Šta je novo?

Automobilska industrija

...zašto ti ljudi uopšte pokušavaju da ožive Yuga i zasto gube vreme radeći na tome ako je takva inicijativa osudjena na propast? Da li su glupi, ludi, naivni?
Možda hoće da uhvate voz za EXPO tj. da ih neko sada primeti, a onda pod forom "ulaganja" (npr. promocije novog Yuga na EXPO koji bi do tada stigao do makete 1:1 a ustvari se pričalo kako samo što nije gotov) posluže da budu protočni bojler za ne tako male pare...
Malo prvo na sentiment, zatim da se nakače na projekat gde para ima (zato ga i pominju), na kraju "jbg-a nije uspelo" ali su pare prošle...
 
Evo ja sam se priključio u ovu diskusiju sa tačke gledišta nekog ko se pridružio inicijativi oživljavanja IMT traktora u Srbiji, sa timom od 20 bivših inženjera iz IMTa.
Moj zadatak je bio taj da projektujem fabriku uz pomoč tehnologa koji je tačno zadao impute sta sve treba da se nalazi u fabrici i u kom obimu.
Uradio sam projekat metalne konstrukcije za jednu halu od unupno 2 koje su bile planirane.
Ali ajde sada da izuzmemo taj arhitektonski deo koji je priča za sebe.

Mi smo imali svu dokumentaciju iz IMTa za nekoliko desetina modela traktora, nesto u digitalnoj formi nesto u vidu papirnih planova, znali smo sta treba da napravimo sami sta treba da uvozimo. Imali smo coveka koji je uradio dizajn traktora u 3D i to baš lep dizajn od koga se ni Ferguson ne bi stideo.
Imali smo ljude koji znaju da naprave FUNKCIONALNI prototip traktora jer smo znali koje delove od kog modela da ubacimo u taj novoprojektovani dizajn.

Započeli smo i pregovore sa fabrikom Ferguson u Beauvais oko nabavke motora za prototip.

Vodjeni su razgovori sa pojedinačnim privrednicima oko kooperacije za delove

Započeti su pregovori sa državom oko obezbedjivanje placa za izgradnju fabrike.

Imali smo dogovore sa fakultetima oko budućih kadrova i obučavanje mladih stručnjaka i budućih inženjera

Ja ne mogu da ti dočaram rečima sta mogu 20 ljudi visokokvalifikovani u svojim oblastima da stvore kad udruže zajedničke snage i to sa budžetom od 0 evra. Sta bi smo tek uradili da je država bila ozbiljna kao što nije i pružila neku pomoć.

Nažalost država je zatajila jer obećana sredstva za taj prvi prototip drzava nije dala jer ko zna čije interese smo tamo ugrozili.

Ali ja mogu odgovorno da ti tvrdim da niko od nas nije bio lud ili sanjar ili bilo šta i da smo mogli odnosno i dalje MOZEMO da napravimo tu fabriku za koju nam je trebalo ne 1 milijarda evra već deset puta manje novca.

Problem je državni aparat ne ljudi. Mi imamo znanje za tako velike poduhvate.
 
Poslednja izmena:
Koliko je trebalo da košta taj traktor (taj jedan prototip kad postane serijski)?
Gde je bio cenovno u odnosu na konkurenciju?

Pretpostavljam da je neko od tih 20 ljudi uradio takvu analizu...
 
Danas nije moguce napraviti novi brend trimera za travu da bude konkurentan na trzištu, a kamoli automobil.
Jedino gde ima prostora su kompletno EV modeli. Ali, samo EV, da nemaju i SUS verziju istovremeno.
Tu su faktički svi novi, i kupci zato nemaju problem da prihvate novo ime (brend) za EV model.

Bilo je zanimljivih tekstova kako se ustvari sada dešava nova preraspodela brendova u autoindustriji, njihovo novo profilisanje, kao i novo određivanje šta to čini premium proizvođača...
 
Naravno, uradjena je takva analiza, trebao je da bude malo skuplji od kineskih i turskih modela ali daleko kvalitetniji jer ti kineski traktori jesu jeftini ali nećemo da se lazemo veoma su osrednjeg kvaliteta.

Prvenstveno postoji ozbiljni park IMT traktora u srbiji za koji postoji problem sa delovima pa je ideja bila da pored novih traktora pokrenemo proizvodnju i delova i tako imamo bazu korisnika kojima bi pruzali uslugu odrzavanja i zamene delova postojećih traktora. Potražnja delova za traktore na nivou ex yu je ogromna.

Tržiste Srbije je 20000 traktora godišnje, to uopste nije mali broj bar kad su traktori u pitanju. I potražnja itekako postoji.
 
Poslednja izmena:
@spatiotecte

Cela SFRJ za 45 godina uz silne milijarde dolara nije uspela da napravi proizvod konkurentan na svetskom ili evropskom tržistu.

Sve ovo što je vas 20 uradilo je mnogo lakše, nego uvesti i prodati 10 traktora nekog brenda koji nije toliko poznat u Srbiji.
 
Neki ljudi počeli da sklapaju traktor majevicu od nule ide to
Neki ljudi drugi počeli da sklapaju traktore IMR u trsteniku u ppt
Kompletnu mašinsku industriju trebalo reorganizovati pospajati adekvatno
I zabraniti uvoz raznog polovnog smeća sa zapada i vozila i kamiona i mašina svega
Osmisliti povoljne kreditne linije za kupovinu i to bi sve kao celina dalo rezultat
Manje ljudi bi ostalo bez posla proizvodi bi postali kvalitetniji konkuretniji itd
Ovako klao se Vo za kilo mesa a najčešće da bi se samo zaklao
Sto se tice ovog novog yugo pokušaja mozda je samo blef izvlačenje love
A mozda i bude nešto taktički puštaju dozirane informacije
Da mi je neko reko prije 10 god da će se u kg praviti tramvaj i da će biti siemens reko bi mu da je bu****.
A u tom istom vremenu iskasapljena kompletna vagonogradnja FvK ne postoji gosa kaput ćuprija kaput sve pretvoreno ili se pretvara u magacine skladišta stanove...
 
Ne.
Ovo nema veze sa bilo kojim poznatim proizvođačem automobila.
E pa jbg. Znaci nista.


Ali posto sam vec razradio koncept u glavi... :D

Rec-dve o komercijalnoj strani price, marketinskoj.
Zivimo u interesantnim vremenima. Jugo kao brend nije za bacanje. To je ime koje su mnogi culi i iako je sprdnja i od pojave i od auta, objave sa jugom privlace dostra paznje. Doug Demuro na svom klipu o jugu ima preko 4 miliona pregleda. To je jedan od zabavnijih auta za smejanje i sprdanje.


I to vidim iskljucivo kao pozitivno. Ne treba puno vestine da se ta "negativna" popularnost pretoci u istinsko interesovanje za novog juga. Plus bi bio da se i dalje proizvodi u Jugoslaviji-Srbiji, uopste objasniti da ne postoji ni zemlja, a postoji fabrika, je vec atrakcija.

A kada jutjuberi sirom sveta udju u novog juga i zakljuce da je to moderan mali, zabavan, relativno jeftin, polu-sportski auto, to je vec solidna prica. Ali samo u toj varijanti.

Kao roba siroke potrosnje, zaboravi. Tu vrstu poverenja mu nece ukazati, i ne treba.


Sto se tice proizvodnje, danas u nekoj supi ljudi naprave auto koji bi posramio Ferari od pre 15 godina. Iako ja pljujem te cudnoide, i ne bih kupio nikad, prave se, prodaju se. Ovde je prica drugacija jer se radi o serijskom modelu, morao bi da izadje sa trake neke fabrike koja zna sta radi. Koja moze da ugradi postojece delove u simpaticnu, novu karoseriju i da fura tu pricu. Praviti pogon za jedan model, tesko. Zastava sa Fiatom, kakva takva, je potpuno sposobna da izgura ovu pricu. Uz, jbg, upravu koja nije caci i koja zeli da se otvori za strucnu pomoc sa strane.

Recimo kad bi ford kupio brend, mogao bi da spakuje fiestu u karoseriju od juga, koliko pamtim imaju 1.5 turbo motor od 160ks fabricki, nasviraju na 200 i eto ti prica. Majstori malih sportskih automobila, vesanja i kocnica da biras. Reno takodje. Fiat takodje. Pezo takodje. Suzuki takodje. Neki samostalac moze da napravi dobar prototip, ali ne moze produkciju. A ako ode na visu klasu, manju proizvodnju i zaceni ga 50 000, teska prica. To je golf gti. Zanimljiv koncept bi bio polusportski sminkerski autic za 27-28 hiljada, sasvim fina marza moze da bude. 20 000 komada godisnje. Pa ako krene, moze da se siri prica na kabrio, na strujasa, i tako...
 
OVa prica me podseca na Zorana Stefanovica, zanesenjaka sa fasciklom u ruci, koji je 20 godina obilazo firme i medije trazeci novac za osnivanje F1 tima, kasnije i za izgradnju F1 staze u Pazovi.
Zoran Stefanovic je polu-prevarant i covek sa velikim mentalnim problemima, tuzna prica. On, nazalost, vise od fascikle nikada nije ni imao, i dokaz je koliko daleko mozes da doguras kad se drugi polakome i poprime na lepu pricu. I dokaz koliko mediji (ozbiljni, strani mediji) nemaju pojma sta pisu.
 
IMG-800a2fbe9a43f7efceed3882a01dd412-V.jpg

@stex_pb ^^^ gde je ovo
 
Kada se u pretragu na polovni automobili upise 2000g do 2004g izadje 8400 oglasa od cega 2000 automobila sa 2/3 vrata, sto je oko 23%.

A kada se u pretragu upise 2020 do 2024 izadje 7000 oglasa, od cega 225 sa 2/3 vrata sto je 3%. Kada se odbiju sportska vozila poput Porsche 911 i slicno taj procenat je ispod 2 %.

Izgleda da svi (prizvodjaci, kupci, preprodavci ...) znaju da u poslednjih 10 godina niko ne zeli auto sa 3 vrata, sem ovih entuzijasta koji pokasuvaju da ozive Yugo.
 
Pa kad su nepraktični. To samo uzimaju oni koji se voze sami ili s jednom osobom. Za porodicu nećeš kupiti takav automobil i proizvođači to znaju. Ja recimo volim modele s dvoja ili troja vrata, ali ja nisam kupac novog automobila niti ću ikad biti.
 
Jeste, ali poslednjih godina vlada SUV manija. Praktično te teraju da kupiš takvo vozilo. Pre je bio veći izbor i modela i motorizacije i dvoja, troja, petora vrata, kabrio i šta sve ne. Hečbek s troja vrata je u većini slučajeva bio jeftiniji pa se i lepo prodavao.
 
Realno ponuda auta je odvratna. Naprave obični hečbek, pa onda Cross Suv verziji istog, pa ga smanje da naprave mini Suv. Sve neki ogromni točkovi sa motorima od kosačica....

Plus ovi električni, svaki ko sapun izgleda
 
Meni se dopadaju veći točkovi ili dizajni koji ističu točkove.

Uvek sam se grozio kad na vozilima vidim uske ili male točkove, ili kad su uvučeni i skriveni.


A ova priča sa novim Jugom deluje nerealno i neozbiljno. Čini mi se kao još jedan spin SNS EXPO vašarske ekipe za priglupe narodne mase.

P.S.
Ne mora i ne treba na svakom automobilu da budu točkovi kao sa, ne znam, X6 ili G500. Ali samo da nisu ko poklopci od šerpe. I da karoserija/ školjka ne izgleda kao da ih je progutala.
 
Poslednja izmena:
Realno ponuda auta je odvratna. Naprave obični hečbek, pa onda Cross Suv verziji istog, pa ga smanje da naprave mini Suv. Sve neki ogromni točkovi sa motorima od kosačica....

Plus ovi električni, svaki ko sapun izgleda
Osamdesetih: Golf 1 Gti 1.6 0 do 100kmh 10 sekundi, 3 vrata, 810 kg - Kida asvalt (nije za neiskusne)

Zastava 101, 20 sekundi do 100 - Jaka masina (komforan porodicni auto)


Danas: Peugeot 208 1.2 0 do 100 kmh 10 sekundi, 5 vrata, 1090 kg - Kosilica (mali pocetnicki auto)

Izgleda da su se vise ljudi promenili nego automobili.
 
Ali mnogo je veća bila ponuda. Golf 5 je na primer imao 3.2 motor. Passat B6 je imao 3.6. Onaj pre njega 4.0. Lancia je imala Themu s Ferarijevim motorom. Citroen je u ponudi imao executive car u vidu C6. A šta danas prave? Ostajem pri tome da je automobilska industrija vrhunac doživela krajem 2000-ih, početkom 2010-ih i da je od tada u padu. Ponavljam da ja nikad neću biti kupac novog automobila, ali da jesam, danas bih imao mnogo manji izbor nego recimo 2009. godine.
 
Industrija pravi ono što narod traži. Kome treba 4.0? Em troši, em zagadjuje, em skupa registracija... Ok nekom milioneru ko ne zna šta će sa parama, a i sami motori postaju efiikasniji. Kupac novog automobila je širok pojam, ima ko kupuje novu dačiu, a ima ko kupuje novog bentlija.
 
Osamdesetih: Golf 1 Gti 1.6 0 do 100kmh 10 sekundi, 3 vrata, 810 kg - Kida asvalt (nije za neiskusne)

Zastava 101, 20 sekundi do 100 - Jaka masina (komforan porodicni auto)


Danas: Peugeot 208 1.2 0 do 100 kmh 10 sekundi, 5 vrata, 1090 kg - Kosilica (mali pocetnicki auto)

Izgleda da su se vise ljudi promenili nego automobili.
Stavljaju motor od 1000 kubika u sve od mini do SUV klase. Pa mu nabiju 150 konja da ga cepaš u 6000 obrtaja i da troši litar ulja na 1000km po fabričkoj specifikaciji.... i naplate ti ga ko da je Lux klasa.

Ne može pošten čovek više ni Dačiju da priušti. Sve je luksuz pa i auto od 1000 kubika.
 
Ali mnogo je veća bila ponuda. Golf 5 je na primer imao 3.2 motor. Passat B6 je imao 3.6. Onaj pre njega 4.0. Lancia je imala Themu s Ferarijevim motorom. Citroen je u ponudi imao executive car u vidu C6. A šta danas prave? Ostajem pri tome da je automobilska industrija vrhunac doživela krajem 2000-ih, početkom 2010-ih i da je od tada u padu. Ponavljam da ja nikad neću biti kupac novog automobila, ali da jesam, danas bih imao mnogo manji izbor nego recimo 2009. godine.
Citroen, a i svi ostali prave automobile koje mogu da prodaju. Mercedes G klasu pravi iz samo jednog razloga, jer moze da je proda za 200k+ eura. Citroen moze da napravi auto skuplji auto od 50k, ali ne moze da ga proda, ko bi dao 100 eura za Citroena ili druge ne premijum brendove . To ne kazem ja vec trziste.
 
Vrh