono kao "zanima me" a ustvari pokušavam da potkopavam tvoj argument).
 
Nuklearka je ako ništa dobro prelazno sredstvo budući da daleko manje zagađuje od uglja uz pojačan rizik. Ima neki tip, klinac, koji predlaže novu vrstu reaktora sa nekim topljenim solima, trebalo bi da je dosta efikasniji i dosta sigurniji. a video sam i neki predlog nekih nuklearnih ćelija, drže se u vodi... mrzi me sad da jurim ali tobože nudi dosta dobre karakteristike uključujući i bezbednost.
ali za same automobile su dovoljne vetrenjače i solarni paneli na objektima. uz postojeću hidro mrežu... eventualno da dodamo parkinge.
ajde sad, hejt :D
 
Malo su testirali električne

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YuHuoGSsowI[/youtube]

Električni Golf i Up od 18 min 40 s

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ExMBIISjN6g[/youtube]

VOLKSWAGEN E-GOLF Putovanje električnim automobilom Beograd – Wolfsburg 3000 km

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oIz4kGK5x-A[/youtube]
 
Nakon svog puta u Beču, gde je sledeća usluga razvijena, primetio sam da se i kod nas u Beogradu neki ljudi koriste istim sredstvom prevoza. U pitanju su električni trotineti, koji su, prema mom mišljenju, izuzetno zgodni i laki za korišćenje, a i bogami brzi. U Beču postoje dve firme koje nude ovu vrstu prevoza, potpuno legitimnu. Pretpostavljam da su počeli tako što su postavili na nekim mestima u gradu više trotineta, a kako je vreme odmicalo, oni se sada mogu naći praktično svuda, ali sigurno kod stanica tramvaja, autobusa, U-Bahna, kao i železničkih stanica. Same firme plaćaju ljudima da nose kući trotinete i da im napune baterije, pretpostavljam da i firme isto to čine. Prate se GPSom, aktiviraju i plaćaju preko mobilne aplikacije, prilično je jednostavan sistem.
Da li mislite da bi nešto ovakvo moglo da zaživi u Srbiji (da ne kažem odmah u Beogradu)? Da li smo mi dovoljno kulturan narod da cenimo ovakvu tehnologiju? I da eventualno poznajemo tehnologiju, iako je sve to prilično jednostavno. Iako i dan danas, posle 8 godina ljudi ne znaju da kucaju busplus karte. Da li bi to bio rizik krađe baterija? Iako ti trotineti imaju ugrađen GPS i alarm koji pišti baš glasno kada se uzima trotinet koji nije aktiviran preko aplikacije. Iskreno me zanimaju mišljenja, jer je ovo zaista zanimljiv vid prevoza, a i začudio sam se što u poslednje vreme, skoro pa svakodnevno, vidim nekoga da koristi ove trotinete.
 
Problem sa vodom je ozbiljan problem i sa naftom. Tzf dracturing koji se i kod nas radi pravi ozbiljne probleme sa uništavanjem podzemnih depozida pijaće vode. kalirofnija ima ogroman problem sa time. Fakat baterije su najveći a možda i jedini problem električnih vozila i korišćenja solarne energije. iako mnogi govore kako solarni paneli traže ogromne površine, glavni problem je ipak baterija. Ne znam kada će naš litijum da se kopa i hoće li i on praviti velike probleme sa ekologijom.
no, po nekim proračunima, trebalo bi da vađenje svih tih materijala ipak nosi manje zlo od sagorevanja fosilnih goriva. istina je negde tamo.
 
Litijum nije rastvorljiv u vodi, tj sam po sebi ne zagađuje vodu. U Čileu je problem više klimatske prirode, jer je pustinja Atakama najsuvlje mesto na svetu.
 
kako bre nije rastvorljiv u vodi? litijum vrlo burno reaguje sa vodom i gradi litijum hidroksid, rastvoran u vodi, a i sve soli su mu rastvorne u vodi, to se uci u osnovnoj skoli

nije problem litijum, jer i jeste fora da ga svog izvuku, problem je sto se on nalazi u obliku litijum hlorida kao primesa obicne soli, natrijum hlorida, i kad se vadi, ogromne kolicine obicne soli se ostavljaju na povrsini, sto razara ekosisteme, plus trosi mnogo vode
 
Da moja greška nisam računao na soli, a litijuma nema nigde u prirodi u čistom obliku. Rude litijuma kao što je naš Jadarit nisu rastvorljive u vodi...
 
nije samo pitanje rastvorljivosti vec i kako se procesuira. cesto postupak proizvodnje dosta zagadjuje.
 
Sad sam baš čitao o Čileu i njihovom postupku proizvodnje iz litijumovih soli. Slično je kao proizvodnja morske soli, čekaju da ispari voda pa pokupe suvi ostatak.
bf07db89bd4a797c72d6405d7c13569e.jpg
 
Atakama. Pustinja poznata po ultra violetnom zračenju.
 
Elektrokola tipa Smart sa dva sedista, sa jednim punjenjem predje 200km, u Kini kostaju 7.500 evra (zena mog posl partnera radi u toj firmi). Znaci jedno punjenje dovoljno za sedmicne potrebe po gradu. Sa solarnim panelom na krovu kuce (investicija par hiljada evra) ispada da je punjenje besplatno, tj da se mesecno ustedi 100 evra koja se sada trose na benzin.
Sto se tice solarnih panela, u zadnje vreme sve interesantniji "off grid" sistemi gde niste povezani na EPS nego sami proizvodite I akumulirate svoju struju dovoljnu za svoje domacinstvo tj frizider, svetla, toplu vodu, punjenje elektrkola, a ponekad I klimu I grejanje. Posebno popularni van grada: sela, zaseoci, ruralne sredine, vikendice, planine I sl.
 
E kad probudi ovu temu, baterije postaju veliki p roblem. Audi je odustao od kvota jer LG neprestano podiže cenu svojih baterija. A i tesli je izgleda to bio glavni problem sa modelom tri pa je zato još uvek teško kupiti osnovnu varijantu (kad već nemaju dovoljno za sve radije biraju da na skupljem mmodelu uzmu više para).
To je glavni problem i sa tim kućnim offgrid sistemima, solarni panel je sada već dosta jeftin ali skladištenje energije nije. Ima i dosta vetroturbina malih od po 500w koje ni su lošeg kvaliteta ali je problem isti. Što se tiče grejanja, toplotu je mnogo jeftinije uskladištiti, ima velikih tankera i po 2000l vode koji se mogu danju zagrejati pa da i noću isijavaju toplotu, i ima sistema toplotnih pumpi gde "klima" greje vodu za centralno grejanje.
Svakako se sve ovo bliži realizaciji, u Australiji ljudi to masovno već koriste jer je tamo struja užasno skupa, kod nas nije još isplativo, ali možeš puniti auto noću za maks 6 dinara po kw cla teslina baterija je 600 dinara i važi za 500km, ali pretpostavljam da uvek može 400 da pređe. Znači da bih ga ja punio max 3 puta mesečno 1800 dinara. Mog clia kad punim to košta 7000 i dovoljno je za nekih 600km max po gradu uglavnom je to bliže 550km

Nego, nešto sam gledao priusa, kod nas je dosta hiljada skuplji nego u inostranstvu i to nam je jedan od p roblema isplativosti. tih malh kineza kod nas nema inače za i za 10 000 eur bi se isplatio. Moj otac malo vozi po gradu ja vozim dosta, taman bi on mogao da ima običan auto a ja električni ba da se grebem od njega kad idem negde na duži put. takav mališan za 5 godina uštedi 6500 eur, dakle vrlo isplativo. samo ga nema kod nas :D i da ga ima bio bi dosta skuplji.
 
Da, moje glavno pitanje je zasto u Kini svi voze jeftine elektroskutere, a evo sada imaju i jeftinih elektrokola koji dosta prelaze sa jednim punjenjem, a kod nas nema uvoza toga? Tj da li sadasnji auto/naftni/drzavni lobi koji nas dere otezava uvoz ovih jeftinih elektrovozila, jer ocigledno da bi za ovo dosta ljudi bilo zainteresovano. I to ne samo u Srbiji nego i u Evropi. Da li EU stiti Nemacku i njihov biznis sa kolima ?
Sto se tice Tesle, kolicina modela 3 se uvecava, a cilj im je da imaju kapacitet 500.000 vozila na kraju 2019. U prvom kvartalu ove godine su proizveli oko 63.000 modela 3. Da bi dostigli planiranih 500.000, moraju da dupliraju proizvodnju do kraja godine, ali u svakom slucaju i dalje, zajedno sa Kinezima, vrse veliki pritisak na evropske dinosaurus proizvodjace stare tehnologije. Inace, oni imaju svoju fabriku baterija.
Ono sto je opasno je sto auto/drzava lobi sada pocinju da ponovo pocinju da guraju pricu oko pogona na vodonik. Caka je u tome sto elektricnu energiju svaki covek sam moze proizvoditi na solarnom krovu svoje kuce, dok vodonik ne moze i njime se drzavi, kao i u slucaju nafte omogucava monopol na akcize, jer ne bi mogao kuci da se proizvodi vec da se kupuje na stanicama kao sada benzin, sto bi naravno onda drzava mogla oporezovati. Time bi se citava ideja vece nezavisnosti i oslobodjenja obicnog coveka obesmislila, jer bi opet placao velike rekete drzavi i robovlasnicki sistem bi se nastavio, umesto da kao u slucaju solarne energije umanji svoje mesecne troskove i poveca nezavisnost od drzave i njenog novca. Nikola Tesla je pre 100 godina pao na ovom parazitizmu, nadam se da sada 100 godina kasnije necemo opet izgubiti od parazita.
 
Po trenutnim cenama struje investicija u solarne i vetro elektrane se ne može isplati za ličnu upotrebu. Jedino ako postanete povlašćeni proizvođač, pa vam EPS otkupljuje struju po 3 puta većoj ceni, nego što je prodaje.
 
Otkupljuje li realno EPS struju od nekoga ko ima solarne panele? Cenu struje treba povećati konačno. Vlast se hvali niskom cenom strujom, a potpuno se zanemaruju ogromni negativni efekti takve cene. Em što nije održiva, em što je indirektna posledica toga neracionalno korišćenje i zagađivanje životne sredine. Gubici su ogromni.
 
Mene energenti mesecno kostaju preko 20.000 dinara (centralno grejanje za 80-90m2, benzin za oko 1.200km mesecno i struja). Ako bih imao i svoju bastu, ustedeo bih jos oko 15-20.000 mesecno na hranu za celu porodicu. Sto znaci da bi mi mesecno trebalo manje i do 40.000 dinara (posebno ako imam svoje drvece ili neki slican dodatni izvor zimskog grejanja (paneli prozivode nesto struje i kad je oblacno) u kombinaciji sa dobrom izolacijom), dovoljno za celo domacinstvo bi mi bilo tek par stotina evra mesecno za: ostalu hranu i higijenu, odecu, porez, opremu (amortizacija kola, panela, i drugih stvari po kuci).
Problem informacija je vec resen - internet na kome imam sve informacije placam 10tak evra mesecno, plus za amortizaciju telefona mi treba 10tak evra mesecno.
Cilj je da covek postane nezavistan (ili mnogo manje zavistan nego danas) od drzave i njenog novca (dinara, evra, dolara...)
Sto se tice otkupljivanja struje od strane EPS-a, cuo sam neke price da toga ima u Madjarskoj ali ne znam detalje. Inace, kada bi EPS kupovao struju, ja bi stavio vise solarnih panela ili uskoro solarnih crepova (Tesla vec proizvodi) i prodavao visak struje. Od toga bi pokrivao ostale gore navedene troskove ili placao energente zimi za grejanje. Sto se tice ekologije takodje bi bilo bolje jer bi bar 2/3 godine mogla da se pravi tako sakupljena struja od domacinstava i time da se toliko manje kopa uglja.
 
taj element prestanka korišćenja uglja se ovde debelo ne razume i ne podržava. Izolacija je ovde isto ispltiva tek posle baš puno godina ali ne možemo doveka ovako. to je glavni problem, drugo trujemo sami sebe. Tesla nema svoju proizvodnju baterija već za njih to radi valjda panasonic ali u njihovom smeštaju, tj unutar tesline fabrike. E sad, tesla napreduje i sa svojim baterijama, kupili su maxel videćemo kako dalje teku stvari. i sirovine su problem, od jednom umesto telefona koji ima 15w treba praviti baterije koje imaju 10kw ili 100kw za velike tesle ili 300kw i 500kw za kamione. no neće to još dugo tako pa će i cena nastaviti da pada, a i prave se novi tipovi baterija koji nisu za kola ali jesu za velike sisteme poput epsa.
što se skutera tiče ja sen ešto razmišljam da pazarim xiaomi skuter, oko 410 eur je kod nas ima domet od preko 20km sa brzinom od oko 20kmh, 12kg je težak, puni se 5-6 sati.
 
Vrh