Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Није Љубљана под концесијом, него је продата...

А Грчка је одличан пример: тамо је све било државно (осим, ваљда, баш атинског аеродрома). И онда - банкротираше. Презадужило се. И после дај остале аеродроме на концесију... Сада су, у ЕУ, једино испред Бугарске, сви су их престигли.
 
Не знам да ли се неко сећа, негде ми провејава кроз сећање да је пре неких 20-ак година можда и више, био неки тендер/конкурс за управљање аеродромом или делом аеродрома на коме је победила нека страна компанија чини ми се из Ирске, па су после одустали рекавши да нису никако очекивали да ће они да добију тај посао и слично
 
Аеродром планира до краја концесије још 21 додатно место, од тога 10 авио мостова и 11 удаљених позиција.
 
Sa današnje konferencije SEAS 2024. Planirana je i nova platforma, a sve ovo su samo planovi i sve to do 2043.
 
Јесте, али већ 2020. би имао катастрофалан губитак (Ковид).
Ковид је аномалија. Верујем да је и концесионар могао да се повуче или обештети на име више силе.
Не верујем ни да би експанзија ишла довољно брзо - што би заправо веома наштетило другој државној компанији - али да би добијено било квалитетније, у то сам сигуран. Државни дуг би био једно милијарду и по евра већи, и то је најважније за ову причу.
Како мислиш милијарду и по?!?!? Па Ванси се концесионим уговором обавезао на укупна улагања током целог периода концесије од ваљда 700 милиона, што у стварном новцу износи можда 100 или 200, остало су надуване фактуре за извлачење новца. Осим тога сав профит (око 20 милиона годишње), би остао овде, и њиме би се комотно могла финансирати доградња зграде и набавка опреме. Једини податак у том смислу, који могу да прихватим, је авансна уплата концесионе накнаде, што јесте била веома значајна финансијска инјекција у државни буџет.
Не кажем да је морао аеродром да оде на концесију, још мање да је ово био добар избор (ако је било избора) - мада ево, Црна Гора још држи аеродроме у државним рукама и инвестиције у потпуности изостају (какву би било ко од нас инвестициону одлуку донео нпр. 2021. док се још вукао ковид, а да није везан уговором као концесионар?) - али принцип "све ћемо сами" би значио вероватно и двапут већи државни дуг за исти ниво економске активности. Само у случају Бора и Смедерева ред величине је отприлике десетак милијарди евра.

Немамо довољно капитала, шта да се ради, морамо или да се задужујемо, или да дамо другом да ради. Па треба изабрати, у конкретном случају, шта чинити.
Апсолутно се слажем за Бор и Смедерево, као и значај брзине развоја, само што, ето, мислим да је аеродром апсолутно могао сам из сопственог профита да финансира инвестиције сличном брзином.

Ако би баш зафалило новца, могла је приватном капиталу да се понуди концесија на комплетан паркинг, превоз, хотел, карго и остале "треће" делатности.
 
Весара најавио е-капије за јун које ће бити намењене само држављанима Републике Србије (за сада) али и неке измене протока путника при доласку и одласку на Тесли.
 
Problem lezi na relaciji Vansi ÷ vladajuce strukture. Ne znam da li ste primetili da trenutno svi radovi na aerodromu stoje, Vansi ne moze da dobije upotrebnu dozvolu za dosta vec zavrsenih projekata, najveci je npr. solarna elektrana, odavno zavrsena i ceka dozvolu da se pusti u rad.
Pa bar proveri na CEOP-u pre nego što nešto napišeš. Za Fotonaponsko postrojenje su dobili upotrebnu dozvolu.
1713864250239.png
 
Lisabonski je 4. na listi najgorih. Takodje ga vodi Vinci i zaista je užasan aerodrom. Tako da, ko zna, možda spisak i ima smisla.
 
Lisabonski je 4. na listi najgorih. Takodje ga vodi Vinci i zaista je užasan aerodrom. Tako da, ko zna, možda spisak i ima smisla.
О томе сам на форуму већ говорио. Гејтови и транзитна зона у Београду су Сингапур у односу на Лисабон. Оно што је позитивно код Лисабона је релативно нова и просторна чек-ин хала. Лисабон је скучен и нефункционалан, на гејтовима нема простора а такође није све у истом нивоу као што је то на Тесли.
 
Mnogo puta sam bio tamo, nije najlepši aerodrom na svetu, ali je lep na svoj način, ima klaustrofobičnih delova, koristio sam oba terminala, par puta mi nije stigao prtljag, jednom sam bio zaglavljen na njemu kada su otkazani svi polasci zbog štrajka kontrolora leta, ali ni u jednom trenutku nisam osetio užas koji se ovde pominje. I svaki put istinski uživam u pogledu iz ptičije perspektive na Lisabon, kao što sam uživao dok sam bio dete :)
 
Како мислиш милијарду и по?!?!? Па Ванси се концесионим уговором обавезао на укупна улагања током целог периода концесије од ваљда 700 милиона, што у стварном новцу износи можда 100 или 200, остало су надуване фактуре за извлачење новца.
И колико су још платили у старту? 500 милиона. То ти је већ 1,2 милијарде разлике у односу на варијанту "сами радимо" (занемари "фактуре за извлачење новца", јер то бисмо и сами радили, и радили смо, људи су били осуђени на робију баш због реконструкције Терминала 2, дакле, то се потире). Додај две изгубљене године због ковида (јбг, имали смо срећу, они су трпели губитке, не ми, и ако буде Трећег светског рата, али краћег, опет ћемо имати среће - ако одужи, неће имати нико), и близу смо милијарде и по. Добро, можемо да одузмемо приходе Паркинг сервиса за ово време.

Није то ни тако мало, то је један аутопут у Србији, илити 75% пруге Београд - Суботица.

Слажем се да се то могло прогутати, али зато принцип - "хоћемо све сами" - е, па, то кошта браћо и сестре. Много кошта: пазите шта желите.
 
Poslednja izmena:
Хеј, па не може тако! :) Није Ванси добротворно друштво које помаже ине буџете милијардама евара.

Кеш флоу у случају "сами радимо" нема једнократну концесиону накнаду од 500 милиона у старту, и то је отприлике једина вредна разлика. Све остало су годишњи резултати улагања и профита. А ти резултати никако не могу да буду на штету концесионара. Да је тако, Ванси никако не би ни улазио у концесију!!! Па ваљда је његова рачуница да добро оплоди ту своју концесиону накнаду и даље инвестиције. А одакле ће, него из профита аеродрома.
 
Poslednja izmena:
Искулирати једну или две од неколико у овом тренутку беспотребних или макар неприоритених брзих соабраћајница/аутопутева и ето ти пара за аеродром.
 
@GOJE
Па наравно, могли смо ми на крају из профита зарадити више да је остало све нама у наредних 25 година (осим што можда и не бисмо, јер би аеродром, као државна фирма, боље плаћао запослене него што ови чине - што је опет по наш народ боље) - да нема те рачунице, не би нико са стране ни улазио у концесије - али бисмо у старту потрошили оволико више, и то би се исказало кроз спољни дуг, јер домаћег капитала нема.

На дуги рок све то стоји, али... можда и не треба гледати на тако дуг рок. Уз то постоји и ризик - и испоставило се да смо и с тим делом имали среће.

@Delija
Па то јесте резон. Само што је опет "централистички", "београдистички"... не знам шта би рекли у тим крајевима кроз које треба да прође пут, да их сад овако, накнадно питамо, шта би им било драже. И опет значи, хтео не хтео - да добијеш, за исте паре, мање. Аеродром плус пут кроз Шумадију, или само аеродром? Ти путеви ће ипак да створе неку додатну вредност, макар и скромну.
 
Poslednja izmena:
Искулирати једну или две од неколико у овом тренутку беспотребних или макар неприоритених брзих соабраћајница/аутопутева и ето ти пара за аеродром.

Dobro je da smo došli u fazu da deluje da se razbacujemo sa izgradnjom puteva... Sećam se ranijih godina, Koridor 10 - Skadar na Bojani... Čitam preneki dan autput do Požarevca.

Ne izmišljajte toplu vodu, država treba da se povuče iz privrednih aktivnisti gde god je to moguće... Ali treba da stvara ambijent da ekonomija radi i zarađuje. Tamo gde nema interesa kapitala, a postoji neki strateški interes - tu može država da nešto investira.

Šta ima država da gubi vreme sa aerodromom - niti bi to uradila bolje, niti bi bilo isplativije.
 
Vrh