Šta je novo?

APS - Autoputevi Srbije

био је покољ, више од 1.500 мртвих годишње. Познајем човека са Ледина коме су у колима на Новом новосадском погинуле две жене.

Сећам се једног лета, мислим 1997, када је на том путу свакога дана неко гинуо, а на Ади се свакодневно понеко утапао,

Још један данак знању наших пројектаната, који су обележавањем друма побили стотине људи за готово 30 година полуаутопута.

Bilo je još i gore što se stradalih tiče. U svakom slučaju pokolj.
Kad već spominješ Krajinu, u saobraćaju je stradalo više godišnje u Srbiji nego godišnje u ratu Republici Srpskoj Krajini.

Pad poginulih 1993. je prouzrokavan nedostatkom goriva koje je bilo ekstremno skupo, u poređenju sa primanjima (plata reda veličine nekoliko nemačkih maraka mesečno u momentu isplate u dinarima, sutradan bar duplo manje zbog inflacije).
Mi smo kao novobeogradski klinici iz osnovne škole 93. - 94. umesto preko nadvožnjaka, opušteno prelazili autoput peške, mrzilo nas da se penjemo stepenicama na nadvožnjak. Toliki je bio intenzitet saobraćaja.
Kada se uporedi broj poginulih sa brojem vozila na putevima, grafikon je još strašniji.

poginuli saobraćaj.jpg
 
Poslednja izmena:
Verujem da, pored pooštravanja propisa bitnu ulogu u smanjenju poginulih imaju sami automobili. Vozni park se znatno podmladio, kao i konstrukcija samih vozila koja su znatno bezbednija.
Što se tiče pooštravanja propisa, tu je bitna uloga pojasa koji je kod nas bio potpuno ignorisan do 2000.godine. Kao klinac sećam se da smo putovali Zastavom i da niko nikad nije bio vezan. Osim jednog komšije hirurga koji je imao kadeta sa pojasevima pozadi i uvek su svi bili vezani na svim sedištima. Svi su mislili da su ludi, čuj veže pojas pa još nazad :D
 
Нажалост у Фићама и Пеглицама су гинуле целе породице, а таква кола су била поприлично заступљена до негде 2004. сигурно.
 
Da, i petoro mojih rođaka sa babine strane krajem osamdesetih, od toga troje dece, u fići, na ibarskoj kod Petlovog brda. U puntu nikom ne bi bilo ništa.
 
Slovenija nije bila bedna, al zato je imala 'cestnu aferu', tj. nije htela da sirotinji gradi puteve.
 
Skoro je bio u Ovčarskoj udes gde je poginuo vozač Tamića, a kabina skoro neoštećena. A sudario se sa pitničkim autom gde niko nije nastradao i koji je potpuno uništen. Rekao bi čovek, kamion je to masivan kad ono....
 
Исти степен дивљине данас човек може да пронађе између македонске границе и Солуна - не, Грци нису завршили аутопут, мада се наши добро обавештени медији јављали да је Грделичка клисура била последња етапа - само је због веће ширине мање опасно.

Nekoliko puta sam vozio tom deonicom u Grčkoj i stekao sasvim drugačiji utisak. Samo koristiš zdrav razum, put je širok, pregledan, vozi se po liniji, tako da si pola u zaustavnoj i ako treba možeš skroz da se skloniš u zaustavnu, kada pretiču iz oba smera istovremeno. I tako svi voze. Pri tom nisam neko ko voli vožnju niti sam preterano iskusan, a osećao sam se udobno skoro kao na autoputu. Na kraju krajeva, to nije poluautoput, to je magistrala građena u vreme kad su se dobro projektovali putevi u Grčkoj, a previđan je dalji porast automobilskog saobraćaja.

Za razliku od toga, kod nas kad prave poluautoput, to je upravo to, jedan smer, dve trake i jedna bedna zaustavna. Izuzetak je sad ovo što su pravili ka Prištini, tu je "poluautoput", ali je zapravo dobra magistrala gde su propuste i nadvožnjake radili da može da se prepravi u autoput.
 
To u Grčkoj jeste poluprofil, svi nadvožnjaci su izgrađeni sa prostorom za još jednu traku. Štaviše, u toku je ugovaranje koncesije za Egnatia odos, koja će uključivati i mnoge "krakove", pa tako i ovaj. U sklopu toga je predviđena i izgradnja druge trake na ovom delu.
 
Da, i petoro mojih rođaka sa babine strane krajem osamdesetih, od toga troje dece, u fići, na ibarskoj kod Petlovog brda. U puntu nikom ne bi bilo ništa.
Жао ми је што то чујем :(
Скоро налетим на ову слику на фејсбуку и баш се избедачим.
FB_IMG_1691534646691.jpg
 
Nekoliko puta sam vozio tom deonicom u Grčkoj i stekao sasvim drugačiji utisak. Samo koristiš zdrav razum, put je širok, pregledan, vozi se po liniji, tako da si pola u zaustavnoj i ako treba možeš skroz da se skloniš u zaustavnu, kada pretiču iz oba smera istovremeno. I tako svi voze. Pri tom nisam neko ko voli vožnju niti sam preterano iskusan, a osećao sam se udobno skoro kao na autoputu. Na kraju krajeva, to nije poluautoput, to je magistrala građena u vreme kad su se dobro projektovali putevi u Grčkoj, a previđan je dalji porast automobilskog saobraćaja.
Па ако возиш "до пола у зауставној", па се онда склањаш бржем у зауставну, како то може бити добро... Ја памтим и када је цео Етники одос био такав, до Атине. Гинули ко зечеви. То је врло застарео профил пута, са зауставним тракама грађеним због мање поузданости аутомобила из првих послератних деценија; Шведска их је била пуна и практично су сви преграђени у профил 2+1 трака наизменично, са оградом, уз драстично смањење леталитета.
 
Skoro je bio u Ovčarskoj udes gde je poginuo vozač Tamića, a kabina skoro neoštećena. A sudario se sa pitničkim autom gde niko nije nastradao i koji je potpuno uništen. Rekao bi čovek, kamion je to masivan kad ono....
Problem I jeste što se kabina nije deformisala nego je primila i prenela svu silu na vozača.
 
nova kola su plasticna
Pa jesu, jer ne trpe da se ulje u motoru ne menja po 50 000 km, filter za ulje se pretvori u prašinu i to na vozilima koja u inostranstvu pređu po nekoliko stotina hiljada kilometara. Dosta je što se tamo akaju po 15 godina, sve ostalo je premija. Za napredak u aktivnoj i pasivnoj bezbednosti u vozilima u odnosu na vreme Golfa 2, ne treba trošiti reči
 
Broj povređenih je i dalje visok što ukazuje na to da je broj nezgoda i dalje sličan ali da zbog pomenutog novijeg voznog parka ipak ima drastično manje poginulih.
Treba takodje imati u vidu da je broj vozila i vozaca danas drasticno veci, tako da je procenutalno broj saobracajnih nezgoda sa povredom ili smrtnim ishodom manji
 
Bilo je još i gore što se stradalih tiče. U svakom slučaju pokolj.
Kad već spominješ Krajinu, u saobraćaju je stradalo više godišnje u Srbiji nego godišnje u ratu Republici Srpskoj Krajini.

Pad poginulih 1993. je prouzrokavan nedostatkom goriva koje je bilo ekstremno skupo, u poređenju sa primanjima (plata reda veličine nekoliko nemačkih maraka mesečno u momentu isplate u dinarima, sutradan bar duplo manje zbog inflacije).
Mi smo kao novobeogradski klinici iz osnovne škole 93. - 94. umesto preko nadvožnjaka, opušteno prelazili autoput peške, mrzilo nas da se penjemo stepenicama na nadvožnjak. Toliki je bio intenzitet saobraćaja.
Kada se uporedi broj poginulih sa brojem vozila na putevima, grafikon je još strašniji.

Pogledajte prilog 169372
Koliko je ovo poražavajući grafik, da je i dalje ovoliki broj povređenih. Izgleda da se osim pojasa nije mnogo toga promenilo u našoj vozačkoj kulturi. Mada sada imamo i mobilne telefone, pa to verovatno potare pozitivan efekat pojasa. Da neko nema grafik iz neke uporedive zapadne zemlje, čisto da vidimo i tamo trend?
 
Koliko je ovo poražavajući grafik, da je i dalje ovoliki broj povređenih. Izgleda da se osim pojasa nije mnogo toga promenilo u našoj vozačkoj kulturi. Mada sada imamo i mobilne telefone, pa to verovatno potare pozitivan efekat pojasa. Da neko nema grafik iz neke uporedive zapadne zemlje, čisto da vidimo i tamo trend?

Iako se apsolutni broj povredjenih odrzava prilicno konstantno poslednjih decenija, ipak je rec o drasticnom padu broja povredjenih imajuci u vidu porast intenziteta saobracaja i broja vozila na putevima.

Odnosno kada bi poredili broj vozila-kilometara nekada i sada.

Tako je isti broj povredjenih pre 30 godina, kada sam licno kao klinac u prvoj polovini 90 tih bez problema pesacio preko autoputa (mrzilo nas buntovne klince iz kraja da se penjemo preko nadvoznjaka, jer je prolazio tek po neki automobil) i sada sa enormnim guzvama.
 
Vrh