Možda je i "kobojagi valuta", ali sve interesuje, pa i NBS koja daje tumačenje:
"Politika u vezi s bitkoinom" . . 3.11.2017
Pitanja: Prepoznaje li Narodna banka Srbije bitkoin kao valutu? Da li postoji zakonski okvir, tj. da li je trgovina bitkoinom pravno regulisana? Da li imate informacije o tome da li se u Srbiji uopšte trguje bitkoinom, kao i o tome, ukoliko se trguje, ko to radi? Vidimo da postoje čak i neke asocijacije koje se time bave. Da li Narodna banka Srbije ima neki savet za građane koji su spremni da se upuste u ovu avanturu?
Odgovor: Virtuelne valute (i bitkoin kao jednu od njih) ne izdaje centralna banka, pa stoga ni ne garantuje za njihovu vrednost. Narodna banka Srbije je više puta upozoravala javnost da virtuelne valute ne predstavljaju zakonsko sredstvo plaćanja u Republici Srbiji. U tom smislu, Narodna banka Srbije ne može da garantuje za korišćenje virtuelnih valuta, ulaganje u njih, kao ni za njihovu vrednost, tako da svako ko se upušta u aktivnosti u vezi s virtuelnim valutama čini to na sopstvenu odgovornost i samostalno snosi finansijske i druge rizike koji proističu iz tih aktivnosti.
Ako se ima u vidu da još uvek nije reč o značajnijoj pojavi na našem tržištu, u ovom trenutku pozitivno zakonodavstvo Republike Srbije ne uređuje pitanje virtuelnih valuta, a Narodna banka Srbije nema zakonska ovlašćenja da izdaje dozvole za trgovanje virtuelnim valutama, niti za postavljanje uređaja za kupovinu/prodaju virtuelnih valuta i sl.
Međutim, i te kako svesni činjenice da je na globalnom tržištu upotreba virtuelnih valuta sve značajnija, kao i toga da se u državama u kojima su uočene značajnije aktivnosti u vezi s tim valutama na različite načine pokušava regulisanje tržišta tim valutama, i uzimajući u obzir i to da se jedno od značajnih pitanja koje treba rešiti odnosi na bezbednosni aspekt i mogućnost zloupotreba (finansiranje kriminalnih aktivnosti, pranje novca i sl.), a koje proističe iz njihove anonimnosti kao jedne od njihovih osnovnih karakteristika, Narodna banka Srbije aktivno prati dešavanja po ovom pitanju ne samo u našoj zemlji već i na evropskom i svetskom nivou. U tom smislu, kada u analizi svih relevantnih faktora rezultat bude potreba regulatornog uređivanja ove oblasti, javnost će o tome biti blagovremeno obaveštena. Naravno, u slučaju eventualnog donošenja propisa kojim će se regulisati upotreba virtuelnih valuta, veličina tržišta neće biti jedini faktor koji će se uzeti u obzir, već svakako i bezbednost korisnika i njihova zaštita, kao i odgovornost onih koji omogućavaju njihovo korišćenje.
Paralelno s praćenjem aktuelnih dešavanja na inostranim tržištima kriptovaluta, Narodna banka Srbije prati i aktuelna dešavanja na domaćem tržištu, na kojem do sada nije primećeno značajnije prisustvo virtuelnih valuta, odnosno tržište virtuelnim valutama u Srbiji još uvek ne možemo smatrati pojavom od sistemskog značaja.
Kako Narodna banka Srbije ne izdaje dozvole za trgovanje virtuelnim valutama, subjekti koji trguju bitkoinom i internet platforme koje se koriste za trgovinu virtuelnim valutama ne mogu se smatrati subjektom nadzora Narodne banke Srbije u smislu nekog od zakona kojima se uređuje poslovanje finansijskih institucija u Republici Srbiji i nadzor nad njihovim radom. Poslovanje ovih platformi nije regulisano u Republici Srbiji, a uglavnom ni u uporednom pravu, tako da njihovi korisnici ne uživaju pravnu zaštitu u slučaju da platforma izgubi novac ili propadne (npr. usled hakovanja), čak i kada je reč o internet platformi koja je registrovana kao privredni subjekt kod organa nadležnog za registraciju privrednih subjekata u određenoj zemlji.
Skrećemo pažnju na to da bi poslovanje subjekata koji se bave razmenom virtuelnih valuta trebalo posmatrati i u kontekstu Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, u kojem je propisana obaveza preduzimanja radnji i mera za sprečavanje pranja novca, kao što su identifikacija stranaka (koje koriste uređaj ili trguju preko tih platformi) uzimanjem kopije ličnog dokumenta, odgovarajuće izveštavanje Uprave za sprečavanje pranja novca i određivanje ovlašćenog lica za izvršavanje ovih radnji. Kako Narodna banka Srbije nije nadležna za tumačenje odredaba Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, poželjno je da pribavite i zvaničan stav Uprave za sprečavanje pranja novca o obavezi preduzimanja radnji i mera za sprečavanje i otkrivanje pranja novca i finansiranja terorizma prilikom vršenja transakcija i trgovanja virtuelnim valutama, a naročito u kontekstu identifikacije klijenta.
Kabinet guvernera
https://www.nbs.rs/internet/latinica/sc ... erzija=yes