Ponadao sam se da će neko prebaciti sa Fasada u jednu novu temu, ali onda sam shvatio da je to malo sebično nadanje, te ako već želim nešto, trebao bih se potruditi da to uradim i sam.
Stoga - evo teme, pa se nadam da ćemo i ovde imati jednu plodnu diskusiju kao i u drugoj temi.
Eto, bar ću ovako moći da odgovorim na stf-ov post:
Kao prvo, niti jedan narod, ne moze da bude srecan ni zadovoljan ako ``pripada`` nekom drugom.
U nekom smislu to je apsolutno tačno, no opet mislim da takav stav može dovesti do ekstrema. Logika 19. veka i nacionalizma (da svaki narod mora imati svoju državu) je dovela do ozbiljnih problema, ne samo ne balkanskom poluostrvu, nego i šire, jer nažalost, da bi znali šta se podrazumeva pod terminom "narod" njega neko mora da definiše. Samim tim, taj neko je u poziciji moći u odnosu na ostatak tog "naroda". Iz takvih trenutaka se rađaju nepravde... recimo, razmena populacija u kojoj su pravoslavci koji su govorili turski iseljeni iz Anatolije i "vraćeni" u Grčku, državu u kojoj nikad nisu živeli. Isto je urađeno sa muslimanima koji su govorili grčki - to nije bio mali broj, skoro 2 miliona ljudi. Sličan primer bi mogli biti Srbi iz Dalmacije, Like, Krajine koji i dan-danas imaju ozbiljnih problema da se integrišu u npr. beogradsko društvo.
Nasuprot tome, danas, u svetlu ``istorijskog`` pomirenja evropskih naroda, zarad ``boljeg`` zivota u ``blagostanju`` Evropske unije, pokusava se zataskati sve negativno sto se nasim precima desavalo pod Osmanlijama, a prenaglaseno se u prvi plan stavlja sve sto je bilo pozitivno.
Apsolutno mislim da ovo nije tačno. Štaviše, smatram da ideja "istorijskog pomirenja" među evropskim narodima je zasnovana na stvaranju različitosti od drugih "ne-evropskih" naroda, ponajviše ekonomskih imigranata iz zemalja bivšeg Trećeg Sveta. Stoga, u Nemačkoj ideja "istorijskog" pomirenja Srbije i Turske može biti funkcionalna samo u smislu da oboje pripadaju toj imigrantskoj, gastarbajterskoj "neEvropi". Ja se čvrsto ne slažem sa tim stavom, između ostalog i zbog toga što se koreni evropski civilizacije upravo nalaze ovde - u konstantnoj razmeni populacija između Anatolije i Balkanskog poluostrva. Smatram da obe države (narodi, kako god) ne samo da pripadaju Evropi, već je i definišu.
E sad, ne mislim da je tako jednostavno okarakterisati istorijske događaje kao "pozitivne" i "negativne" . Neki sigurno jesu, kao što su rat, glad, sukob, ropstvo, silovanje... sa druge strane, kritikovati osmanlije zbog feudalnog poretka (da iskoristimo već pomenutu situaciju gde "Beg krade mladu") nas dovodi do jedne moralne izjave bez ideje poređenja. U tom periodu druge evropske zemlje su imale sličan feudalni poredak sa sličnim gnusnim pravilima (prima nocta, npr) ... takođe, činjenica je da je u osmanskom carstvu većinom njegove istorije religijska sloboda bila čuvana na mnogo tolerantnijem nivou nego, recimo u Habsburškoj monarhiji. Pravoslavcima je bilo vrlo teško u Vojvodini, van mesta gde su raspoređeni carskim ediktom (slično raspoređivanju Jevreja u istočnoj Evropi).
Ono čega se ljudi sećaju, i zbog čega je osmanski period dobio tako loše ime je period krdžalija, iregularnih jedinica vojske (ponajviše muslimana, ali velikim delom i hrišćana) koji su harali i palili balkanskim polusostrvom pod vođstvom lokalnih "lidera" koji su odbijali da instituišu reforme koje su dolazile iz imperijalnog centra. Neki od tih lidera (Muhamed Ali u Egiptu) su uvodili Napoleonov kod u zakon i pravili ozbiljne reforme, ali u našem slučaju (Pazvantoglu paša) su većinom zapošljavali bivše vojnike da pljačkaju raju da bi ostvarili što veće bogatstvo i mogućnost da u pregovorima sa Portom dobiju neku korist. Taj period je trajao od haotičnog perioda koji je ostavioposlednji Habsburško-osmanski rat krajem 18. veka do kraja 19. Takođe, treba napomenuti da je prva srpska vojska osnovana na zahtev Hadži Mustafa paše pod vođstvom kmetova upravo da bi se borila protiv krdžalija i uspostavila red.
I da bih objasnimo moje mišljenje o nezavisnim državama i carstvima, voleo bih da citiram moju mentorku, Mariju Todorovu - "džaba je bilo Jermenima što su bili cenjeni bankari osmanskog carstva sa visokim društvenim statusom, kad su na kraju priče svi pobijeni"
smo mi dva naroda, koji smo ziveli zajedno, ravnopravni, u istoj drzavi toliko vekova, i da smo bratski narodi.
Osim ovog obeleženog ne vidim šta tu nije tačno. Uostalom, zar nije plemenito (ljudski, hrišćanski) upravo razmišljati o drugima kao braći, umesto neprijateljima? Zar ne bismo trebali naglašavati sličnosti i prevazilaziti razlike, umesto gurati konflikt? Mislim da je očigledno da nam se druga verzija uopšte nije isplatila.
Za kraj - da vratim temu tamo gde je usmerava naslov - par slika i građevina iz tog perioda:
Sve ove zgrade su srušene ili im je dopušteno da propadnu jer su smatrane nedovoljno modernim, "evropskim" za naš grad. Moj argument je da je u nekim slučajevima do toga došlo upravo zato što su neki ljudi (npr. ministar Cvetko Rajović) imali interes da grade nešto upravo na prostoru gde su se neke od tih zgrade nalazile... da dodeljuju novoizgrađene kuće i stanove sebi i svojoj rodbini, i da iseljavajući ljude koji su živeli na tim mestima vode politiku koja ih održava na vlasti. O svemu ovome možete pročitati u Arhivu Srbije, fondovi KK (Kneževa Kancelarija), MUD (Ministarstvo unutrašnjih dela) i MUD-P (MUD - Policija), posebno ako obratite pažnju na godine od 1834. do 1849.