Šta je novo?

Centar

Zbogom automobili

NOVA inicijativa urbanista da se gužve u centru grada rešavaju radikalnim promenama,proterivanjem automobil, naišle su na podeljeno mišljenje vozača i pešaka.
Nadležni smatraju da bi se urgentno rešavanje problema malog kapaciteta saobraćajne infrastrukture rešavalo kroz ključne projekte koji treba da se realizuju u narednih pet godina. Tu spadaju obilaznica, unutrašnji magistralni poluprsten, ali i uveđenje jednosmernih ulica i zabrana vožnje za automobile.
Gradski arhitekta Đorđe Bobić kaže da su za prvu deonicu UMP od Novog Beograda do Autokomande gotovi svi projekti, a radovi treba da krenu na jesen.
- U maju će biti tenderi za gradnju mosta i prilaza, a sada se radi na organizaciji saobraćaja u Radničkoj ulici i Jurija Gagarina, kako bi bile što manje gužve kada radovi započnu - objašnjava Bobić. - Tek kada se krajem 2009. godine završi ovaj deo UMP oslobodiće se pritisak na autoput i moći će da se rekonstruiše Gazela. Obilaznica bi za godinu i po dana trebala da stigne do Bubanj potoka, a za nastavak do Vinče i za most na Dunavu trebaće tri godine. Za taj deo "CIP" sada radi projekte.
Od važnih zahvata koji će smanjiti gužve u gradu i poboljšati protočnost gradski arhitekta najavljuje rekonstrukciju Slavije. Tramvaj će biti premešten u posebnu traku po obodu skvera. Biće pet traka, a svi pravci kretanja će se jasno definisati horizontalnom signalizacijom, pa vozila više neće jedna drugima smetati. Rekonstrukciju čeka i Karađorđeva ulica, koja će se kao i Savska širiti za jednu traku.
- Značajan zahvat sledeće godine biće pretvaranje Trga Republike u pešačku zonu. Prethodno regulacioni plan koji ovo predlaže treba da usvoji skupština grada. To je hrabra odluka, jer se potpuno menja režim saobraćaja - napominje Bobić. - Automobili će iz Kolarčeve skretati u Makedonsku, a odatle pored Doma Vojske u Braće Jugović. Trgom Republike i Vasinom ulicom moći će da prolazi samo javni prevoz i pešaci.
Ovaj predlog da se iz Kolarčeve skreće u Makedonsku kod vozača izaziva skepsu. Raskrsnica kod Doma omladine je već poprilično krcata vozilima, tako da će je novi talas koji stigne iz Kolarčeve dodatno opteretiti. U popodnevnom špicu na zeleno svetlo iz ovog pravca ugrabi da prođe sedam automobila i to kada nema trolejbusa. Na crveno ostane bar još pet da čeka.
Planirano je i da se okretnica GSP na Studentrskom trgu ukine i preseli u Dunavsku ulicu, a autobuske i trolejbuske linije biće produžene i ići će ulicom Tadeuša Košćuškog.

JEDNOSMERNI CENTAR
BOBIĆ predlaže da se u centru grada uvede režim jednosmernih ulica.
- Mnoge ulice su uske i ne mogu da prime količine vozila koje pristižu u njih, a sa druge strane mnoge su i prazne. Zato bi jednosmernim sistemom ravnomerno rasporedili saobraćaj i podjednako opteretili sve ulice u centru - objašnjava gradski arhitekta. - To je za sada ideja i najverovatnije će biti prihvaćena. Na ovakav način protok saobraćaja je rešen u centru Beča i Minhena.
Vecernje Novosti
 
Obzirom da smo u ovoj temi govorili o ideji da se naplaćuje ulaz u centar, evo vesti iz EU. Nadam se da nisam otišao OT.

Putarina za ulazak u centar grada
24. april 2007. | 11:11 | Izvor: Beta
Atina -- Evropska komisija odobrila uvođenje putarine za ulazak vozila u gradove.

Evropski komesar za saobraćaj je izjavio da će u Zelenu povelju Evropske unije uvrstiti posebne odredbe o uvođenju gradske putarine odlukom lokalnih vlasti, čak i ako nacionalno zakonodavstvo to ne predviđa.

Gradska putarina već postoji u Londonu i Stokholmu, a o njenom uvođenju se godinama vodi javna debata i u Atini, zagušenoj saobraćajem uprkos sistemu par-nepar koji važi već tridesetak godina.

Probno uvođenje gradske putarine u Stokholmu, januara 2006, smanjilo je broj automobila u centru 25 odsto, vreme čekanja pred semaforima u špicu 30 do 50 odsto, a zagađenje ugljenmonoksidom 14 odsto, objavljeno je u Atini.
Izvor: b92
Link: http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2007&mm=04&dd=24&nav_category=78&nav_id=243476
 
U Londonu se ulazak u tzv. Zonu 1 naplacuje 8 GBP (oko 12 Evra) po danu. Centar je i dalje pun -automobila nije manje. Pricao sam sa nekim ljudima koji su bili upuceni u saobracaj u Londonu i rekli su mi da su gradske vlasti par dana posle uvodjenja naplate tako sinhronizovali semafore, da je uvek bio zeleni talas, pa su naravno samim tim poboljsali protok saobracaja. Naravno, to su gradski celnici, koji su zagovarali tu putarinu, brze bolje uzeli kao glavni pozitivni aspekt uvodjenja naplate! Naravno, kasnije su semafori (posle merenja protoka saobracaja) vraceni na staro, pa se protok saobracaja vratio na ono sto je bio pre uvodjenja naplate!
Na kraju krajeva, voznja automobilom je kao cigarete - mnogima je skupo, ali nikome ne pada na pamet da ostavi! Umesto putarine za ulazak u centar treba jednostavno gradove zatvoriti za automobile i uvesti pesacke zone i naravno popraviti infrastrukturu gradskog saobracaja!
 
Umesto putarine za ulazak u centar treba jednostavno gradove zatvoriti za automobile i uvesti pesacke zone i naravno popraviti infrastrukturu gradskog saobracaja!
tesko da to moze da se "jednostavno" uradi :rolleyes:
 
Da to sigurno ne moze jednostavno da se uradi ali se ujedno i slazem sa andrejp. Centar grada bi trebalo postepeno da se zatvara za saobracaj a ne da se uvodi "putarina".
 
Treba poboljsati infrastrukturu, i ubrzati tok vozila, a ne ogranicavati ljude. Poenta napretka jednog drustva je da stalno smislja nove nacine da se organizuje i poboljsa svoj zivot, a ne da se ogranicava kad vidi da nesto ne stima. Hajde, resimo probleme! Mislim da bi u centru grada trebalo povecati broj podzemnih parkinga, posto su oni veoma isplativi. Takodje, trebalo bi izbaciti trole iz centralnih ulica, ako ne i potpuno ih zameniti tramvajima (naravno, na duze staze). Na kraju, mislim da uvodjenje sistema jednosmernih ulica je odlicno resenje - tako su se sa problemom guzve izborili veci evropski gradovi, pa bi na njih trebalo da se ugledamo, bar po tom principu.
 
@ andrejp

Nisam mislio da je "jednostavno" zatvoriti centar i uvesti tramvaje! Kontekst je trebao da glasi: "umesto sto se razmislja o alternativama (putarinama, autobusima, i td.), trebalo bi se preorijentisati na postepeno i dugorocno zatvaranje centara gradova sa automobilski i autobuski/trojelbuski saobracaj i na uvodjenje tramvaja umesto drugih tipova gradskog prevoza."!

Nadam se da je sada jasnije sta sam hteo da kazem!
 
Tek sam sad video da je ovde preneta vest o mogućem početku naplaćivanja ulaska u centar grada, tako da moj topic na vestima može da se obriše ili prenese.
Inače, u potpunosti podržavam ideju.
 
Најава нових гаража у центру
09.05.2007, BEOGRAD
Izvor: PRESS
POTREBNO VIŠE OD 60 GARAŽA
U centralnoj gradskoj zoni neophodna što hitnija izgradnja javnih garaža

Prema istraživanjima gradskog urbanističkog zavoda, u Beogradu je neophodno što hitnije izgraditi još 64 velike javne garaže. Većina ovih garaža trebalo bi da bude izgrađena na obodu užeg centra grada sa ciljem da se automobilska gužva i jagma za parking mestima "izvuku" ka periferiji. Opština Stari grad sinoć je predstavila plan izgradnje javnih garaža u gradu.

- Garaže bi bile podzemne, a konkretno na teritoriji opštine Stari grad ima 16 potencijalnih lokacija za gradnju - rekla je Miroslava Jeftić, zamenik predsednika Saveta za arhitekturu i urbanizam ove opštine.

U igri za izgradnju garaža su mnoge lokacije. Neke od njih već su predložene u Generalnom urbanističkom planu. To su lokacije u ulici Kralja Milana, između skupštine Republike Srbije i robne kuće "Kluz" (prilaz iz ulice Kosovke devojke, 200 parking mesta), ispod Bajlonijeve pijace (200 mesta), Slavija, između Kralja Milana, Njegoševe, Beogradske i Kralja Milutina (550 mesta) i kod crkve Svetog Marka, između Arhiepiskopa Danila, Beogradske i crkve (300 mesta).

Ostale lokacije su naknadno predložene, a reč je pre svega o Studentskom trgu, ispod kojeg je predloženo da se prokopa velika podzemna garaža. Problem sa ovom lokacijom, kao i sa velikim brojem drugih, jeste što se ispod nalaze arheološka nalazišta koja bi izgradnjom bila potpuno uništena, čemu se oštro protivi Zavod za zaštitu spomenika kulture, koji je predložio da se sve takve lokacije ne diraju.

Garaže tako verovatno neće nići na Topličinom vencu, na platou kod crkve Svetog Marka (ispod kog se nalazi nekropola sa stotinama rimskih grobova), u Fruškogorskoj ulici, u Strahinjića bana 1 (kuća porodice Ribar), u Tadeuša Košćuška 2, Gospodar Jevremovoj, na Trgu Republike...

Ima volje, nema para
U "Parking servisu" kažu da je njima u interesu da se izgradi što veći broj garaža.

- Nažalost, grad nema novca, zbog čega smo pokrenuli inicijativu da u taj posao uđe privatni kapital - kaže Branko Arsenijević iz Informativne službe ovog preduzeća.

I u gradskoj upravi ističu da iz gradskog budžeta neće moći da se izdvaja dovoljno novca za gradnju garaža, zbog čega grad neće moći da gradi više od jedne do dve garaže godišnje.
извор Прес
линк http://www.pressonline.co.yu/vest.jsp?id=10688
 
Grad bi uskoro mogao da dobije još jednu pešačku zonu
Trg Republike samo za pešake

Stručnjaci Urbanističkog zavoda Srbije smatraju da je u užem centru grada neophodno stvoriti više prostora za pešake. Naime, Kolarčeva - Makedonska - Ulica braće Jugovića, ukoliko njihov predlog bude usvojen u Skupštini grada, biće jedina trasa za one koji budu hteli da prođu u Francusku i Ulicu despota Stefana.
U prvoj fazi predviđena je zabrana kretanja samo za automobile, dok bi javni gradski prevoz funkcionisao bez izmena, slično kao u Vasinoj ulici.
U kasnijoj fazi moglo bi da dođe do pretvaranja Trga Republike u potpunu pešačku zonu, namenjenu isključivo građanima pešacima.

beograd1_2.jpg


Urađena je detaljna studija, u kojoj je kompletno sagledano kretanje pešaka, odnosno cirkulacija saobraćaja u "krugu dvojke". Primarna funkcija Trga je, pre svega, da to bude mesto na kome se ljudi sastaju. Trg Republike je srce grada - njegova nulta tačka, i apsurdno je da se njime kreću svi - kažu stručnjaci.
Plan prve faze, planirane za početak juna, podrazumeva pripremu za potpunu obnovu Trga, gde će autobuske stanice svoje mesto ustupiti gradskoj galeriji i podzemnoj stanici metroa. Ulica braće Jugovića biće proširena, a parkiranje u njoj zabranjeno.
Danas : http://www.danas.co.yu/
 
НАЦРТ ПЛАНА ДЕТАЉНЕ РЕГУЛАЦИЈЕ ТРГА РЕПУБЛИКЕ
ПРЕЗЕНТАЦИЈА нацрта Плана детаљне регулације за простор Трга републике, општина Стари град, биће одржана у среду 27. јуна 2007. године у 18,00 сати у великој сали општине Стари град. улица Македонска 42 (у приземљу). Обрађивач план је Јавно урбанистичко предузеће „Урбанистички завод Београда“, а представљање организују Главни архитекта општине и Савет за архитектуру и урбанизам Градске општине Стари град.
извор Стари град
линк http://www.starigrad.org.yu/articles/details.aspx?id=1251
 
Imam predosećaj da će se ceo ansambl Opere i Baleta nakrcati u salu i izvređati Bobića :lol: . Ako dotični ne bude tu, opet će uraditi isto :cool: .
 
Nove restriktivne mere bi smanjile broj automobila u gradu
Kolima u centar samo ko mora
Autor: Dražen Ostojić | 03.08.2007 - 11:23

milan_1.jpg

Gužve u Beogradu se mogu rešiti samo restriktivnim metodama i potpunim iskorišćavanjem postojeće infrastrukture. Mostovi i „inteligentno praćenje saobraćaja“ preko GPS sistema su fenomenalne ideje, ali su na „dugom štapu“ i mogu nam pomoći tek za dve, tri godine, kaže za „Blic“ Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta.

On kaže da gužve što pre treba smanjiti i da zbog toga treba „prionuti“ na traženje rešenja za stanje u postojećim uslovima, a paralelno s tim nalaziti i dugoročna rešenja.
- Gužve u Beogradu treba posmatrati sa tri aspekta: planerskog, koji podrazumeva pravljenje rešenja za duži vremenski period, regulacionog, čiji je cilj maksimalno iskoristiti postojeću infrastrukturu, i restriktivnog, koji se odmah može primeniti, a koji će biti veoma dobro rešenje za postojeće stanje u gradu - kaže za „Blic“ Milan Vujanić, profesor na Saobraćajnom fakultetu, koji je u prethodnom sastavu gradske uprave bio zadužen za saobraćaj.

Prva od te tri metode koju treba primeniti je restriktivna. Sve ostale su, po njegovom mišljenju, „na dugom štapu“.
- Mostovi, obilaznica i „inteligentno praćenje saobraćaja“ preko GPS sistema su fenomelna rešenja, ali nisu skoro izvodljiva. Trebalo bi da se skoncentrišemo da iskoristimo maksimalno ovo što imamo, do tada. Pre svega moramo smanjiti broj parkiranih automobila u centru grada, a van garaža, i zabraniti ulazak automobilima u centar, čiji vlasnici nemaju posla u gradu. Takav restriktivan sistem će doprineti da se broj automobila u gradu smanji za polovinu, a ostatak će sasvim normalno funkcionisati na postojećim saobraćajnicama - objašnjava Vujanić i dodaje da bi vlasnicima parking mesta ispred zgrada, takođe, trebalo ograničiti parkiranje u dnevnim satima.

Sa druge strane, u Sekretarijatu za saobraćaj razmišljaju drugačije i ne slažu se sa uvođenjem restriktivnih metoda, bar za sada.
- Da bismo zabranili ulazak automobilima u centar grada, na bilo koji način, potrebno je da imamo bolji gradski prevoz i metro. Međutim, i kad dobijemo te dve stvari, kao i mostove i obilaznice, moraćemo da smišljamo nova rešenja, kao što to rade i u Rimu, Londonu, Parizu..., jer će se i broj automobila do tada povećati - kaže Branko Smiljanić, zamenik gradskog sekretara za saobraćaj i dodaje da ta institucija radi sve kako bi građanima obezbedila što bolju vožnju kroz grad, bez uvođenja taksi.
- Gužve u Beogradu postoje pre svega zbog nedostatka mostova, tunela i metroa. Međutim, mi sve radimo kako bismo rešili gužvu na postojećim saobraćajnicama, što pokazuje i veliki broj novih niša za autobuse, proširenje ulica, obezbeđivanje što kvalitetnijeg gradskog prevoza na novim šinama i kolovozima - zaključuje Smiljanić.

Automobili u žutoj traci
Milan Vujanić objašnjava još jedan predlog koji bi smanjio broj automobila, a samim tim i gužve, u samom centru grada.
- Ukoliko su u vozilu jedna ili dve osobe, a hoće u grad, trebalo bi da im se naplati taksa. Takođe, ukoliko je troje trebalo bi da bude dozvoljen ulazak, a već četvrti član u autu značio bi da ta kola menjaju gradski prevoz i trebalo bi im dozvoliti da se kreću i žutim trakom - kaže Vujanić.

Moguća rešenja za manje gužve
U SKORIJE VREME:
Proširenje ulica u samom centru grada
Izgradnja novih niša gde autobusi blokiraju saobraćaj
Povećanje broja podzemnih garaža
Naplaćivanje taksi za vozila u kojim su samo jedna ili dve osobe

ZA DUŽI PERIOD:
Izgradnja metroa
Novi mostovi preko Save (jedan) i Dunava (dva)
Tuneli od Francuske u Bulevara despota Stefana do Brakovog mosta
Kompletan završetak obilaznice
Praćenje saobraćaja putem GPS sistema
izvor Blic
link http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=9808
 
Ja bih odgovor na samo jedno pitanje: Koje ulice u samom centru grada mogu da se prošire :/ ?
Što se tiče pravljenja niša za autobuse - u Kneza Miloša su to napravili kod američke ambasade i stanice kod Kliničkog, međutim, već kod Generalštaba su posađena nova stabla koja bi morala da se ruše (presađuju) ukoliko bi se niša i tu pravila, a morala bi da se pravi. Na žalost, kod Beograđanke i prekoputa nje je to teško izvodljivo jer nema dovoljno prostora.
 
Prekoputa Beogradjanke u KM postoji, zapravo ne postoji, ali postoji, jer je to stanica kod min. fin. i tu dve trake skrecu i obilaze stanicu, a i kod generalstaba u sustini postoji, jer opet dve trake koje se penju gore ka bulevaru su pomeren, a autobus/trola imaju onu strelicu koja se ukljuci pre klasicnog zelenog... :/
 
Vrh