Šta je novo?

Autoput Miloš Veliki / A2: Beograd-Požega-Boljare (Koridor 11)

А концесија је у реду, вероватно је то начин који одговара и црногорској страни. Нема поенте градити до Бољара уколико Црногорци не заврше свој део аутопута. Овај прелазак преко границе мора да буде синхронизована акција.
 
Crnogorci bukvalno nemaju šta da ponude da bi omogućili tu koncesiju. Jedino aerodrome. Srbija može da prepusti naplatu na celom Milošu 'u paketu'.
Bukvalno ,ali mene vise zabrinjava iskustvo bliske nam Republike Srpske sa koncesijom Banjaluka Prijedor.

Ukratko ono što znamo o toj koncesiji iz 2018 je da je vrednost posla tada bila 300 miliona eura a za 30 godina Kinezi bi trebali da zarade 975 miliona.
Mislim da je godisnja obaveza bilo namirivinje iz cene putarine a ostatak iz budzeta do cifre od 30,5 miliona eura.
Poredjenja radi naplata u RS na svim deonicama je bila oko 15 miliona eura .
Eksproprijaciju radi RS.

E sad ako pogledamo našu deonicu ja mislim da vrednost celog posla premašuje 3 milijarde eura(stari je bio 1,8 do Duge poljane) što ako gledamo ovaj ugovor iz RS pa i da ga smanjimo na zaradu puta 2 a kod njih je puta 3 dolazi do 6-7 milijardi eura.

Putarina u 2023 kod nas je bila nepunih 300 miliona na svim deonicama pa tako na Milos mozda otpada 40-50 miliona i nek se popne na 80 do 100 opet fali nekoliko milijardi eura.

Ovde država treba biti oprezna.
 
Poslednja izmena:
Ako bi Kinezi pristali da naprave ceo put od Pozege do Kolašina i da im se da na upravljanje ceo put od Beograda do Bara na 30 godina. To možda i ne bi bila loša opcija.

Nego sto se tiče dela Čačak - Požega, vidim i dalje se potencira da će biti do kraja godine. Čak sam video da je Vlad u YouTube komentarima napisao da sve ide po planu. Ne znam jesam li ja lud ali ni tunele još nisu probili 😂
 
... na Milos mozda otpada 40-50 miliona i nek se popne na 80 do 100 opet fali nekoliko milijardi eura.

Ovde država treba biti oprezna.
Nešto oko 30M je bilo, sigurno ne više od 40.
100 je mnogo velika cifra za put na kome preovladavaju putnički automobili, za tu kilomtražu i ove cene.

Jedno pitanje za sve
Šta mislite, da li bilo u redu da deonica od Požege dole do CG ima više cene od ostalih zbog višestruko veće cene gradnje?
 
Koncesija ovog tipa nije ništa drugo nego dugoročan kredit sa kamatnom stopom oko 2.5x većom od tržišne. Možda i 3x.

Ovo zbog zaštite sa donje strane prihoda koncesionara. Koja uvek postoji, kada je osnovni interes davaoca koncesije (centar moći koji odlučuje) ispumpavanje para sa projekta kroz proxy podizvodjace.
 
Što više vas gore napisa ,vrlo specifična situacija jer bez dela kroz Crnu Goru priča skoro da nema smisla.Šta se valja iza brda saznace su uskoro mozda su ovi amadmani na rezoluciju uvod u malo bolje odnese koji bi na kraju bili krunisani nečim velikim što bi ovo i moglo biti.

Kinezi imaju ogromno iskustvo u koncesijama i sigurno neće ići na svoju štetu osim a opet ulazimo na teren spekulacijaako nema nekih obećanja gde bi se vadili ako ovo ne bude dovoljno.

Gledajuci iskustva Latinske Amerike koja već prolazi drugi ciklus koncesija vidi se da je bilo dosta raskida i dosta problema ali i dalje dosta toga se radi koncesijom i ne odustaju od tog modela.

Uglavnom koncesionari ćesto pumpaju troškove,klejmuju sve i svašta,traže promene ugovora,ne ispunjavaju delove o odrzavanju u poslednjim godinama ugovora sa druge strane tamo gde su uzeli model preuzimanja naplate ukidaju rampe,smanjuju troskove i dizu cene sto se onda rezultuje manjim saobracajem pa se onda žale na nedovoljne prihode.

Uglavnom su im ugovori na 30 godina ali ima slučajeva i na više od toga.
 
Doduše i bez koncesije se kod nas pumpaju troškovi, produžuju rokovi itd.
Treba biti realan, svako sa svoje strane da uradi još deonicu u naredne 4 godine to je pomak ali kako se skreće sa trenutne ose puteva,
možda ne bi bilo loše napraviti pola profila AP i novi GP pa nek se koristi tako do nekih boljih vremena.
Bilo je o tome reči...
 
Koncesija nije loša stvar uopšteno gledano. Ali odavno sumnjam u sposobnost naše države da ijedan projekat uradi za opštu korist građana, a ne za nečiji džep. Koncesija, ukoliko je balansirana, treba da bude na obostranu korist i države i koncesionara. Koncesionar plaća koncesionu naknadu državi, a s druge strane ubira prihode od naknade za korišćenje javnog dobra. Na kraju se izgrađeno javno dobro prenosi na državu.

Naše aktuelne vlasti ipak vole da poklanjaju javna dobra, poput zemljišta za BGH2O, stare šećerane, rudnika i rudnih bogatstava. S druge strane pitanje je i ko to sve kontroliše. Dok smo imali državu, bilo je i kontrole projekata, a sada sa ovim pokušajem od države svaka kontrola je formalna i lsuži ispunjenju nečijeg privatnog cilja.

Ja nisam za koncesiju, ne zato što je loša, nego što nemamo sposobnu vlast za to.
 
Mozda je drzava mogla da finansira autoput do Ivanjice, jer teren nije prezahtevan i to smo mogli izgurati. A onaj deo do Boljara da se izgradi brza saobracajnica ili koncesija... Nadam se da cemo uskoro videti detalje oko svega. Da ne nagadjamo i ne licitiramo...
 
Ja cu samo da vas nasmejem jednim uporednim prikazom...
Za prvi slucaj u svetu ja nisam znala da postoje onakvi sistemi asfaltiranja, a ovaj drugi kod nas i dalje vlada...
Jos je Velja Ilic 2007.zagovarao Horgos-Pozega pa da se nasmejemo
Ovaj prvi način je kod nas primenjivan još početkom ovog milenijuma. Mislim da je Čumetova firma imala mašine koje su reciklirale strugani asfalt i ponovo ga vraćale kao nov na kolovoz.
Gledao sam lično ovaj način kod stare naplatne rampe B.Potok prema Tranšpedu.
Ovo drugo na ovom snimku je sistem gde se koristi beton umesto asfalta. I koji mi se uopšte ne sviđa kao podloga za kolovoz.
 
Ovaj prvi način je kod nas primenjivan još početkom ovog milenijuma. Mislim da je Čumetova firma imala mašine koje su reciklirale strugani asfalt i ponovo ga vraćale kao nov na kolovoz.
Gledao sam lično ovaj način kod stare naplatne rampe B.Potok prema Tranšpedu.
Ovo drugo na ovom snimku je sistem gde se koristi beton umesto asfalta. I koji mi se uopšte ne sviđa kao podloga za kolovoz.
A zasto se sad ne koristi?
nisam ja razumela sta rade i kako, ali je brze od onog grebanja pa nasipanja kamionima pa valjanja....

Za beton sam ukapirala, pa i poslednji snimak gde asfaltiraju....
ja sam samo iznenadjena efikasnoscu i organizacijom...ali sam i laik, ali meni deluje neverovatno...
 
Kroz NS Preljina u periodu od 01.05. - 04.05.2024.g. prošlo ukupno 39.490 vozila, dok je kroz NS Pakovraće u istom periodu prošlo 41.633 vozila. Takođe, 05.05.2024.g. u periodu od 07 do 19 časova kroz NS Preljina prošlo je 6239 vozila a kroz NS Pakovraće 6915 vozila, potvrdjeno je za RINU u JP Putevi Srbije.
@192_rs Instagran
 
Ja cu samo da vas nasmejem jednim uporednim prikazom...
Za prvi slucaj u svetu ja nisam znala da postoje onakvi sistemi asfaltiranja, a ovaj drugi kod nas i dalje vlada...
Jos je Velja Ilic 2007.zagovarao Horgos-Pozega pa da se nasmejemo
miro, ne mogu da nadjem, ali sam gledao na Discovery-ju zamenu asfalta na Independance Aveniji u Vasingtonu, 8 traka, 1.5 milja za 6h sve gotovo 23h-05h, skidanje, postavljanje i crtanje
dakle moze, verovatno je i malo skuplje, ali kada se ozbiljno izanalizira verovatno jeftinije u poredjenju sa ovom sto nasi rade
kod nas mogu eventualno Terazijiski tunel da urade za 1 noc, za gazelu i brankov most im treba ceo vikend
 
Hvala svima na objasnjenju, ocigledno je da moze i brze i bolje, narocito kada su guzve i opterecen put....
 
Vrh