Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 295 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 15 4,8%

  • Ukupno glasača
    310
Šta mislite da li postoji ikakva šansa da uletete Mercedesi ili MAN-ovi? Pre neki dan sam u povratku sa Zlatibora svartio u Užice i ostao šokiran da se tamo voze MAN autobusi, rekao bih najnovije ili blizu najnovije generacije (viđao sam takve na zapadu). A isto pre par nedelja u Kragujevcu sam video da se voze Mercedes Citari, doduše malo stariji modeli, al ponovo bolje i to nego ove Turske i Kineske raspadotine koje sada viđamo u BG.
 
Šta mislite da li postoji ikakva šansa da uletete Mercedesi ili MAN-ovi? Pre neki dan sam u povratku sa Zlatibora svartio u Užice i ostao šokiran da se tamo voze MAN autobusi, rekao bih najnovije ili blizu najnovije generacije (viđao sam takve na zapadu). A isto pre par nedelja u Kragujevcu sam video da se voze Mercedes Citari, doduše malo stariji modeli, al ponovo bolje i to nego ove Turske i Kineske raspadotine koje sada viđamo u BG.
Postoji, ali je ta šansa ravna tome da se u gspu dogode ozbiljne čistke i vlast promeni odnos prema gspu. Znaci nije nula, ali je skoro zanemarljiva.
 
Daj bože. Ali kad se kupuje od Evropskih proizvođača, teže je našima da se ugrade na tome. Zato se ne bih previše nadao.
Па оно и није, погледај нпр. комуналце, нико није набавио БМЦ камионе или нешто из Кине, а и ту се лепо уграђује.
 
Па оно и није, погледај нпр. комуналце, нико није набавио БМЦ камионе или нешто из Кине, а и ту се лепо уграђује.
Za te druge nabavke ne znam pa neću da pričam napamet. Ali za BMC se zna, i dokazano je, da su bili nabavka radi ugradnje rođačko-partijske firme osnovane u porodičnoj kući podno Prokopa.

Takođe, nabavke za GSP su uvek najveće, veće nego za Čistoću ili putare. Kupuje se obično od 50 do 200 autobusa. To su idealne prilike za sočne pljačke.
 
Inače, da skrenemo malo s nabavke, jer tu više nema mnogo šta da se misli.

Listao sam forum "privatni prevoznici" i naišao na sledeću sliku. Moram pohvaliti Bendera za ovo, sjajno odrađeno!

Da se dotaknemo ovoga malo, da probudimo nostalgiju. Kojim ste se od ova dva radije vozili i zašto?
borba titana.png
 
Hahaha, hvala hvala. 😄 Dap sećam se toga. 😄 Davno to beše.

Između ta dva, kad bih morao da biram, uvek bih pre odabrao Ikarbus. FAPovi su me uvek nervirali.
 
Hahaha, hvala hvala. 😄 Dap sećam se toga. 😄 Davno to beše.

Između ta dva, kad bih morao da biram, uvek bih pre odabrao Ikarbus. FAPovi su me uvek nervirali.
Meni su malo u nejasnom sećanju, jer sam imao otprilike 10-12 godina kad sam se aktivno vozio njima. Stariji 103 koji su tad činili većinu su mi bili imali drvena sedišta i nešto drugačiji zvuk motora od novijih serija i bili su nekako kvalitetniji i prijatniji(bar meni), a fapovi su bili nekako slabijeg kvaliteta, ali ih nisam izbegavao jer su bili baš retki, i kad mi naiđe, kao ajde da iskoristim priliku.
 
Da, apsolutno, starije serije IK-103 su uvek bile kvalitativno bolje nego kasnije serije. Zato što je Ikarbus bio državno preduzeće pa je važila čuvena mantra "kakva meni plata, takva tebi vrata" i slično. Kad su početkom 2000ih "osvojili" tržište po Srbiji i još nekim zemljama, uljuljkali su se i počeli ponovo da fušare i zakidaju, ubeđeni da šta god da rade i kako god da rade, dobijaće tendere i državnu cucđu. Isto je bilo i sa FAP kamionima, sa Zastava kamionima, i sa Zastava automobilima. To je bio jedan od razloga što su svi propali. Jer su cucle presušile, a na tržište i tendere ušli drugi, kvalitetniji i korektniji proizvođači.
 
Inače, da skrenemo malo s nabavke, jer tu više nema mnogo šta da se misli.

Listao sam forum "privatni prevoznici" i naišao na sledeću sliku. Moram pohvaliti Bendera za ovo, sjajno odrađeno!

Da se dotaknemo ovoga malo, da probudimo nostalgiju. Kojim ste se od ova dva radije vozili i zašto?
Pogledajte prilog 165509

Грба без конкуренције.
 
@Bender Rodriguez
Ovo sa "Titanima" smo imali pre neki dan na Zelenom vencu. A što se tiče šansi, one postoje za šta god ti padne na pamet i kreću se u rasponu od 0% pa do 100+%.
 
Za te druge nabavke ne znam pa neću da pričam napamet. Ali za BMC se zna, i dokazano je, da su bili nabavka radi ugradnje rođačko-partijske firme osnovane u porodičnoj kući podno Prokopa.

Takođe, nabavke za GSP su uvek najveće, veće nego za Čistoću ili putare. Kupuje se obično od 50 do 200 autobusa. To su idealne prilike za sočne pljačke.

Koliko se ja sećam te priče za porodičnu kuću, Higer je bio u pitanju, a ne BMC. I to kad su kupovani električni. Kupovna dizel Higera je, bar ja tako mislim, 90% imala veze sa spoljnom politikom. A uvoz od Turaka, pa samo do faca ovde kod nas, koji je jači od tih velikih uvoznika. Jedno vreme bila je firma za Otokar, pa zatim za BMC, kad su i u Lastu počeli sa stižu masovno. Iskreno, kupovina turskih autobusa, teško da može imati veze spoljnopolitičkim odnosima. Da su kupovali Otokare umesto BMC-a, još bi i solidno prošli. Kupuju se sad turski autobusi širom Evrope. Nismo mi tu sad neki poseban izuzetak, al nikako kompletan uvoz da ide iz te zemlje, kao što je slučaj već zadnjih nekoliko godina. I za privatnike ništa drugo ne postoji. Eto, imaju Otokar i Isuzu, pa mogu neki lotovi da ulete i iz Turske, al treba da uđu i vodeći brednovi, tj da im to bude omogućeno, kao i širom ostatka civilizovanog sveta. Mada po Evropi zadnje dve godine, mahom idu električari. 2022 ih je kupljeno preko 4000, 2021 preko 3000. Znatno uvećana tražnja za e buseve gledano u procentima. Samo MAN ima porudžbine do 1000 komada. Videće se brojke ove godine, al eto oko 30% tržišta gradskih autobusa u Evropi, trenutno ide na električne autobuse. Mi ih još ne želimo, a po pisanjima većine forumaša. Poenta, vodeći brendovi se sve više fokusiraju na njih, a ne na dizele. A Turci i za mnogo evropske gradove čini jeftiniju alternativu kod čisto dizel autobusa.
 
Verujem da bi i kod nas bilo želja za ekološkim i autonomnim vidom prevoza, međutim mi kuburimo sa osnovama prevoza, a što u velikom delu Evrope nije slučaj.
 
Inače, da skrenemo malo s nabavke, jer tu više nema mnogo šta da se misli.

Listao sam forum "privatni prevoznici" i naišao na sledeću sliku. Moram pohvaliti Bendera za ovo, sjajno odrađeno!

Da se dotaknemo ovoga malo, da probudimo nostalgiju. Kojim ste se od ova dva radije vozili i zašto?
Pogledajte prilog 165509
На линијама које сам ја користио углавном су ишли ИК-103. Моје неко најгоре искуство од пре 8-10 година су стајање код задњих врата у Ластиним Необусима на линији 78, и стајање било где у приватним Лиазима, најчешће на 601 и 46.
 
@TheOnlyLuka
Nije tu stvar u ekološkoj svesti, jer realno i e busevi na ovaj ili onaj način zagađuju. Kad pređu gomilu kilometara, da verovatno da ulaze u prednost u odnosu na dizele, al opet nije samo stvar u tome. Jednostavno, imamo smenu tehnologija u punom jeku, bar kad su gradski autobusi u pitanju. Električari imaju druge prednosti, a u vidu jednostavnog održavanja (nema fluida sa sve gomilom propratnih mehaničkih i elektronskih delova uklkučujući i one za obradu izduvnih gasova). Da, imaju baterije, al i tu se dosta napredovalo poslednjih godina. Vešenja su sličnog koncepta. Cene postaju sad i umerene. Ja sam i pre pisao da ne treba zazirati od nečega samo zato što se ne poznaje. A to što kuburimo sa nekim osnovnim stvarima, pa isto bi nam bilo i sa električarima. U čemu je razlika po pitanju održavanja. Čak šta više, usled nemara pre bi e busevi bili pouzdaniji, a zbog gore navedenog. Baterije ne zahtevaju česte intervencije. Infrastruktura nije naročito komplikovana, a i ne treba prelaziti na njih odjednom i u kompletu. Broj ljudi u održavanju bi mogao i da se smanji, a krupne zahvate na samim baterijama, pa verovatno ni po Evropi ne radi svako. I Solarise nam i sad za dosta toga radi SDT, i fino nas dere cenama. Radili bi i električare eksterni servisi isto tako, a baš kad su krupne stvari u pitanju. Kod njih se gomila stvari rešava laptopom, a vešanje je slično klasičnim dizelima tako da ne vidim tu neke ogromne krucijalne promene u sistemu održavanja. Samo može biti manje propratnog posla, a vezano za redovno servisiranje.
 
Koliko se ja sećam te priče za porodičnu kuću, Higer je bio u pitanju, a ne BMC.
U pravu si, obrnuo sam Higer i BMC.

A što se tiče prelaska na nove tehnologije i koncepte, ja ostajem pri stavu da GSP, DJP i Grad do 2030. treba da se fokusiraju na konsolidaciju i reformu, a tek od 2030. da prelaze na nove tehnologije. Pošto se pokazalo, iznova i iznova, da za njih još uvek nisu spremni, a postojeći model poslovanja i funkcionisanja im je bušan kao sir. Što se iznova potvrđuje sa svakim novim mesecom koji prođe.

Neka oni prvo zaleče svoje rane, otfikare svoje gangrene i likvidiraju masu virusa, bakterija i parazita u sebi, nek se propisno oporave i zacele, pa neka posle toga uzmu da trče maraton zvani ''Ekološki grad'' i ''Grad bez ijednog autobusa na dizel'' i slične druge lažnje prazna papazjanije i dostignuća koja jure bez ikakve poente a iz čistog populizma.
 
Inače, da skrenemo malo s nabavke, jer tu više nema mnogo šta da se misli.

Listao sam forum "privatni prevoznici" i naišao na sledeću sliku. Moram pohvaliti Bendera za ovo, sjajno odrađeno!

Da se dotaknemo ovoga malo, da probudimo nostalgiju. Kojim ste se od ova dva radije vozili i zašto?
Pogledajte prilog 165509
Fap, zato sto je bio znatno cesci na linijama koje sam koristio. Mada je i Ikar bio tu s vremena na vreme. Sedista u Fapu su bila bolja od onih u tobogana u Ikaru gde u svakoj krivini klizas medjusobno sa saputnikom. Ikar i dalje gotivim, uz to je i deo jednog od retkih snova koje i dan danas pamtim. Samo crveni (mozda cak i dupli) je u pitanju
 
Šapić je za televiziju B92 rekao i da grad planira velika ulaganja u obnavljanje voznog parka Gradskog saobraćajnog preduzeća, tako što će naredne godine biti kupljeno 500 novih autobusa i 100 tramvaja.

On je rekao da više od 40 godina nije kupljen nijedan novi trolejbus, kao i da se razmatra da li će se oni više kupovati, ili samo autobusi na gas koji takođe ne zagađuju vazduh.

„Ući ćemo u ozbiljan oporavak voznog parka“,
CNG zagađuje kao i trola pogonjena "prljavom strujom", i to uslovno generalno manje (NOx ponajviše) od ekvivalentnog dizela, međutim da bi zagađenje bilo svedeno na minimum mora se povesti računa o kom tipu CNG-a je reč. Trebalo bi da koriste isključivo biogas. A pre toga Šapić ne sme da zaboravi punionice u ostalim pogonima kao njegov prethodnik.

Čuj sad 500 autobusa (a već od prethodno najavljenih 500 nabavljeno 100) i 100 tramvaja. Dodatnih 100 je dovoljno za zamenu trola, i još da ima lufta. To je red veličine ulaganja minimum 200mil za tramvaj, i ako toliko bude i za autobus izašlo bi 400k po komadu što prevazilazi i Solarisovu ponudu. Ako se uzmu dobri tramvaji za po 2,5mil/kom onda bi za istu sumu bilo moguće nabaviti i Citaro G i Capacity L, ili možda podeliti troškove na 100 jeftinijih zglobnih Conecta i 100 skupljih Capacity L, a ostatak dodeliti "mejnstrim" Solarisima. A realno Solaris bi nam za 200mil ponudio oko 600 Urbina 18 IV CNG što bi više nego podmirilo srednjoročne potrebe grada za autobusima (sa pomenutim viškom 200 više od prethodno planiranih).

Naravno da nije sve u broju, pa bi tako 100 Capacityja čudo napravilo od 17, 23, 31 i 95 (eventualno i rotirane 65 i 77 jer ne može da se lomata oko groblja, a veće je opterećenje na zapadnom delu 65), a još toliko Conecta umesto istog broja solo na slabijim linijama. Tačno je da je Šapić u "gas fazonu", ali ne treba izopštiti prednost većih vozila koja ne postoje u toj varijanti iz tehničkih razloga (preslabi motori). Što se unifikacije tiče, kad otpišu dotrajalo šarenilo ostaće samo tri zglobna proizvođača i pet modela (dva Solarisa, dva Mercedesa i jedan BMC dok i on ne bude bio zamenjen nekim od pomenutih). Takođe više zglobova bi ublažilo fragmentovanost solo voznog parka u smislu potiskivanja dotrajalih raznovrsnih modela (ako izuzmemo poneki Ikarbus ostali bi praktično samo glavnina u vidu Higera i BMC) i na taj način istovremeno podiglo kvalitet prevoza i efikasnost eksploatacije (manji broj novijih modela na održavanju bi doveo do racionalnijeg raspolaganja sredstvima prenošenjem postojćeg parazitskog troška na pouzdanija, prostranija vozila).

Sa 600 zglobnih Solarisa bi zamenili i trole, međutim imajući u vidu specifične potrebe kako autobuskih tako i pojedinih trolejbuskih i autobuskih linija ipak bi bilo bolje nabaviti IMC trole, hibride ili oportunity charging kapacitetnija vozila za dao troškova planiranog za autobuse i tramvaje. Zapravo može se zaključiti da koncept sistema i mreže linija ne predstavlja ništa manji problem od zamene voznog parka. Uvek su potrebna neka manja ili veća prilagođavanja novim uslovima. Stim u vezi, srednjoročno se ne može očekivati značajno poboljšanje ignorisanjem primene holističkog pristupa. Za to je potrebna ideološka promena.
 
Upravo sam video Solaris na 76 kod a
Studenjaka nisam video GB pošto sam u drugom vozilu, šta li se to dešava pa da pošalju Solaris na praznu liniju...
 
Upravo sam video Solaris na 76 kod a
Studenjaka nisam video GB pošto sam u drugom vozilu, šta li se to dešava pa da pošalju Solaris na praznu liniju...
Mislim da je bio na 77, video sam ga i ja na Zelenjaku. :) Napred je pisalo 76, a pozadi 77. A na 95 BMC 3329.
 
Vrh