Šta je novo?

Brza saobraćajnica Sombor - Kikinda (Osmeh Vojvodine "Smajli")

Veliki nedostatak Osmeha je što se ne naslanja ni na jednu ozbilju saobraćajnicu ni u Mađarskoj a posebno ne u Rumuniji,.., niti su naše komšije planirale dugoročno takve saobraćajnice...

Eventualno bi Mađari mogli da produže svoj M60 pa da se nekako nasloni na Bački breg... ali za to im treba skup most preko Dunava kod Mohača a ne vidim da su baš radi da ga grade ni za svoje lokalne potrebe nego morate na skelu... ali nekako mislim da im to baš nije bitno...
Ово просто није тачно. Мост преко Дунава код Мохача је у децембру прошао понуде на тендеру. Ако буде жалби (а на оваквим пројектима увек их буде) уз све могуће продужетке очекује се да извођач буде изабран најкасније у марту 2024. Рок за завршетак радова након тога је 50 месеци.
 
Нисам то знао. Супер онда. Надам се да је планиран и даљи крак ка нама. :)
 
Е за тај део нисам ништа детаљније нашао. Зна се да ће са западне стране бити 2+2 веза од М6 до моста (укључујући и мост који је исто 2+2). И зна се да ће са источне стране бити веза од моста до њиховог пута 51 (Сантово - Баја). Међутим како ће та веза изгледати и да ли ће се правити 2+2 веза директно од моста до Сантова (да обиђе села), то нисам нашао.

И ову информацију о мосту сам једва исчупао уз доста превођења са мађарског. Тако да ако је неко боље упућен или се боље сналази по мађарским изворима, можда може да нам помогне. За сада једина информација коју имамо је Весићева изјава да ће и Мађари направити везу са своје стране од Бачког Брега ка Мохачу. Тако да би логично било да и они то среде на 2+2 у неком тренутку, то је само неких 10км.
 

A6 je ipak pravljen da povze Budimpestu sa Jadranom preko Hrvatske i Bosne

 
Да цитирам сам себе са друге теме око алтернативе за К10 и деоницу БГ-НС.
I ja sam odavno pričao o tome. Ali, sve ove "koridore" planiraju nestručni ljudi, očigledno. Pa, predsednik države na tabli crtka puteve. Bog ga stvorio za sve, genijalac mamin!
Ovaj Zrenjaninski pravac ka Beogradu je trebalo usmeriti na Smederevo, uz dodavanje kraka ka Beogradu, negde severno od Pančeva. Jedino to ima nekog smisla. Tako bi se, kao što si i ti rekao, dobila alternativa za najoptrećenije deonice koridora 10.
Ali, ne, genijalac je video da je većina bitnih saobraćajnica na pravcu sever-jug, pa rešio da crta istok-zapad! Smajlije, Karađorđeve i kako ih je sve nazvao. Ili da samo duplira pravce, kao što je kod BG-ZR-NS slučaj.
 

A6 je ipak pravljen da povze Budimpestu sa Jadranom preko Hrvatske i Bosne

Misliš vrv M6 (Mađari označavaju auto-puteve sa Mx). :) To svakako, ostao je samo mali nezavršeni deo od petlje kod Mohača pa do Belog Manastira u Hrvatskoj gde se nadovezuje na njihov A5, Hrvati su svoj deo skroz od Mađarske do Bosne u potpunosti završili....

Međutim, planirani Mađarski M60 je drugačiji put, on ide u pravcu Zapad-Istok ka Segedinu i kod Mohača se ukršta sa M6 (mali deo je izgrađen od Mohača do Pečuja), ako sam dobro razumeo taj novi most će biti deo tog puta... Ovo već drastično diže međunarodnu upotrebnu vrednost Smajlija i Bačkog brega. :)
 
Ja ovde vidim perspektive povezivanja Smajlija preko Sombora, Mohaca i Pecs-a i dalje ka Kaposvaru sve do austrijske granice tako da recimo nekome ko hoce da ide do Graz-a pa cak i Beca to predstavlja odlicnu alternativu.
Moze vojvodjanski smajli da ima itekako medjunarodni znacaj kad budu madjari izgradili M60, M9 i M86
 
Poslednja izmena:
Ja ovde vidim perspektive povezivanja Smajlija preko Sombora, Mohaca i Pecs-a i dalje ka Kaposvaru sve do austrijske granice tako da recimo nekome ko hoce da ide do Graz-a pa cak i Beca to predstavlja odlicnu alternativu.
Moze vojvodjanski smajli da ima itekako medjunarodni znacaj kad budu madjari izgradili M60, M9 i M86

M76 je takodje jako bitan da se izgradi kako bi ovo imalo smisla
 
1705095655269.png
 
ostao je samo mali nezavršeni deo od petlje kod Mohača pa do Belog Manastira u Hrvatskoj gde se nadovezuje na njihov A5, Hrvati su svoj deo skroz od Mađarske do Bosne u potpunosti završili....
Mala ispravka, mađari u proleće završavaju od Mohača do granice a hrvati tek grade svoj deo od Belog Manastira do granice i završiće ga do aprila 25-te.

 
Evo kako se planira povezivanje sa M6, izgled i pozicija novog mosta.



Pošto se planiraju dve trake u svakom pravcu, kada se to sve završi to će biti ozbiljna alternativa za Horgoš.

Mi bi realno trebali da napravimo moto put od Bačkog Brega prema Bačkoj Palanci preko Apatina i Odžaka i da novi most koji planiraju naprave za 4 trake pa da to ide dalje do Kuzmina. Dalje prema Rači imamo autoput.
 
Poslednja izmena:
Mala ispravka, mađari u proleće završavaju od Mohača do granice a hrvati tek grade svoj deo od Belog Manastira do granice i završiće ga do aprila 25-te.


Управо ми се појавио овај видео на јутјубу:


Ах, нисам видео да не може да се гледа ван јутјуба. Елем у питању је снимак са хрватске стране (А5) ка Мађарској граници баш ове деонице која им је остала да се направи и повеже на мађарски М6.
 

Dobra opservacija ovog profesora u emisiji da smajli zapravo povezuje 3 evropska koridora (4,10,5)
 
Šta je sporno u Osmehu Vojvodine

Šta je sporno u "Osmehu Vojvodine"​

Kineske kompanije sve češće preuzimaju najkrupnije građevinske i infrastrukturne poslove, bilo da se radi o brzoj pruzi do Budimpešte, gradnji Beogradskog metroa ili premrežavanju Srbije novim putevima.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je na predstavljanju plana "Skok u budućnost, Srbija 2027", kao jedan od glavnih projekata apostrofirao "Osmeh Vojvodine", odnosno brzu saobraćajnicu koja bi trebalo da skrati vreme putovanja od Sombora do Kikinde, protežući se vojvođanskom ravnicom u obliku popularnog "smajlija".
Tri dana pre izbora, objavljeno je i da je počela negova izgradnja:

Počela izgradnja brze saobraćajnice "Osmeh Vojvodine"

Taj "Osmeh", međutim, nije srpski nego – kineski. Kako je dogovoreno, put koji treba da bude završen do 2026. godine gradiće China Construction Eighth Engineering Division, kompanija kojoj je to i prvi posao u Srbiji.
"Nova ekonomija" upozorava da taj rok ipak treba uzeti sa rezervom, budući da je pre samo dva meseca objavljeno da će period izgradnje trajati pet godina, da bi se sada govorilo o maksimalno tri godine, čime bi se novi put uklopio u plan "Srbija 2027", a bio bi završen i pre EXPO izložbe.
Ali, dok se rokovi možda smanjuju, cena se povećava. Prema najavi predsednika Vučića, brza saobraćajnica Bački Breg – Sombor – Kula – Vrbas – Srbobran – Bečej – Kikinda – Nakovo, kako se zvanično zove, koštaće oko dve milijarde evra. Budući da je ova trasa duga 162 kilometra, to znači da će svaki kilometar novog druma koji ne dostiže ni do nivoa autoputa, koštati više od 12 miliona evra, piše "Nova ekonimija".
Oni, dalje, upoređuju da 12 miliona evra (po kilometru) otprilike košta i drugi novi vojvođanski put, Fruškogorski koridor, gde je cena stala na 12,7 miliona po kilometru, a i taj posao radi jedna kineska firma – China Road And Bridge Construction (CRBC). Takođe, i za cenu te deonice stručnjaci su upozoravali da je uvećana čak duplo u odnosu na realne troškove gradnje.
A Fruškogorski koridor jeste autoput, koji pritom uključuje i budući najduži tunel u Srbiji kroz Frušku goru.
Zašto je onda "Osmeh Vojvodine" toliko skup, za "Novu ekonomiju" objašnjava građevinski inženjer Danijel Dašić. On smatra da ekonomski troškovi nikako ne mogu biti opravdanje.
Izreka da se u Evropi za ugradnju u infrastrukturu koriste kvalitetni materijali, a u Srbiji nekvalitetni političari, svakim danom dobija nove dokaze i činjenice. Tih 12,2 miliona po kilometru je mnogo i za autoput kroz ravničarski predeo, a kamoli za običnu magistralu sa dve trake. Prema COMPASS bazi podataka (koja prati troškove građevinskih radova širom sveta) za 2024. godinu, cena izgradnje magistrale kakvu predviđa ovaj projekat ide od 3,34 do 3,78 miliona po kilometru. I to dolara, ne evra, tako da cena ide još niže kaže Dašić.
Ta cena vojvođanskog osmeha je zapravo i trebalo da bude mnogo niža. Predsednik Srbije, koji je pre nekoliko meseci obznanio da će ova magistrala sada koštati dve milijarde evra, pre samo četiri godine je najavljivao cenu od 430 miliona evra, i to "u nešto skupljoj varijanti".
Poredeći novu i staru procenjenu cenu ove saobraćajnice sa podacima iz građevinskih baza podataka, Dašić primećuje "da se stara cena dobro uklapa u ono što bi se moglo očekivati za ovu vrstu puta".
Još jedna zanimljivost su kontradiktorni podaci o dužini samog puta. Iako se u javnosti često pominje dužina od 186 kilometara, prostornim planom iz prošle godine utvrđena je tačna dužina od 164 kilometra i 392 metra.
U slučaju da saobraćajnica ipak bude duža, to bi značilo da je cena po kilometru 10,75 miliona evra, i dalje drastično više nego što je prvobitno planirano.
Šta je još sporno oko izgradnje ove saobraćajnice, koliko su cene puteva u regionu i koliko će se ovim povećati već ogroman dug prema Kini, pročitajte na sajtu Nove ekonomije.

 
Porazavajuce je da se ovako jedan diletantski tekst smatra novinarstvom. Svaki prosecan clan foruma bi napisao 10x bolji i informativniji tekst i postavio bolja pitanja. Prvo nikad nije receno da ce do 2026 biti zavrsen ceo smajli nego jedan deo oko Vrbasa i deo oko Sombora. A ovo licitiranje o cenama je postalo predosadno, koliko su informisani oko rokova, toliko su informisani i koliko kosta kilometar puta u regionu (SA EKSPROPRIJACIJOM u najskupljem delu Srbije). Isto tako su strucnjaci informisani i o trasi, te im nije jasno zasto je sad 186 a ne 164...
 
Evo, što se tiče eksproprijacije:
- 186 km, neka je širina puta i putnog pojasa 100 m (što je preterano, ali hajde neka bude). To znači da je potrebno oko 1.860 ha zemlje da se ekspropriše.
- neka je cena za 1ha 70.000 EUR.
To nas dovodi do cifre od oko 130.200.000 miliona evra. Neka sudski i administrativni troškovi budu još 5 miliona, dakle oko 135.000.000 miliona evra za ekproprijaciju, ako ne grešim.
Kolika je cena zemljišta u Bačkoj i Banatu? Ja mislim da nisam mnogo promašio... Koliko bi onda koštao put kroz ravnicu, recimo neka je 32 širina kolovoza, to mu dođe oko 600 ha zemljanih radova, kamenja, šljunka i asfalta. I + ne znam koliko mostova... Da li je cena od 2 milijarde opravdana?
 
I moja žena je procenila da će pretvaranje kuhinje u dečiju sobu koštati 1000 evra pa je na kraju koštalo 4000.
Siguran sam da je tvoja žena pravila predmer i predračun radova za kuhinju i da je dobro planirala u budžetu. Ali eto, greške se dešavaju. Zato nemoj da joj zameriš, vidiš da ni narod zbog "slične stvari" ne zamera vlastima.
 
Ipak mislim da se ne moze praviti analiza bez cene projekta koja nigde nije konacno objavljena niti ubacena u budzet? Ispravite me ako gresim. Vucic je jednom rekao dve milijarde ali je pitanje koliko je to realno i sta je u to ukljuceno, jer je u istim najavama pricao o prosirenju granicnih prelaza i gasnim interkonektorom sa Rumunijom itd. Mislim da je cena koja je navedena od jesenas od 1.5 milijarde dosta realnija. Zato kazem da su ovakvi novinski clanci bez neke prave analize dosta povrsni.
 
Možemo otvoriti kladionicu. Ja bih se možda kladio da će biti dve milijarde. Ne bi bilo prvi put da se toliko ugrađuju (da ne kažem pljačkaju).
 
Da to kazemo ovako - ako je on rekao 2 miliijarde, jeftiniije od toga biti neće, može biti samo skuplje, ako im apetiti porastu.
 
Vrh