http://www.pressonline.co.yu/vest.jsp?id=6837
TRG PEŠACIMA
Na Trgu Republike ovog leta će, po svemu sudeći, biti zabranjen saobraćaj putničkih vozila, osim autobusima i trolejbusima. Reč je o prvoj fazi priprema za kompletnu rekonstrukciju Trga, na kome treba da se sagradi gradska galerija i podzemna stanice metroa
Na Trgu Republike ovog leta će, po svemu sudeći, biti zabranjen saobraćaj putničkih vozila, osim autobusima i trolejbusima. Kada zabrana stupi na snagu, ostala vozila će iz Kolarčeve moći da se kreću jedino ka Makedonskoj, a onda u Braće Jugovića do Francuske ili Bulevar despota Stefana.
Reč je o prvoj fazi priprema za kompletnu rekonstrukciju Trga, na kome treba da se sagradi gradska galerija i podzemna stanica metroa.- Ulica Braće Jugovića biće proširena kod bioskopa "Balkan", kao i prostor ispred Doma armije, a u samoj ulici biće ukinuto parkiranje. Zaključili smo da to neće doneti nikakva pogoršanja u funkcionisanju saobraćaja.
Ovaj predlog usvojila je gradska Komisija za planove, ali prvo treba da ga izglasaju odbornici Skupštine grada na junskom zasedanju. U međuvremenu će biti objavljen javni uvid u predlog koji će trajati mesec dana, što znači da će građani moći da daju svoje predloge i mišljenje o ovome - kaže Antonije Antić, direktor Zavoda za urbanizam.
U drugoj fazi, dodaje Antić, do kraja godine trebalo bi da bude napravljen projekat za stanicu metroa, koja će, zapravo, biti podzemni trg sa nekoliko ulaza u podzemlje, sa raznih strana.
U sklopu "operacije oslobađanja" ovog dela grada od neželjenih vozila, trolejbuska okretnica sa Studentskog trga biće izmeštena na Dorćol, ali još nije poznata tačna lokacija. Na mestu sadašnje okretnice nalaziće se obično stajalište za autobuse iz Francuske ka Bulevaru despota Stefana, dok će u suprotnom smeru stajalište biti u Francuskoj.
U Sekretarijatu za saobraćaj kažu da je reč o planskom dokumentu koji se ne može uzimati kao gotova stvar i da je to samo jedna od mogućih verzija.
- Ideja je da se što veći deo starog dela grada oslobodi drumskog saobraćaja, odnosno da se proširi pešačka zona koju čine Knez Mihailova i prilazne ulice, koje su postale "slepe".
Pomenuti predlog treba detaljno predložiti, posebno treba analizirati kuda će "otići" saobraćaj kad Trg bude zatvoren. Što se tiče pešačke zone, praksa je da se ulice "pasiviziraju" u dve faze.
U prvoj, u ulici se obustavi saobraćaj za sve, osim za vozila javnog gradskog prevoza, a u drugoj, posle izvesnog vremena, treba da se odluči da li će ostati tako ili će i on biti ukinut. U suštini, praksa je da se na većim površinama ostavlja gradski prevoz - objašnjava Čedomir Vukašinović, pomoćnik sekretara za saobraćaj.
On dodaje da su pešačke zone u razvijenim evropskim metropolama u trendu. Na primer, u Amsterdamu, Londonu, gradovima u Švedskoj...
Dobra ideja
Nezavisni saobraćajni stručnjaci podržavaju ovu ideju, ali samo pod uslovom da bude dobro sprovedena do kraja. Saobraćajni inženjer sa Saobraćajnog fakulteta Vladimir Simidžija kaže za Press da je ideja dobra, jer je Trg Republike pun izvanrednih sadržaja i potpuno bi se uklopio u ambijent.
- Bilo bi dobro i kada bi trg ispred Doma narodne skupštine bio pretvoren u pešačku zonu, kao i još neke ulice. Smatram da saobraćaj ne treba da uđe u svaku poru grada, pogotovo ako želimo da kroz centar bez zastoja prolazi 8.000 automobila dnevno - ističe Simidžija.