E–kapija nastavlja sa novim projektima, a pred Vama se nalazi početak jednog od njih, u kome će, iz razgovora urednika sa izabranim sagovornicima upućenim u Beogradske urbanističke teme nastajati vrlo zanimljivi tekstovi.
Ovog puta ćemo pričati o novobeogradskom kompleksu koga odredjuju Treći bulevar (bulevar Milutina Milankovića), produžetak Bulevara umetnosti ka Savi, ulica Jurija Gagarina i podvožnjaci iza Otvorenog tržnog centra (OTC-a, „Buvljaka“) u kome se u ovom trenutku odvija najveća investiciona gradnja u Beogradu. Naime, upravo je završen kompleks DeltaCity 67, a stotine i stotine radnika se uvodi u trosmeni rad na izgradnji hiljada stanova u kompleksu sportskog sela za Univerzijadu.
( <- buduće celine na prikazu namena površina GP Beograda 2021)
Logično se postavlja pitanje – šta će se dalje ogranizovati i graditi u ovom prostoru ?
Buduća autobuska i železnička stanica Novi Beograd (1) je vrlo značajna gradska investicija, koja će pokrenuti mnoštvo drugih investicija i akcija. Ona će se nalaziti na delu gde sada imamo parking i najružniji deo „Buvljaka“, ispod same železničke stanice Novi Beograd i u prostoru koji firma „Balkan gradnja“, (koja je tokom 2007. realizovala projekat rekonstrukcije tramvajskih šina na Novom Beogradu), koristi kao privremeno skladište.
Dakle, novobeogradsku autobusku i železničku stanicu, veliki stanični trg i parking prostor ćemo moći da posmatramo sa više mesta - od zone EXPO XXI centra, hotela Holiday Inn, iz postojećeg Super Vero centra, iz bašte restorana HB ili sa današnjeg „Buvljaka“, (dok ovaj sadržaj eventualno ne ode na neko drugo mesto).
( <- EXPO XXI centar, hotel Holiday Inn i u produžetku - zona budućeg Trga)
Polovina današnjeg parkinga, kojim gazduje JKP Parking servis, a gde se parkiraju gosti koji kupuju na „Buvljaku“, biće zona za autobuse koji će iz drugih gradova ili država stizati na Novi Beograd.
Funkcije železničke i autobuske stanice će se povezati. Autobuska stanica će biti povezana sa budućom (i postojećom) železničkom stanicom. Postoje osnovana razmišljanja o potrebi dupliranja koloseka, i proširivanju nasipa sa dodatkom novog tunela ispod Bežanijske kose za još po jedan železnički kolosek za svaki smer (četvorokolosečna pruga). Tada bi se proširila i „lira“ na samoj stanici i unapredila veza sa „starim“ železničkim mostom koji se zadržava i obnavlja.
Veliki trg, (2) Zgrada u funkciji autobuske i železničke stanice nastaće kao deo ovog projekta, a u zoni gde tramvaj iz Jurija Gagarina skreće ka Trećem bulevaru, urediće se novi poslovni kompleksi, (hoteli, poslovne zgrade, usluge, apartmani, ugostiteljski, zabavni i drugi sadržaji kojima odgovara blizina velikog saobraćajnog terminala) !!
Šta će biti sa današnjim „Buvljakom“ (3)? Ne zna se još uvek da li će funkcija u potpunosti biti izmeštena, ali po Generalnom planu Beograda 2021 predvidjen je - poslovni centar. Šta god to bilo, ovo što imamo, ili ono što zovemo poslovnim centrima, tek – trgovina, ugostiteljstvo, poslovanje, a i dopunsko stanovanje ovde ostaje trajna namena.
O lakom metrou ćemo nešto kasnije: tramvaj, ovakav kakav jeste – ostaje na svojoj novoj, na evropski i svetski način rekonstruisanoj poziciji.
Tramvajski depo (4), pored Univerzitetskog sela, biće u postojećem prostoru, ali i u funkciji depoa za laki metro, tako da će doći do proširenja depoa na prostoru koji je i sada u vlasništvu GSP Beograd, a koji je trenutno iznajmljen.
( <- mogući tip budućih vozila LRT)
Laki metro (5) još uvek traži svoju definitivnu ulogu i rešenje na „stolovima“ (zapravo računarima) beogradskih i španskih urbanista i projektanata. Analiziraju se predlozi da u ovu našu zonu novi vid saobraćaja u Beogradu dodje tako što će proći kroz Bulevar Zorana Đinđića, a ispred „Mercatora“ skrenuti i preći preko autoputa sredinom Bulevara umetnosti, zatim doći do Trećeg bulevara, a onda skrenuti u nazad (prema Savi), da bi kod Holiday Inn-a i Super Vera opet skrenuo udesno i prošao ispod pruge (kao što i danas tramvaju skreću ka svom depou). Od ove tačke (koja je završetak linije u prvoj fazi) laki metro će se dalje razvijati u dva pravca: U pravcu Čukarice, on će jedno vreme ići paralelno sa današnjom železničkom prugom, podizati se na stubove sve do visine današnje železničke stanice i onda nastaviti zajedno sa unutrašnjim magistralnim poluprstenom, na toj visini ka budućem mostu preko Ade Ciganlije. Razmišlja se da laki metro u budućnosti krene i kroz Jurija Gagarina i preuzme hiljade novih sugrađana koji će živeti u Univerzitetskom selu i blokovima uz Bulevar, a raditi u svim onim zonama koje danas nastaju, ili će nastajati po Novom Beogradu .
( <- budući most preko Save)
Beogradski magistralni poluprsten (6). To je nova saobraćajnica koja se pruža od Kvantaške pijace, ulicom Nikole Dobrovića spušta se sa Bežanijske kose do Tošinog bunara i potom prolazi trasom paralelnom sa železničkim nasipom sve do bloka stanica u ovoj zoni, gde će, zajedno sa trasom lakog metroa, preskočiti zonu buduće autobuske stanice i nastaviti ka mostu preko Ade Ciganlije. Zona između pruge i trase poluprstena biće iskorišćena za malu privredu i servisne aktivnosti koliko god bude moguće a da ne ometa ove dve funkcije.
Bilo bi zrelo da se aktivnosti pripreme i realizacije započnu i održe u kontinuitetu od danas pa na dalje. Grad je za ovo već pokrenuo program i pristupa se planu detaljne regulacije. Da se potpuno razvije ovaj veliki projekat potrebno je 5 do 6 godina, ali će njegova priprema i rezultati biti impuls drugom gradskom razvoju od samog početka - rekao nam je Miodrag Ferenčak, komentarišući sa nama mogućnosti organizacije prostora budućem Beogradu.
( <- trase LRT (zelena boja-5) i UMP (bordo boja-6) na prikazu mreža saobraćaja GP Beograda 2021)