Vidi, upravo urađen rebalans budžeta i njim je izdvojeno 0 dinara za nabavku trolebusa, mislim da bi to i pristizanje novih elektro vozila za Strelu trebalo svima da da doznjanja šta planiraju i šta se dešava. Kako ti meni možeš da objasniš zašto se 3 meseca ćuti o trolama, a sad nije odvojen ni dinar za nabavku novi po rebalansu budžeta. Sad ako su autobusi na baterije, njima Dorćol ni ne treba, trebaju im samo linije, a Gsp može da dobije kompenzaciju u vidu linija za Expo.Od preuzimanja samog pogona Dorćol nema ništa za sad. Niti to može da se sprovede tek tako. Suprotno mišljenju većine, ni ti reprezentativni sindikati ne sede baš bezveze, jer očigledno pregovaraju sa Gradom, kako su i ranije davali izjave. Isto kao što ne moram baš u potpunosti verovati u to, barem dok ne vidim da se to stvarno neće desiti, mislim na ustupanje garažnog prostora SP Dorćol privatniku, tako ne mogu verovati na reč i sindikatima Pravdi, Sloga (vodila nekada izvesna osoba za koju čovek jednu lepu reč ne bi mogao da kaže) i Centar GSP, jer apsolutno ne vidim njihov interes u svemu ovome. Predsednik ovog poslednjeg Ivan Banković nije ni zaposlen u firmi, drugi je poznat kao kabadahija, treći ne znam ni ko je, a sveukupno nemaju članstva za solo autobus. Sam razum mi postavlja osnovno pitanje, šta je njihov stvarni cilj, pošto legitimitet u njihovoj tobož borbi ne može da postoji. Zbog Ivana Bankovića GSP se naplaćao kazni, non stop nam traže podatke bez ikakve veze sa mozgom, a preko nakaradnog Zakon o informacijama od javnog značaja. Zato mislim da i po ovom pitanju treba da sačekamo. Posle svega što se dešavalo svih ovih meseci, debelo ispitujem sve navode, i sve manje verujem raznim frakcijama. Dolazak elektro autobusa uopšte ne mora da znači da Dorćol ide Streli, kao ni to da je sa trolama definitivno gotovo. Jesam za očuvanje trolejbusa, al mnogo mi je važnije da takav domen javnog prevoza ostane pri Gradu preko GSP-a, pa makar i elektro busevima. Opet, kažem da ovo ne znači da su trole završile svoje. Verovatno ćemo uskoro imati detaljnije informacije.
Evo upravo je izašla vest da Gsp dobija 100 elektro Higera, od toga 15 dvozglobnih i nisam baš siguran da će te linije biti privremene, naročito te sa dvozglobnim vozilima, jer nemaju gde drugo da idu. Svakako, meni je najrealniji scenario da će Strela uzeti trolejbuske linije, a Gsp će dobiti 100 elektrobusa za Expo i uz to će na kraju Expa možda izmeniti neke linije i gurnuti ih u grad, plus će tim busevima sa super komdenzatorima zameniti ovih starih 10 Higera koji su već za zamenu. To da će trole raditi do Expa je nerealan scenario, jer prvo trole ne mogu da izdrže da rade toliko, a drugo što hoće da zamene sva stara vozila novim. Takođe, neće Strela stavljati elektrobuse na postojece linije jer im se ne isplati i nisu plaćeni da stavljaju tako skupa vozila na te linije. Jedino mogu da ih puste kao test probu, pre nego što pocnu da rade na postojećim trolejbuskim linijama.Ta vest za mene nije novost. Pre ta tri meseca otprilike se i pričalo o lex specialis za nabavku 100 električnih autobusa za EXPO. Te linije će biti privremenog karaktera, i odmah se pričalo da će njima kasnije zameniti trolejbuse. To svakako nije 100% još, al je vrlo moguć scenario. Dal se slažem sa tim, pa ne baš. Trolejbuse ne mogu privatizovati, ovo mogu, al za sad barem to svakako nije opcija. Trole bi po svemu sudeći mogle do ostanu do kraja EXPO-a, iako odavno nisu nizašta. I šta GSP treba sad da radi po tom pitanju. Jel nam uzimaju posao, pa ne za sad, mogu nam zameniti trole električnim autobusima, a u principu GSP ne gubi time ništa specijalno. Nema legitimiteta za neki tu sad štrajk, dok god nam posao nije ugrožen. Na kraju, EXPO će stvoriti linija za dodatnih 100 autobusa na kratak period. Šta i posle sa njima. Mislim pare su to. A Strela uzima e-buseve, valjda, verovatno za rad na postojećim njihovim linijama. Uzeli su toliki prigrad. Mislim, nemam ja u glavi koliko njima tačno nedostaje ili im treba vozila. Ono što je kod nas dobro trenutno u firmi, jeste dosta dobar priliv vozača posle dužeg vremenskog perioda. Od kad finansiramo obuku i sa B na D kategoriju, imamo i dosta više kandidata. Ne mogu se unapred nervirati za tamo neki najcrnji scenario, kad nemam još uvek prave informacije. Samo nagađamo trenutno šta bi sve moglo biti.
Sad je poenta priče drugačija. Gsp će dobiti kompenzaciju za trolejbuske linije i realno neće biti na nekom gubitku i niko ne može da se žali što će dobiti nova vozila i nove linije. Streli nije problem da im nova vozila stoje i po pola godine, godinu dana, tako su im stajala mnoga vozila i koristili su ih samo za mitinge. Sad za Dorćol ćemo videti, možda odustanu, a možda Gsp dobije kompenzaciju vezano za Expo i neki novi depo.Ma nema šanse da im prođe to muljanje s Dorćolom i Strelom. Videli smo u januaru i sad kad su bili protesti. Oni idu na to da niko nema pojma kako prevoz funkcioniše. Očigledno da ima i više nego što su mislili.
Svi to znamo i svi se sa tim slažemo, ali ti kao radnik Gsp-a nemaš pravo da se mešaš u takve stvari, to je odluka grada. Tebi kao radniku je ključ da Gsp opstane, plus će se dobiti potpuno nova vozila i vrlo verovatno potpuno novi Depo za električna vozila. Drugo je bilo u januaru kad se pričalo da će Gsp-u samo uzeti linije i Depo, a da zauzvrat neće dobiti ništa i tad se imao argument za neke proteste i štrajkove, dok sada od toga nema ništa. Pitanja vezano za to da li uzimati trolejbuse ili elektrobuse i kako se upravlja budzetom grada su pitanja za političare, ne i za radnike. Ako ja kao radnik nisam ugrožen ni 1% tom preraspodelom, zašto bih štrajkovao i rizikovao otkaz.Svejedno nije normalno da ulažeš u mrežu da bi ukinuo ceo sistem. Ovde je potreban jedan reset, sa tim se slažem, ali nije rešenje da se ceo podsistem da privatniku, nego da neko stručan sedne i napravi trolejbuski i tramvajski sistem kako valja, a ne da ostanu ovako sakati. Znam da sam dosadan, ali mi smo kao neka metropola, nemamo metro, ali smo bar mogli da se pohvalimo raznovrsnim javnim prevozom. Da, može na linijama 7 i 29 da radi i linijski taksi, ali izgleda jadno. Isto i zamena trolejbusa i eventualno tramvaja autobusima je linija manjeg otpora. Znači da smo stigli do toga da nemamo kompetentne ljude da upravljaju tako komplikovanim sistemima kao što su trola i tramvaj. Mislim, sigurno uh ima, ali ne mogu da dođu do izražaja od lopovluka i korupcije.
Nisam ni ja zaposlen, samo sam ljubitelj prevozaSvi to znamo i svi se sa tim slažemo, ali ti kao radnik Gsp-a nemaš pravo da se mešaš u takve stvari, to je odluka grada. Tebi kao radniku je ključ da Gsp opstane, plus će se dobiti potpuno nova vozila i vrlo verovatno potpuno novi Depo za električna vozila. Drugo je bilo u januaru kad se pričalo da će Gsp-u samo uzeti linije i Depo, a da zauzvrat neće dobiti ništa i tad se imao argument za neke proteste i štrajkove, dok sada od toga nema ništa. Pitanja vezano za to da li uzimati trolejbuse ili elektrobuse i kako se upravlja budzetom grada su pitanja za političare, ne i za radnike. Ako ja kao radnik nisam ugrožen ni 1% tom preraspodelom, zašto bih štrajkovao i rizikovao otkaz.
Napadnut si jer si rekao da je Gsp-u zapelo za gasne autobuse i da će tu Strela da uleti, uzme autobuse od Kineza i time uzme Gsp-u linije. Informacija da su predstavnici Strele u Kini je bila tačna, a sve ostalo netačno.A ja sam napadnut čim sam rekao ovo pre par meseci. E pa moji vi, zvučalo je nemoguće, ali televisia presenta…
Strela je poznata kao neko ko kupuje autobuse pre nego što je tender uopšte i raspisan. To rade od prvog tendera za potez 600, pa do ovog danas za Lastine linije i potez 600 po novom ugovoru. Takođe, verovatno su naručili 100 elektrobusa, a ovih 5-10 komada sa snimka su verovatno prva tura i ne verujem da će im to stići pre kraja ove godine, a možda čak i tek sredinom sledeće godine, da bi uklopili sve sa Gsp-om vezano za Expo.Ako su te pare za autobuse za Ekspo, hoćete da kažete da je Strela sama kupila 100 i više električnih autobusa kojima će da zamene trole? I kojim tenderom su predate linije? Ili se opet radi ispod žita?
Nažalost nisu namestili za BYD, čiji su autobusi odlični, već za Higer.Ako je tako, izvinjavam se.
Kontekst je svakako bio da dolaze Kinezi i da muljaju nešto sa njima ispod žita.
Malo pre videh i vest da rebalansom budžeta u kom se izdvaja još 5.2 milijarde dinara za prevoz, ne nalazi nabavka nijednog jedinog trolejbusa. Sve miriše da su istrajni da oredaju trolejbuske linije Streli.
I da, ovde će namestiti ili BYD-u ili verovatnije CRRC-u.
![]()
Stvarno jeste smešno što stari higeri i novi nisu kompatibilni na istim punjačima...A i ovi stari su već veoma istrošeni uskoro ih treba zamenitiElektrobusevi nisu zamena za trolejbuse i nikad neće biti. Da li imamo infrastrukturu da se zameni sve što je sad pandan trolejbuskom sistemu, ne.
Isplativije i bolje je trolejbuse da imamo.
Da ne bude off-topic, ako je snstrela uzela te e-konzerve, opet smo se vratili na opasan januarski period kad i jeste bio ozbiljno ugrožen trolejbuski sistem, zbog javne rasprave o potencijalnom partnerstvu.
Takvi e-busevi možda imaju autonomiju 600km, samo što su puno skuplji i teži za održavanje u dužem roku. Posle 10 godina gsp-ovi električni higeri moraju po deklaraciji da zamene baterije i sad EKO 1 linija ne može svaki put da dođe skroz do druge okretnice.
Najsmešnije je što punjači za novije e-higere ne mogu da se upotrebe i da napune starije dvovratne električne higere.
To što mnoge zemlje Zapadne Evrope naručuju dosta BEV autobusa, više je zbog "ekologije" i imaju ozbiljnu infrastrukturu koja bi to ispratila.
Samo što i njima će se verovatno obiti u glavu ta suluda ideja. Ja neću smarati o priči ponovo, ali eksploatacija litijuma ili bilo kog plemenitog metala i proizvodnja baterija za EV su mnogo štetnije i prave veće zagađenje u odnosu na klasično unutrašnje sagorevanje.
CNG autobusi su dobra opcija ili da se još novih dizel autobusa kupi, ali sad renomirani proizvođači iz Poljske, Nemačke hoće postepeno da idu na alo cng
Još uvek se ne zna šta je sa Banetovom električnom akijom. Ni ja ne mogu pronaći detalje oko tog primerka.
Higer od prvog kilometra kao da 10 godina vozi po BeograduNažalost nisu namestili za BYD, čiji su autobusi odlični, već za Higer.