Šta je novo?

Bezbednost u javnom prevozu

Sad tek kad sam pogledao ovaj snimak iz Kurira ponovo, tek sad vidim da je jedan pešak zamalo nastradao, bukvalno su ga sekundi delili od kobnog udarca, čovek se maltene bacio kako bi izbegao autobus.
 
Буквално секунда му је спасила живот, одлично је реаговао с обзиром да би ретко ко очекивао да ће аутобус тако да пролети.
 
Tek vanredni u ponedeljak? Dotle može da bude napravljeno šta god treba. Kome se danas može verovati?
 
Ako je autobus neispravan, kako su ga sa lica mesta odvezli, a ne odšlepali. Na snimku se vidi da koči, kad silazi niz ivičnjak i da autobus ima normalan rad prilikom polaska, stajanja. Ipak, ono što mi je neshvatljivo da je bus satima stajao upaljen i sa podignutom ručnom... Sve u svemu, sreća je što je šteta materijalna, osim trauma deci i roditeljima, završiće se bez težih posledica.

Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
Zar jedno maloletno dete nije teže povređeno? U nekim novinama pominjali reanimaciju.
 
Kako to da probleme iberturaze nismo imali do 2011. godine?
Zasr su stari autobusi bili bolji?
 
Били су претежно Икарбуси како код ГСП тако и код приватника.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=884039#p884039:3m5fynh3 je napisao(la):
Дошљак » Pon Sep 27, 2021 2:22 pm[/url]":3m5fynh3]Били су претежно Икарбуси како код ГСП тако и код приватника.

Danas se ocito taj problem vise tolerise, ako su ranije kupovali kod proizvodjaca koji nije nikad imao iberturaze.
Zasto vrh GSP-a sdaa smatra da iberturaze nisu toliko vazne?
 
Danas se vozači vade na iberturazu šta god da se dogodi...
 
Taj autobus P40537 je tog jutra razdužio čovek sa 81, preuzeo novu Kobru, a sticajem nesretnih okolnosti dali su taj bus kao zamenski, kako danas čujem, po preuzimanju je odradio pravac sa Bloka za Zemun i u narednom polasku se to desilo. Mnogo priča se čuje, svako donosi različite informacije, sami novinari su uneli dosta nejasnoća u samu priču, tako da mislim da se prava istina neće nikad saznati.

Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=884033#p884033:2aur591m je napisao(la):
MC_ » Pon Sep 27, 2021 2:17 pm[/url]":2aur591m]Kako to da probleme iberturaze nismo imali do 2011. godine?
Zasr su stari autobusi bili bolji?

Bilo je uglwvnom zbog elektronike na Ikarbusevima. Raspitaj se za slučaj na okretnici 51 na Belim vodama kada je nov Ikarbus razbio stanicu i trafiku.
 
Neki ovde kao da zaboravljaju da Ruske krntije sa ocigledno falicnim Cummins motorima prave picvajze i tamo u Rusiji, a ne samo ovde.

Tako da - po onome sto ja primecujem, a ako gresim ispravicu se - da, jeste do turaza i da, jeste krs od autobusa.


Godinama se ovde apeluje i ukazuje na to kolike su kante Liazi, i sad ista ta lica koja su kukala na njih ranije sad kazu "ma nije do turaze". Mda... Interesantno samo kako u zadnjih 10 godina toliki incidenti sa autobusima imaju iste karakteristike i deaavaju se u istim uslovima.

Ali dobro. Ni prvi ni poslednji put da ljudi jedne godine pricaju jedno a sledece nesto drugo.
 
Сутрашње новине
2fd82564ad81a0bbd4b20572c9da830c.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I Vlasta je moga da vozi kola sa 94 godine, pa opet nije svakodnevno trećinu dana proveo za volanom.
 
Bilo je pitanje vremena kada će doći do nezgode na autoputu zbog vožnje od 50 na sat...


d31eadbd4efdd86f3d488235e92f7a0c.jpg



68d67cb20f0697afb24d7843fb3422ff.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ovo je izgleda proslo bez tezih posledica.
Dok neko ne pogine, nece se opametiti. Ako ne daj bože dodje do toga, pričaće se o posledicama, i nikada se nećemo baviti prevencijom da do toga ne dodje.
 
Kad dođe da iberturaže ni dalje ne mogu da shvatim šta je sa menjačem?
Zašto niko ne isključi pogon? Zašto niko ne isključi struju. Menjač odmah prestaje da radi.
Biće da tu ima nekih drugih faktora.
 
Evo sa reddita odlično objašnjenje:

Iberturaža.

Svi dizeli imaju ograničenje (na starim pumpama mehaničko, na novim elektronsko) broja obrtaja; dizeli imaju mnogo masivnije i duže klipnjače i klipove i bukvalno se iskidaju na prevelikom broju obrtaja (a u stanju su da se vrte… mnogo)(recimo u uputstvu za moj auto piše da je maksimalan ikada dozvoljen broj obrtaja = 5300, preko toga nešto puca).

E sad, turbodizeli imaju problem: turbini se ležajevi hlade uljem iz kartera (onim motornim, iz motora); dizel mašina kao gorivo može da koristi bilo šta ([ovo je članak gde sam ja vozio na zejtin](https://www.telegraf.rs/vesti/srbija/30 ... da-i-nazad) )što znači da može da radi i na motorno ulje; na turbini procure ležajevi, krene ulje da curi, turbina nabija vazduh…

… i imamo vreo vazduh iz turbine (150-200 stepeni) pomešan sa maglom tj raspršenim motornim uljem, i to se sve nabija u cilindar motora koji pali smešu običnom kompresijom - smeša uđe u cilindar, eksplozija okine, motor počinje da radi iznad pune fabričke snage, turbina se vrti još brže, pritisak ulja koji curi u turbini sve veći i veći….

U fizici (mašinstvu, elektronici, tehnici) ovo je poznatije kao pozitivna povratna sprega - što brže to jače - a kraja skoro da nema… jer tada gorivo više ne ubrizgava Boš pumpa ili multidžet ili već - već se gorivo meša sa vazduhom u samoj turbini, i džabe se vadi ključ iz brave, i džabe se skida akumulator - kad to sve utiče na Boš pumpu - ali ta pumpa se više ništa ne pita, jer tada motor više ne radi na dizel.

Tada dizeli znaju da se zavrte i preko 10.000, i jedini način da se zaustave su:

- oduzeti gorivo
- oduzeti kiseonik.

Gorivo se u tim slučajevima oduzme samo, jer im treba tipa 5 minuta da pojedu svo ulje iz kartera, ali često je to prekasno ili se pre toga motor bukvalno razleti ko granata.

Drugi način je oduzimanje kiseonika; najbolje je sa CO2 PP aparatom (to su oni jeftiniji što izgleda kao da izbacuju vodenu paru), CO2 na vreme može čak skroz da spasi motor; drugi po redu je PP sa suvim prahom (to su svi oni S2, S6, S9, u busevima i prodavnicama) ali posle njega je motor ili za generalnu ili za kantu; ako neko zna šta radi - ali je veoma opasno - da se zapuši dovod u turbinu, tipa jaknom ili đonom ili tako, ali napominjem da je opasno, turbina tada usisava mega jako i lako može da usisa kožu sa sve mesom sa ruke; jedan od sjajnih načina je i vodom u usis vazduha; ne previše vode - i motor će samo da se ugasi u roku od 3-4-5-6 sekundi (previše vode je hidro lock i ima da izlomi blok - ali će da stane).

[ovo je klip ](https://youtu.be/3NRaqgab0_w) gde lik uspeva da ugasi motor nekakvom čarapom nabijenom u usis turbine; krajnje opasno ali njemu je uspelo; obratite pažnju na zvuk motora kad probije semering turbine - odjednom se zavrti duplo ili trostruko - trostruko za kamion koji se vrti 3000 je 9000, pa vi vidite…

Pretrazite na YT “diesel runaway”, to je iberturaža. Tada kočnice ne pomažu, jer motor od sto konja odjednom dobije 400. Kod automatika - kao što je bus - obavezno nastane ovakva šteta; jer su svi vozači ovog sveta stariji od 40 istrenirani da u slučaju visokog gasa probaju da odglave sajlu papučice gasa naglim nabadanjem pa odmah puštanjem - iste te papučice gasa; jedino što busevi odavno nemaju sajlu već elektroniku, i Elektronika zaista prekida dovod dizela čim se pipne kočnica - ali napisah, ovde više motor ne radi na Boš pumpu i dizel, van kontrole je. Jedino kod automatika što može je - preklop u neutral, ali neće svi menjači da izbace u neutral kad su pod punim gasom.

Klasičan manuelni menjač je tu daleko lakši; kvačilo, ler, svi putnici napolje. Automatik - je*******iga. Plus, obični automatici, sa uljnim pumpama kao mehanizmom prenosa obrtnog momenta - imaju i jedno nezeljeno dejstvo (u ovom slučaju nepozeljno) a to je da su u stanju da POMNOŽE obrtni momenat, i to: momenat puta prenos u menjaču PUTA umnožavanje u uljnoj pumpi (torque converter coupling) - a koje zavisi od broja obrtaja; i odjednom imaš deset puta veći obrtni momenat nego što točkovi normalno dobijaju pod punim gasom ikada - a to kočnice na točkovima ne mogu da savladaju, nisu dizajnirane…

E da, još jedan način da se spreči diesel runaway je Jack Brake - sistem gde bregasta promeni ugao zatvaranja ventila pa motor krene da pumpa vazduh i time krene da troši mnogo energije a eksplozije izlaze na auspuh beskorisno - to su one preglasne “motorne kočnice” na američkim teškim kamionima, onaj zvuk kad povuče ručicu za Jack Brake zvuci kao da mu je otpao auspuh… to sprečava diesel runaway; mislim da je Jack Brake u Evropi zabranjen zbog buke.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 
интересантан текст, и ја чисто сумњам да је баш сваки возач до сад заборавио да га баци у N, пре ће бити да када кликне дугме, компјутер је или забаговао, или је програмиран да при пуном гасу не пребацује јер би у мотору дошло до наглог скока обртаја и штете, а ни самом мењачу не ваља да при толиким обртајима мења

верујем да одређени део возача јесте заборавио то да уради, у тренутку панике, не можемо их кривити, чак неке ибертураже нису ни биле дуга вожња, већ ударац у препреку за само секунд или два од почетка, тако да возач фактички не би имао времена ни да стисне N пре ударца
 
Obzirom da sam gledao neke od snimaka tokom turaža, prvo što su vozači probali je izbacivanje na ler, samo što do toga prođe par sekundi, ljudski nagon je da proba sa kočnicama, dok shvati šta se dešava, onda već kreće panika i ko se kako snađe. Sećam se slučaja, gde je vozač povukao ručnu i vozilo se nije zauatavilo, uspeo je da ubode pečurku od sklopke, prekinuo struju, te se bus izokretao i srećom prošao bez štete.
To su neke sekunde, pitanje ko se kako snađe, sa razvojem elektronike i sistema, sve više ima nepredviđenih reakcija. Ne bi trebalo zaboraviti da kod nas, na svako vozilo se kači dosta opreme (bus plus, kamere, brojači) neretko napamet i bez provere na koji izvor napajanja se kači. Ko zna kako šta i na koji način može uticati, pogotovo što su veliki potrošači struje u pitanju.

Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
Treba lepo uzeti sve podatke iz autobuskih udesa ovakve vrste u zadnjih 10 godina i videti da li i šta imaju zajedničko. Ja samo znam da je ovo minimum 3. Liaz koji pravi ovakvu svinjariju.


P.S.
Ne smem ni da mislim kome je gore u ovom slučaju pogibije žene u Boru. Da li vozaču ili ljudima na ulici koji su to morali da gledaju.
 
Struja mora da iskopča menjač, a vozač toga mora da se seti. Kad nema kvačilo, to mu je jedino što je ostalo.
A ovaj autobus, koliko sam čuo su odvezli. Ako jw iberturaža, kako je mogao da ode pogonjen tim istim motorom. I kako, i u ranijim slučajevima, pri udaru motor staje. Ako je iberturaža, radio bi on još ili bi pokidao nešto u transmisiji.
 
Vrh