Šta je novo?

Beogradska tvrđava i park Kalemegdan

Ma ja bih bio presrećan kada bi samo sklonili one tezge sa ulaza u Kalemegdan.
Ej, pa tu su smisleno postvljene biste velikana naše kulture, da bi neko odlučio da ih zakloni tezgama sa jeftinim kič suvenirima...
d aorganizuju leteće ekipe za čišćenje "džepova" od otpadaka, da postoji neki rezidentni majstor koji će da vraća ispale ili izvaljene opeke i kamene blokove, itd, itd... veliki napredak se postiže upornim radom na prividno malim stvarima.
 
Постоји и једноставно и јефтино решење. Оно не решава све и одмах, али је лако и брзо спроводиво. Већ сам га изнео овде једном.

Део између Узун-Миркове и Грачаничке би постао пешачки и уредио се на одговарајући начин.

Сем тог пешачког дела и повезивања КМ с Калемегданским парком, предности су следеће:
- мало изнад Грачаничке би био полукруг с проширењем где би се излазило из таксија и туристичких аутобуса - такси-станица и стајанка за аутобусе.
- из Узун-Миркове у Тадеуша-Кошћушка и обрнуто би се ишло брзо, без семафора.
- уместо трамваја, од Цара Душана с једне стране, и од Карађорђеве с друге, ишле би успињаче. Трамвајске окретнице код Бека и Бетон-хале би се растеретиле, исто тако и оближње аутомобилске раскрснице кроз које би саобраћај брже текао јер их трамвај не би више секао ради пењања узбрдо.
- Како је успињачи довољан један колосек, добила би се већа ширина улице Тадеуша К. и тиме боља пропусност саобраћаја кроз њу, или, као друга могућност, откопавање и излагање Римске улице испод непотребног колосека ближег Парку - она је ту већим делом у косом, узбрдном делу према њему.
Тамо где постоји значајан објекат испод, могао би да се открије и испод колосека успињаче с те стране, тако да буде у удубљењу испод њега. Има таквих решења по свету, где су свуда око откривеног дела улице и зграде - код Лавље капије у Верони, на пример (https://www.google.com/search?q=Porta+L ... Jv7hg4_IGM.)
- Успињаче би успешно надоместиле трамвајски превоз, на тој деоници нема много путника. Измештањем Железничке и Аутобуске станице биће их још мање.
- Успињача са Савске стране би могла да иде од паркиралишта на Бетон-хали преко новог моста на који би се настављала постојећа подзидана траса трамвајске пруге. Мост би имао висину као оближња Пасарела.
- Ако се оствари спровођење трамваја од Славије до Калемегдана, она би могла да се повеже с постојећом пругом у Тадеуша К. и завршава на окретници код Бека. Постоје и друге могућности, да окреће у Душанову улици и иде њоме. У том случају с те стране не би била потребна успињача. Раскрсница Узун-Миркова - Тадеуша Кошћушка би била једноставнија и бржа, као што сам горе написао. Не би било потребе за трамвајском окретницом на самом Калемегдану.

- Булевар Војводе Бојовића би се проширио на четири траке додавањем још једне, што је једноставно урадити. Сметња даљој пропусности је што је Карађорђева у последњој обнови урађена са само две траке. Али, и овако она прима исти обим саобраћаја, па не би било ништа горе.

У саобраћајном смислу се не би много изгубило: остала би веза од Цара-Душана до Узун-Миркове и од Карађорђеве до Грачаничке, изгубио би се само пролазак с једне на другу страну, који се надокнађује обиласком Булеваром с бржим пролазом кроз горе наведене раскрснице, без губљења додатног времена.
 
Pocupane klupe pomjerene od strane pijanih i treznih klinaca polomljene daske i rasvjeta 2 majstora uz opremu i obuku da se kalemegdan drzi utegnutim....
Tezge sa suenirima su smanjili samo sa jedne strane...
One kioske 3 kom treba skloniti zapocetak ...
Sto se tice tunela treba ispitati sve varijante sastav zemljista pa vidjeti sta je najbolje ...
Kakve uspinjace i ukidanje tram linije broj 2
 
За сам тунел треба детаљно стручно испитивање свих могућности, али дугорочно је пожељно да буде у плану.

Што се тиче тезги са сувенирима, мислим да би милитарије (униформе, шлемови, чинови, разне капе, фигуре војника и топова, реплике оружја...) требале да се продају само у војном музеју, а стандардни сувенири (рукотворине, магнети, чокањи, кугле, разгледнице...) да се продају у уређеним нишама многобројних капија тврђаве које данас стоје крајње неугледне. Тако би и сувенири били доступни на више места по тврђави а чини ми се да би и било више места за тезге него што их има са овим оригиналним покушајима средњевековних колица гурнутих испред класичних споменика наших великана.
 
Što se tiče suvenira, poštujem preduzetnike i njihovu borbu za goli opstanak, samo...
To što oni tamo prodaju je prostim jezikom rečeno - đubre.
Ne može se doneti zakon po kojem se zabranjuje kiš i šund, to bi bila diktatura, ali ako pogledamo kakvi suveniri se uvaljuju turistima u Londonu, Parizu.. i to je kič, ali se ne mogu porediti sa robom koja se nudi na tezgama koje zaklanjaju biste velikana naše kulture.

I ono što meni najviše smeta - šajkače. Ne šajkače kao takve, već šajkače koje se prave za prodaju turistima, Pa to je najgore vašarsko đubre koje može da se jeftino sklepa, izmišljene ili pojedostvljene primitivne imitacije.
Proizvođači se nisi ni potrudili da pogledaju na primer filmove "Marš na Drinu" ili "Orlovi rano lete" (da, baš taj film) u kojima su kostimografi obezbedili šajkače od originalnih materijala i originalnog kroja. Ovo je sramota, ispraćamo ljude iz Srbije sa imidžom razularenih pijanih gibaničara iz (loših) partizanskih filmova.
 
Relja ima suvenira sa motivom poste u novom sadu i tramvaja iz beca ...
To djubre od suvenira sam uspio da izbacim iz izloga toba u knezu
Kad im je nacrtano koliki je to kic solje i tanjiri ali se isti i dalje prodaju u suvenirnicama u knezu jer kako rece pijarusa jedne to je umjetnicka sloboda i sta znaju turisti ista stvar je sa kic faberze jajima i gomilom drugih stvari naravno 80% suvenira je napravljeno u NRK
 
Брдо маијца типа Тито, Дража, Путин, Serbia, Belgrade... Стварно кич вашарског нивоа. А има их у Кнезу, и на Теразијама код Москве, чини ми се и код храма. Да су ТОБ и ТО Србије неке озбиљне организације, сваки артикл који се продаје као сувенир би морао пре свега да буде направљен у Србији, а онда да буде одобрен од стране комисије која би проценила естетску вредност истог.
 
Мој утисак је друкчији.
У Лондону су сувенири који се продају на улици у просеку горег квалитета него сувенири на улици код нас. Код њих су такви редом сви кинески, лошег квалитета, а и продају их махом људи с Истока у радњама с другом јефтином робом као што су кишобрани, торбице и сличне дрангулије. Квалитетнији сувенири су у озбиљнијим продавницама, као што је она велика на Тргу Пикадили, а још квалитетнији у музејима, галеријама и уметничким радионицама, с тим што су они делом тематски ограничени местом где се налазе. На пример, у продавници сувенира поред Музеја Шерлока Холмса су сувенири само у вези с тим књижевним ликом, исто је и у продавници (скупих) сувенира на Еби роуду, поред зграде чувеног музичког студија где су Битлси снимали.

Код нас још нису сви сувенири из Кине, има их занимљивих, досетљивих, оригиналне израде, разноврснији су. Оне с најчешћим националним мотивима највише купују домаћи туристи, деца из унутрашњости на екскурзији, наш свет из иностранства, туристи из суседних држава. Има и квалитетнијих сувенира, уметничке и ручне израде. На пример, у галерији Културног центра у КМ, у унутрашњој Стамбол капији има радња која продаје лепо урамљене копије старих мапа, имамо оригиналне старе војнике од метала, и више покушаја да се направе сувенири с мотивиима из наших познатих архелолошких налазишта.

Најслабији избор имају музеји и галерије - сувенирница у Народном музеју је недопустиво сиромашна, слично је и с другима. Сувенирница у Лепенском виру има занимљиве примере, али их је мало - нигде још нисам видео торбе, кишобране, оловке, кутијице, привеске, мараме, новчанике, карте, наруквице, огрлице, појединачне листове с отисцима уметничких слика, и још стотине разних предмета на које се може утиснути одређени мотив. Свуда сувенирнице с временом добијају све више простора у оквиру значајних музеја и галерија, са све више разних сувенира, и имају велики промет. Наши, сем Музеја Николе Тесле, не могу да продају велике серије које би се исплатиле јер им је и посета знатно мања.
 
LJDF_446m_001.jpg
 
Evo Plana za Rekonstrukciju :vops:

slika_2363_Maketa-BT-15.-vek-Arhiva-JP-Beogradska-tvrdjava.jpg


od austrijanaca bi ostavio samo prosirenje
 
Од овога је реално обновити само део од Јакшића куле низ падину и од оне необновљене куле до Деспотове куле па низ падину и онда до Карлове капије. Остало је немогуће обновити без рушења Аустријских фортификација.
 
Угрожен је поприлично и без гондоле, слика коју су приложили у чланку одлично описује опште стање.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=730069#p730069:275p11ft je napisao(la):
Alen RS » Tue Apr 21, 2020 5:29 pm[/url]":275p11ft]Evo Plana za Rekonstrukciju :vops:

slika_2363_Maketa-BT-15.-vek-Arhiva-JP-Beogradska-tvrdjava.jpg


od austrijanaca bi ostavio samo prosirenje

Evo male analize da bi se ta ,,rekonstrukcija,, izvela:
plan.png


Zeleno -> jos uvek postojeci delovi tvrdjave
Plavo -> jos uvek postojeci delovi tvrdjave koji su uklopljeni u bedem i vide se
Ljubicasto -> unisteni delovi tvrdjave koji bi mogli da se obnove bez destrukcije ostalog istorijskog nasledja
Crveno -> nepovratno unisteno tokom ratova ili intervencijama Austrijanaca/Turaka

Realno govoreci, od srednjevekovne tvrdjave jedino severoistocna kapija,pristan, deo zida kod planetarijuma i Prolom mogu da se obnove. Ovo ostalo se ne bi bas celinski uklapalo u okruzenje.
 
dex libris":m0gwn8mn je napisao(la):
Ulazni portal od strane Karađorđeve udara tačno na pećinu u kojoj je sniman Underground a koja je zaštićena....

Hmm, ima li neko malo vise informacija o toj pecini sa arheolosko/istorisjkog aspekta. Kapiram i da je kafic/klub/sta li vec tu dobio dozvolu na neku foru. Slike pre useljavanja kluba bi bile dobrodosle.

Takodje da li neko zna da li su istrazene pecine iza mitropolijtskog doma u donjem gradu? Zimus sam se setao tu gore i primetio sam dosta tragova sto zivoinjskih sto ljudskih koji ulaze i izlaze iz tih pecina, sto nagovestava neku aktivnost. Ne mogu o njima bas nista da pronadjem duze vreme...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=730475#p730475:1jrwydd0 je napisao(la):
grand master » 22 Apr 2020 10:58 pm[/url]":1jrwydd0]

Evo male analize da bi se ta ,,rekonstrukcija,, izvela:


Zeleno -> jos uvek postojeci delovi tvrdjave
Plavo -> jos uvek postojeci delovi tvrdjave koji su uklopljeni u bedem i vide se
Ljubicasto -> unisteni delovi tvrdjave koji bi mogli da se obnove bez destrukcije ostalog istorijskog nasledja
Crveno -> nepovratno unisteno tokom ratova ili intervencijama Austrijanaca/Turaka

Realno govoreci, od srednjevekovne tvrdjave jedino severoistocna kapija,pristan, deo zida kod planetarijuma i Prolom mogu da se obnove. Ovo ostalo se ne bi bas celinski uklapalo u okruzenje.
file.php

Dobra analiza. Ono sto bi moglo da se uradi je, kao sto kazes, "severoistocna kapija" i bedemi do Kule Nebojse.
Sad, bez obzira da li su ostaci srednjovekovni ili austrijski, mislim da se jos uvek moze dosta uciniti sa ostacima bedema do reka.
Donji grad bi tako dobio jedan okvir, sto nije lose za pocetak.
 
Severoitočna kapija - OK, to se podrazumeva, pošto stoji kao razvalina od 1944.
Ali bedemi do Kule Nebojše - "Severozapadni bedem" -pa zar oni nisu u fazama otkopavani i delimično restaurirani od 1942. do danas? Poslednji put pre desetak godina, ako se ne varam?
Ovo što sada vidimo nije tako stajalo vekovima (možda nekome tako izgleda) već je savremena restauracija i prezentacija ostataka?
Severoistočni bedem je izložen pogledu taman toliko da se vidi da je nekada tu postojao a da ne narušava autentičnu sačuvanu celinu austrijske tvrđave... uosalom - Kapija Karla VI je podignita u sredini tog bedema i očigledno da je i niža od prvobitnih bedema i da se nikako ne uklapa ni posvisini, ni po stilu.
Hajde da ne budemo kao naše vlasti - svaki pit kad se neko novi pojavi on istrese u kantu ono što je onaj pre njega započeo. Hajde da imamo neki kontinuitet umesto da se ponašamo kao neorganizovana društvena zajednica.
 
Moже све то да се укомпонује ако се пажљиво простудира и истражи. Мислим да је Карлова капија подигнута на вишем нивоу а да је већи део бедема који се пружа дуж ње и даље закопан. Ја бих био задовољан да се обнови скроз бедем од Јакшића куле до Североисточне капије, да се обнови и комплекс те капије и бедем моји иде од ње узбрдо ка бедему на гребену од Деспотове капије. Тиме би се заокружила мања средњевековна целина тврђаве.
 
Sve može... zatvaranje Železničke stanice, Beograd na vodi, gondola, zona usporenog saobraćaja na Trgu... sve su to dokazi da sve živo što neko zamisli - "može". Neka hvala.
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7ftKWj_Z4wY[/youtube]

ne znam da li je bio video, vrsili su neka arheoloska ispitivanja u blizini mesta gde gondola treba da udje. Tacno na mestu gde treba gondola da udje ispod parka, nekada je bio logor 4.flavije i trebalo bi izvriti arheoloska ipitivanja, po recima ovog sto vrsi istrazivanja
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=730475#p730475:177mogaz je napisao(la):
grand master » Сре Апр 22, 2020 11:58 pm[/url]":177mogaz]
Evo male analize da bi se ta ,,rekonstrukcija,, izvela:

Zeleno -> jos uvek postojeci delovi tvrdjave
Plavo -> jos uvek postojeci delovi tvrdjave koji su uklopljeni u bedem i vide se
Ljubicasto -> unisteni delovi tvrdjave koji bi mogli da se obnove bez destrukcije ostalog istorijskog nasledja
Crveno -> nepovratno unisteno tokom ratova ili intervencijama Austrijanaca/Turaka

Realno govoreci, od srednjevekovne tvrdjave jedino severoistocna kapija,pristan, deo zida kod planetarijuma i Prolom mogu da se obnove. Ovo ostalo se ne bi bas celinski uklapalo u okruzenje.
file.php
Stvari nisu baš sasvim takve..
1. Južni bedem podgrađa, sa dve kule, je označen kao da postoji - srušen je 1690. godine kada se deo brda srušio posle eksplozije i povukao sa sobom Palatu na grebenu i te dve kule.
2. Priobalni bedem je označen crvenom bojom, kao nepovratno uništen - njegova sekcija u Podgrađu se vidi pored puta, očuvan je bar 2-3 metra ali je danas u nivou tla zbog austrijske nivelacije dok je ostatak ispod puta. Što se tiče ostatka Priobalnog bedema iako je istražen samo mali deo kod Kule Nebojše gde su delovi srednjovekovnog bedema pronađeni, vrlo verovatno je da je gotovo u potpunosti sačuvan samo što je u strukturi kasnijih, baroknih bedema. Da podsetim da je struka planirala da se ti bedemi i obnove, uz uklanjanje baroknih bedema - to je već postavljano na ovoj temi.. Ostaci kule Mlinarice su uništeni u bombardovanju 1944. godine, nije ih odnela reka.
3. Plavo označeni bedemi Gornje Grada se, ipak, uglavnom ne vide. Međutim, srednjovekovni bedemi Gornjeg Grada su gotovo u potpunosti očuvani samo što su ili izmenjeni (npr. SI bedem) ili su u strukturi kasnijih bedema. Kako kažeš ''Kralj bastion'' stoga postoji iza današnjeg baroknog lica a postoji čak i mala Zapadna kapija srednjovekovnog grada, danas zazidana.. Ispred nje je otkrivena i srednjovekovna kaldrma, koju su oštetili prilikom iskopavanja..
4. Severoistočni bedem Donjeg Grada je takođe bio izmenjen u baroknoj rekonstrukciji - iza srednjovekovnog bedema je bio grudobran od 5m a na kraju zid od cigle - danas je delimično vraćen u originalno stanje.
5. Zeleno označen deo Severozapadnog bedem Gornjeg Grada, zapadno od male ili kule VIII, nema originalno spoljno lice - kurtinu je dobio tokom Kornarove rekonstrukcije.

U svakom slučaju, pohvala za trud! :kk:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=730539#p730539:1b19f1cv je napisao(la):
relja » Thu Apr 23, 2020 9:04 am[/url]":1b19f1cv]
Ali bedemi do Kule Nebojše - "Severozapadni bedem" -pa zar oni nisu u fazama otkopavani i delimično restaurirani od 1942. do danas? Poslednji put pre desetak godina, ako se ne varam?
Ovo što sada vidimo nije tako stajalo vekovima (možda nekome tako izgleda) već je savremena restauracija i prezentacija ostataka?

Otkopavani jesu, a sad da li su restaurirani to je diskutabilno...Restaurirani su isto kao i Sava kapija - sa betonom i bez obzira. U njih se smestila kancelarija za radnike postavke u Kuli Nebojsi.

Evo kako to ,,autenticno,, izgleda:
kula-Nebojsa.png


Umesto prilaza na bastion dobili smo zadnja vrata betonskog sarkofaga:
kula-Nebojsa2.png


Pohvala za ovaj stvarno rekonstruisani deo, sa strelicom oznacen prelaz iz starog u novo:
kula-Nebojsa3.png


Srednjevekovni beton, mislim da ni Riga od Fere ne bi prepoznao ulaz u kulu Nebojsu:
kula-Nebojsa4.png


Iz pticije perspektive nista,bolje. Vidi se kako su traljavo uradili i oblozili sve betonom:
Kula-Nebojsa5.png


Takodje, popunjeni ulaz u pristan kao dokaz da nije sav beo kamen na Kalemegdanu srednjevekovni, vec i trurski/austrijski:
Ulaz-UPristan.png


... uosalom - Kapija Karla VI je podignita u sredini tog bedema i očigledno da je i niža od prvobitnih bedema i da se nikako ne uklapa ni posvisini, ni po stilu.
Hajde da ne budemo kao naše vlasti - svaki pit kad se neko novi pojavi on istrese u kantu ono što je onaj pre njega započeo.
Kapija Karla VI je bila u nivo austrijskih bedema koji su se naslanjali na srednjevekovne kule, a koji su kasnije poruseni zajedno sa tim kulama(ako neko zna kada neka napise). Tako da su ostali samo temelji srednjevekovnih kula.
tvrdjava.jpg
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=730585#p730585:hk9hslyx je napisao(la):
dex libris » Thu Apr 23, 2020 10:56 am[/url]":hk9hslyx]Ostaci kule Mlinarice su uništeni u bombardovanju 1944. godine, nije ih odnela reka.

Zanimljiv podatak! :vops:
Imas li neki izvor za tu tvrdnju(Slike, tekstovi)?
 
Taj dio u bedemu kod Kule Nebojsa nikad nije zavrsen ako se nevaram trebao je biti natkriven noseci stubovi nisu izliveni do kraja inace na objektu je vec primjetno neodrzavanje ....
 
Vrh