Šta je novo?

Beton hala

Moст у Винчи беше треба да ослободи обалу пруге, као и дела транзитног саобраћаја који иде из Шумадије у Банат (онај из Срема већ сад иде преко Пупиновог моста).
 
OK, konačno sam uspeo da iskopiram tekst iz "Politike" u nekoliko koraka. Uglavnom, umesto "Oblaka" ide se na stari-novi predlog za pasarelu kod Beton hale.

Vijugavi most spaja Beton halu i tvrđavu

Pešačku pasarelu sa skulpturom, koju su pre sedam godina osmislili vajari Mrđan Bajić i Ričard Dikon, grad je odlučio da podigne umesto spiralnog oblaka japanskog arhitekte Soua Fudžimota

Pesacka-pasarela.png


Spiralni oblak ili most? Odluka je donesena, most, ali vijugav, povezaće pristanište i Beogradsku tvrđavu. Taj objekat za dve godine, kada se očekuje završetak gradnje, konačno će uspostaviti prečicu od šetališta na Savi do najvrednijeg beogradskog spomenika kulture od izuzetnog značaja – utvrđenja na bregu iznad ušća Save u Dunav. Pešačku pasarelu sa neobičnom skulpturom, koju su pre sedam godina osmislili vajar Mrđan Bajić i njegov britanski kolega Ričard Dikon, grad je odabrao kao rešenje koje „neće napasti tvrđavu i zakloniti njene lepote”. Taj argument bio je odlučujući da odustanu od spiralnog oblaka, projekta japanskog arhitekte Soua Fudžimota, koji je pre četiri godine pobedio na međunarodnom konkursu za „Centar na vodi” – veza Kalemegdanskog parka sa Savskim priobaljem i Beton halom.

– Od spiralnog objekta smo digli ruke jer je reč o vrlo invazivnom projektu koji bi u drugi plan stavio Beogradsku tvrđavu, najznačajniji spomenik kulture. Pri tom, za taj objekat grad nema novac – kaže Milutin Folić, gradski urbanista.

Slične prigovore imala je i stručna javnost. Za spiralno rešenje arhitekte iz Tokija imali su reči hvale, ali su smatrali da je to objekat kakav bi se uklopio u neku drugu lokaciju, samo ne u podnožje Beogradske tvrđave. Osim stava da bi spiralni oblak zaklonio vizure na tvrđavu – sporna je bila i cena od 25,7 miliona evra. Tako je projekat završio u fioci. Nije isključeno da se tamo našao i zbog činjenice da je Fudžimotovu ideju gurao bivši gradonačelnik Dragan Đilas. On se vodio višedecenijskom idejom da turisti koji rekom dođu u Beograd ne treba da preskaču šine i probijaju se kroz saobraćajem opterećeni Bulevar vojvode Bojovića kako bi otkrili čari Beograda, već da direktno sa broda lako stignu do glavne pešačke zone u Knez Mihailovoj ulici. Posle smene na gradskom tronu, nova vlast se dugo nije izjašnjavala o spiralnom oblaku, jer je svu energiju usmerila ka „Beogradu na vodi” – projektu kojim će se, uvereni su, grad konačno sresti sa rekom u Savskom amfiteatru. Mada, stručnjaci kažu da će i on zakloniti jezgro starog grada i neke od najznačajnijih kulturno-istorijskih znamenitosti prestonice, kao i da je takođe preskup.

Pojedini zvaničnici navijali su, doduše prilično stidljivo, da se idejno rešenje Branislava Redžića, koji je sa Fudžimotom podelio prvu nagradu (obojici je pripalo po 25.000 evra), sprovede u delo, ali i to je otpalo. Izbor je ipak pao na Bajića i Dikona, kojima je u arhitektonskom oblikovanju mosta pomogao i akademik Branislav Mitrović. Na poslednjoj, Desetoj beogradskoj nedelji arhitekture, krajem maja o mostu na Kalemegdanu govorili su Bajić i Dikon, posle čega je njihovom ostvarenju vetar u leđa dao gradski urbanista.

– On je prepoznao kvalitet projekta koji je nastao kao plod višegodišnje saradnje velikih autoriteta na polju skulpture. Najzad je grad odlučio da jedno dobro rešenje primeni, što nije uobičajeno za našu sredinu i naravi, jer su prethodnih godina mnogi projekti odbacivani – kaže Mitrović.

Do kraja godine biće ugovoreno projektovanje, pribavljeni uslovi gradskih i republičkih zavoda za zaštitu spomenika kulture i početkom sledeće trebalo bi da bude završen glavni projekat za gradnju spiralnog mosta, najavljuje Folić.

– Preliminarne procene su da je oko milion evra potrebno za izgradnju mosta i tražićemo donatore koji bi finansirali taj poduhvat – ističe gradski urbanista.

----------------------------------

Pešačka pasarela od stotinak metara

Od Beton hale most bi bio udaljen desetak metara, na strani koja vodi ka Ušću. Njegova stotinak metara duga konstrukcija prelazila bi prugu i Bulevar vojvode Bojovića i iznad Sava kapije naslonila bi se na Beogradsku tvrđavu. U centru skulpture, visoke 15 metara, predviđen je lift. Prostor između Beton hale i restorana „Bela vista” bio bi uređen.

----------------------------------

Raspršio se spiralni oblak

Osim spiralnog oblaka od čelika, između Beton hale i Kalemegdanskog parka Sou Fudžimoto je predvideo da postojeća tramvajska trasa ostaje na sadašnjoj lokaciji, a u istoj ravni bio bi centralni trg. Posetiocima bi na raspolaganju bilo i mnoštvo prodavnica, galerija, restorana, zelenih površina... Izgradnja objekta od oko 20.000 kvadrata, sa komercijalnim, izložbenim i muzejskim prostorom i tehničkim prostorijama, i uređenje 26.000 kvadrata otvorenog prostora, sa parkovima i parkinzima, trebalo je da počne 2014. godine i da traje godinu i po do 24 meseca. Grad je pre tri godine tvrdio da je obezbedio novac za izradu kompletne projektne dokumentacije.

D. Mučibabić
objavljeno: 19.07.2015.

Izvor: Politika
 
Није толико лоше, можда би било воље да уместо ових ових облика буду набацана ћирилична слова "БГД". Не знам зашто, али у тренутку сам .помислио на то.
 
И док у Србистану, се све иоле архитектонски вредно девалвира до транзиционале захваљујући између осталог и домаћем мејнстрим згражавању над свим што није беж демит и ПВЦ бела столарија, у свету се то вреднује ... ни први, а на жалост, ни последњи пут ...

"Збуџимотов" (каква балканштина од израза) "Облак" на изложби, ни мање ни више него у Музеју модерне уметности у Њујорку (МОМА), као део изложбе "Japanese Constellation Showcases" ...

071b89055901881245d20df21e1f86f7.jpg


Извор:
http://architizer.com/blog/when-stars-a ... tellation/
 
nama su zaista prekopotrebni ovakvi arhitektonski eksperimenti po gradu, makar ih preplatili, kao npr. most na adi. toliko lepih zdanja je sruseno u raznim bombardovanjima i slicnim aktivnostima da ne bismo smeli da gradimo uobicajene stvari poput trenutno aktuelnog plana mosta ako planiramo da zaista budemo nekakav turisticki centar regiona, sintagma u koju se svi kunu bar deceniju unazad.

edit: zna li neko napamet, da ne bih kopao, koliko je procenjeno da bi izgradnja Oblaka kostala?
 
Колико год да би коштала то би био, дугорочно гледано, стоти или хиљадити део од онога што би зарадили таквом атракцијом између централног туристичког хаб-а (пристаништа) и централног туристичког локалитета у граду (Калемгдана).

Али авај, ретроградне политичке и квази-интелектуалне елите овом друштву су одузеле право на будућност.
 
Па сети се само каква пљувачина је пала и на нашем форуму о гнезду. :violina: Те "не треба нам нешто овако на Калемегдану" (иако није "на" већ "поред"), те "ово треба правити на Новом Београду" (ваљда да спаја солитере)...

Штета. Велика пропуштена шанса да учмалим амбијентом продува промаја.
 
@sizif

Па управо та већинска негативна атмосфера згражавања чак и на једном од форума са самосвеснијом и образованијом популацијом ти говори колико смо ми заправо ментално закржљала средина.

Шта онда очекивати од обичног народа када "репрезантативна" мањина такође већински дели ретроградне и закржљале идеје.
 
Што се мене тиче, потребно је уклонити и пругу и саобраћајницу и бетон халу, стога "облак" може да послужи и на неком другом месту.
Мислим, замислите да, примера ради, Единбургу неко предложи тако што..
Pogledajte prilog 1

 
Rađanje novog skvota za izbeglice u Beogradu na vodi

Kada smo ih posledni put sreli, negde sredinom marta, Nikola, Dragan i Žika su pregrmeli svađu i tuču. Bili su na korak da odustanu od onoga što ih čini drugačijim od hiljada ljudi na ulici – od potrage za nečim više od krova nad glavom, ambicije da od ruiniranog prostora na kraju Beton hale naprave kulturni centar.

Tada su im se pridružili studenti iz Foruma za egalitarizam i socijalnu pravdu Fakulteta političkih nauka. Napravili su planove, Fejsbuk stranu i doneli energiju koja isuviše često nedostaje kada se život svodi na obitavanje između golih, mokrih zidova, iza koji dopire vreva noćnog života koji se dešava na par metara od vas, a u stvari, hiljadama godina daleko.

Od te svađe u martu desilo se nekoliko stvari - sada žive u mraku jer im je neko isekao struju. Bez obzira na to, uspeli su da skuvaju nekoliko stotina kilograma hrane za izbeglice. Dragan se odselio iz prostora, a desetak izbeglica, proteranih iz porušenog skvota se uselilo. Žika se posvađao sa svima i sada je prostor u kome živi ograđen od ostatka koji krasi nekoliko novih murala i grafita. Posetili smo ih na dan prve radionice i projekcije eksperimentalnih filmova.

Danas se dešava nekoliko stvari. Sprema se hrana za izbeglice, to se dešava već nekoliko nedelja. Počeli smo posle onog divljačkog rušenja Miksališta u Mostarskoj ulici i nastavićemo sa kuvanjem dok god bude postojala potreba. Nakon toga Kino pleme i Marko Milićević puštaju nekoliko kratkih eksperimentalnih filmova - priča mi Nikola.

Najavljeni koncert je otkazan, jer nisu uspeli da nađu svu potrebnu opremu. Nije bilo lako naći ni projektore za filmove.

- Ali ono što je danas najbitnije i najzanimljivije je neformalna diskusija studenata iz jedanaest evropskih zemalja koji se bave pitanjem nuklearnog razoružavanja i veliki su borci - kaže.

Glavni kuvari su devojka sa Kube i momak iz Avganistana. Spremaju kari. Ovde borave već nekoliko dana.

- Prvi migranti su prespavali u prostoru pre nekih nedelju dana. Nismo imali srca da ih odbijemo iako je to neka vrsta rizika, jer ni mi sami nemamo dozvolu da ovde boravimo i sve je jako maglovito. Ali mislim da neki osnovni principi filantropije i gostoprimstva moraju da budu na prvom mestu - kaže mi Nikola.

Većina migranata koji su prespavali u Beton hali je dan kasnije nastavila dalje.

- Nadam se da će ostati što kraće ovde i što brže uspeti da stignu tamo kuda su krenuli - priča mi Nikola.

Sikander je iz Avganistana i danas izdaje naređenja koliko je krompira potrebno da se kompletira prva tura hrane.

Pomaže mu Selma, devojka sa Kube.

- Već mesec dana sam u Srbiji. Volontirala sam u Miksalištu dok ga nisu srušili, pa u skvotu blizu Miksališta. Radim sa ljudima iz organizacije No borders - kaže.

Onda je upoznala Nikolu.

- U Beton hali smo prvo spremali supe i čorbe, ali je onda nastao problem sa Komeserijatom za izbeglice i morali smo da pređemo na suvu hranu koju je lakše distribuirati. Neko vreme smo pravili samo sendviče, ali smo sada ponovo počeli da nosimo supe izbeglicama, da im pokažemo da možemo da pomažemo kako želimo- kaže.

Dnevno spreme obroke za oko dve stotine izbeglica.

Nikola, Dragan i Žika koji su prvi okupirali prostor, imali su hiljadu planova i ideja. U planu je bila i eko-bašta.

- Od toga nema ništa. Svo ovo cveće koje vidiš sada ovde je nekada bilo deo Španske kuće, doneo sam ga ovde i probao da vodim računa o njemu, ali bezuspešno. Da bi eko-bašta uspela, potrebna nam je pomoć ljudi koji se time već bave - priča mi Nikola.

Ni trojka koja je prostor dovela u kakav red, dostojan čoveka, nije preživela.

- Dragan je ovde sada samo periodično, našao je novo mesto blizu marine Dorćol gde želi da započne skvot sličan ovome. Da započne, pa da neko drugi to nastavi. Sad kad pogledam, njemu to i jeste želja – da započinje stvari, a da ih neko drugi završava. Ali i dalje je deo naše priče i i dalje smo u sjajnim odnosima. Drugačije ne može biti - kaže.

Skupljanje donacija

Glavna prostorija je svedok da se svašta promenilo za mesec dana. Leaf Kid završava poslednji od murala na kojima radi već neko vreme.

- Kad sam došao da crtam shvatio sam da su oni već okupirali ovaj prostor. Drago mi je da vidim da je neko uzeo ovu ruinu pod svoje. Delovalo je da je nemoguće uraditi bilo šta. Ali, svašta se dešava - kaže.

Nastaviće da spremaju hranu dok god bude bilo gladnih u i oko parkova kod autobuske stanice. I dok god ima plina u plinskim bocama. Glavna razvodna tabla koja je napajala prostorije strujom ne funkcioniše od kada se oko nje petljala grupa ljudi od kojih su neki, kaže mi Nikola, nosili jakne gradskog Parking servisa.

- Ne mora nužno da znači da su oni isključili struju, to i nije njihov posao. Mislim da su proveravali ko krade struju po Beton hali. Ali, izgleda da im samo mi smetamo, iako ne koristimo tu struju za megalomaniju i pravljenje milionskog profita - priča mi.

Jedini način da obebzede električnu energiju je da je ukradu sa parkinga iznad prostora.

- Ali, parking ima bezbednosne kamere, nema poente - kaže Nikola.

Da bi nastavili da pomažu drugima i sebi potrebna im je pomoć.

- Neophodna nam je saradnja sa drugim skvotovima i ljudima iz okupiranih prostora - kaže Nikola.

Potrebni su im ljudi. Prošetajte do Beton hale i odnesite makar pirinač i šargarepu za kari.

http://www.vice.com/rs/read/radjanje-no ... du-na-vodi
 
Rekli su danas da izgradnja pasarele počinje u februaru (u junu počinje samo izrada dekorativne skulpture), tako da mislim da si se malo istrčao sa otvaranjem nove teme ;)
 
Pomislih ovo je prvi novac u projektu, pa da bude sve na jednom mestu od početka.
 
U ovakvom rešenju najviše mi se sviđa to što se manja visinska razlika savladava pasarelom, a više se koriste već postojeći ulazi u zidu kalemegdanske tvrđave... Ne mislim ni da neka ambicioznija konstrukcija ne bi dolazila u obzir, ali ovo je dobar početak shodno finansijskim mogućnostima.
 
Ovo je nefunkcionalno i neće nikakvo poboljšanje dovesti jer se ne savladava uspon koji je glavni razlog nepovezanosti Kalemegdana sa priobaljem nego se samo pravi stilizovana pasarela kao na Ibarskoj Magistrali. Tršenje para uzalud.
 
Da li je predvidjena neka obnova, rekonstrukcija fasade, beton hale? I da li je to u drzavnom vlasnistvu?
 
Evo jedne fotkice od pre neki dan:



Inače skoro svaki put kad prođem pored krana po lepšem vremenu, na njemu ima dece (uglavnom oko 12 godina). Postoji 2 lagana načina da se popne gore, a mislim da to definitivno nije bezbedno.
 
Ko je bio u Barseloni zna da je Montjuic (brdo iznad grada) povezano sa trgom Espana pokretnim stepenicama, sa odmoristima. Takodje postoji veza vozom i zicarom. Prica da turisti treba peske (leti i po vrucini i suncu) da se penju do jedine turisticke atrakcije u gradu, ne pije vodu.
city-views-barcelona-spain-july-tourists-descend-escalator-montjuic-park-spain-81966353.jpg
 
једну ствар не разумем а то је постојање "тунела" за воз

Чему служи уопште боктемлатно унутра се скупљају секташи и наркомани склањај то
 
Ovako će izgledati pasarela na Kalemegdanu

Saobraćajni institut CIP predstavio je 3D model toga kako će izgledati saobraćajna pasarela
koja će povezivati Donji grad i pristanište kod Kalemegdana.
Projekat je vredan 1,8 miliona evra, a podeljen je u dva dela.
Radi se rampa sa liftovskom kulom i skulptura na vrhu. A zida se i pešački most koji prelazi
iznad železničke i kolske saobraćajnice i završava se stepeništem koje vodi do Velikog stepeništa
Beogradske tvrđave, pišu Večernje novosti.
Gradnja tobogana koji povezuje Kalemegdan i Savski kej počela je pre desetak dana, a
završetak radova je planiran za kraj 2018. godine.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... id=1311295
 
Vrh