Šta je novo?

Brza saobraćajnica Požarevac-Golubac

Nisam se ja zbunio. Znam da nije predviđeno. To i kritikujem. Kod nas je predviđeno nešto što bliže udvojenoj magistrali (dual-carriagway) nego brzom putu (expressway). Dao sam primer iz Rumunije da pokažem šta je u stvari brzi put. Ako je 2025. godine put 2+2 sa ograničenjem od 80 km/h i kružnim tokovima brzi put, onda nešto nije u redu. Naročito ako je put koji građen pre 50 godina imao petlju, a sad od te petlje su na brzom putu napravili kružni tok. Red je da u 2025. predvide modernija i bezbednija rešenja, a ne da gledaju kako što jeftinije da nešto naprave jer ionako će to što su uštedeli završiti u njihovim džepovima, a ne u državnom proračunu.

Ja mislim da si ti i dalje nesto pomešao. Krajova je grad veličine približno Novog Sada, tri puta veći od Čačka, koji su u Srbiji povezan punim profilom i brzinom 130km/h. Takodje je i centar svog regiona u Rumuniji, tako da mislim da je ovo rešenje kod njih dosta lošije nego naše i želim im da dostignu nivo infrastrukturnog razvitka Srbije što pre. Golubac ima 1500 stanovnika, Donji Milanovac 2500 stanovnika, a Požarevac oko 50.000… Put je više nego dovoljan za broj vozila koji će saobraćati njime i neuporedivno bezbedniji i brži od puta koji je bio do sada. Ali otvoren sam za dalju etimološku analizu kako bi se ovaj put zvao na Engleskom jeziku 😂
 
Ok, manje-više ne sporim. Samo, ja uopšte nisam pisao o saobraćajnoj razvijenosti neke zemlje. Nego o tome šta je brzi put. Bizarno je da recimo magistrala Zaječar - Negotin - Brza Palanka građena verovatno u vreme Tita ima samo petlje, bez kružnih tokova, dok nova "brza saobraćajnica" od Male Krsne do Golupca ima 17 kružnih tokova. Ili da obična magistrala sa nešto većom širinom kolovoza nego kod nas u Rumuniji ima ograničenje 100 km/h, dok brzi put u Srbiji ima ograničenje 80 km/h. Svakako podržavam i radujem se razvoju putne mreže u Srbiji, samo mislim da su neke stvari mogle mnogo optimalnije da budu urađene.
 
Apsolutno sam protiv K.T i to sam ovde uporedio sa primerom izgrdnje običnog puta Bratstvo i Jedinstvo 1961 godine koji je u 80% slučajeva imao denivelisane petlje a svakako tadasnji obim saobraćaja je bio smšan u odnosu na današnje stanje i svakkako bi bilo kakvog takvog opravdanja.Prvo denivelisano raskrsće je bilo Bubanj Potok,pa Vrčin,pa Mali Požarevac,pa Vodanj,pa Kolari,pa Osipaonoca,pa Velika Plana kod sadasnjeg Meka je bila petlja pa Markovac pa Batočina itd itd 1961 godine.

Ko je gledao Vladove snimke lepo se vidi da na potezu od ulaska u Požarevac pa do izlaska postoje nekoliko denivelisanih ukrstaja.Poseban apsurd je na ulasku u PO gde posče kružniog toka imamo denivelisan ukrštaj i na putu ka Petrovcu.


Evo i jedne slike sa KT za šljunkaru gde se lepo vidi koliko je smanjena preglednost jer su i paneli za buku tu vizuelna prepreka i koliko tu može biti problema.

IMG_20250210_130004.jpg
 
Apsolutno sam protiv K.T i to sam ovde uporedio sa primerom izgrdnje običnog puta Bratstvo i Jedinstvo 1961 godine koji je u 80% slučajeva imao denivelisane petlje a svakako tadasnji obim saobraćaja je bio smšan u odnosu na današnje stanje i svakkako bi bilo kakvog takvog opravdanja.Prvo denivelisano raskrsće je bilo Bubanj Potok,pa Vrčin,pa Mali Požarevac,pa Vodanj,pa Kolari,pa Osipaonoca,pa Velika Plana kod sadasnjeg Meka je bila petlja pa Markovac pa Batočina itd itd 1961 godine.

Ko je gledao Vladove snimke lepo se vidi da na potezu od ulaska u Požarevac pa do izlaska postoje nekoliko denivelisanih ukrstaja.Poseban apsurd je na ulasku u PO gde posče kružniog toka imamo denivelisan ukrštaj i na putu ka Petrovcu.


Evo i jedne slike sa KT za šljunkaru gde se lepo vidi koliko je smanjena preglednost jer su i paneli za buku tu vizuelna prepreka i koliko tu može biti problema.

Mislim da niko ne voli kruzne tokove umesto petlji ali se isti trebaju staviti u kontekst puta, broja vozila, i koliko bi petlja zauzela mesta. Poredis medjunarodni pravac sa objektivno sporednim putem kakav je dunavski koridor, autoput bratstvo jedinstvo koji je zidan pomocu radnih akcija i bez troskova eksproprijacije jer je sva zemlja bila drzavna. Dakle i taj kontekst je bitan.

Vremenom ako se pokazu kao losa resenja, lako ce se dodati po jedan nadvoznjak i uz minimalne intervencije napraviti petlja, ali za ovu kolicinu vozila zaista mislim da ce to biti nepotrebno. Svi komentarisu kako brzo napreduje izgradnja ovog puta, a zaboravljamo da je to delom i jer nema puno komplikovanih objekata i petlji na trasi...
 
Vrh