Вожња „Беовозом” има шансу да поново буде део градског саобраћаја, уколико стручњаци ЦИП-а процене да је овај пројекат оправдан и исплатив. Према речима Радмиле Хрустановић, заменице градоначелника, градски челници су у разговору са Милинком Шаранчићем, директором „Железница Србије”, и његовим тимом дошли до закључка да је увођењем „Беовоза” у јединствени тарифни систем знатно унапређен постојећи градски саобраћај.
– Ипак, коначна одлука биће донета после израде студије о оправданости тог пројекта. Имамо вољу и жељу да повећамо понуду грађанима Београда, али да бисмо донели ту одлуку неопходно је да знамо све аспекте овог пројекта од техничких до финансијских и организационих. Неопходно је да знамо колико кошта укључивање „Беовоза” у постојећи систем јавног превоза, као и шта ће грађани Београда кроз буџет плаћати – каже заменица градоначелника и подсећа да је „Беовоз” до 2003. године био део градског превоза.
Уколико ова врста превоза постане део интегрисаног тарифног система, месечне маркице важиће и у „Беовозу”. Осим тога, овим би био растерећен саобраћајни правац од Панчева ка Новом Београду и Земуну, као и Раковички пут, док би „Беовоз” био веома значајан и за житеље Рипња, Младеновца и Лазаревца.
Уколико ускоро буде потписан уговор о изради студије изводљивости, ова стручна процена требало би да буде завршена за око шест месеци. Ако после вишеструких анализа градске власти одлуче да прихвате овај пројекат, према речима Хрустановићеве, неопходно је направити веома прецизан уговор између града и „Железница Србије”.
– Неопходно је да знамо шта кроз издвајања из градског буџета плаћају Београђани, да ли у то улази и превоз у Панчеву, колике инвестиције су неопходне за инфраструктуру и остале појединости. Осим тога, неопходно је утврдити тачна права и обавезе града и „Железница Србије”. Подсетићу да и ГСП има склопљен уговор са Градском дирекцијом за јавни превоз, тако да уколико не испуњава своје обавезе дужан је да плати пенале – објашњава заменица градоначелника и додаје да је град спреман да знатним средствима учествује у побољшању композиција „Беовоза”.
На 330 километара пруге тренутно саобраћа десетак путничких гарнитура, које су старе по 25 година. Будући да су и поједине шине дотрајале, највероватније ће бити неопходно поправити пругу ка Раковици и Панчеву, али и купити нове возне композиције. Један од услова градских власти биће да се одреди прецизан ред вожње, који мора да буде усклађен са сатницом аутобуса и трамваја, како би грађани могли да преседају без пуно чекања и пешачења.
Уколико се градска железница обнови што значи да вагони постану чисти и удобни, да возови пролазе често и стижу тачно у минут, она ће постати сјајан вид брзог доласка становника из предграђа у центар Београда.
Према недавној изјави Миланка Шаранчића, ако се буде возило постојећим капацитетом „Беовоз” би већ наредне године могао да уђе у јединствени тарифни систем.
– Уколико будемо чекали набавку двадесетак путничких гарнитура, колико је реално потребно и за које нам треба између 80 и 100 милиона евра, то ће се десити за отприлике две године – рекао је генерални директор ЈП „Железнице Србије”.
Композиције „Беовоза”, у које може да стане 256 путника, данас са полазних станица крећу на сваких 45 до 90 минута, осим у јутарњем шпицу када су поласци на сваких пола сата. Тренутно је актуелно шест линија које пролазе кроз центар града, а последње станице су у Панчеву, Новој Пазови, Рипњу, Умчарима, Лајковцу, Младеновцу и Лазаревцу.
Н. Радичевић
[објављено: 14.09.2007.]