Šta je novo?

Crna Gora

Ако баш буду хтели, једино ноћу има логике! Када је далеко мањи интезитет саобраћаја. Вероватније ће оставити да ураде после сезоне! У понедељак сам на аутопуту па ћу ставити неку слику и можда видео, посебно тог дела!
 
juče sam prošao. bilo je veoma uzbudljivo, skočio adrenalin, nema šta, AU je savršeno urađen, vozi se kao po pisti, asfalt je besprekoran, neko je pomenuo šahtove, besprekorno su poravnati s asfaltom, prošao sam za manje od 20 minuta, držao brzinu 110-120 skoro pa svuda, na jednom ili dva mesta sam primetio ograničenje na displeju 40 kms, ali je bez smissla, nemam objašnjenje, da li je to ograničenje za traku za spora vozila, ko vozi 40 kms mora u traku za spora vozila, jedino mi je to objašnjenje da taj znak znači, jer je bio postavljen na delu gde ima treća traka za spora vozila.

Od Mateševa do naplatne rampe 1,5 km se radi ubrzano, oko pola km je već asfaltirano završim slojem asfalta, most preko Drcke je pri kraju, verujem do kraja jula će biti spreman za asfalt, most preko Tare se radi, iskopavaju i pripremaju tri temeljna stuba za armiranje i betoniranje, ako nastave ovim tempom, a hoće, verujem da do kraja avgusta mogu da završe kompletnu deonicu od 1,5 km, inače rok je kraj septembra, radovi započeli prvih dana aprila, dakle, sugurno će završiti u roku, možda i pola meseca ili čak mesec ranije.

Magistrala od Mateševa do Kolašina u odlučnom stanju, iznenađenje, stvarno, bez i jedne rupe, jedan tunel je nedavno renoviran, na par mesta asfalt je potpuno obnovljen, put je projektovan i urađen za brzine do 60 kms, najviše, kolone su ogromne ali se vozi 50 - 60 kms,, preticanje bezsmisleno, skoro pa nepotrebno renoviranje, iako je tender otvoren, dakle projekat je da se isprave krvine, mislim, da se ova deonica preprojektuje za brzine do 80 kms, ublažuju krivine i proširuje možda za pola metra, pretpostavljam, kao na primer deonica magistrale Cetinje Budva, ili Podgorica Cetinje,

E sada, uspon je za bolja kola neosetan, moj Koleos je 175 ks, nisam osetio uspon, potrošnja naravno na usponu ide oko 10l dizela, za neispravna ili neodržavana kola, stara kola preko 15 godina starosti, što je prosek za nekih 250.000 automobila u CG, pa kad se pridruže polovnjaci iz Srbije, i BH, nije iznenađenje 4 zapaljena automobila i 40 prokuvalih automobila za 2 ili 3 dana, nisam ekspert, ali vozim preko 30 godina prešao preko 1 milion kilometara, prvi auto mi je bio Zastava Mediteran, s dvoje vrata, vozio par godina, 1989.g kupljen, lično sam podešavao zazore na svećicama, ako se neko seća šta su to svećice bile, tako da mi je sagorevanje bilo savršeno, potrošnja ispod 6l, auspuh se belio, pratio stalno termostat, razdaljinu Bgd Cetinje prešao u proljeće 1990. za 5 sati i 15 minuta, bez zaustajanja, do pre par godina, dok sam vozio kola s mauelnim menjačem, mogao sam da stignem Ct Bgd za 6 sati, bez stajanja, od kad vozim automatik, na žalost prosek vožnje mi je najmanje 7 sati, na putu se zadržim 8 sati, zadržavanja na graničnim prelazima, semafori za radove, pauza ili pauze...

Ne očekujem da će se vrema putovanja skratiti, posebno u sezoni, mislim da će čekanje na naplatnim rampama biti značajno, 5 do 15 minuta najmanje, na po svakoj rampi ali će se zamor na putu značajno umanjiti, doista kanjon oduzima ogromnu energiju u vožnji, sada je uživancija, izađe se na magistralu a da se nisi na umorio, naprotiv, uzbuđenje preovlađava, posebno kad si siguran u automobil, saobraćaj je ogroman, kolone na putu stalne, subota je pravi dan za put, tada su kolone najmanje, ni petak ni nedelja, nego subota.

Na obe granične rampe i Srb i Mne, bila je otvorena brza traka, kroz koju se prolazilo za desetak sekundi, Mne ima levu izlaznu traku tu brz prolaz, a druga je spora, jedan samo pogleda korice ili otvorenu stranu s slikom, i mahne rukom, a ovaj drugi pogledava, pa je leva traka bila ubrzana. Na SRB postaji, za ulaz, bili su taman otvorili izlaznu traku, onu skroz levo, bilo je sigurno stotinak vozila ispunilo dve ulazne trake, kad sam naišao, otvorio nam je levu brzu traku, dakle treću kolonu za ulaz, koja je za kontra smer saobraćaja, ukupno manje od 15 minuta zadržavanja juče, kad hoće da rade ide brzo, van sezone kad putujem, kad je saobraćaj umanjen ponekad se zadržim duže, najmanje pola sata, u sezoni mi se desi da veoma brzo prođem, bez zagledanja dokumenata, propuštaju vozila s obe strane.

Odavno već su najavili integrisani prelaz Dobrakovo / Gostun, još ona 42ga CG Vlada, ali je očigledno zapelo, oko OB, i drugih politikanskih pitanja, ne misle na dobrobit običnog građanina, neko na neke "više ciljeve", da se sada ne uplećem s politikom, sam prelaz Gostun još nije završen, iz nekog razloga odugovlače završni sloj asfalta i saobraćajnu signalizaciju da urade, evo već treća godina kako se radi / završava Gostun, bilo bi značajno da naprave integralni prelaz.

Dva semafora na delu puta od Prijepolja do Gostuna su ukinuli, završeno saniranje odrona, jedan je ostao za odron kod tunela, gde treba da se uradi galerija, očekivani završetak je 2024, skoro pa sam siguran da će se ovaj semafor protegnuti kroz tri kalendarske godine, toliko će im biti potrebno da završe tu galeriju, u međuvremenu će otvoriti bar dva nova odrona da rade, vidi se pokraj puta znaci upozorenja, signalizacija upozorenja. Otvoren je i drugi semafor, i to pre neki dan, dakle u julu 2022., započeli se renoviranje mosta u Prijepolju, u sred turističke sezone,

Sve u svemu, u mnogome se putovanje do primorja lakše prođe, značajno se vozač manje umori, ali neke uštede u vremenu se na žalost ne mogu očekivati, 7 sati vožnje najmanje, što je prosek oko 75kms, i zadržavanja i pauze jedan sat, tako da je 8 sati prolazno vreme, sada bar za moj stil vožnje, i moj auto Koleos od 175 ks. Pakovraće Požega, negde tokom 2024.g će dodatno olakšati putovanje kao i magistrala NBGD Surčin, skratiti dužinu za dodatnig 15tak ili čak 20 km, ali se opet ne može očiekivati skraćenje vremena putovanja, osim izuzetno kad nema saobraćaja, ili je jako mal, pa se da po gasu. To su retki dani, ja idem Bgd - Ct - Budva bar jednom mesečno, tako da mi znači svaki napredak na putovanju.

Tek završetkom celokupne deonica Bgd Podgorica do kraja ovog desetljeća, hoću da verujem da je realno, vreme putovanja bi se skratilo na max 4 sata do Podgorice, tako je po Evropi kad putujem, po mreži autoputeva, prosečno 100 km pređem za jedan sat, skoro uvek sam postizavao ovaj prosek putovanja, do Rima, Pariza, do Portugalije, do Njemačke, Austrije, svuda sam držao prosek vožnje od pređenih 100 km na sat, znači podignem brzinu između 130 i 150 km, na tempomat, da bih imao pauzu, da bih prošao naplatnu rampu, ili granični prelaz, Biće tako i do CG, uskoro, kad tad, u mojoj osmoj deceniji života, je realno da se to desi, do kraja ovog desetljeća, kada ću ući u tu osmu deceniju, nadam se da će me zdravlje poslužiti da zadržim vozačku :) da uživam u vožnji do CG i nazad do Bgd, eto, malo i lični pečat da dam ovom pregledu na putu.
 
Negde sam video podatak da je Podgorica na ~50mn/v, a da je oko Matečeva ~1.100mn/v, pa je taj uspon od preko kilometra sigurno poseban napor za auta, pogotovu na visokim letnjim temperaturama.
 
Da li ima nekih fiksnih radara oko tunela? Jel voze ljudi 120-30kmh ili niko preko 100-110?
da odgovorim sam sebi:
Screen Shot 2022-07-18 at 1.45.11 PM.png
 
U prevodu, ako vidis da ce stignes pre 25 minuta, bolje stani na neko odmoriste ili uspori na 60 pred kraj 😅 A sad bez sale, mnogo je lakse vozacu time upravljati na autoputevima gde su ogranicenja 130, ovo kad se meri prosecna 100, a na autoputu, je bas knap da ne platis kaznu. Posebno sto rece, ako ti na nizbrdici ka Pg auto sam ubrzava pa mora stalno striktno kontrolises brzinu, tu si negde da u proseku lakse predjes preko 100
 
Па ондак се кочи мотором, вози се петом, четвртом... И истом том узбрдо.
Ја се помало следим кад видим по стално горећим штопаљкама колико их низ Бубањ поток вози шестом.
 

Vjetrovi na Moračici oduvali rok za završetak autoputa​

Kineska firma tražila je naknadu troškova zbog nemogućnosti rada i dodatna plaćanja, s čime se nije saglasio inženjer, koji je smatrao da ne postoji ugovorni osnov za takvo potraživanje
Izvođač radova na dionici autoputa China Road and Bridge Corporation (CRBC) tvrdio je da su jaki vjetrovi na Moračici usporavali njihov rad planiranom dinamikom, dok su kontrolori radova "primorali" kineskog partnera da na tom mostu postavi jači tip zaštitne ograde od onog koji su namjeravali, a što podrazumijeva standard da može da zadrži teška teretna vozila, rečeno je "Danu" iz Akcije za socijalnu pravdu (ASP).
Tokom godina izgradnje, CRBC je u više navrata podnosio obavještenja inženjeru projekta, odnosno francusko-italijanskom konzorcijumu Ingerop Conseil & Ingenierie-Geodata Engineering S.p.A. Njih je Vlada plaćala da kontrolišu radove na prioritetnoj dionici.
Most Moračica je glavni objekat na prioritetnoj dionici autoputa Smokovac–Mateševo, koja je zvanično otvorena prošle sedmice.
Most je pod uticajem jakog vjetra sa pojavom leda i magle tokom zimskog perioda.
– Brzina vjetra preko 17 metara u sekundi može se okarakterisati kao izuzetno nepovoljno klimatsko stanje za izgradnju mosta Moračica. Navedena nepovoljnost zasniva se na međunarodnoj Boforovoj skali, gdje se brzina vjetra preko 17 metara u sekundi klasifikuje kao veoma jak vjetar (do 32 metra u sekundi), dok je brzina vjetra preko 32 metra u sekundi označena kao izuzetno jak vjetar – ukazivali su iz CRBC-a.
Kineska firma tražila je naknadu troškova zbog nemogućnosti rada i dodatna plaćanja, s čime se nije saglasio inženjer, koji je smatrao da ne postoji ugovorni osnov za takvo potraživanje, te da CRBC mora dokazati da su klimatski uslovi, stvarno nastali na gradilištu, bili izuzetno nepovoljni i da su stvarno doveli do kašnjenja završetka radova.
Inženjer nije dozvolio ugradnju spojnica iz Kine
Tokom 2016. godine bio je aktivan spor o ugradnji spojnica u pojedinim stubovima mosta Moračica, a inženjer je ukazao da je CRBC gotovo godinu dana bio potpuno neaktivan, a zatim ozbiljno prekršio proceduru dopremanjem na gradilište oko 20 hiljada CABR spojnica bez bilo kakvog odobrenja i obavještavanja inženjera.
– Uvidom na licu mjesta, prilikom pokušaja ugradnje neodobrenih CABR spojnica, utvrđeno je da se ugrađene spojnice nekontrolisano pokreću duž šipke, laganim okretom bez ikakvog otpora, tako da vrlo lako izlaze iz zone spoja – ukazivao je inženjer projekta.
S druge strane, iz CRBC su navodili da neuspjeh inženjera da odobri spojnicu proizvedenu od firme CABR iz Kine i koju koriste milioni na velikim projektima širom svijeta (Rusija, UAE, Singapur) uticao je na napredak izgradnje temelja stubova mosta Moračica i doveo do kašnjenja i dodatnih troškova. Kinezi su smatrali da inženjer insistira na spojnici "evropskog brenda". Pored toga, CBRC je bio nezadovoljan i što je Inženjer zabranio livenje betona za temelje mosta Moračica sredinom 2016. godine i dao mu instrukciju da angažuje međunarodnog konsultanta da izvrši reviziju glavnog projekta Moračice kako bi se osiguralo da ispunjava eurokod standarde.
S tim u vezi, inženjer je ukazao i da je CRBC u svom programu radova definisao zbog vremenskih uslova 16 kalendarskih dana u 2015. godini kao rezervu, 46 kalendarskih dana u 2016, za 2017. godinu predviđena je rezerva od 48 kalendarskih dana, za 2018. godinu 48 kalendarskih dana, a za 2019. godinu još deset kalendarskih dana. (U maju te godine trebalo je da radovi budu završeni, ali su kasnili pune tri godine i dva mjeseca.)
Prema raspoloživim saznanjima ASP-a, CRBC je kasnije povukao većinu potraživanja podnijetih zbog nemogućnosti za rad usled jakog vjetra. Kada je riječ o tipu zaštitne ograde na mostu Moračica, inženjer je smatrao da ugovor izričito predviđa obavezu izvođača (CRBC) da u stalne radove uvrsti zaštitne ograde sa nivoom zadržavanja H4b na ogromnom mostu, kao što je most Moračica.
– Inicijalni predlog izvođača je da se zaštitne ograde ispituju samo na autobusima. Na mostu Moračica zaštitna ograda mora imati sposobnost zadržavanja teških teretnih vozila – ukazivao je inženjer projekta.
Kako je inženjer naglašavao, Moračica sa karakteristikama (ali ne ograničavajući se na njih) kao što su visina, dužina, izloženost nepovoljnim vremenskim uslovima, objekti koji prolaze ispod ovog mosta (državni put – M2, elektroenergetski sistem itd.) nesumnjivo predstavlja konstrukciju uz posebnu osjetljivost trećih strana i objekat od značaja koji zahtijeva nivo zaštite (zadržavanja) H4b. Zbog ove situacije kineska strana je potraživala preko 400 hiljada eura dodatnog troška.
Nije poznato da li je ovo potraživanje i dalje aktivno ili je zatvoreno. ASP je prošle sedmice saopštila da je kineski izvođač radova izmijenio konstrukciju mosta Moračica u odnosu na rješenja predložena idejnim projektom, tako što je tražio da jedan stub izmjesti iz korita rijeke i poveća raspon mosta sa 175 na 190 metara, što je više mjeseci bio predmet sporenja sa Vladom i Kinezi ga smatraju jednim od bitnih razloga za ukupno kašnjenje čitavog posla prioritetne dionice.
 
Prođoh juče i ja prvom deonicom u cg.

Najpre pohvale: ap je impresivan! Nisam malo prošao u životu i opet je u svakom smislu impresivna deonica, rame uz rame svemu što sam od tih legendarnih puteva video. Naročito mi je drago što obični turisti sada u punom sjaju mogu da vide lepotu severa crne gore. Zaista je gotovo turistička deonica, da se čovek muva gore-dole zbog vožnje same!

Priključni put od Mateseva je sramota našeg balkanskog mentaliteta i najgori prikaz lenjosti duha i reaktivnog vođenja projekata. Most preko Drcke je pred kraj, preko Tare je u fazi armiranja stubova, ništa još nije pod asfaltom, u tom pogledu ispravljam milinka, sve je zato u oblaku prašine, isparenja dizela i jakog sunca... Tužno. Biće valjda bolje, kad nije odmah kako treba.

Iz kolasina do pg bulevara se stiže za 40ak min super lagane vožnje, uključujući rampe.

Impresivno.

Sve u svemu: cg može da se ponosi ovom deonicom, svi možemo da kažemo da smo zaista dobili nešto značajno, a ovo sto ne valja pametnoj javnosti bilo bi za nauk.
 
Spasavao sam vozace...

I najbitniji deo...

- Odmah da vam kažem uzrok havarija nije novi autoput nego neispravna vozila. Uglavnom su to francuski automobili kojima je, inače, boljka partikularni filter za izduvne gasove. Naši vozači mahom nisu navikli da voze autoputem na usponu, nego međugradskim putem i zbog toga je većini taj partuikularni filter začepljen. Kada je tako, stvara se velika temperatura, zagreva se izolacija i gori pogotovo ako automobil pušta i malo ulja - objašnjava Dragić.
Inace, servis istog me na Scenicu 2017te kostao 310 evra, i od tad nula problema, ali ga redovno vozim po otvorenom putu. Znam nemalo ljudi koji imaju tu gresku upaljenu, i voze tako kola.
 
Dopuna izveštaja, stanje od danas. prvo dobre vesti :

Pao je prvi sloj asfalta skroz od Mateseva do ispred starog mosta preko Tare. Verujem da će i ostalo za dan dva, tako sve deluje! U prolazu sam pitao jednog radnika, kaže noću. Već je druga priča. Druga dobra vest je da je most preko Drcke definitivno par dana od puštanja. Moja prognoza, do sledećeg vikenda...

Sad i loša vest : početak plaćanja doneo je kolaps na naplatnoj rampi ka kolasinu. Jutros je kolona bila još na AP, pre skretanja! Kolaps. Izuzetno iritantno je postojanje samo 2 predviđena kanala, dimenzionisano je za potpuno izgrađen put, kad kolasin nije terminacija svog saobraćaja. Potpuno ista situacija kao do skoro u Preljini!

Ekstremno iritantan nedostatak planiranja i show-case onog tako našeg "vezi konja gde ti gazda kaže" mentaliteta u našim JP.

Inače, plaža Bar do centra Kolasina je 1h40min. Spektakularno! Do canja npr još 10min kraće!
 
Jutros sam i ja neplanski došao u Budvu. Odlučili smo se da idemo od Prijepolja preko Zabljaka, Danilovgrada I Cetinja do Budve, prvenstveno zbog izbegavanja doline lima koji je prepun stena koji idu iznad puta i zbog manje gužve. Odlučio sam da ovaj put detaljno obratim pažnju na puteve. Stanje na putevima je sledeće.

Magistrala Pakovrace - Čajetina je Rekonstruisana pre par godina i stvarno je uživanje voziti se njom jer moram priznati stvarno je urađen put kvalitetno.

Čajetina - Prijepolje, put je sasvim korektan ali nema toliko mesta dostupnih za bezbedno preticanje što može biti nezgodno kada se formiraju kolone iza nekog šlepera na primer, gde se preticanje ne isplati. Sinoć je bio ogroman broj kamiona i autobusa naročito iz pravca Crne Gore.

Prijepolje - Jabuka, put je širok i ima popriličan dug uspon ali ima takođe dosta zakrpa,

Jabuka i Rance, nije bilo nikoga osim nas. Crnogorci su skoro završili skroz novu granicu i uskoro treba da se pusti, plan je bio da bude zajednicka ali se odustalo od toga za sada. Ono na šta treba obratiti pažnju jeste to da je većina medjuprostora asfaltirana ali i dalje ima malo makadama.

Rance - Pljevlja, jedan deo puta je skroz nov urađen, samo fali obeležavanje dok ima nekoliko kraćih mesta gde ima makadama jer još nije asfaltirano pa treba obratiti pažnju naročito noću. Na toj deonici ima i jedan semafor koji reguliše saobraćaj.

Pljevlja - Djurdjevica Tara - Put je poprilično dobrog kvaliteta.

Djurdjevica Tara - Zabljak - Put je odličan ali treba obratiti pažnju prvih 10ak kilometra jer je uspon i ima krivina i nekoliko sepertina bez mnogo mesta za preticanje a posle uspona je sve ravnica.

Zabljak - Savnik - Put je odličnog kvaliteta i bez mnogo krivina.

Savnik - Jasenovo - Put je odličnog kvaliteta ali ima ponovo uspon oko 15ak kilometra sa brojnim krivinama i sepertinama do ulaska u Tunel gde nema gde mnogo mesta za preticanje. Posle toga ima drastično manje krivina a put je vrhunskog kvaliteta.

Jasenovo - Danilovgrad. Put je skoro pa odličan i skoro bez krivina ali treba obratiti pažnju na to da ovde već ima dosta saobraćaja i da mnogi pretiču čak i preko duple pune linije. Takođe kada se ide iz pravca Danilovgrada ka Niksicu na nekoliko mesta imaju dve trake u smeru ka Niksicu.

Danilovgrad - Podgorica. Kvalitet puta je vrhunski. Urađen je skroz Novi Bulevar do možda kilometra pre ulaska u Podgoricu gde još uvek nije završen bulevar u dužini od nekih 500 metara. Ono na šta ovde treba obratiti pažnju jeste to da ima jedno 7-8 kruznih tokova čega ranije nije bilo ali svaki je dobro obeležen.

Podgorica - Cetinje. Kvalitet puta je odličan. Na skoro svakom usponu i to u oba pravca ako ne i na svakom su 3 trake od kojih su 2 namenjene vozilima koji idu uzbrdo. Takođe saobraćaj je poprilično gust ali nema većih kolona vozila u smeru Cetinja. U smeru Podgorice mogu biti kolone vozila jer nema mnogo mesta gde su 2 trake namenjenu smeru ka Podgorici

Cetinje - Budva. Kvalitet puta je takođe odličan. Takođe na skoro svakom usponu su 3 trake od kojih su 2 namenjene vozilima koji idu uzbrdo. Takođe saobraćaj je poprilično gust. Ovde već mogu da se formiraju kolone vozila zato što se većinom ide nizbrdo iz pravca Cetinja osim par uspona.

Na prilazu Budvi mogu se očekivati gužve i treba voziti pažljivo jer može se desiti da odjednom iza krivine budu vozila koja stoje u koloni, danas oko pola 12 smo bili pola sata u koloni jer je kolona vozila bila 1.7 km od kružnog toka između Budve i Bečica.

Sve u svemu put preko Zabljaka je trenutno fantastičan i prolazi kroz prelepe predele a pritom izbegava se kanjon lima i veće gužve na Gostun/Dobrakovo kao i na naplatnim rampama na autoputu. Takođe nema mnogo saobraćaja od Prijepolja do Jasenova i retkost je videti šlepera ili autobus. Ko ide za Budvu po meni je bolje na Cetinje nego na Sozinu ili Petrovacke strane.

Ako neko zna, voleo bih da mi kaže, da li i dalje na Gostunu ima jedna traka za autobuse i automobile ili ne. Zadnji put kad sam išao busom prespavao sam granicu u oba pravca.
 
Има ли ко ближих информација да ли је заиста при крају пут Беране Колашин преко Јеловице, а чијим завршетком ауто пут добија на додатном значају?
Рок важећи тренутно је 20.10.2022
 
Има ли ко ближих информација да ли је заиста при крају пут Беране Колашин преко Јеловице, а чијим завршетком ауто пут добија на додатном значају?
Рок важећи тренутно је 20.10.2022
To je postao Skadar na Bojani. Plasim se da cuvena firma EUROASFALT iz Sarajeva nema ni kapaciteta ni tehnije niti ljudi da to urade. Jedino ako neizvrse neki pritisak na njih jel su oni cini mi se pare potrosili za gradnju. Izbori su 23 oktobra pa ce mozda da ih nateraju da zavrse. Mislim sa oni imaju zastitu iz Ministarstva kapitalnih investicija. Oni su ih 2016 godine I doveli u Crnu Goru. Evo 6 godina a oni nista jos nisu izgradili ili pustili u upotrebu a rade I tunel u Rozaju kao I obilaznicu.
 
Vrh