Pošto je više puta u poslednja dva dana pokrenuto pitanje šta će biti sa drugom linijom BG:voza, evo mog pogleda na celu stvar, s obzirom na to da živim u Rakovici, a pošto je manje-više jasno da će ona ići iz Resnika (samo nije sasvim razjašnjeno dokle. Više puta sam rekao da je BG:Voz najviše približio Beograd onome što bi trebalo da bude gradska železnica. To nije bio Beovoz, koji je u početku imao možda bolji koncept (čak su ga, ko se seća, jedno vreme i nazivali metroom), ali se se on rasplinuo onog trenutka kada su vozovi produžavani do okolnih gradova (Pančevo tu ne ubrajam), pa je samim tim (dodatno) opala frekventnost i tačnost ovog sistema.
Veliki plusevi BG:voza:
1) Tačnost - samim tim putnici mogu da se pouzdaju da će u predviđenom roku stići od tačke A do tačke B.
2) Opslužuje veliki broj stanica na teritoriji celog Beograda
3) Ima komercijalnu potrebu - čak i kada su uvedene rampe na tri najfrekventnije stanice, najveći broj putnika je nastavio da koristi ovaj sistem.
Stoga, normalno je da se računa sa daljim razvojem sistema.
Ali, sistem ima i izvestan broj minusa:
1) Nekoliko puta je bio blokiran zbog štrajkova (kao što svi znamo, poslednji put početkom februara),
2) Garniture su stare, često su na udaru vandala i estetski očajno izgledaju (išarane su)
3) Pojedine stanice deluju postapokaliptično (Tošin Bunar, donegde i Karađorđev park), dok čak i one koje izgledaju i više nego dobro nisu komercijalno iskorišćene kako to priliči (Vukov spomenik).
Da bi se pokrenula druga linija BG:Voza, potrebno je uraditi rekonstrukciju pruge kroz Rakovicu, od Rasputnice G do Resnika. Ugovor o tome je već potpisan, a radovi su (prema insajderskim informacijama iz Udruženja ljubitelja železnice) posle više pomeranja najavljeni za 1. april (uprkos datumu, valjda nije šala
). Oni će obuhvatiti zamenu koloseka i delimično sređivanje stanica i pristupnih puteva - s obzirom na to da posao vodi kineska firma, da se pretpostaviti da će rok od oko godinu dana biti ispoštovan. Naravno, pored BG:voza, od ovoga će generalno benefit imati celokupna železnica, jer će i novi "Štedleri" posle zamene platformi na stanicama moći da staju na svim stanicama od Prokopa do Resnika.
No, najveći problem za drugu liniju predstavlja broj garnitura, a interesantno, o tome vlasti do sada nisu uopšte govorile.
Kao što je poznato, većina RVR garnitura u vlasništvu Železnica Srbije je već na prvoj liniji, neke se koriste za regio saobraćaj, a tek dve su u rezervi.
S obzirom na to kakvo je stanje sa drugim garniturama, moglo bi se reći da resursa za BG:Voz 2 jednostavno nema, tj. shodno sadašnjem konceptu, ova linija nije ostvariva. Ukoliko Železnice i Grad zaista žele da jednom uspeju da ispoštuju obećanje, te puste liniju 2018. godine, nude im se sledeće mogućnosti, koje se mogu i kombinovati (napomena - priznajem da sam sa tačnim ciframa malo slab, pa me slobodno ispravite):
1. Jedna varijanta za rešenje ovog problema bi bila da se delimično poremeti frekventnost prve linije, odnosno da se barem 2 garniture prebace na drugu liniju, uz to treba aktivirati sve rezervne garniture, te prebaciti one garniture iz regio saobraćaja na tu liniju (a na regio definitivno ubaciti "Štedler"). Ovo bi bilo tipično srpsko "krpljenje", ali bi kao privremena varijanta mogla da posluži dok se ne nađe konačno rešenje. Takođe, ne bi bilo popularno među redovnim putnicima na prvoj liniji.
2. Rešavanje pitanja tarifnog sistema: ukoliko bi na nacionalnom nivou bio izdavan isti tip karata, u sistem BG:voza bi mogle indirektno da uđu i garniture koje su na regio linijama i upotpune saobraćaj na kome bi naravno bili i RVR-ovi.
3. Upotreba "Štedlera" na drugoj liniji: posle rekonstrukcije rakovičkih stanica, za ovo će biti uslova, mada će možda morati da dođe do delimične izmene enterijera samih garnitura. Takođe, ne bi obradovala sve činjenica da bi se novi vozovi potencijalno našli na meti vandala.
4. Kupovina novih garnitura: svakako da bi vlasti najradije odbacile ovu varijantu, ali izvesnih nagoveštaja da ovo nije sasvim isključeno je bilo i ranije, kada je jedan model iz fabrike "Siemens" bio na probi u okviru Beovoza (i odmah se našao na meti vandala).
Drugi potencijalni problem za ovu liniju su stanice. Prema trenutnom planu, njih će biti znatno manje nego na prvoj liniji, i već između Rakovice i Prokopa trenutno nema nijedne. Opet, imajući u vidu da u sistemu Beovoza između Karađorđevog parka i Rakovice nije bilo nijedne stanice, ovo možda ni nije toliko veliki problem, ali svakako postoji potencijal za barem još jednu (Košutnjak).
Konačno i ključno - dokle će linija ići...
Trenutna ideja da njen terminus sa druge strane bude Prokop izazvala je burne kontroverze (pa i ovde na forumu), s obzirom na stanje u kome se buduća centralna stanica trenutno nalazi, njenu lokaciju i bezbroj puta probijene rokove za njegov završetak izgradnje. Stoga, mnoge bi daleko više obradovalo da se u funkciju vrati stara linija Beovoza, koja je išla od Resnika do Pančevačkog Mosta, pokrivajući tako i Karađorđev Park i Vukov spomenik, što u trenutnoj saobraćajnoj situaciji zaista ima više smisla. No, ostaje i činjenica da će kroz 2-3 meseca biti završene i pristupne saobraćajnice do Prokopa, a isto tako i da će u narednim mesecima sve više lokalnih (a kako se spekuliše i međunarodnih) linija biti prebacivano tamo. Na taj način BG:voz bi postao de fakto glavni feeder za ovu stanicu, a druga linija bi, štaviše, uz usklađivanje rasporeda polazaka bila feeder za prvu liniju.
Sad, ostalo je nejasno da li postoje tehničke mogućnosti da druga linija staje i na Prokopu, a da potom produžava dalje prema Pančevačkom mostu, što bi bila win-win situacija za sve...
Sve u svemu, šta god rešenje da bude, druga linija mora nekako da se uspostavi, pa makar se privremeno smanjila frekventnost prve linije i makar išli vozovi samo do Prokopa. Za to vreme, vlasti bi morale da porade na revitalizaciji gradskih stanica - pre svega Karađorđevog parka, Pančevačkog mosta, Tošinog bunara (dolazi sa izgradnjom nove pruge) i Novog Beograda, da ih učini komercijalno interesantnijim (pre svega Vukov spomenik), a takođe i da radi na prilagođavanju platformi "Štedlerovim" garniturama - ovo bi moglo da doprinese tome da se u život vrate linije Pančevo-Valjevo i Pančevo-Stara Pazova, koje bi takođe mogle da koriste gradska stajališta - a ako već nekim kombinovanim tarifnim sistemom ne bi bile uključene u sistem BG:Voza, ovaj bi makar mogao da im bude dobar feeder.