Šta je novo?

Beogradska tvrđava i park Kalemegdan

Боље да успињача буде од Пристаништа до Савског шеталишта Калемегданског парка. Тако немамо никакву модернизацију нити интервенције на самој тврђави а стиже се глатко и лагано до дела уређеног за туристе и шетаче. А редуте, зидине, степеништне силазе и капије боље да оставимо какви јесу за оне који имају снаге и воље да се њима прентрају.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=369219#p369219:2411i442 je napisao(la):
boca-ica » 28 Jan 2016 08:20 am[/url]":2411i442]jel uspinjača od beton hale do podnožija Pobednika ?
Ako misliš na ovo što su oni zvanično usvojili, nije, to je običan prelaz preko ulice i pruge. Ljudi se dovedu do početka stepenica, pa onda peške uz brdo. Ko može, naravno. Ali mnogi ne mogu. Ne mogu stariji, ne mogu bolesni, ne mogu roditelji sa decom, ne mogu hendikepirani. A i oni koji bi mogli obično neće, jer leti, kad upekne zvezda, posle takvog uspona si zreo za tuširanje. Što maltene otpisuje i čitav ženski rod, sem kad su baš-baš zaljubljene, pa žele da ostave utisak na svog sportski orjentisanog mužjaka.

KalisPasarela.jpg
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=369207#p369207:3rn2ql3k je napisao(la):
Zuma » Thu Jan 28, 2016 12:31 am[/url]":3rn2ql3k]To o čemu pričate su periferne stvari. Klasičnom pasarelom ili tunelima, dakle SAMO prelaskom preko puta i pruge se ne postiže ništa bitno. Glavni i ustvari jedini pravi problem je visinska razlika.

:kk:

Дошљак":3rn2ql3k je napisao(la):
Боље да успињача буде од Пристаништа до Савског шеталишта Калемегданског парка.

:kk:

Slazem se u potpunosti sa ovim gori, samo sto bih dodao da ovakva rjesenja onda vuku sa sobom pitanja konacnog rjesenja kompletnog prostora beton hale i saobracajnica pored nje. Zeljeznicke i drumske. A to je onda ozbiljan projekat. Da li i kad Beograd moze u to uci, ne znam.
 
Zuma, to što si napisao ne odgovara slici koju si postavio ispod. Ne penju se ljudi na Avalu nego 40 metara blagog uspona.
Niti na putovanje kruzerom kreću ljudi koji se toliko teško kreću, već ljudi spremni na obilaske i šetnju.
što se tiče nas domaćih, ko nije u stanju da prođeovim novim putem, neće ni dolaziti do Beton hale, ili neće imati nameru da ide tim putem.

Ja razumem da se nekome ne dopada ideja o pasareli pored rekonstruisane kapije, ali nemote preterivati.
 
Relja, mi treba da postignemo da Donji Grad postane atraktivan, a prvi preduslov za to je da bude pristupačan. To znači da mora biti moguće da se do njega dođe i brzo, i lako, jeftino, i sa svih strana. Sve četri komponente su važne. Ljudi se penju ne samo na Avalu nego i na Mont Everest, pa to ne znači da ih tamo ima puno. A baš to se ovde MORA postići, jer je u pitanju najatraktivniji deo grada koji se što pre mora aktivirati inače će neko ubrzo da ga proglasi slobodnim građevinskim zemljištom (ko je spomenuo Despotov grad?). 40 metra možda nije Avala, ali je brdo, i to je dovoljno. Lakoća pristupa je ovde ključ masovnosti, jer ovo nije periferija nego centar koji mora biti lako pristupačan svim kategorijama.

Što se tiče kruzera, prosek godina njihovih putnika je verovatno negde između 60 i 70. Takvi ljudi mogu da šetaju i vole to da rade, ali ići uzbrdo je za njih nešto sasvim drugo. Među njima je mali procenat onih koji su spremni da pešače na 12 sprat. Takođe, oni redovno idu organizovano, a vodiči ih iz principa ne vode na fizički naporne obilaske i zbog potencijalno velikih odšteta ili lošeg publiciteta ako se nešto desi (srčani udar?), ali pre svega da ne bi razdvajali grupe na one koji mogu i one koji ne mogu (muža od žene, grupu prijatelja, itd). Tako da, što se putnika kruzera tiče, ovo na slici morate ni praviti.
 
Што се тиче савлађивања успона, задњи пут када сам био на тврђави и вршљао по великом степенишном прилазу видео сам неколико старијих људи, од којих чак једног човека са штаком. А што се тиче повезаности Доњег и Горњег града, мислим да треба користити природну и изворну везу, а то је путања Небојшина кула-Карлова капија-Источна капија-Црква свете петке-Јакшића кула-Црква Ружица-Зиндан капија-Деспотова капија. Успут има доста занимљивих садржаја поред којих се може застати како би туристички водич објаснио туристима о чему се ради. A има ту доста тога да се исприча па ће бити и доста времена за одмор.

Оно у шта би можда требала да се уложе средства по мом мишљењу јесте обнављање неких објеката који су страдали у 2. светском рату попут Источне капије, као и две куле које су сада само у висини зидина а налазе на зидинама које се спајају код Диздареве куле, затим да се заврши реконструкција Зиндан капије, а ја бих чак реконструисао и зидине које се спуштају низ Источно подграђе до Источне капије као и зидину од Источне капије преко Карлове капије и поред војне кухиње све скоро до Куле Небојше.
 
Ja sam za pokretne stepenice. U Barseloni ih ima dosta i mnogo su praktičnije od raznih šinskih rešenja.

b8db501c5e7d9b8e000860669a1d4263.jpg


1f61ddfd9c7e4fc564ba93c5ae954e6b.jpg


Naravno, održavanje je ono čega se plašim jer naši genijalci sigurno neće predvideti rezervne delove pa bi mogli da imamo probleme kao sa bici liftom na Brankovom mostu.

Poslato sa telefona
 
I dalje mi je najoptimalnije rešenje - tramvaj.
 
Porto, preko pjesackog prelaza pa na uspinjacu a pored su i stepenice...

Pogledajte prilog 3

Budimpesta, uspinjaca...

Pogledajte prilog 2

Zagreb, uspinjaca (ovo je i jedna od najkracih uspinjaca u Evropi. po dimenzijama bi odgovarala za Kalemegdan)...

Pogledajte prilog 1

Ljubljana, uspinjaca...



Ali, sto rece stf, mozda bi i tramvaj bio najekonomicnije rjesenje jer vec postoji i za njega nisu potrebna znacajnija ulaganja. Sem toga, tramvaji imaju daleko veci kapacitet od uspinjace.
 
Prethodne slike pokazuju koliko se na zapadu vodi računa da se u slučaju neravnog terena pešacima maksimalno olakša pristup. Međutim kod nas je situacija daleko ozbiljnija. Mi imamo sistemski problem u rasporedu pešačkih saobraćajnica. Pogledajte mapu.

StariGradPravciKretanja.jpg


Kalemegdanski greben pravi teško prolaznu barjeru i skoro potpuno zatvara čitav jedan deo grada. Pošto Sava ovde pravi veliku okuku, tako se saobraćajno poluostrvo pretvara u maltene pravo ostrvo. Ako sam dobro izbrojao, ima čak 10 paralelnih ulica čiji se pravac pružanja u smeru ka reci na kraju završava ispred ponora, tj nečim što efektivno odgovara slepoj ulici za bar 99% pojedinačnih slučajeva "putovanja" od pešačke zone u pravcu ka Kalemegdanu i reci. Tako je Savska obala kompletno odsečena od centralnog dela grada, i obrnuto. A da to uopšte nije naivna prepreka možete videti na ovoj slici. Uočite male ljude na vrhu bedema, pa izbrojte koliko se njihovih visina sadrži u čitavom ovom vertikalnom zidu, od Savskog platoa do njih.

IMG_5892_resize.jpg


Nije barjera samo pruga ili samo put oko Kalemegdana. I samo brdo je ozbiljna barjera koja, za razliku od njih, nikada neće otići. Reći da bi svi ljudi morali da (svaki put ponovo) "dožive tvrđavu", peške putujući po njenim stepenicama, ili da treba da idu skroz unaokolo, nije baš u redu ako se time zatvara ovako veliki i vredan deo grada. Morala bi da postoji sloboda izbora. Možda neki žele iz pešačke zone direktno u park Donjeg Grada, ili na obalu, ili obrnuto, bez hiljaditog "doživljaja tvrđave"? Pogotovo ne ovakvog.

IMG_5547_resize.jpg


Sem u sred leta, po danu, kad su samo nezgodne i naporne, ove stepenice su opasne u svako drugo doba. Kad je vlažno, kao sad, onda su pogibeljne. Ako se uhvati led, onda o njima i ne razmišlja niko ko nema suicidne namere, dok su noću, zbog idiotski postavljenog svetla koje vam bije u direktno u oči, apsolutno nevidljive, pa pešaci i turisti bauljaju po (za njih) mrkolm mraku, glumeći usput cirkusante za gledaoce na bedemima.

IMG_5551_resize.jpg


Ovako "bogati oblici" za jedan, u suštini trotoar, možda jesu i stari i autentični, pa ih treba sačuvati, ali bi ipak dobro došla alternativa u vidu pokretnih stepenica, onako, "za svaki dan", za one koji su to već videli i probali.

IMG_5552_resize.jpg


Kalemegdanski greben je u suštini i saobraćajni problem, pa je vreme da se već jednom reši. Mi moramo povezati Savsku obalu i sa parkom Donjeg Grada, i sa Kalemegdanom, i sa budućom proširenom pešačkom zonom oko Knez Mihajlove. Sve to mora da funkcioniše kao jedna jedinstvena pešačka oblast. A za to se više ne možemo oslanjati na improvizacije i planinarenje u turističkom i komercijalnom središtu grada. Pasarela preko ulice koju sad pripremaju za to nije dovoljna.

Što se tiče STF-ovog tramvaja, on bi rešio jedino kretanje po pravcu paralelnom severozapadnom zidu tvrđave, ali ništa ne pomaže kod mnogo važnijeg pravca koji je pod pravim uglom na njega, tj za kretanje ka gradu i ka reci, a ne pored reke.
 
milsim da je to zapravo i bila zamisao da greben bude barijera......

znaš pre je kalemegdan bio tvrđava.
 
Aко мене питате, ко нема снаге да се пентра по зидинама, нека иде трамвајем до улаза у парк и прошета до Победника, Деспотове капије и евентуално Цркве Ружице. Да ли сте видели и једну другу сличну тврђаву у свету која се прилагођавала туристима са покретним степеницама, успињачама и новоизграђеним пасарелама? Оно што поржавам јесте евентуално пасарела/успињача/покретне степенице до Савског шеталишта самог парка, али против сам било какве новотарије на самој тврђави.
 
Stariji nemaju snage da se pentraju po zidinama, mala deca, a invalidi u kolicima nikako. Kalemegdan je tvrdjava u gradu, a ne negde na brdu van grada, tako da treba biti dostupna sa svih strana.
 
U svakom evropskom gradu je svaka znamenitost prilagođena invalidima, starima, pa i zdravima (ali lenjima).

Beograd je vrlo slabo prilagođen slabo pokretnima i to je velika bruka i sramota za grad koji pretenduje da bude nešto u ovom delu Evrope.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=369441#p369441:1319stro je napisao(la):
Drakche » 29 Jan 2016 03:19 pm[/url]":1319stro]Stariji nemaju snage da se pentraju po zidinama, mala deca, a invalidi u kolicima nikako. Kalemegdan je tvrdjava u gradu, a ne negde na brdu van grada, tako da treba biti dostupna sa svih strana.
Pa naravno. Već sam nabrojao kojim bi sve kategorijama građana trajno oduzeli pravo da budu ovde. To znači da recimo roditelji sa decom u kolicima prosto "nisu predviđeni". Stariji ljudi takođe. Meni nejasna čak i sama ideja da se o tako nečemu može razmišljati u središtu grada. Tvđava u Beogradu je na takvom mestu da NE MOŽE da bude neka ekskluzivna zona za posebne grupe. Ona mora biti funkcionalni deo grada. Čuva se spoljašnji izgled i autentičnost, ali se bar neke, za grad nužne komunikacione funkcije, ne mogu ograničavati. Ona potpuno zatvara normalan pristup reci, a već bi i samo to bilo dovoljno za promenu kriterijuma. A zatim, jednostavno je nemoguće aktivirati Donji Grad kao zonu pešaka, ako se čitava ogromna tvrđava mora ili zaobilaziti, ili je potrebno planinarenje da bi se do njega došlo. Čak i od onih koji mogu da se pentraju po stepenicama, 90% njih NIKADA to ne radi redovno, pa čak ni dovoljno često, bez obzira koliko nešto na vrhu ili dnu tolikih stepenica bilo zanimljivo. A to znači da se deo iza Tvrđave praktično otpisuje, jer za tako vredno zemljište neće imati dovoljno posetioca, i da će ga pre ili kasnije preuzeti neki posebni privatni interesi sa obrazloženjem da "nije zaživeo", da je to po grad "ekonomski neodrživo", ili sa nečim sličnim. Pa će "autentični doživljaj tvrđave" zbog koga smo se tobože lišili (ionako sakrivenih) pokretnih stepenica, u svakom slučaju biti otpisan kao mogućnost.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=369424#p369424:1xb0o4a5 je napisao(la):
MilisaV » 29 Jan 2016 02:08 pm[/url]":1xb0o4a5]milsim da je to zapravo i bila zamisao da greben bude barijera......

znaš pre je kalemegdan bio tvrđava.
Milisave, verovatno si upoznat sa činjenicom da vreme neumitno prolazi. Jeste to bila zamisao NEKADA. Međutim danas, tvrđava to i dalje treba da bude u VIZUELNOM SMISLU, ali NE i u saobraćajnom. U 21. veku i nadalje, tvrđava treba i dalje da LIČI na barjeru, ali da to NE BUDE. Inače će mo se pokazati zaostaliji od naših predaka koju su ipak bili dovoljno razumni da grad oslobode okova Beogradskog šanca (doduše, mogli su da ostave bar neke njegove delove, za uspomenu, ali dobro).
 
Par vesti. Delovi stolice su još uvek na istom mestu. Zauzimaju prostor onima koji bi ga bolje iskoristili.

IMG_5647_resize.jpg


Podrumska prostorija je pokrivena ili zatrpana, i više se ne vidi.

IMG_5611_resize.jpg


U zidu ispod Pobednika zjapi velika rupa.

IMG_5762_resize.jpg


Prilika da se on malo bliže pogleda, da vidimo ko nas predstavlja.

IMG_5463_resize.jpg

IMG_5462_resize.jpg


Mač, Soko, neverovatno Supermenovo telo i spljošteno lice profesionalnog boksera. Izgleda da su za Pobedu dovoljni samo nadmoćni fizički atributi. Bilo bi lepo da se tu vidi recimo i neka vrsta istrajnosti, možda čak inteligencija i rešenost ... Ali dobro, bar izgleda sirovo i zastrašujuće, a ima i ludački pogled. Nije da možemo da biramo.

IMG_5460_resize.jpg


Ovo je jedna od veoma retkih fotografija koje nije snimljena iz vazduha, gde možete videti severozapadni bedem u čitavoj njegovoj dužini. Prilično je upečatljiv.

IMG_4051c_resize.jpg
 
Ni jednu gde bi se bolje videlo koliko je duboka ova rupa i koliko je blizu temelja Pobednika. Ovaj plato je zaključan, a ima takav oblik da je potpuno nemoguće ući u njega sa druge strane. Tako da je fotografija iz velike daljine jedina mogućnost. Nažalost, u ovo doba godine azimut Sunca je normalan na ovaj zid oko 13 časova, a onda je ono isuviše visoko, pa ne osvetljava unutrašnjost rupe. Jedina, i to mala mogućnost, je da neko ima sreće da sa osetljivim fotoaparatom i velikim zumom naleti kad je svetlo potpuno difuzno ali ipak relativno jako. Mada će opet ova ograda praviti problem. Inače, istu ovu rupu sam pronašao i na Bingu, što znači da je prilično stara (2009. godina?). Ne izgleda da imaju ikakvu nameru da je popravljaju.
 
....Ovaj plato je zaključan, a ima takav oblik da je potpuno nemoguće ući u njega sa druge strane.....
Ako Somi procita... brzo ce na BBu osvanuti slicice koje pokzauju sta se krije ispod pobednika... :lool:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=369651#p369651:3lkhnesi je napisao(la):
Zuma » 31 Jan 2016 12:55 pm[/url]":3lkhnesi]Ni jednu gde bi se bolje videlo koliko je duboka ova rupa i koliko je blizu temelja Pobednika. Ovaj plato je zaključan, a ima takav oblik da je potpuno nemoguće ući u njega sa druge strane. Tako da je fotografija iz velike daljine jedina mogućnost. Nažalost, u ovo doba godine azimut Sunca je normalan na ovaj zid oko 13 časova, a onda je ono isuviše visoko, pa ne osvetljava unutrašnjost rupe. Jedina, i to mala mogućnost, je da neko ima sreće da sa osetljivim fotoaparatom i velikim zumom naleti kad je svetlo potpuno difuzno ali ipak relativno jako. Mada će opet ova ograda praviti problem. Inače, istu ovu rupu sam pronašao i na Bingu, što znači da je prilično stara (2009. godina?). Ne izgleda da imaju ikakvu nameru da je popravljaju.

Otvor se vidi i na ovoj fotografiji Vlade Marinkovića, iz juna 2007

106582586.9clBdBfo.1920Kalis.jpg


http://www.pbase.com/vmarinkovic/image/106582586

Kad stignem, pregledaću fotografije na disku, možda i ustanovimo kada je otvor nastao.
 
Inace nekad u srecna vremena terasa je bila pristupacna i sredjena
 
Kad vidim ove stare slike imam osecaj da smo nazadovali u odnosu na 1930 godinu.
 
Pa, zavisi kako se gleda.
U to vreme, vojska je još uvek zauzimala dobar deo tvrđave.

Ovako je izgledalo iz vazduha

Pogledajte prilog 2

a ovako je bilo u Gornjem gradu, 1941 - obični vojni magacini

Pogledajte prilog 1



Sad imamo park koji još uvek nije do kraja uređen
 
Vrh