Пад долара "оборио" кредит за ауто-пут у Црној Гори за 100 милиона евра
Пад вредности долара у односу на евро за око 12 одсто од марта прошле године, смањиће потенцијалне обавезе из кредита за ауто-пут за око 100 милиона евра. Црна Гора је у бољој позицији за преговоре о осигурању од валутног ризика, као и за најављене преговоре са кинеском "Ексим банком" о репрограму кредитних обавеза које почињу да доспевају у јулу ове године.
Директор инвестиционог друштва "Bull and Bear" Александар Јововић напоменуо је да је у циљу борбе против рецесије изазване пандемијом вируса корона, почетком прошле године, америчка централна банкарска институција (ФЕД) од марта прошле године предузела низ ванредних мера. Оне су, додао је Јововић, имале као последицу програмирано слабљење долара како би подстакли домаћи раст и конкурентност извозних производа.
ФЕД је најавио да ће такве мере имати све док траје економска криза, односно најкраће до 2023. године.
Према подацима Министарства финансија, 19 одсто јавног дуга односи се на кредите и позајмице у доларима.
Вредност кредита од 944 милиона долара за ауто-пут у марту прошле године је износила 870 милиона евра, а према садашњем курсу он вреди око 770 милиона евра, преносе Вијести.
Барска и Црногорска пловидба или Влада у име њих треба за десет дана да плате рату од кредита за куповину бродова у износу од пет милиона долара, која ће сада бити за око пола милиона евра нижа него у јануару прошле године.
Влада у јулу треба да уплати прву полугодишњу рату за ауто-пут од 33,5 милиона долара, чија ће вредност бити за око три милиона евра мања него по курсу пре пандемије.
Деветанаест одсто јавног дуга односи се на кредите и позајмице у доларима
Пад курса долара је значајно смањио и постојећи јавни дуг. На крају марта прошле године дуг "Ексим банци" за до тада повучени износ кредита вредио је 685 милиона евра, да би у септембру износио 664 милиона евра, иако је између та два периода повучено још око 22 милиона долара. Да је остао исти курс, јавни дуг био би већи за око 40 милиона евра.
И поред значајног пада долара, вредност кредита за ауто-пут у еврима се још није вратила на износ из октобра 2014. када је тадашња Влада узела доларски кредит за градњу прве дионице ауто-пута.
Према тадашњем курсу, овај износ је вредио 743 милиона евра, а сада је 770 милиона евра. Уколико би долар пао према еуру за још око пет одсто, вредност кредита била би нижа него када је узет.
Отплата кредита за ауто-пут почиње ове године и трајаће 14 година, тако да однос међувалутног курса може да се промени више пута. Влада тада није узела осигурање од валутног ризика, а новој Влади сада је најпогоднији моменат за то.
Барска и Црногорска пловидба или Влада у име њих треба за десет дана да плате рату од кредита за куповину бродова од пет милиона долара, која ће сада бити за око пола милиона евра нижа него у јануару прошле године
Прва деоница ауто-пута требало је да буде завршена у мају 2019. али се према новим најавама из "Монтепута" то може очекивати на јесен ове године. То значи да је држава изгубила наплату путарине за око две и по године.
Јововић каже да је ФЕД повећањем новчане масе у оптицају куповином државних обвезница од банака на секундарном тржишту подстицао опоравак економије и током кризе хипотекарних кредита у периоду 2008-2012. године. ФЕД је кроз овај инструмент монетарне политике од 11. марта 2020. до 17. новембра 2020. године убризгао у систем 2.930 милијарди долара.
Циљ ФЕД-а је био повећати новчану масу и смањити каматне стопе убризгавањем новца у банке како би могле да кредитирају предузећа и потрошаче по што нижим каматним стопама, а све у циљу повећања привредне активности.
http://www.rts.rs/page/stories/ci/story ... liona.html