Evo sa reddita odlično objašnjenje:
Iberturaža.
Svi dizeli imaju ograničenje (na starim pumpama mehaničko, na novim elektronsko) broja obrtaja; dizeli imaju mnogo masivnije i duže klipnjače i klipove i bukvalno se iskidaju na prevelikom broju obrtaja (a u stanju su da se vrte… mnogo)(recimo u uputstvu za moj auto piše da je maksimalan ikada dozvoljen broj obrtaja = 5300, preko toga nešto puca).
E sad, turbodizeli imaju problem: turbini se ležajevi hlade uljem iz kartera (onim motornim, iz motora); dizel mašina kao gorivo može da koristi bilo šta ([ovo je članak gde sam ja vozio na zejtin](
https://www.telegraf.rs/vesti/srbija/30 ... da-i-nazad) )što znači da može da radi i na motorno ulje; na turbini procure ležajevi, krene ulje da curi, turbina nabija vazduh…
… i imamo vreo vazduh iz turbine (150-200 stepeni) pomešan sa maglom tj raspršenim motornim uljem, i to se sve nabija u cilindar motora koji pali smešu običnom kompresijom - smeša uđe u cilindar, eksplozija okine, motor počinje da radi iznad pune fabričke snage, turbina se vrti još brže, pritisak ulja koji curi u turbini sve veći i veći….
U fizici (mašinstvu, elektronici, tehnici) ovo je poznatije kao pozitivna povratna sprega - što brže to jače - a kraja skoro da nema… jer tada gorivo više ne ubrizgava Boš pumpa ili multidžet ili već - već se gorivo meša sa vazduhom u samoj turbini, i džabe se vadi ključ iz brave, i džabe se skida akumulator - kad to sve utiče na Boš pumpu - ali ta pumpa se više ništa ne pita, jer tada motor više ne radi na dizel.
Tada dizeli znaju da se zavrte i preko 10.000, i jedini način da se zaustave su:
- oduzeti gorivo
- oduzeti kiseonik.
Gorivo se u tim slučajevima oduzme samo, jer im treba tipa 5 minuta da pojedu svo ulje iz kartera, ali često je to prekasno ili se pre toga motor bukvalno razleti ko granata.
Drugi način je oduzimanje kiseonika; najbolje je sa CO2 PP aparatom (to su oni jeftiniji što izgleda kao da izbacuju vodenu paru), CO2 na vreme može čak skroz da spasi motor; drugi po redu je PP sa suvim prahom (to su svi oni S2, S6, S9, u busevima i prodavnicama) ali posle njega je motor ili za generalnu ili za kantu; ako neko zna šta radi - ali je veoma opasno - da se zapuši dovod u turbinu, tipa jaknom ili đonom ili tako, ali napominjem da je opasno, turbina tada usisava mega jako i lako može da usisa kožu sa sve mesom sa ruke; jedan od sjajnih načina je i vodom u usis vazduha; ne previše vode - i motor će samo da se ugasi u roku od 3-4-5-6 sekundi (previše vode je hidro lock i ima da izlomi blok - ali će da stane).
[ovo je klip ](
https://youtu.be/3NRaqgab0_w) gde lik uspeva da ugasi motor nekakvom čarapom nabijenom u usis turbine; krajnje opasno ali njemu je uspelo; obratite pažnju na zvuk motora kad probije semering turbine - odjednom se zavrti duplo ili trostruko - trostruko za kamion koji se vrti 3000 je 9000, pa vi vidite…
Pretrazite na YT “diesel runaway”, to je iberturaža. Tada kočnice ne pomažu, jer motor od sto konja odjednom dobije 400. Kod automatika - kao što je bus - obavezno nastane ovakva šteta; jer su svi vozači ovog sveta stariji od 40 istrenirani da u slučaju visokog gasa probaju da odglave sajlu papučice gasa naglim nabadanjem pa odmah puštanjem - iste te papučice gasa; jedino što busevi odavno nemaju sajlu već elektroniku, i Elektronika zaista prekida dovod dizela čim se pipne kočnica - ali napisah, ovde više motor ne radi na Boš pumpu i dizel, van kontrole je. Jedino kod automatika što može je - preklop u neutral, ali neće svi menjači da izbace u neutral kad su pod punim gasom.
Klasičan manuelni menjač je tu daleko lakši; kvačilo, ler, svi putnici napolje. Automatik - je*******iga. Plus, obični automatici, sa uljnim pumpama kao mehanizmom prenosa obrtnog momenta - imaju i jedno nezeljeno dejstvo (u ovom slučaju nepozeljno) a to je da su u stanju da POMNOŽE obrtni momenat, i to: momenat puta prenos u menjaču PUTA umnožavanje u uljnoj pumpi (torque converter coupling) - a koje zavisi od broja obrtaja; i odjednom imaš deset puta veći obrtni momenat nego što točkovi normalno dobijaju pod punim gasom ikada - a to kočnice na točkovima ne mogu da savladaju, nisu dizajnirane…
E da, još jedan način da se spreči diesel runaway je Jack Brake - sistem gde bregasta promeni ugao zatvaranja ventila pa motor krene da pumpa vazduh i time krene da troši mnogo energije a eksplozije izlaze na auspuh beskorisno - to su one preglasne “motorne kočnice” na američkim teškim kamionima, onaj zvuk kad povuče ručicu za Jack Brake zvuci kao da mu je otpao auspuh… to sprečava diesel runaway; mislim da je Jack Brake u Evropi zabranjen zbog buke.
Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk