Šta je novo?

Cene nekretnina

Ne. Srednja klasa će moći da iznajmljuje po gradu (tako da skoro cela jedna plata iz kuće, tipa dve trećine, ode na rentu - tako je, kad ga već neko pomenu, i u Parizu), ali ne i da kupi. Kupovina će biti za bogate investitore - koji će im izdavati. I već je tako; ne bih ni razmišljao o kupovini stana u ovo vreme.
Dakle, vraćamo se u doba međuratnog Beograda..
 
Pa da, tad je bio čist kapitalizam.

Sećam se da je naš otac privatizacije A. Vlahović, u ono vreme hvalio predratnu privredu, jer je bila 100% privatna. To nam je, zapravo, cilj već poslednjih nekoliko decenija.
 
Ne. Srednja klasa će moći da iznajmljuje po gradu (tako da skoro cela jedna plata iz kuće, tipa dve trećine, ode na rentu - tako je, kad ga već neko pomenu, i u Parizu), ali ne i da kupi. Kupovina će biti za bogate investitore - koji će im izdavati. I već je tako; ne bih ni razmišljao o kupovini stana u ovo vreme.
2/3, pa to će biti povoljnije neko ikad.
 
Da imamo dobru železnicu, i da iz Šapca, Zrenjanina, Vršca, Valjeva, Kragujevca, Požarevca itd. može da se stigne do Beograda za 40 minuta-ova zemlja bi bila mnogo bolje mesto za život..
 
Da imamo dobru železnicu, i da iz Šapca, Zrenjanina, Vršca, Valjeva, Kragujevca, Požarevca itd. može da se stigne do Beograda za 40 minuta-ova zemlja bi bila mnogo bolje mesto za život..
Ti sada u teoriji mozes da zivis u Indjiji i da radis u Beogradu sasvim komotno (linija Soko). Ali to je ogroman rizik znajuci gde zivimo. Koliko dugo ce Soko raditi ok, koliko je pouzdan, da li cu svaki dan moci da stignem na posao? Sta ce uopste biti sa linijom za 5 godina? Ne mogu da se kladim na srpske zeleznice.
 
Ne slušam ja medije, oni više nemaju uticaj na mene. Ali kada pročitam tvoje postove, meni u trenutku postane sve jasno jer shvatam da si ti jedini koji daje objektivna objašnjenja, apsolutno bez upliva ega i da jednostavno drugi učesnici ove diskusije ne shvataju. Traže razloge da veruju u neku svoju kontrukciju istine koja u stvari i nije istina. Uvek im nedostaje jedan deo. I taj deo omogućavaš ti Defke. Samo ti. Do drugih je. Sada razumem zašto te ljudi ovde nipodaštavaju. Oni jednostavno ne žele da čuju istinu. I ja sam jedan od njih, to priznajem. I zato hvala nebesima što postojiš, barem ovde u ovom nepotpunom virtuelnom formatu.
Hvala trudim se <3
 
NO SHIT SERGEY!

1678562529533.png
 
Dobar je dizajn. Mozda bi valjalo da sklone senke sa elemenata, flat dizajn je standard poslednjih godina.

Onaj predloženi ljubicasti dizajn sa linkedina je simpatičan, ali nije za ovu industriju, nisu dobre jarke boje za dugo gledanje.

Takodje, dark mode je uvek dobrodošao, https://bootcamp.uxdesign.cc/create-a-dark-mode-for-your-website-d62e73a4275d
U sustini, ide uskoro taj novi dizajn. Mozda tematski boje ne idu, ali covek se potrudio, meni se svidja, moderan je. Mislim da je samo stvar navike, ali opet ako se ljudima ne bude svidelo uvek mozemo da promenimo 🙂
Super ideja za dark mod, jer ima dosta bele pozadine 👍
Sto se tice kolorita krivih linija, mislim da bi trebalo zadrzati zelenu i crvenu boju samo za linije povecanja/smanjenja. Linija starogradnje bi trebalo da bude zuta a novogradnje plava dok bi linija za neke ukupne brojke mogla da bude narandzasta.
Definitivno se slazem sa ovim 👍
Posto ce uskoro da bude redizajn sajta, bice nova tema. Ima post na instagramu kako ce izgledati.
 
Desilo se u Pešti i u Bukureštu (i upravo im jeste zakrčilo puteve, kao što ispravno kažeš da će i kod nas), pa će se desiti i u Beogradu. Doduše, jednu vrlo ozbiljnu prugu za komjuting već imamo - i Vojka i Banovci su blizu nje - a ne pomenuh slučajno Rabrovac kod S. Palanke, jer će tamo ići druga. Kupovaće ljudi stanove i u Palanci, deca će im tamo ići u školu, a oni raditi u Beogradu. O Pazovama i da ne pričamo. Nije ni loše za malograđansku Srbiju, da se malo minglujemo.
Toga već ima poodavno. Ljudi iz S.Palanke već putuju za Beograd svakog dana (bio sam i Ja nekada jedan od njih), skoro pola Kusadka (selo pored) putuje za Beograd. Rabrovac je pre bih rekao kod Mladenovca jer je odmah posle (ili pre) i blizu je pruge, većina Mladenovčana takodje svakodnevno putuje za Beograd. Onome kome je to pitanje egzistencije 2-3 sata putovanja dnevno nije nikakva nepoznatica već redovan radan dan. U poslednjih par godina se to malo srećom razredilo otvaranjem firmi (pa i motanjm kablova) po delovima Srbije koji nisu Beograd.
 
Baš ste me inspirisali da pogledam oglase. I za kupovinu i za izdavanje. Stan od 65-80 kvadrata da se kupi, na 20 godina, je minimum 200 hiljada, a ide preko 260 hiljada. Dolazi sa učešćem od 90tak hiljada na nekih 1200-1400 mesečno rata. Kamate su toliko velike da na 30 godina nije nešto bitno manja rata. Sa minimalnim učešćem ta rata kreće od 1500. Da se stan te veličine iznajmi, sem ako su stvarno reprezentativne lokacije, 800-900 evra. Kirije još imaju gde da idu na gore. I to dosta.

Kada se to desi. Nije problem što porodica sa 6000 evra mesečnih prihoda (developer i project manager na primer, kako tipični IT brak) treba da da 25-30% primanja za stan. Nego šta će uraditi poroeica sa 1600 evra mesečnih prihoda?

Odgovor "ljudi će živeti na 60km od Beograda" jer je tako u Jevropi u Ameriki ne verujem da će proći kod nas. Jer kod nas postoji opcija gastarbajter i ćao.

Opet primeri. Pešta i dalje ima jako prihvatljive cene van centra. Van centra, ne u gradu na 60km. Evo slučajno našao neku novogradnju u Bukureštu, jeste periferija ali je Bukurešt, kvadrat oko hiljadu evra plus PDV. Gde je u Beogradu sada novogradnja za 1000 evra plus pdv? A da, tigar...

Edit. Evo pogledah i Peštu, ima 2 bedrum za ispod 150,000 samo tako. Prag ne računajte, to je svetska turistička destinacija i AirBnB je užas napravio.
 
Poslednja izmena:
Pa još gore po nas, jer su se u ta dva grada - Pešti i Bukureštu - ljudi masovno iselili u kuće na periferiji i dosta pre rasta cena stanova. U oba grada to je sad glavni saobraćajni problem, broj 1.

E sad, šta će Srbi sa ovolikim cenama... Neće se svi iseliti u Njemačku, nikad se svi ne isele.
 
Ne, definitivno mora železnica mnogo više da se razvije ne bi li se ovde podigao kvalitet života.

Npr, da cela Bačka može za pola sata da bude u Subotici, ili Novom Sadu..ja ne bih više toliko forsirao gradnju autoputeva, već pruga... mislim da nije dobro da se Somborac stimuliše da svojim autom nekim novim brzim putem dolazi u Novi Sad na posao, tamo doprinosi gužvi u saobraćaju, traži parking, haos itd.. ne, brzim, udobnim i tačnim vozovima manja mesta treba da se povezuju sa većim centrima... da ljudi mogu da žive u mirnijem okruženju, prijatnijem za život, gde povoljnije mogu da se skuće, ali da imaju brzu i pouzdanu vezu sa gradovima... isto tako i u drugim krajevima Srbije.
 
Kod nas na trzistu nekretnina deluje puno faktora:
  • Normalna zelja ljudi da kupe stan jer nemaju svoj, bez obzira na to da li su trenutno podstanari ili se sele iz drugog grada
  • Pranje novca (koje deluje i na strani ponude i na strani traznje)
  • Ostali faktori poput zabrane trgovine neuknjizenim objektima, otezano dobijanje dozvola za gradnju ako nisi njihov i sl,...
  • Zelja da se kupi nekretnina da bi se sacuvala vrednost novca
  • Niske kamatne stope zbog kojih je bilo jeftino uzimati kredite a stednja se nije isplatila
  • Nepostojanje drugih alternativa za ulaganje i posmatranje izdavanja stanova kao idealni biznis, pasivna zarada od koje moze lepo da se prihoduje
  • Stampanje novca u vreme korone
  • Dolazak Rusa
Bukvalno, svi moguci faktori koji su mogli da uticu na rast cena, uticali su. I ko god je kupio stan do pre 3 godine, generalno je super prosao. Medjutim, danas je situacija drugacija:
  • Nisam u Beogradu, pa ne znam situaciju na terenu, ali sticem utisak da vise Rusa odlazi iz Srbije nego sto dolazi, sto obara traznju
  • Mnogi nasi ce sa ovakvim cenama nekretnina i celokupnom ekonomskom situacijom verovatno mnogo ozbiljnije razmisljati o odlasku iz zemlje, jer nije resenje da u ovakvj zemlji toliko veliki deo plate ide na kiriju, niti je resenje da zivis na 50km od centra grada, a da nemas metro (u drugoj zemlji bi to bilo prihvatljivije, jer bi dobio mnogo vise nego sto to dobijas ovde).
  • Cene su vec toliko visoke da su velikom delu stanovnistva apsolutno nedostizne, svaka gornja psiholoska granica je probijena. Evo, vec vidimo da je promet nekretnina poceo da opada, tako da je mnogo veca sansa da cene nekretnina padaju nego da rastu
  • Kamatne stope su vise nego ranije i verovatno ce jos da rastu, tako da ce zaduzivanje biti sve skuplje, tj. bice sve manje stambenih kredita
  • Inflacija ce biti obuzdana, pa ce se vise isplatiti da cuvas novac u banci nego da kupis stan i izdajes
  • Trenutno su kirije jako visoke i ljudi ih placaju, jer nemaju mnogo izbora, ali pitanje je vremena jos koliko ce dugo vaziti ove kirije. Isplati se da izdajes ako si nekada kupio stan za male pare, ali ako sad kupujes zbog izdavanja, mislim da je velika sansa da u najboljem slucaju imas neki minimalni profit, renatiblnost izdavanja ce biti sve manja, ovo sad je samo trenutak u vremenu kad stanodavci mogu da ostvare extra profit.
  • Ako neko sad kupi stan da bi sacuvao vrednost, vrlo je moguce da ce izgubiti jer postoji velika sansa da cene padnu, tako da ce time pre izgubiti vrednost nego sacuvati
  • Onaj ko ima puno para i vise nekretnina, verovatno ce se pre odluciti za neku drugu lokaciju umesto Srbije ili neku skroz drugu investicionu opciju.
  • Vrlo je moguce da cemo u nekom trenutku u buducnosti imati vece poreze na imovinu u kojima ne stanujemo. Nece se to skoro desiti, ali vrlo je moguce. To je drasticno oborilo cene nekretnina u Grckoj recimo.
Mogao bih da navodim jos milion stvari, ali mislim da trenutno vise deluju faktori koji mogu da obore cene nego faktori koji mogu da ih odrze ili cak podignu. Da li ce pasti cene, kada i koliko, svi mozemo samo da nagadjamo. Ja verujem da hoce, neki veruju da nece, uglavnom niko od nas ne zna zaista ste ce se desiti. U slucaju koliko-toliko slobodnog trzista mozemo biti sigurni da ce cene pasti, ali uvek treba racunati na to da krupnim igracima to nije u interesu, pa ce pokusati da nekim akcijama to sprece. Tako da, teorijski me ne bi ni zacudilo da cene jos porastu kod nas, jer svi znamo u kakvoj zemlji zivimo, ali to moze biti samo vestacki rast.
 
Poslednja izmena:
Opet primeri. Pešta i dalje ima jako prihvatljive cene van centra. Van centra, ne u gradu na 60km. Evo slučajno našao neku novogradnju u Bukureštu, jeste periferija ali je Bukurešt, kvadrat oko hiljadu evra plus PDV. Gde je u Beogradu sada novogradnja za 1000 evra plus pdv? A da, tigar...
Zavisi šta smatraš pod periferijom.
 
Gotovo je ludilo sa Rusima:

 
Ti sada u teoriji mozes da zivis u Indjiji i da radis u Beogradu sasvim komotno (linija Soko). Ali to je ogroman rizik znajuci gde zivimo. Koliko dugo ce Soko raditi ok, koliko je pouzdan, da li cu svaki dan moci da stignem na posao? Sta ce uopste biti sa linijom za 5 godina? Ne mogu da se kladim na srpske zeleznice.
Mene i sada cudi kako to jos funkcionise kod nas..ni ja se ne bi usudio..Da to funkcionise vec 5 i vise god.pa da covek kaze da je iole sigurno paa da kupi kucu npr.indjija,stara pazova
 
Kad su blokovi otišli preko 2000€/kvm 2008 ja sam zamalo kupio kuću u Novim Banovcima za 50k€, ali nije to ta prica…puno ljudi je u to vreme i kupilo, priče su šarene…ljudi nisu svesni takvog života, neki nisu svesni ni života u inostranstvu…sve ima svoje prednosti i mane…puno ljudi je kupilo stan u Pančevu…doduše tada nije bio Soko, ali kod nas sve traje kratko, fingiraju se priče o gadjanju kamenjem i ostalo da se zabasure loši radovi i smanji brzina …jbg Srbistan…
 
Da se razumemo, razvoj pruge tj zeleznice je izuzetno bitan - ali to nece resiti probleme u saobracaju. Tj ne postoji magicni stapic
Uzmimo recimo Svajcarsku kao primer - zeleznica je izuzetno razvijena, valjda u vise od 90% naseljenih mesta imaju zeleznicu. Tj njihova zeleznica se uzima kao najbolja u Evropi i po gustini i po iskoriscenosti.
Guzve u vozovima su velike, ali i sa tim stepenom iskoriscenja i guzvama u vozovima - tek 30% ljudi (racuna se odlazak do i od posla) koristi zeleznicu (ne zato sto nece, nego je to trenutni broj koji moze iskoristiti zeleznicu - jer su vozovi prepuni u "rush hours"), pa su guzve u saobracaju i dalje veoma visoke
Ali kod njih je najnormalnije, iako su malena zemlja povrsinski, da se putuje na posao izmedju Berna i Bazela recimo, ili Berna i Ciriha.

Po meni je, osim razvoja zeleznice, mnogo bitna stavka razvoj javnog prevoza unutar grada - kao i uredjenje velikih P&R garaza/parkinga

Dzabe neko iz NS-a dodje sokolom za pola sata do NBG-a, kad ce mu trebati sat vremena da ode do neke tacke u Beogradu
 
Vrh