jovanovm
Advanced
@Glas prirode
Eto, i ja sam razmišljao koliko detalja da dodajem u postovima, ali eto, diskusija je produktivna. Iskreno se nadam da ne zamaram previše - ako se pročita i 5% ovoga što sam ja napisao, biću vrlo zadovoljan.
Elem, što se tiče bogomolja... To je vrlo smisleno pitanje. Nažalost, u pitanju je jedna strašna tekovina nasleđa premodernih država. Nije jasno da li su srednjevekovne crkve iz perioda despota Stefana porušene za vreme austrijsko-turskog rata početkom 18. veka ili ranije, ali jeste sigurno da su određene crkve preuređene u džamije, ili su jednostavno ostavljene da se uruše bez hrišćana koji bi ih održavali.
Nažalost, drugi problem je konstantno osvajanje Beograda (i u tom smislu) njegov geografski položaj. Naime, islamsko pravo garantuje netaknutost i bezbednost bogomolja u hrišćanskim gradovima samo ukoliko dotični ne vode rat protiv muslimana - čime se naravno, za "rat" smatra i borba protiv opsade grada. Stoga gradovi koji su se predali Osmanlijama i nisu imali prilike dva ili tri puta da "prelaze" granicu, su sačuvali svoje crkve (primeri su recimo, Peć, Prizren, Sarajevo, čak i Kruševac, mada je on padao pod habsburške ruke), dok oni koji su bili na "granici" nisu.
Treći problem sa Beogradom je to što je on pretrpeo jednu veliku transformaciju urbane matrice za vreme habsburške okupacije i u tom smislu je teško odrediti šta bi bilo očuvano od istorijskih zdanja (i crkava) da do toga nije došlo. Nažalost, logika Habsburga je bila još surovija prema istorijskom nasleđu od (već surove) osmanske - u južnoj Mađarskoj i Vojvodini, kao što znate, je ostalo vrlo malo tragova osmanske arhitekture. U isto vreme, ni Osmanlije nisu bili "cvećke". Svest o očuvanju hrišćanske sakralne arhitekture za potrebu sećanja ili iz kulturne vrednosti je bila potpuno odsutna u osmanskom viđenju sveta. Iz tog razloga, rušenje crkve jer za nju više nije bilo vernika, ili njeno preinačenje u džamiju, jer vernici nisu bili u broju ili poziciji da se pobune, je takođe bila učestala praksa za vreme konzervativnijih sultana.
Kao što navodi tekst koji sam ranije postavio na ovoj temi - žao mi je i despot-Stefanove Mitropolije i Mahmut-begove džamije, jer su obe bile naše, beogradske, i obe su nestale u nerazumevanju ljudi za kulturu i nasleđe različitosti u nama samima.
Eto, i ja sam razmišljao koliko detalja da dodajem u postovima, ali eto, diskusija je produktivna. Iskreno se nadam da ne zamaram previše - ako se pročita i 5% ovoga što sam ja napisao, biću vrlo zadovoljan.
Elem, što se tiče bogomolja... To je vrlo smisleno pitanje. Nažalost, u pitanju je jedna strašna tekovina nasleđa premodernih država. Nije jasno da li su srednjevekovne crkve iz perioda despota Stefana porušene za vreme austrijsko-turskog rata početkom 18. veka ili ranije, ali jeste sigurno da su određene crkve preuređene u džamije, ili su jednostavno ostavljene da se uruše bez hrišćana koji bi ih održavali.
Nažalost, drugi problem je konstantno osvajanje Beograda (i u tom smislu) njegov geografski položaj. Naime, islamsko pravo garantuje netaknutost i bezbednost bogomolja u hrišćanskim gradovima samo ukoliko dotični ne vode rat protiv muslimana - čime se naravno, za "rat" smatra i borba protiv opsade grada. Stoga gradovi koji su se predali Osmanlijama i nisu imali prilike dva ili tri puta da "prelaze" granicu, su sačuvali svoje crkve (primeri su recimo, Peć, Prizren, Sarajevo, čak i Kruševac, mada je on padao pod habsburške ruke), dok oni koji su bili na "granici" nisu.
Treći problem sa Beogradom je to što je on pretrpeo jednu veliku transformaciju urbane matrice za vreme habsburške okupacije i u tom smislu je teško odrediti šta bi bilo očuvano od istorijskih zdanja (i crkava) da do toga nije došlo. Nažalost, logika Habsburga je bila još surovija prema istorijskom nasleđu od (već surove) osmanske - u južnoj Mađarskoj i Vojvodini, kao što znate, je ostalo vrlo malo tragova osmanske arhitekture. U isto vreme, ni Osmanlije nisu bili "cvećke". Svest o očuvanju hrišćanske sakralne arhitekture za potrebu sećanja ili iz kulturne vrednosti je bila potpuno odsutna u osmanskom viđenju sveta. Iz tog razloga, rušenje crkve jer za nju više nije bilo vernika, ili njeno preinačenje u džamiju, jer vernici nisu bili u broju ili poziciji da se pobune, je takođe bila učestala praksa za vreme konzervativnijih sultana.
Kao što navodi tekst koji sam ranije postavio na ovoj temi - žao mi je i despot-Stefanove Mitropolije i Mahmut-begove džamije, jer su obe bile naše, beogradske, i obe su nestale u nerazumevanju ljudi za kulturu i nasleđe različitosti u nama samima.