Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Bice hodnik dosta siri kad sklone paravane sa gejtova, mada sumnjam da ce se to desiti sve dok ne zavrse dodatni sprat na celom aerodromu.
 
Bio sam na AUH Terminal 3, mnogo usko i previse ljudi. Po slikama novog C fingera mi deluje da su iste sirine u delu gde se nalaze pokretne trake. Zamislite isti takav hodnik, samo na aerodromu koji opsluzuje A380 svakodnevno i 7 puta vise putnika godisnje. Pakao
 
ok al svi postojeći terminali AUH će biti iseljeni narednih godinu-dve. Novi mega terminal bi trebalo da ima šire prolaze.
Ine zaboravi da na BEG problem nije širina hodnikakao takva, već mešanje odlaznih, dolaznih i presedajućih putnika što će isto biti uskoro rešeno.
 
E, pa, dragi forumaši i drage forumašice, evo obećanog izveštaja sa mog putovanja na relaciji BEG-VIE-BEG.

Putovao sam sa kolegom na poslovni sastanak. Pošto firma ima ugovor sa "Austrian"-om, izbor je pao na njih.
Car:Go nas je ostavio ispred prvog terminala, te smo odmah ušli tamo i produžili do Terminala 1A.
Iako je bila gužva, kompanije iz grupacije "Star Alijanse" imaju podosta šaltera, tako da smo brzo došli na red. Kako smo već bili čekirani, samo smo predali prtljag. Na naše pitanje da li su im poznate procedure oko puštanja u avion ili u Austriju, službenice su samo slegle ramenima.
Radovi na aerodromu se vide na svakom koraku. Nažalost, većina radnji još nije spremna za vreme posle Korone (ili, pak, između dva talasa Korone?), te ne rade ni Pošta, ni Službeni glasnik, ni jedan od dva restorana pre pasoške (tj, drugi radi). Jedan ceo toalet na spratu (levo od pasoške kontrole) takođe ne radi. Zanimljiv podatak: Terminal 2 je bio krcat Indusima, što ovih dana tek shvatamo zašto.

Po pasoškoj, prolazimo kroz novi Duty Free, koji - kao što je praksa i na Zapadu - ne može nikako da se zaobiđe. Izgleda zaista "svetski" što se tiče robe i rasporeda (a i cena :shock:), ali vidno je ograđen privremenim barijerama, što samo svedoči da ovo rešenje verovatno nije trajno.

Relativno lagano smo prošli bezbednosnu kontrolu na gejtu C1 i zaseli jedno pola sata unutra. Samo delimično je poštovano pravilo da svako drugo mesto mora biti prazno.

Iako su karte bile izdate sa jasnim napomenama oko redosleda ukrcavanja (na šta je podsetila i zemaljska službenica), to se, uglavnom, nije poštovalo.

Ukrcavanje je prošlo uredno, zauzeli smo mesta iznad krila (bedak!). Uslužno smo dobili po jednu vlažnu maramicu.

Let je kasnio par minuta. Čim smo dostigli visinu krstarenja, došao je na red predmet moje glavne kritike: Austrian-ov Melangerie.
Naime, u avionu ove kompanije, kao putnik ekonomske klase na kratkoj ili srednjoj relaciji, besplatno više ne možete dobiti ni pola šoljice kafe. :bash: :bash: :bash: :bash: :bash: :bash:
Plaćanja se vrše isključivo karticama (dakle, zaboravite na onu foru sa trošenjem višaka metalnih evra), a cene nisu baš simbolika (recimo da kroasan i melanž-kafa koštaju oko 10 evra). Jasno mi je da za kratke relacije (kakva je BEG-VIE) neki bog zna kakav obrok ni nema preteranog smisla, ali na visokim temperaturama bi mogli makar da daju flašicu hladne vode (takav luksuz nudi "Air Serbia" čak i do Podgorice).
Ok, posle su nam dali po jedan kružić austrijske čokolade.

Pravovremeno smo sleteli, prošli kroz fingerski hodnik, te kroz relativno novi Terminal 3 u Bečui stigli na pasošku kontrolu. Ljubazna službenica nam je tražila sertifikat o vakcini ili PCR test na uvid, bacila oko, lupila pečat u pasoš i vratila sva dokumenta. U pasoš je, dodatno, ubacila cedulju sa natpisom "Schon kontrolliert (već kontrolisano). Preleteli smo hodnik na onoj pokretnoj traci. Iznad sale za izdavanje prtljaga nas je dočekao još jedan kontrolni punkt (mislim da tu sama vojska vrši kontrolu), ali, čim su videli "schon kontrolliert", pustili su nas dalje. Odmah smo preuzeli prtljag i izašli u glavnu halu. Ona je ogromna, ali smo zatekli ne više od stotinak ljudi - prošli put kad sam išao 2019. je bila neuporedivo veća gužva. Pak, vredi reći da su tu radile sve prodavnice i restorani: McDonald's, Anker, itd.
Taksista, koga je naručila firma nas je uredno sačekao, te smo se uputili ka destinaciji.

***

Povratak je protekao nešto drugačije. Došli smo S-Bahn-om do aerodroma, i ušli u halu za prijavu na trećem terminalu. Već smo bili čekirani (doduše, bez bording karte), a iako smo mogli da izradimo kartu i na automatu, odlučili smo se da nam to učini službenik, kome smo predali prtljag.
Na bečkom aerodromu je bezbednosna kontrola centralizovana i pre pasoške je. Generalno, uvek sam spreman za te stvari, te metal-detektor nije zapištao, iako je službenik nepoverljivo odmahivao glavom (samo on zna zašto), tek, pustio me je bez dodatne provere.
Dodeljen nam je izlaz G17. Na celokupnim G gejtovima, bila je neviđena gužva, naročito na pasoškoj kontroli.
Igrom slučaja, na našem letu su bili neki fudbaleri Crvene Zvezde, koji su se vraćali sa priprema iz Austrije (očito ne ceo tim). Grobar u meni je šištao, kad je uspeo da se uglavi između njih u avionu.
Usluga je bila ista kao i u odlasku.
U Beogradu je manjih problema bilo jedino prilikom montiranja stepeništa uz avion (nismo imali stajanku uz zgradu, već nas je čekao bus), tako da smo tu izgubili jedno 15 minuta. Pasošku smo prošli relativno brzo, iako propisi nalažu proveru vakcinacije/PCR testova, to nam nisu tražili.
Prtljag smo odmah preuzeli, carina nas nije zaustavljala, popeli smo se uz stepenište i pozvali Car:Go, koji je odmah stigao.

Kraj.
 
7DB4130B-B31E-4C70-A4CE-F8DC9C8FAB24.jpeg

Kazu “Normalno” to je jutarnji val za vreme radova!!!!!
 
Oporavak saobracaja u Beogradu ide znatno brze od ocekivanog. To pokazuje broj letova dnevno: subota 71, nedelja 81, dok u ponedeljak imamo impresivnih 93. Ove brojke su priblizno 70% saobracaja iz 2019. godine.

Buduci da je LH izvrsila pritisak da AS ne dobije slotove u FRA, sada ih Beograd ponizava stavljajuci ih na bus gejtove, i to na E platformu, dok ih ponekad stave na minijaturni gejt A10, iako redovno lete sa A321.
 
Videti i moj gornji izveštaj apropo toga, uz podsetnik da je i "Austrian" deo LH grupacije.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=863647#p863647:2o81izk1 je napisao(la):
lukakaludjerovic » 11 Jul 2021, 13:48[/url]":2o81izk1]Oporavak saobracaja u Beogradu ide znatno brze od ocekivanog. To pokazuje broj letova dnevno: subota 71, nedelja 81, dok u ponedeljak imamo impresivnih 93. Ove brojke su priblizno 70% saobracaja iz 2019. godine.

Buduci da je LH izvrsila pritisak da AS ne dobije slotove u FRA, sada ih Beograd ponizava stavljajuci ih na bus gejtove, i to na E platformu, dok ih ponekad stave na minijaturni gejt A10, iako redovno lete sa A321.

Danas sam leteo baš sa tog gejta koji je smehotresan. Katapultiranje nazad u 90e i liči na opskurnu stanicu u Boguizanogovu :D

Ovo je šta putnici LH vide kada se dockuju na BEG odnosno kada odlaze (slikano danas) :lol:



 
gishko":189laokf je napisao(la):
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=863157#p863157 je napisao(la):
honey79 » Čet Jul 08, 2021 5:43 pm[/url]":189laokf]Ako možemo da prestanemo sa poredjenjem za Zagrebom ,pošto vidim da su neki opsednuti istim.

Ima toliko boljih i uspešnijih primera od "Tudjmana" aerodroma sa toliko promašaja i skandala u kratkoj istoriji.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poredim estetiku dva najveća aerodroma u bivšoj zajedničkoj državi. Isti jezik koristimo, mentalitet nam nije mnogo različit, samim tim smatram da je vredno porediti ta dva grada, pogotovu kada se u svemu trudimo da budemo "rivali".

Uopšte nisam opsednut Zagrebom i ne vidim razlog za tako primitivno dobacivanje.
Apsolutno se slažem sa tobom po pitanju estetike i kvaliteta izvodjenja ali kod nas to nažalost skoro nikoga ne interesuje. To se uostalom oslikava i u komentarima na forumu.

Zagrebački aerodrom jako dobro izgleda i usudio bih se da kažem da se po ambientu da porediti sa Minhenom i Cirihom koji su od onoga sto sam ja video jedni od boljih u evropi.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
I Dubai T3 izgleda fenomenalno, ali dzaba kad mi treba dva sata da udjem ili izadjem sa njega. Uvek sam vise voleo T2 (popularni "horror terminal", dok ga nisu renovirali) gde se izadje sa 10min
 
Bezveze, cak je ceo taj produzetak nepotreban za umetnutu stazu. Na staroj stazi verovatno na prste obe ruke mogu da se nabroje situacije kad se koristio taj produzetak.
 
Postoje standardi za piste koji se moraju ispostovati kod izgradnje. Mora se predvideti resenje za apsolutno svaki moguci slucaj. Bezbednost je uvek na prvom mestu! :)
 
Nema to veze sa bezbednoscu ni sa standardima. Jednostavno je neko odlucio da je taj deo potreban. Ja smatram da nije:
-U pitanju je privremena staza tako da cak i ako izgube taj jako mali procenat saobracaja dok renoviraju glavnu stazu, nije neki problem
-3000 metara je sasvim dovoljno za ~99,5% operacija u Beogradu. Za poletanje sa staze 30 redovan saobracaj ne koristi taj deo, za poletanje sa 12 moze da pomeri malo performanse jer nudi dodatnih +400 metara na ASDA. Za sletanje na stazu 30 taj deo je zabranjen, a za sletanje na 12 ima sasvim dovoljno duzine da se izadje normalno na D izlaz, a izuzetno retko na E.

Dosta je skupo da se to pravi samo da bi se posle koristilo kao rulnica.
 
Poenta je da svaka pista mora imati mogucnost da se avion okrene na oba njena kraja u raznim situacijama, na primer kada rulne staze iz nekog razloga nisu operativne.

Sto se tice duzine piste, BEG je code E aerodrom sto znaci da ima mogucnost opsluzivanja aviona tipa A330/A350/B777/B787. Takvi avioni zahtevaju minimalno 2500m piste, ali kada su optereceni, cesto im je potrebno i preko 3000m. Stoga je pista od 3500m dobar izbor.

Iako ce se ova pista koristiti samo privremeno, bolja je opcija nego izgradnja potpuno nove jer je jeftinija, a nece donositi gubitke. Druga prava pista nece biti potrebna Beogradu sigurno jos 50 godina.
 
Ne mora staza nista. Staza ima odredjene specifikacije i prema tome svaki tip aviona moze da je koristi u punom kapacitetu, u nekom smanjenom kapacitetu ili da uopste ne moze da je koristi.

Beograd nije ostrvo u Grckoj da su neophodni turn padovi. Jednostavno se kraj staze poveze rulnicom jer za to ima mesta.

Sa staze duzine 3000 metara, do 35 stepeni C, sa standardnim pritiskom bez vetra, B77W pun putnika lagano polece i dobacuje negde do Los Andjelesa (oko 12 sati leta). B788 i B789 su svakako "climb limited" do 40 stepeni C, pa staza nije problem - isto puni putnika dobacuju do Los Andjelesa. Nemam podatke za buseve ali verovatno su tu negde u klasi.

Btw, stara staza nema nosivost da podrzi B77W i B789 na MTOM pa im je tih 3400 metara skoro pa beskorisno. Manji avioni nemaju problem da se upakuju u 3000 metara. Izuzetak je B744 sa izuzetno velikom gaznom povrsinom, kao i ruski transporteri, isto zbog velike gazne povrsine.

Sta nova staza podrzava cemo moci da znamo tek kad objave nosivost.

Slazem se ja da je dobro imati stazu duzine 3500+ metara, ali praviti dodatnih 500 metara na privremenoj stazi je bacanje para.
 
Направиће је сад сигурно да може да прими све.

Али ове приче "Београду неће требати друга писта још 50 година" су ми оно, невероватне. Па Беч има другу писту већ 50 година, а био је мањи аеродром од Београда пре 30. Оће породица Јовановић да живи у двособном стану, јер је навикла да спава и у дневној соби; коме треба још једна спаваћа. А да ми је та једна кристална кугла, да могу да видим шта ће бити за пола века...
 
Nova pista bi svakako morala da ima mogucnost operacija B77W sa MTOW. Isto vazi i kad budu obnovili staru. Sve ostalo je budalastina.

Nasao sam da IATA standardi nalazu da pista na oba kraja mora imati 240m sigurnosne zone, te odatle dolazimo do tih dodatnih 500m. 3000m je zbog code E aviona, dodatnih 500 kao safety zone.
 
IATA ne propisuje takve standarde, to je striktno trgovacka organizacija.

Preporuke za PSS se nalaze u ICAO annexu 14 i ICAO doc 9157. Konkretno 240m se odnosi na "runway end safety area" koji se nastavlja na "runway strip". To nije noseca povrsina i jedini zahtev je da bude relativno ravna i da nema vecih cvrstih objekata na njoj. Obicno je trava u pitanju.
 
Vrh