Šta je novo?

Automobilska industrija

Ali mnogo je veća bila ponuda. Golf 5 je na primer imao 3.2 motor. Passat B6 je imao 3.6. Onaj pre njega 4.0. Lancia je imala Themu s Ferarijevim motorom. Citroen je u ponudi imao executive car u vidu C6. A šta danas prave? Ostajem pri tome da je automobilska industrija vrhunac doživela krajem 2000-ih, početkom 2010-ih i da je od tada u padu. Ponavljam da ja nikad neću biti kupac novog automobila, ali da jesam, danas bih imao mnogo manji izbor nego recimo 2009. godine.
Kako u cemu, i kako za koga.

Da krenem od negativnog, jbni touch ekran. Ne podrzavam touch ni na cemu sto vozac treba da koristi. Najneprakticnija stvar na svetu. Uveo Tesla, a ostali se popalili. I bice tesko izbaciti ovo smece, jer fabrike dosta ustede na ugradnji i razvlacenju kablova kroz auto, izradi tabli sa dugmicima, dugmicima, itd.

Drugo, opsta nebriga kod jeftinijih automobila-ali kako kod kog. Rentirao sam novi citroen c3, pakao. Clio iz 2001-2005 je po svemu u enterijeru bolji. Udobniji duplo. Kvalitetniji duplo. Ergonomija, opsti utisak, sve. Polozaj za volanom. Polozaj nogu, pakao.

Trece, cena. Nov golf 8-30 000 eura. Za sta? Ni za sta.

Ali ima i pozitivnih. 2009 nije postojao mali turbo benzinac - otkrovenje. Jak, lagan, malo trosi. Odlicno lezanje sa malom masom u nosu. Odlican osecaj. Vrti se kao klasican atmo, radi od 1500 do 7000. Nema turbo rupu. Nema dizelske boljke tipa pumpe, dizne i slicno.

Vidim da neki pljuju to u fazonu, sta, proda mi 0.9 i to je kao auto. Pa da. Kako je to losije od sporijeg auta koji ima 2.0 motor i trosi 12 litara?

Hibridna tehnologija je odlicna-kad se upotrebi dobro. Smanjuje potrosnju na jeftinim kolima, a na skupim omogucuje mnoge igrarije...recimo, hibrid eliminise delove koji te najcesce ostavljaju na putu-anlaser, alternator, pk kais i remenice. Druk lager i klasicnu korpu. Poboljsava ubrzanje, izravnava krivu snage. Kod skupljih(ok, mnogo skupljih) sistem visoke voltaze hibrida aktivno upravlja ogibljenjem. Elektricna turbina bez turbo rupe.

Noviji automobili su daleko, daleko bolji na putu u lezanju i kocenju. Postavljaju ih kao trkacke aute, nizi, siri, tvrdji, tockovi na coskovima, bolja geometrija, siroki i siroko postavljeni, pune rubove, nema efekta tockica decijih kolica i balona od guma.

Gomila korisnih novih tehnologija kao i proliferacija postojecih i ugradnja u sve segmente vozila, ne samo najskuplje. Senzori sa kamerom, adaptivni tempomati, drzanje trake, automatsko kocenje, kvalitetan ABS(ne krsina iz 2000ih), kvalitetan ESP(ne krsina iz 2000ih). Klime su daleko bolje. Farovi su daleko bolji(ali i kostaju soma po komadu, jbg). Ulazak bez kljuca. Skuplji imaju jos gomilu zezancija.
 
Ja sam kupio nov auto sa 1.0 TSI motorom. Auto ide extra brzo, ubrzava sasvim dovoljno.Sad ce reci pa ti motori su krs... Mozda jesu, kupio sam nov imam garanciju, i dok dodje period da crkne, ja cu ga prodati... Svaki auto ima svog kupca..
Meni je registracija oko 20.000 dinara, da sam kupio neki sa motorom 1.5, 2.0 bila bi mi preko 30.000.
Za 90 % gradske voznje, sta ce mi jaci auto? Auto je mini SUV
 
Ja vozim 1.2 turbo. Što se tiče agilnosti, potrošnje, elastičnosti nemam nikakvih zamerki, sve sam zadovoljan. Što se tiče trajnosti, šta reći, na 115.000 sam morao da menjam motor. Auto je imao 4 godine garancije, ja sam bio u toj četvrtoj godini ali bilo je i ograničenje na 80K km tako da nisam imao garanciju. Sad ne kažem da je uvek tako, možda sam ja neki baksuz. Kupio sam polovni motor uvezen iz GB sa 45.000 km za 2,5 K eura. Sa njim sam prešao 10K i za sad je super, ali ne želim da čekam da li će ponovo početi da baguje. Noću sanjam lampicu. Ako neko želi, možemo se dogovoriti :) .
 
Svakom autu mogu da se dese kiksevi, poznanik kog sam skoro upoznao je na rendzu koji je kupio novog posle 3k morao da menja motor, nije pristao pa su mu zamenili auto. Drugi poznanik vozi pežola 508 1.2 130ks trenutno je na 160k km i ništa mu ne fali. Brat imao službenu škodu oktaviu 1.0 110ks i ona je fino prelazila, a potrošnja minimalna. Za grad i povremeni siti getavej sasvim korektno. Genralno može biti problem kada na slab motor tipa 1.2 stave 200ks kako benzin tako i dizel pa ljudi vole da budu malo jači na gasu, trkaju se od semafora do semafora i slično. Svakako je veća kubikaža sigurnija jer je auto rasterećeniji ali u današnje vreme pitanje koliko je potrebno, a i sve zavisi za šta kome treba.
 
Ja imam pežoa 308 sa 110ks. Ovaj motor može zaista malo da troši, i manje nego 1.2 atmosferci i može da bude agilniji nego 1.6 atmosferci, ali naravno ne može istovremeno te dve stvari. Ja ga vozim prilično pažljivo, vozeći ga 95% + vremena na minimalnoj potrošnji a tek povremeno koristim maksimalnu snagu i sa takvim balansom za moje potrebe motor je sasvim dovoljno jak i istovremeno mali potrošač. Model ima veliki problem sa kaišem, koji su sada zamenili sa lancem i kako kažu režili problem. Ja kad sam ga kupio 2019. novog rekli su da su rešili problem koji je bio poznat sa kaišem, međutim da citiram Kesića "lagalagalasime", ništa od toga. Mnogo su pritužbi imali. Kako mi majstor kaže posle par desetina hiljada kilometara kaiš koji delom pliva u ulju (nisam poznavalac, citiram) počinje da se kruni i sitni opiljci plutaju po celom sistemu zapušavajući tamo neke uske cevi i slično. Najpre se ovo primeti na senzoru diferencijalnog pritiska na filteru i ta lampica prva počinje da svetli. Proizvođač je prepisao zamenu kaiša na svakih 60K ali majstor kaže da to mora mnogo ranije najviše na 50K.

Jbg, sad nije ta zamena kaiša veliki problem, ali problem se često kaskadno prenese i na druge sisteme, a kod mene je to dovelo do otkazivanja cilindra (ne znam da li ovo može imati veze sa problemom kaiša, mislim da ne već da je od habanja i ako pažljivo vozim). Majstor kaže, može to da se radi li ne zna koliko će koštati, najmanje 1600 a zamena 2,5K, sa papirima se približava na 3K. Ja se odlučio na ovu drugu varijantu. kao što rekoh, sad motor dobro radi ali ja noću sanjam kako se pali lampica i teško to podnosim :) .
 
Kiksevi ozbiljne prirode su sve češći po pričama mehaničara i bliskih vozača. Konzumerizam je ušao u svaku poru društva pa i u aute. Ni brend ni cena više nisu garancija kvaliteta. Sve više modernizacije ali i preskupih delova.
Namerno produženi servisni intervali na 30000 km da bi prividno umanjili troškove do isteka garancije.

Imao sam priliku da se opečem da na autu od 100000km koji je kod mene kao jeftini gradski polovnjak dođe do kvara od 280000 dinara. A daljom servisnom analizom utvrđeno je da je isti deo već jednom otkazao u garantnom roku. Dva puta otvaranje motora za 100000km. Mnogo brate..... Elektronska regulacija ventila, nepopravljivo, loše dizajnirano skupo rešenje upareno sa servisnim intervalom od 30000km. Recept za katastrofu. Nisam ga ni popravljao, mrš. Otpad
 
Normalno, i u auto industriji se primenjuje Planned Obsolescence, odnosno Planirana zastarelost.

Danas imamo tehnologije da pravimo čuda od materijala i sklopove kakve su naši stari mogli samo da sanjaju. Ali se namerno pravi sve gore, da bi se više trošilo i samim tim više servisiralo ili kupovalo novo.

Ima toga već jedno 40ak godina u auto industriji. 50ak godina. Sad se setih Ford Pinta sa eksplodirajućim rezervoarom.

A prvi dokumentovani slučaj takvog kartelisanja i namernog srozavanja je bio Fobos kartel sa sijalicama 1930ih.

The Phoebus cartel was an international cartel that controlled the manufacture and sale of incandescent light bulbs in much of Europe and North America between 1925 and 1939. The cartel took over market territories and lowered the useful life of such bulbs, which is commonly cited as an example of planned obsolescence.

 
Imao sam Giuliu na umu kao jednu od opcija da ti preporucim. Ali nasi kupci joj zameraju sto je dizel 2.2 pa opet ne valja sto je skupa registracija.
Nema veze, i tako bih samo benzin uzimao, a on je 2.0. Mada je dosta jak pa je i za njega skupa registracija 😁 Bio je pre par godina na sajamskoj akciji za samo 35 hiljada 😁
 
Kako u cemu, i kako za koga.

Da krenem od negativnog, jbni touch ekran. Ne podrzavam touch ni na cemu sto vozac treba da koristi. Najneprakticnija stvar na svetu. Uveo Tesla, a ostali se popalili. I bice tesko izbaciti ovo smece, jer fabrike dosta ustede na ugradnji i razvlacenju kablova kroz auto, izradi tabli sa dugmicima, dugmicima, itd.

Drugo, opsta nebriga kod jeftinijih automobila-ali kako kod kog. Rentirao sam novi citroen c3, pakao. Clio iz 2001-2005 je po svemu u enterijeru bolji. Udobniji duplo. Kvalitetniji duplo. Ergonomija, opsti utisak, sve. Polozaj za volanom. Polozaj nogu, pakao.

Trece, cena. Nov golf 8-30 000 eura. Za sta? Ni za sta.

Ali ima i pozitivnih. 2009 nije postojao mali turbo benzinac - otkrovenje. Jak, lagan, malo trosi. Odlicno lezanje sa malom masom u nosu. Odlican osecaj. Vrti se kao klasican atmo, radi od 1500 do 7000. Nema turbo rupu. Nema dizelske boljke tipa pumpe, dizne i slicno.

Vidim da neki pljuju to u fazonu, sta, proda mi 0.9 i to je kao auto. Pa da. Kako je to losije od sporijeg auta koji ima 2.0 motor i trosi 12 litara?

Hibridna tehnologija je odlicna-kad se upotrebi dobro. Smanjuje potrosnju na jeftinim kolima, a na skupim omogucuje mnoge igrarije...recimo, hibrid eliminise delove koji te najcesce ostavljaju na putu-anlaser, alternator, pk kais i remenice. Druk lager i klasicnu korpu. Poboljsava ubrzanje, izravnava krivu snage. Kod skupljih(ok, mnogo skupljih) sistem visoke voltaze hibrida aktivno upravlja ogibljenjem. Elektricna turbina bez turbo rupe.

Noviji automobili su daleko, daleko bolji na putu u lezanju i kocenju. Postavljaju ih kao trkacke aute, nizi, siri, tvrdji, tockovi na coskovima, bolja geometrija, siroki i siroko postavljeni, pune rubove, nema efekta tockica decijih kolica i balona od guma.

Gomila korisnih novih tehnologija kao i proliferacija postojecih i ugradnja u sve segmente vozila, ne samo najskuplje. Senzori sa kamerom, adaptivni tempomati, drzanje trake, automatsko kocenje, kvalitetan ABS(ne krsina iz 2000ih), kvalitetan ESP(ne krsina iz 2000ih). Klime su daleko bolje. Farovi su daleko bolji(ali i kostaju soma po komadu, jbg). Ulazak bez kljuca. Skuplji imaju jos gomilu zezancija.
Zar ih nije i tada bilo? Drug je imao Polo 1.2 TSI 2010. godište. Mada njegov je imao onaj problem s lancem. Pa je bio Scirocco sa 1.4 TSI od 160 konja. Grande Punto 1.4 sa 120. Ostalo se slažem i nisam u fazonu staro je bilo bolje po svaku cenu (naročito pomenuti farovi nisu bili bolji, ali to bolje košta), ali govorim u smislu raznovrsnosti ponude. Gde su minivenovi, kabrioleti? Megane, 307, 308, Focus, Golf (Eos), Astra (Cascada), C70, 9-3... Svi su imali kupe-kabrio modele. Verovatno je bilo prezasićeno tržište, pa se zato sve to urušilo, ali o tome i u tom smislu od početka i govorim. Ne da je nužno Golf 4 ili 5 bolji od Golfa 8, nego da je bilo više opcija.
 
Poslednja izmena:
Ima tu dosta krivice mehaničara koji su sad samo sposobni da pročitaju šta im kaže dijagnostika i da zamene određeni deo. Niti imaju znanje, niti ih je briga da se nešto cimaju sa tobom.
To je politika proizvođača i ovlašćenih servisera. Menja se ceo problematični sklop. A mnogi nisu ni namenjeni za popravku, kao famozna Multiair jedinica koja me je opekla.
 
@paradox polje

Ti si kupio nov auto u salonu. Da li te je prodavac pitao koliko km godisnje planiras da prelazis? Taj prodavac sigurno zna da kod tih motora dolazi do defekta na tim kilometrazama.

Neko je tu pogresio, ti ili prodavac. Po mom misljenju, ko prelazi 30k godisnje treba da kupi dizela 1.6 ili veci.

Ti si tim automobilom nezadovoljan, ali neki drugi vozac koji je kupio isti auto istog dana, a prelazi 10k km godisnje je prezadovoljan. Njemu ce da pukne motor 2032.
 
Dizel u opšte nije bio u fokusu, mislim da ga u akcijskoj sajamskoj ponudi uopšte nije bilo, a sad ga nema ni u kakvoj ponudi. Gledajuću deklarisane potrošnje i cene konkretno za pg 308 dizel mi nije bio isplativiji, plan je bio da prelazim 25K po godini. Mislio sam da svaki motor, pa čak i ovi mali moraju da pređu barem 200K pre nekih kapitalnih kvarova. Čitao sam nešto po forumima, ali priznajem nisam se preterano udubio. Bilo je da je postojao neki problem, ali da je sa fejsliftom 2018 otklonjen, ali svakako ne da postoji solidna šansa da ti rikne na 110K.
 
Kako se vreme menja, prošli dizel koji sam kupio bio star 13 godina. Prešao nepoznat broj kilometara pre mene, vraćena kilometraža, ja prešao preko 100000 za 5 godina. Prodao ga ispravnog jer sam želeo mlađi i moderniii auto..Mlađi me ostavio na putu odma.

Sad moraš da vodiš računa da li će auto od 30000 evra dočekati veliki servis ili će crći motor pre toga.
 
Ovi novi automobili, em su preskupi, em su plasticni, em su dosadni.
Otisla auto industrija u corsokak.
 
Zar ih nije i tada bilo? Drug je imao Polo 1.2 TSI 2010. godište. Mada njegov je imao onaj problem s lancem. Pa je bio Scirocco sa 1.4 TSI od 160 konja. Grande Punto 1.4 sa 120. Ostalo se slažem i nisam u fazonu staro je bilo bolje po svaku cenu (naročito pomenuti farovi nisu bili bolji, ali to bolje košta), ali govorim u smislu raznovrsnosti ponude. Gde su minivenovi, kabrioleti? Megane, 307, 308, Focus, Golf (Eos), Astra (Cascada), C70, 9-3... Svi su imali kupe-kabrio modele. Verovatno je bilo prezasićeno tržište, pa se zato sve to urušilo, ali o tome i u tom smislu od početka i govorim. Ne da je nužno Golf 4 ili 5 bolji od Golfa 8, nego da je bilo više opcija.
E pa sad, ti rece 2009. :D Jeste, tad su krenuli otprilike, ali oko '14-15 su postali pouzdaniji i boljih performansi.

Za opcije, to je dosta otislo u elektro smeru, tako da je glavna varijabila danas taj pogon. Meni se ne svidja SUV-ifikacija svega, pa se tako gasi, a to je stvarno bilo nezamislivo, klasa obicne limuzine.

Bas smo komentarisali na ovu temu pre neki dan u kafani. I kako ne postoji nista sto danas moze da nas impresionira. Tipa nekada, bmw e30 M3. Sta je to bilo. Kakav zvuk, kakva brzina, kakva ostrina, osecaj. 4 leptira i trkacki airbox, zvuk kao mlazni motor odnapred, kao zver otpozadi. Prva dole, druga unakrst pa onda opet iz druge u trecu ravno, strasno. Pa onda e36 evo od 321 ks, legitimna raketa. Od 250 do 300 se ne umara, nestvarno. Pa onda matore mecke, slon iz devedesetih, nema sta nema od opreme, peva ti kad si tuzan. Pa audi kvatro, petak turbo, aj sto ide, nego sto ide i po asfaltu i kroz vodu i kroz sneg i kroz blato, jednako. Pa kad su se kultivisali cirokiji, em sto se penju uz masnu banderu, em sto su mocni spolja, luksuzni unutra. Ok, relativno luksuzni. :D


S druge strane, tad je automatski menjac imao grcki mentalitet, sedi, polako, promenicu kad promenim. :D Sad i srednja klasa vagena moze da se nadje sa automatikom sa duplim kvacilom, instant promena, kao formula 1. A obicni automatik je na svim modelima 10 puta bolji nego lux automatik iz sredine 2000ih. Tad su i m3 csl i gallardo cekali po sedmicu da promene brzinu, a tek neki obicni...
 
Ne znam, mnogi neki ljudi se žale na moderne automobile i veličaju stare ali ja mislim da sve ima svoje lepe i loše strane.

Moderni automobili delluju nekako generički (copy paste), oskudnije i kraće traju ali zato su udobniji, pregledniji, bezbedniji, lakši za vožnju... Stari su imali dušu i u proseku duže trajali, ali su zato bili i naporniji i teži za vožnju, manje bezbedni, manje pregledni...

Pritom ja sam lik kontra od ljudi mojih godina i kontra od moje profesije - obično ne volim po difoltu novotarije, ne mislim da je obavezno sve novo - bolje, vrlo sam oprezan i rezervisan prema današnjim novinama (jer je mnogo debilizma i pohlepe), ne volim korporativni pristup svemu kao i pomenuto škrtarenje, zakidanje na materijalima, jeftinoću i planiranu zastarelost. Ali i pored toga, da mogu da biram kada ću u životu obavljati najviše svojih vožnji, radije bih birao ovo vreme sada nego vreme pre recimo 20 ili 30 godina.

Dobro, tu ne uzimam u obzir gužve, kojih je sada svuda više (i u Srbiji i u svetu). Ali to je već druga tema. U pogledu samih kola, definitivno vidim lepote i prednosti u modernijim.

I da, kad kažem "moderni" mislim na ovo sve u zadnjih 10-15 godina i što će izlaziti još par narednih godina. Dakle ovo što su pravili i prave 2010ih i sada ovih godina. A ovi novi talasi koji stižu, sa toliko EV i toliko dizajna koji misle da je kul ako imaju cyberpunk - futurepunk izgled... to se ni meni ne dopada.
 
Poslednja izmena:
Naravno da sve ima svoje. Nisam ni rekao da je danas loše. Druga je stvar što nemam mogućnosti da održavam i popravljam moderne automobile. Zato gledam u narednih par godina da kupim nešto što ću moći lepo da sredim. Godište je nebitno, samo da je u dobrom stanju. Da imam garažu, to bi bio neki kupe-kabrio. Ovako bih najradije uzeo Breru, ali joj cena samo raste. Pre par godina je mogla da se nađe i za 5000. Sad nema ispod 7000, a uglavnom je i skuplja. Tako da će na kraju biti neki B ili C segment, ali jača verzija. Možda neka Delta TBi, što da ne 😎
 
Što se tiče staro vs novo, da me neko pita, naravno da bih pre uzeo rendom novi 520 pa čak i dizel, nego rendom E39. Ali mislio sam na to da je veći izbor bio kad su ti stari izlazili kao novi. Eto primer gore trojka E46 koje je sve oblike.i motorizaciju imala. M3 nije bio skup kao sada. Plus je bio dosta siroviji. Ili je to tako delovalo dok si klinac kad ga vidiš 😁 Tako da ne pljujem novo kao novo, nego je po mom mišljenju auto industrija u padu. Nikakvo kiselo grožđe i slično 😄 U svakom slučaju, svako se pruža koliko je dugačak i to je to. Ne treba se toga stideti.
 
Vrh