@Lucifer
Problem je u tome što narod na tim pograničnim prostorima nije smatrao da se živi bolje i sređenije sam po sebi. Ukoliko pročitaš ono što su ljudi koji nisu bili na položaju pisali, smatrali su da se severno u Monarhiji ili jugozapadno u Napoleonovim (ili bivšim Nap.) oblastima živi ne samo mnogo organizovanije, već i mnogo neslobodnije. Voleli su slobodu govora, ali isto tako ih je pritiskala nesloboda industrijalizacije koja je bila zasnovana na procesima moći i podvajanju ljudi dok je u isto vreme profesirala političke slobode - doduše, za bele muškarce pretežno katoličke, kasnije delimično i protestantske vere. Pravoslavci su vrlo kasno dobili prava ta odlučuju o civilizaciji u kojoj će živeti. No opet, to je jedno levičarsko gledište (pionir takve analize srpske istorije je recimo Svetozar Marković) i s njim ne moraš da se slažeš, naravno. Moja jedina tvrdnja (u ovoj temi) je da je ipak postojalo dosta toga kulturno vrednog u osmanskom nasleđu Beograda i naše države, te da bismo trebali tako nešto da očuvamo, ako ni zbog čega, onda zbog tradicije jedne istočnomediteranske civilizacije čiji uticaji postoje na ovom prostoru još pre doseljavanja Slovena. (Argument nije samo arhaičan, naime, ja smatram da to ne trebamo raditi takođe jer nije pravedno i dovodi do bespotrebnih podela i nemira u srpskom društvu, ali to je već druga stvar)
@2012
Shvatam da te moji postovi zbunjuju, iako mi to sigurno nije namera. Ali eto, tvoj post je indikativan stepenu nepoznavanja jednog istorijskog prostora i perioda koji je fundamentalan deo balkanskog identiteta (pa time i srpskog). Recimo, post o Srbima, Grcima, Bugarima ignoriše da ne samo da su srpski vlastelini većinom prešli u Islam (da bi zadržali posede) ili kao pravoslavci učestvovali u upravljanju carstvom, nego ignoriše i ozbiljnu podelu između Grka (koji su upravljali pravoslavnom crkvom od ukidanja Pećke patrijaršije do kneza Miloša) i Srba.
Kao što znaš, u osmanskom carstvu je vladao milet sistem, što bi značilo da za pravne, ekonomske i sve druge poslove nad hrišćanskim stanovništvom nisu bili nadležni muslimanski administratori (spahije, begovi, kadije) već pravoslavna crkva. Tom velikom organizacijom pravoslavaca (koja je skupljala ne samo desetak već i više drugih poreza) su upravljali Grci (osim u doba obnove Pećke patrijaršije), i dolazili su u otvoren sukob sa drugim jezičkim zajednicama, posebno posle rasta filhelenizma i grčkog nacionalizma, zbog želje grčke crkve da pogrči (helenizuje) slovensko i albansko stanovništvo. Recimo, prvi Beogradski mitropolit u autonomnoj Srbiji nije govorio srpski uopšte (već grčki), služio je službu i predavao školu na grčkom, a više puta je napadnut od strane raje koja se s njim nije dobro slagala, do te mere da je na kraju smenjen.
Što se ropstva tiče, postoji nekoliko odličnih knjiga o tome (mogu da ti preporučim koju ako te interesuje), ali bih ti samo napomenuo da se u Engleskoj odlazilo u ropstvo do 1833, u Francuskoj do 1859, u Americi do 1869, u Rusiji tehnički do 1722, a realno do velike agrarne reforme 1861. Kod Osmanlija, ropstvo je ukinuto 1830. za belce, za Čerkeze 1854, a crnce 1858. Nažalost, kao i u drugim zemljama, prošlo je još dosta decenija dok je smišljena kaznena politika i dok su angažovani organi reda koji su mogli te odluke i da ukinu.
U Rusiji su u pitanju bili seljaci i siromašni Rusi, Tatari, Čerkezi, Ukrajinci i Mongoli koje su zemljeposednici mogli kupovati za rad na imanjima, dok su u drugim zemljama to najčešće bili ljudi iz podsaharske Afrike. U Osmanskom carstvu, koje se nalazilo između te dve veliko konglomeracije, muški robovi su većinom bili ljudi iz podsaharske Afrike (trgovina robovima preko Sahela je bilo vrlo važan deo toga), dok su ženski robovi bile najčešće Čerkeskinje i Jermenke. Pošto je legalno bilo moguće dobaviti robove samo u ratnim sukobima, Slovenski robovi (koji su bili manjina, ali značajna) su najčešće dolazili iz vazalne države Krimskog hanata koje je ratovali sa Rusijom i s njom često razmenjivali robove. Danak u krvi, koji je tehnički bio sistem ropstva za ljude (muškarce) koji su oduzeti značio je često veliki lični napredak, obrazovanje, bogatstvo, pa i vladanje carstvom (Mehmed paša Sokolović, ali i Pargali Ibrahim paša recimo). Teško je, a mislim i neumesno proceniti ko je od njih više voleo rodnu grudu, a ko bogatstva imperijalne palate. Većina otetih dečaka su bili Albanci, doduše, što i pokazuje ispitivanje dokumenata koje je činio Bernard Luis, a i praksa je sama po sebi ponajviše prestala do 1622, ili 163 godine od pada srpske despotovine pod osmansku vlast.
U Srbiji su devojčice (i dečaci) silovani i pre i posle Osmanlija, i to ima mnogo manje veze sa njihovom administracijom (ili zgradama, o kojima je ovde i reč), a mnogo više sa odnosom prema ženama koji je bio užasavajuće surov. Uostalom, poznate su ti pripovetke Bore Stankovića...Nečista krv, Koštana?
Opet, ne branim ja ovde nikog (malo je glupo "braniti" jednu istorijsku tvorevinu), ali sigurno branim nešto. Branim ponajviše jedan pravedan i pošten odnos prema istoriji, ne kao nečemu što opravdava današnje želje, aspiracije, i odnose, već kao jednoj ozbiljnoj disciplini koja proučava ljudsku prošlost. Istorija nije relativna stvar o kojoj se može diskutovati, a ponajmanje da se ona može prekrajati, precrtavati i uništavati.