Šta je novo?

Aerodrom Ponikve

Znači da aerodrom nije zaboravljen i napušten od strane države kao mnogi drugi aerodromi. Izgradila se ograda i radi se fazno na delovima infrastrukture.
Juče sam ragovarao sa službom na aerodromu i završena je ograda od 8,5km kao i sve što je planirano po tenderu od 300mil din. Kako je rečeno trebalo bi da se urade još neke "sitnice i detalji" kako bi aerodrom mogao da primi i putničke avione.

Svojevremeno su Užice i Čajetina (Zlatibor) tražili da se osposobi aerodrom za putničke avione, pa sada bi to trebali da obnove zajedno sa opštinam B.Baštom, N.Varoš i možda još nekim iz Zlatoborskog okruga. Za početak bi mogla jedna linija do Beograda sa ATR-om od AirSerbia.
 
Poslednja izmena:
То једино ако ће да плате Ер Србији. А могу да плате и Рајану и Визу.
 
Da, neko bi to morao da dotira. Možda pola država, a pola zainteresovane opštine, pa i Kusturica. ;)
Nekad su hteli da ulažu u aerodrom, a sada mogu da ulažu u liniju do Beograda.
Sve je moguce, droga je postala jeftinija od viskija, pa ako pocne da se drogira mozda i investira. Bice to jednog dana veliki aerodrom sa velikim avionima, samo da se ne poklopi sa periodom koji predvidjaju Tarabici kada tu budu padale zapaljene kocije-ladje sa neba.
 
Ne znam cenu droge, ali niko neočekuje "veliki aerodrom sa velikim avionima". Evo da podsetim na konferecniju 2016. u Beogradu povodom potpisivanja Protokola u vezi finansiranja aerodroma Ponikve.

IMG_20230602_063634.png


"Opština Čajetina inicirala je potpisivanje protokola o saradnji lokalnih samouprava, privrednih i turističkih asocijacija Zlatiborskog upravnog okruga, čiji je cilj da se osmisle aktivnosti kojima bi aerodrom Ponikve kod Užica počeo što pre da se koristi za redovne komercijalne letove.
Protokol „inicijativnog karaktera" su potpisali predstavnici Čajetine, Arilja, Priboja, Nove Varoši, Sjenice, Turističke organizacije regije Zapadna Srbija i Udruženja Turističke privrede Zlatibora."
Tada je predložen i način finansiranja : Čajetina 30%, Užice 20% i ostale opštine 50%. Ali, sada je druga situacija, aerodrom je prešao u "Aerodromi Srbije", pa ove opštine mogu da dotiraju letove zajedno sa državom. Za početak sam predložio let ATR-om do Beograda.
 
Aerodromu "Ponikve" gravitira veći deo Zlatiborskog okruga, pa i Višegrad što je oko 300.000 stanovnika. Većina gradova je na udaljenosti od 50-60km, a najdalje je Prijepolje oko 100km od aerodroma.
Turistički potencijal tog kraja je veliki : Drina, Tara, Zlatibor, Zlatar, više jezera, . . Mokra Gora, Šarganska pruga, Višegrad, više manastira, . . veći broj hotela, restorana, etno-sela i privatnog smeštaja.

IMG_20230603_071805.png
 
Poslednja izmena:
Eh, jedno je gledati na karti položaj tog aerodroma, a drugo je zaista se prevozati do istog. Zabačen je i do Zlatibora/Čajetine ima dobrih 50min (i to neugodne vožnje!), verovatno i 1h za autobus. Uskim putićima. Od Prijepolja, Priboja i Nove Varoši ne treba ni trošiti reči. Pa od Užica je bar 20-30minuta i to opet neugodnog puta, a Užice ni blizu nije dovoljno za neku svetlu budućnost.

Čak i za neku generalnu avijaciju je diskutabilan, upravo zbog tih 50min do Zlatibora. Surčin je, uz auto-put do Mačkata, možda na nekih 80-90min (lake vožnje na AP). Pa ti sad vidi.

Voleo bih da grešim, ali deluje mi da i laički gledano ovde je mrka kapa... Jedino što ide u prilog ovom aerodromu je populizam koji decenijama definiše strategije, a iz nekog razloga ljudi se lože na aerodrom u svom kraju. Čak i kada je za civile besmislen.
 
Porediti ovaj aerodrom sa NT u Surčinu je besmisleno, a sat vremena vožnje do aerodroma nije neki problem. Nedavno je izgradnen put preko Tripkove 8km koji vodi od Zlatibora do aerodroma. Svi putevi prema aerodromu se već koriste u redovnom saobraćaju od Višegrada do Prijepolja, od B.Bašte do Požege, pa nije problem da se dodje do aerodroma. A i obilaznica oko Užica vodi do njega preko Volujca.

Zato se i završavaju radovi kako bi mogao da se organizuje putnički saobraćaj, a koliko će biti letova, osim do Beograda, to ćemo tek da vidimo. Verovatno će to biti neki čarter letovi. Pre neku godinu je bilo oko 200 domaćih i oko 70 stranih letova privatnih aviona, pa je i Nole jedanput došao avionom na Ponikve.

 
Poslednja izmena:
Evo primera komercijalizacije: ogradiš 8.5km ograde da bi se lakše naplaćivale ulaznice.
Što da zvrji prazan?
Screenshot_20230603-183905_Chrome.jpg
 
. . ogradiš 8.5km ograde da bi se lakše naplaćivale ulaznice.
Ograda je bila jedan od prvih uslova da bi Direktorat dao aerodromu potreban Sertifikat za putničke letove. Pored toga moralo je da se uradi još raznih stvari i za 3-4mil evra ćemo imati aerodrom sa pistom od 3km koji će moći da prihvata veće avione za putnike, pa i one teretne.

Vremena su nepredvidiva i niko nije ni sanjao pre 4-5 godina da će biti pandemije virusom ili rat u Ukrajini, a koji su uticali i utiču na celu svetsku geo-političku, vojnu, ekonomsku i svaku drugu situaciju. Niko ne zna kako će sve to biti za 3 godine, pa nije loše imati još jedan aerodrom kao što su Ponikve.
 
Poslednja izmena:
Pristizanjem auto puta do Užica i Zlatibora, svaka priča o Ponikvama i redovnim linijama ka njemu postaje besmislena.
Ko bi to i odakle trebao da organizuje liniju samo za Ponikve?
Lokalna linija BG Ponikve pored auto puta je suluda. Internacionalna linija podrazumeva sve, carinsku i graničnu kontrolu, opremu, policijsku stanicu...
I koji bi to prevoznik leteo za tamo, ako moze da leti za BG i opsluži i beogradsko tržište i one koji hoće da odu do Zlatibora.
Možda jedino za privatne avione (taman za one koji grade i kupuju onaj haos na Zlatiboru).
Da smo pametni umesto lupetanja o opremanju Ponikvi, organizovati ekspres autobusni prevoz sa BEG aerodroma autoputem kad stigne do Mačkata i ćao. I još bolje, u budućnosti osposobiti prugu za projektovane brzine i napraviti kombinovane avio+železnica karte (može i tu neki ekspres sa stajanjima samo: Valjevo, Požega Užice, Zlatibor) za one kojima je destinacija Zlatibor, a sleću iz inostranstva na BEG.
Iskreno, kad auto put prođe do Kraljeva iz Preljine, ni Kraljevački aerodrom neće imati previše smisla, pogotovo ako mu pista ostane u sadašnjem stanju da može da opsluži samo male avione.
 
. . ni Kraljevački aerodrom neće imati previše smisla, . .
Znači, svi na autoput i pravac u Beograd. Po toj logici nije potreban ni aerodrom u Nišu, jer do njega već postoji autoput, a gradi se i brza pruga. Nego svi lepo na Teslu u Surčin, jer nije tamo dovoljno velika gužva.

Ali, država ima druge planove i preko "Aerodroma Srbije" ulaže i u Ponikve, jer je procena da će doprineti razvoju turizma, a i privrede tog kraja. Pored aerodroma je planirana i Privredna zona, jer on ima oko 550 hektara, a za njegove potrebe je dovoljno 220. A bilo je priče i o ovom investiranju :

Ograda.png
 
Poslednja izmena:
Pristizanjem auto puta do Užica i Zlatibora, svaka priča o Ponikvama i redovnim linijama ka njemu postaje besmislena.
Ko bi to i odakle trebao da organizuje liniju samo za Ponikve?
Lokalna linija BG Ponikve pored auto puta je suluda. Internacionalna linija podrazumeva sve, carinsku i graničnu kontrolu, opremu, policijsku stanicu...
I koji bi to prevoznik leteo za tamo, ako moze da leti za BG i opsluži i beogradsko tržište i one koji hoće da odu do Zlatibora.
Možda jedino za privatne avione (taman za one koji grade i kupuju onaj haos na Zlatiboru).
Da smo pametni umesto lupetanja o opremanju Ponikvi, organizovati ekspres autobusni prevoz sa BEG aerodroma autoputem kad stigne do Mačkata i ćao. I još bolje, u budućnosti osposobiti prugu za projektovane brzine i napraviti kombinovane avio+železnica karte (može i tu neki ekspres sa stajanjima samo: Valjevo, Požega Užice, Zlatibor) za one kojima je destinacija Zlatibor, a sleću iz inostranstva na BEG.
Iskreno, kad auto put prođe do Kraljeva iz Preljine, ni Kraljevački aerodrom neće imati previše smisla, pogotovo ako mu pista ostane u sadašnjem stanju da može da opsluži samo male avione.

Ne treba razmišljati 10 godina unazad, nego unapred. Nekada je bilo nezamislivo da postoji let Beograd - Niš, pa postoji. Rastom privredne aktivnosti, javljaju se nove potrebe.
 
Država, već neko vreme, ne rukovodi se racionalnim razlozima, već destilisanim i običnim populizmom.

Zato činjenica da država priča o perspektivi aerodroma Ponikve ne znači baš nists. Manje od ništa tj. za tu perspektivu bar. Znači samo da narod to voli da čuje.

Mi smo inače društvo velikih iluzija, a ne racia, ali to je neka druga priča.

Napominjem da veoma poznajem taj kraj, položaj aerodroma i zašto je baš tu. Da ne kažem svaki kamen, ali nije ni daleko od toga. Mene prvog bi radovalo da perspektivu postoji.
 
Lako je kritikovati, ali nije sve "populizam", nešto se konkretno i uradilo predhodne 2-3god na potrebnoj dokumentaciji. Donet je "Plan generalne regulacije" i "Urbanistički projekat" za aerodrom Ponikve :
- https://uzice.rs/plan-generalne-regulacije-aerodrom-ponikve/
- https://uzice.rs/javna-prezentacija-urbanistickog-projekta-aerodrom-ponikve-grad-uzice/
Aerodrom je prešao u "Aerodrome Srbije" i oni sada rade na njemu. Izgradjena je ograda od 8,5km i uradjeni potrebni radovi za 300mil dinara kako bi se dobio Sertifikat za putničke letove. Sa SDPR-om su bili neki razgovori, pregovori i dogovori pre dve godine, ali je rat u Ukrajini stvorio novu situaciju.
Nešto je o tome pisao i portal "TangoSix" u vezi proizvodje malih aviona i raketa, ali sada to mogu da budu i dronovi i sl. Neću sada da špekulišem šta bi sve moglo da se izgradi oko aerodroma, videćemo kad dodje vreme.
 
Poslednja izmena:
Menjaš teze.

U pitanju je prosta i lakonska činjenica da aerodrom 1h udaljen uskim putem od glavnog tržišta na koje računa, a koje će sa svoje strane biti 1.5h vožnje auto-putem udaljeno od ANT-a praktično prekosutra, nema bukvalno baš nikakvu samoodrživu perspektivu. Upoređivati to sa Konstantin Veliki, koji je praktično u srcu drugog najvećeg grada u Srbiji je deplasirano. Mislim, bar ako računaš da budeš ozbiljan sagovornik.

Ponikve su sagrađene tu gde jesu, tako izolovano, sa velikim razlogom. Isti taj razlog ih čini veoma nepodesnim za održivu civilnu budućnost. Naravno, kada se nešto dotira iz populističkih razloga, može da postoji i može da postoji dugo (ali skupo), to nije sporno. Sporno je što to nije opravdano.
 
Већ је било редовних летова са тог аеродрома деведесетих, и летели су људи. Није толико страшно. Приватни авиони слећу све време. Може да се плати неколико линија Рајанеру - долазили би путници и из Београда, и из Источне Босне. А и мало више странаца у Србију.

Нису велике бројке, и Златибор би могао сам да финансира, а зашто не уз помоћ Бајине Баште (Тара) и сл.

Лет за Београд би могао да постоји, али треба још мањи авион од АТР-а.
 
Hajde da dodam, kad već "analiziram": jedinu perspektivu koju ja vidim to je možda, ali samo mooožda, u general aviation. Pod uslovom da Zlatibor postane jako internacionalna destinacija (što ne vidim kako će sa ovim vektorom razvoja, ali ajde), a da hendling malih aviona na Ponikvama bude neuporedivo pristupačniji od ANT-a i Morave. I to je max, osim auto i moto trka, čemu Ponikve mogu da se nadaju.
 
Нису велике бројке, и Златибор би могао да финансира.

Mislim da bi beobuild mogao da organizuje jedan bus od Ponikva do Zlatibora, čisto u edukativne svrhe. Kada bi jednom prošli tom rutom u stvarnosti, osim pogledom na karti, mislim da bi dobar deo forumaša razumeo na šta mislim kada kažem da je ANT bliži :D
 
Знаш како, по Црној Гори посебно волим да возим путевима изграђеним у време кнеза (још не краља!) Николе, омиљен ми је Вирпазар-Ријека Црнојевића, тако да немам проблем с тим.
 
Dobro sad, kakav ti je ovo argument?

Mislim, ja volim da vozim i bez puteva. Bez trase. Takav je sport kojim se bavim iz ljubavi i hobija. Da li sada to znači da jedan aerodrom (ponikve) može da račune na pune autobuse takvih?

ArgumenAt ti ne stoji :) ali, ok sad...
 
. . kada se nešto dotira iz populističkih razloga, može da postoji i može da postoji dugo (ali skupo), to nije sporno. Sporno je što to nije opravdano.
Naravno da mora biti dotiranih letova, kao što ih ima u Nišu i Kraljevu. Jedan deo može da plati država, a drugi zainteresovane opštine ( Čajetina/Zlatibor, Užice, B.Bašta, . .)

Država ima nameru da osposobi ovaj aerodrom za putničke letove, pa će onda verovatno da dotira bar jedan let do Beograda. To je ono što očekujem, kao i izgradnju Obilaznice oko UZ sa mostom i tunela ispod Kadinjače. Izmedju ta dva projekta je Volujac odakle vodi pristojan put do aerodroma.
 
Не би правио нико проблем око тога, ко путује на планину, да га вози аутобус по планинском путу. Биг дил. Иду аутобуси са туристима и уз Ловћен, онолико, а и под Острог.
 
Ok, slažemo se da se ne slažemo :)
 
Vrh