Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 323 94,7%
  • BMC

    Glasovi: 18 5,3%

  • Ukupno glasača
    341
Evo bas sam pitao chatgpt sta kaze o odgovoru gsp-a vezano za pitanje koje je postavljeno oko motora od 11l.

1. Tvrdnja: Većina renomiranih proizvođača autobusa na CNG koristi motore FPT i Cummins

✅ Djelimično tačno:
Cummins je definitivno jedan od vodećih svjetskih proizvođača CNG motora, naročito u segmentu komercijalnih vozila, uključujući gradske autobuse. FPT (Fiat Powertrain Technologies) takođe proizvodi CNG motore, ali je prisutnost FPT motora u autobusima nešto manja u poređenju sa Cumminsom.
Ostali značajni proizvođači CNG motora uključuju:
  • MAN
  • Scania
  • Mercedes-Benz (Daimler)
  • Weichai (posebno u Aziji)
  • Yuchai i drugi kineski proizvođači
Dakle, Cummins jeste među vodećima, ali nije isključiv.

2. Tvrdnja: Proizvođači motora nude širok spektar CNG motora zapremine ispod 8000 cm³ i preko 12000 cm³

✅ Tačno:
CNG motori postoje u različitim zapreminama, od manjih motora (~6.7L) do velikih motora (12L i više), u zavisnosti od potrebe (gradski, međugradski, teški uslovi). Na primer:
  • Cummins L9N – 8.9L (vrlo čest u gradskim autobusima)
  • Cummins ISX12N – 11.9L
  • MAN E2876 – 12.8L

3. Tvrdnja: Zahtev za minimalnu zapreminu motora od 11.000 cm³ nije postavljen radi favorizovanja bilo kojeg ponuđača

❓ Diskutabilno:
Tehnički gledano, veća zapremina motora (npr. 11L+) može doneti bolje performanse, posebno u zahtevnim gradskim uslovima sa velikim brojem putnika, često zaustavljanje i pokretanje, i topografskim izazovima.
Međutim, ovakav uslov može isključiti proizvođače koji nude moderne motore manje zapremine, ali sličnih performansi (npr. Cummins L9N – 8.9L). U nekim tenderima u regionu (uključujući i Srbiju), uslovi poput minimalne zapremine bili su kritikovani kao suptilna forma favorizovanja određenog ponuđača.
Dakle, motivacija može biti tehnička – ali uvek postoji rizik da se takvi kriterijumi iskoriste za ograničavanje konkurencije, što bi trebalo transparentno objasniti i potkrijepiti analizom potreba.

Zaključak

  • Tvrdnja je pretežno tačna, ali nije u potpunosti neutralna.
  • Zahtev za minimalnu zapreminu od 11.000 cm³ može imati tehničko opravdanje, ali bi morao biti detaljno obrazložen u tenderu kako bi se izbegle sumnje u favorizovanje.
  • U praksi, motori ispod 11L zapremine se koriste uspešno u mnogim evropskim gradovima za gradske autobuse.
Ako želiš, mogu ti pomoći da napišeš stručno mišljenje ili prigovor na ovakav uslov u tenderu.
4o
Screenshot_312.png
Screenshot_313.png
 
Ја не знам који је више клинац опозицији? (знам него тако се каже) Ово су очигледне коруптивне криминалне радње и несавесно трошење наших средстава.

Баве се тривијалностима и уваљивањем у јавни простор на таласу студентске буне а за то време режим је отео преко стреле и грбаче гсп-а милијарде евра а покушава да отме преко ових набавки још стотине.

Од њиховог деловања имам трабуњање либерашких фелера на две "опозиционе" телевизије док режим краде слободније него икад.
 
Ја не знам који је више клинац опозицији? (знам него тако се каже) Ово су очигледне коруптивне криминалне радње и несавесно трошење наших средстава.

Баве се тривијалностима и уваљивањем у јавни простор на таласу студентске буне а за то време режим је отео преко стреле и грбаче гсп-а милијарде евра а покушава да отме преко ових набавки још стотине.

Од њиховог деловања имам трабуњање либерашких фелера на две "опозиционе" телевизије док режим краде слободније него икад.
Ретко где има да се студенти боре против власти и опозиције
 
upravo u 3050 na 83. napolju 17-18, unutra barem 20 stepeni više, grejanje piči za svaku pohvalu, ali stvarno ne treba sada.

Edit: napred je radilo hlađenje, a pozadi grejanje, baš čudno.
 
Juče u 25 predveče lik se nije zaustavio na stajalištu jer mu nisam kliknuo stop, a nigde u busu obaveštenja da tako funkcioniše sistem, još linija koja nije neka prigradska već gradska i koju često koristim, naravno zbog toga sam propustio stajalište i morao da pešačim nazad. Već x put mi se dešava da vozači samovoljno uvedu ovu praksu u hodu.
 
Juče u 25 predveče lik se nije zaustavio na stajalištu jer mu nisam kliknuo stop, a nigde u busu obaveštenja da tako funkcioniše sistem, još linija koja nije neka prigradska već gradska i koju često koristim, naravno zbog toga sam propustio stajalište i morao da pešačim nazad. Već x put mi se dešava da vozači samovoljno uvedu ovu praksu u hodu.
Tu praksu protiv tastera stop je uveo baš Gsp jer tradiocionalno na svojim vozilima isključe taj sistem već 20 godina i onda se ljudi nisu ni navikli da koriste te tastere. Video sam bas jednog zglobnog Bmc Cng kom su bukvalno fizički povađeni tasteri i nema ih uopšte.
 
Novi Otokari crkavaju a mi poklanjamo LE. Danas su 4 komada stigla u NS.
 
Tu praksu protiv tastera stop je uveo baš Gsp jer tradiocionalno na svojim vozilima isključe taj sistem već 20 godina i onda se ljudi nisu ni navikli da koriste te tastere. Video sam bas jednog zglobnog Bmc Cng kom su bukvalno fizički povađeni tasteri i nema ih uopšte.

Baš zato je i nenormalno da vozači samovoljno uvode to. Čak i tamo gde stave obaveštenje za tastere to izgleda neozbiljno/polupismeno i iz prakse znam da gomilu puta i sa tim obaveštenjem staju i otvaraju vrata na svim stajalištima pa nema nikakvih jasnih pravila. Ako se to dopušta kod privatnika onda treba i standardizovati te natpise na vratima (a ne da bude A4 papir) da ljudi jasno znaju u kojim busevima se to primenjuje. Ja nemam problem sa tasterima, ali da imam jasnu informaciju kada se taj sistem primenjuje.
 
Zaustavljanje na zahtev je nešto što bi moralo da bude na snazi i propisano za sve prevoznike. Tako se štedi vreme vožnje i sklopovi na vozilu. Kada je hladno ili vruće, na taj način se čuva optimalna temperatura u enterijeru. Sećam se da sam u S-Bahn-u u Berlinu video dugme za zatvaranje vrata pored koga je pisalo "hladnim danima zatvarajte vrata za sobom". U Češkoj u Esku (praška prigradska železnica nazvana po slovu S koje kao kod S-Bahna stoji ispred broja linije S1, S2 itd) da i vozovi imaju stop tastere i stajališta na zahtev.

Pretpostavljam da naši prevoznici imaju obavezu po nekom pravilniku da imaju te stop tastere jer nam svi autobusi dolaze sa njima. Prosto ono što se ne traži, to se naravno i ne dobije od proizvođača. Kao što recimo ne dobijamo vozila sa LCD ekranima unutra. Ali paradoksalno je s druge strane propisano da vozilo mora da se zaustavi na svakom stajalištu.

Druge stvari koje bi morale da budu standardizovane su označavanje polaska koje vozilo obavlja manjim brojem na levoj i desnoj ivici šoferšajbne, unutar vozila istaknut garažni broj i broj telefona za prijave, LCD displeji sa vremenom putovanja do narednih stajališta, poslednjim stajalištem, izmenama i minutima koliko su udaljena vozila na linijama na koje može da se preseda, boja rukodržača i sedišta i materijali od kojih su izrađeni, jedan zvuk upozorenja pred najavu stajališta, a drugačiji pred najavu izmene trase, na spoljnim displejima svetli broj na tamnoj pozadini na redovnim linijama, a tamni broj na svetloj pozadini na izmenjenim. Dopišite...
 
Poslednja izmena:
Jel to sigurno bila linija 25 ili možda ipak 25P? 25 drži GSP i kod njih tu praksu nisam viđao dok 25P drže LDM i Trans-Jug kod kog sam se susretao sa tim.
Svakako koji god prevoznik da je u pitanju, uredba prema kojoj je putnik dužan da najavi izlaz pritiskom na taster "stop" zvanično ne postoji. Vozila su prema zvaničnim uredbama dužna da se zaustave na svim stajalištima, bez obzira dal ima putnika koji ulaze/izlaze. Ti si kao putnik dužan da staneš kod vrata ako izlaziš, ali ne i da upotrebljavaš taster "stop". Dakle, nisi ti ništa pogrešio. U pitanju je samovolja vozača. Na 302 u Trans-Jugu vozi jedan penzos koji osim što neće da se zaustavi ako ne pritisneš taster "stop", jako je neprijatan i neretko pripit.
 
Jel to sigurno bila linija 25 ili možda ipak 25P? 25 drži GSP i kod njih tu praksu nisam viđao dok 25P drže LDM i Trans-Jug kod kog sam se susretao sa tim.
Svakako koji god prevoznik da je u pitanju, uredba prema kojoj je putnik dužan da najavi izlaz pritiskom na taster "stop" zvanično ne postoji. Vozila su prema zvaničnim uredbama dužna da se zaustave na svim stajalištima, bez obzira dal ima putnika koji ulaze/izlaze. Ti si kao putnik dužan da staneš kod vrata ako izlaziš, ali ne i da upotrebljavaš taster "stop". Dakle, nisi ti ništa pogrešio. U pitanju je samovolja vozača. Na 302 u Trans-Jugu vozi jedan penzos koji osim što neće da se zaustavi ako ne pritisneš taster "stop", jako je neprijatan i neretko pripit.

Da moguće 25p, idu istom trasom na delu gde sam se kretao pa nisam obraćao pažnju.

Znam da nisam pogrešio, stao sam naravno kod vrata pred stajalište i to je u busu bilo 3 čoveka pa je sigurno vozač jasno video, zato mi je i nenormalno da vozači ad hok uvode sistem tastera kad im odgovara. Pritom kad sam ušao u bus video sam da se neki putnik svađao sa vozačem ali nisam znao oko čega, verovatno mu isto nije stao na stajalištu, cirkus.
 
Било би добро кад би на сваком стајалишту или унутар сваког аутобуса приказан план одређене линије, као што се види из примера париске RATP.
Плус да се на сваком стајалишту прикаже мрежа линија.
 
Jel to sigurno bila linija 25 ili možda ipak 25P? 25 drži GSP i kod njih tu praksu nisam viđao dok 25P drže LDM i Trans-Jug kod kog sam se susretao sa tim.
Svakako koji god prevoznik da je u pitanju, uredba prema kojoj je putnik dužan da najavi izlaz pritiskom na taster "stop" zvanično ne postoji. Vozila su prema zvaničnim uredbama dužna da se zaustave na svim stajalištima, bez obzira dal ima putnika koji ulaze/izlaze. Ti si kao putnik dužan da staneš kod vrata ako izlaziš, ali ne i da upotrebljavaš taster "stop". Dakle, nisi ti ništa pogrešio. U pitanju je samovolja vozača. Na 302 u Trans-Jugu vozi jedan penzos koji osim što neće da se zaustavi ako ne pritisneš taster "stop", jako je neprijatan i neretko pripit.
da vi vidite kako je Strela izdriblala Obrenovčane da pritiskaju stop, od malog deteta do penzionera. A Strela je morala to da naglasi zbog načina otvaranja vrata na zglobnom Konektu. Doduše na 860 linijama stop itetako ima smisla (pogotovu na linijama koje idu kroz sela, tipa 860B ili 860L.
Elem, primetio sam da neretko ljudi pritiskaju stop i kod drugih privatnika i u GSP vozilima. Mislim ni ne čudi me, jer ljude briga ko ih vozi i misle da je sve GSP, zato im i prolazi privatizacija. Ljudima je bitno da ima klimu/grejanje, i da odveze od tačke A do tačke B.
 
Док сам користио Спораћеве кантурине и једини излазио на својој станици око 22:30 увече редовно сам притискао СТОП. На једном контејнеру су заглавили дугмад, у другом налепили обавештење да се притискају за излаз.
 
Vrh