Šta je novo?

BEOVOZ - BG:VOZ - stanje i mogućnosti

Много је ту густо да би се игде провукла пруга нажалост.
 
Manje više padali na radikalske fore uz par izuzetaka.
 
Ta pruga je pre cirka 50 godina elektrifikovana, ugrađen APB, i vozovi stavljeni pod telekomandu, sve tri mere usmerene na maksimalnu propusnu moć jednosmerne pruge. Osim 6-7 pari putničkih vozova u oba smera ka Požarevcu i Zaječaru. imala je oko 15 brzih i ekspresnih vozova jednosmerno, i još ogroman obim jednosmernog teretnog saobraćaja za zemlju koja je imala 250% industrijske proizvodnje u odnosu na danas. Druga jednosmerna pruga preko Mladenovca je imala čak i nešto više putničkih vozova.

Ukratko, da bi uložio u neku prugu par stotina miliona evra, pa da ti nakon toga kapacitet bude manji nije dovoljno biti prosto glup. Moraš biti napredan.

Vrlo napredan način razmišljanja na nivou Kire Gligorova i "Tržišnog socijalizma", kada su komunisti postali suroviji kapitalisti od Amerikanaca. Da li je u prugu ugrađeni novi pragovi, šine, skretnice, nova signalna oprema...? Jeste! Čak i da se odlobodima naprednog tumora, prva, da ne kažem pismena, hajde da kažem ne toliko nepismena vlast, bi u roku od godinu dana ispravila tehničke nedostatke i pustila prugu u rad sa performansama kakve su bile pre 50 godina. Da li bi bilo smisleno malo ili puno putničkih vozova, može da se vodi polemika, ali da li da se uopšte vrati putnički saobraćak, normalna vlast uopšte ne bi dovodila u razmatranje.

Sam Požarevac tu nije toliko ugrožen po pitanju transporta koliko sva naselja između Beograda i Požarevca. Ta naselja su uglavnom 1000-2500 stanovnika, bez srednjih škola, bolnica, velikog izbora radnih mesta, specijalizovanih radnji... Ako i imaju polazak autoputem, to je 1-3 polaska dnevno, a ostalo je "turistički obilazak Šumadije", jako duga putovanja. Tako i voz Beograd - Zaječar je najmanje važan zbog putnika na baš toj relaciji, a mnogo više zbog naselja između Zaječara i Požarevca, pa makar bio i jedan voz dnevno. U skladu sa brojem putnika, opravdani model bi bio:
1) Vraćanje tarifnog sistema i potpuno zatvoren sistem naplate za vozove u centralnom gradskom području. Radi stanica i stajališta bez zatvorenog sistema naplate kondukteri prodaju, učitavaju i poništvaju karte koje se vode u statistici prigradskog prevoza.
2) Ulogu prigradskog voza u Beogradskom okrugu ispunjavaju regionalni vozovi iz Beograda za Požarevac i Veliku Planu.

U tom slučaju su vozovi za Požarevac usmereni na smene u Požarevcu, a za Veliku Planu na smene u Beogradu. Imamo uspešnu liniju za Vršac sa svega 6 polazaka, Hrvati imaju uspešne prigradsko/regionalne linije za Zagreb sa 7-8 polazaka, a mi ovde filozofiramo treba li uopšte imati nešto na pruzi koja je nedavno imala kapitalni remont.
Po meni dugoročno taj pravac treba da bude povezan preko Banata. Dakle, Beograd-Pančevo-Smederevo-Požarevac.
2-3 polaska dnevno BG-PO starom prugom ne bi privuklo nikakve putnike.
 
Vrh