Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Nije slučajna greška, to htedoh da kažem.
Nmg da verujem da mu niko iz tornja, ili odakle već, nije rekao da prekine poletanje, haos.. poleteo sa pola piste, da je bio neki veći avion ko zna šta bi bilo.
 
A, veliki bi znao da ne može odatle, a ovaj mislio da može, pa se preračuno.
Nema tu prostora za proizvoljne procene. Valjda je striktno definisano sa koje pozicije na pisti svaki avion može bezbedno da poleti. Ako je propisima bilo utvrđeno da je bezbedno da takav avion može da poleti sa pozicije sa koje je ovaj sinoć poleteo-onda su ti ljudi ludi kad su mogli tako nešto da propišu kao dozvoljeno. Nemoguće je da je ovde samo pilot kriv. Ako je pak on sinoć poleteo, a sa tornja ga upozorili da to nije bezbedno i da ne sme to da uradi, onda je on zreo za doživotni gubitak licence i za krivičnu odgovornost.
 
Не знају у торњу перформансе сваког авиона, колико му треба да полети у зависности од броја путника и терета, итд. То је одговорност посаде. Празан Ембраер би одатле полетео без проблема, а и пун АТР 42. Ако би пилоту био потребан савет да ли може или не може, у старом ЈАТ-у би звао радио-везом нешто што се звало performance одељење у оквиру Оперативног центра компаније, а не контролу лета.

(Био је чак и случај најтеже катастрофе ју-авијације на Корзици, када је контролор који је слабо говорио енглески трипут поновио посади да се спусти, ови се чудили, двапут нису хтели, трећи пут га послушали и ударили у планину, погинуло 150 људи - Французи су порекли било какву одговорност; контролор није ни имао радар, није могао знати где су, на посади је да брине о навигацији.)
 
Poslednja izmena:
Da li će Aerodrom da se oglasi, i kaže kolika je šteta napravljena, da li su zamenjena ta polomljena svetla ili je to komplikovaniji postupak.
 
Не познајем процедуре, али зар пилоти пред почетак гурке не јављају торњу колико им треба метара, па да торањ онда решава где ће их?
И може ли торањ да их заустави уколико јавно скрећу не туда куд треба или излазе не на тај сегмент?
И ако може да их заустави, куда се залутали авион враћа на своју позицију? Рецимо ово се десило:
1708330203228.png
 
По једном коментару са Танго сикса:

Toranj ih je opomenuo da su na pogresnom izlazu i pitao ih da li sa te pozicije mogu da polete. Ponudio im je da taksiranju po pisti do D6. ATC ne mora da zna performanse aviona…

И не мора, и не може да их зна.
 
По једном коментару са Танго сикса:



И не мора, и не може да их зна.
Apsolutno. Ne moze da zna toranj koliko je avion tezak i koje su mu karakteristike, koliko goriva ima itd.. To piloti racunaju otprilike na svakom letu u zavisnosti od putnika, goriva, cargo-a i sl. To im spada u najfundamentalnije aktivnosti.. Meni interesuje sta ce istraga reci kada se preslusa voice recorder
 
A0942/24 NOTAMN ILS CATEGORY 3
Q) LYBA/QIUCG/I/NBO/A/000/999/4449N02018E005
A) LYBE B) 2402181842 C) 2402192200EST
E) ILS RWY 12R CAT III DOWNGRADED TO ILS CAT I.

Po važećem notamu do večeras u 22h je ovo ograničenje. Da li to znači da će šteta na antenama i svetlima biti otklonjena do večeras u 22h?
 
Suviše je onda tu proizvoljnosti i širokih diskrecionih prava pilota. To treba zabraniti, svi neka poleću sa početka piste i tačka, sad treba da se pouzdamo da li će piloti svaki put da pogode koliko im metara treba da bezbedno polete. To nije zezanje i nema šanse za popravni. Polećeš sa početka piste i tačka.
 
Па не може то баш тако, имаш 100 година праксе цивилне авијације која је довела да за годину дана у свету нико не погине, а један од њених темеља јесте да је капетан у авиону закон. Мада верујем да су у овом случају имали основа да му забране полетање. Видели су шта мамлаз ради и разумели да је то опасно, рекло би се.

А ту је и CO2, CO2... и уштеда, уштеда. Ено, онај пилот изнад што сам га пренео каже да тако уштеди 15 кила керозина. Па помножи за више хиљада летова.
 
Meni se onda ne sviđa ta praksa. Koje, bre, cigančenje sa takvim proračunavanjima i drndanjima, poleći sa početka piste i ćao, bolje da si već u vazduhu na polovini piste, nego da ti zafali 3 metra i da pogine 100 ljudi zato što je pilot napravio pogrešnu kalkulaciju. Aj da je ovo aerodrom na nekom ostvcetu gde nema mesta za krštenu pistu, ali ovde imaš toliki prostor i punu dužinu da je sumanuto izlagati se takvom riziku.

Nek se, bre, tera i Er Srbija gde ne treba kada angažuju kojekakve, skupljene sa koca i konopca, sad svako od nas treba da razmišlja kad sedne s njima u avion-kojoj bu**** će pasti u šake.. te Litvanci, te Rumuni, te Wamos, te Grci, te Hrvati..
 
Meni se onda ne sviđa ta praksa. Koje, bre, cigančenje sa takvim proračunavanjima i drndanjima, poleći sa početka piste i ćao, bolje da si već u vazduhu na polovini piste, nego da ti zafali 3 metra i da pogine 100 ljudi zato što je pilot napravio pogrešnu kalkulaciju. Aj da je ovo aerodrom na nekom ostvcetu gde nema mesta za krštenu pistu, ali ovde imaš toliki prostor i punu dužinu da je sumanuto izlagati se takvom riziku.

Nek se, bre, tera i Er Srbija gde ne treba kada angažuju kojekakve, skupljene sa koca i konopca, sad svako od nas treba da razmišlja kad sedne s njima u avion-kojoj bu**** će pasti u šake.. te Litvanci, te Rumuni, te Wamos, te Grci, te Hrvati..
Dok avion istaksira do pocetka piste, ako mu je gate negde na pola;
  1. Usporava saobracaj
  2. Trosi vise goriva
  3. Trosi vreme sebi i aviokompaniji i ujedno putnicima
  4. Za pticicu kao sto je embraer nema potrebe ici na pocetak
Incidenata ce uvek biti, i ovakvi slucajevi nisu cesti. Jedini razlog zbog cega po meni ljudi i dalje "pilotiraju" (auto pilot 90% duzine leta) avionom a ne kompjuter je to da u slucaju pada ili nesrece moze da se svali krivica na ljudsku gresku, kao sto je BOEING pokusao sa Max-om.
Gospodin kapetan ocigledno nije upoznat sa aerodromom dovoljno, i nije lepo pogledao dokumentaciju sto je ESENCIJALNO za svako poletanje, te je mislio da ce mu duzina piste sa tog izlaza biti dovoljna. Svi kapetani imaju dovoljno iskustva i poznaju karakteristike svoje letelice (bar bi trebalo, ako nije onda je to drugi problem industrije). U 8/10 slucajeva u danasnje vreme je kriv iskljucivo ljudski faktor. Kao sto je verovatno i ovde slucaj. Opet kazem treba preslusati rekorder, ako mu je ATC rekao da razmotri drugi izlaz a on to ignorisao, to je vec red flag i verovatno non-sterile kokpit prilikom uzletanja. Na kraju dana i co pilot treba da se ukljuci ako sumnja u kapetana.
 
Suviše je onda tu proizvoljnosti i širokih diskrecionih prava pilota. To treba zabraniti, svi neka poleću sa početka piste i tačka, sad treba da se pouzdamo da li će piloti svaki put da pogode koliko im metara treba da bezbedno polete. To nije zezanje i nema šanse za popravni. Polećeš sa početka piste i tačka.
Gde ces vise da zabranjujes, sve je vec zabranjeno. Performanse za poletanje se ne racunaju otprilike vec vrlo precizno i bilo koja promena zahteva da se ponovo izracunaju. Naravno, uvek postoje blaga odstupanja jer se masa putnika i rucnog prtljaga ne meri, vetar nije konstantan, kolicine raznih fluida u sistemima mogu varirati, ali to su zanemarljive stvari. Dodatno, performanse koje se nalaze u prirucniku su po pravilu konzervativne za neki mali procenat, a na sve to se dodaje i margina tako da nema govora o tome da se polece "na otprilike".

Da se vratim na aerodrom, posto je ovo tema o aerodromu. Ja cu po milioniti put ovde da kritikujem umetnutu stazu: Smatram da su spojnice sa A stazom za vozenje neadekvatno dugacke - svega 60 metara - i da je to imalo uticaj u ovom incidentu. Linije cekanja su prakticno u samu A stazu i cekanje je prakticno na A stazi. Posebno je kriticna spojnica D3 koja se nastavlja direktno sa staze G i samo blaga nepaznja prilokom vozenja moze dovesti do toga da umesto da avion izadje na stazu A, nastavi pravo i 60 metara kasnije se nadje na stazi.
 
А шта кажу стандарди за дужину спојнице? И ово што је урађено како се односи ка тим истим стандардима?
 
Nisam ekspert, mada mi je Pera iz Tanga školski drug, generacija. :) Ovaj Embraer troši nešto preko dve tone goriva na sat kad kruzira u vazduhu, uštede dok taksira su minimalne, dakle čista indijanština. Pogotovo kad se radi o BG, nema velikog čekanja, raskrsnica. Razumem velike aerodrome, više pisti, pa kad kasni let, pa prioritet imaju redovni letovi. Desilo mi se da budem 45 min samo u taksiranju, od raskrsnice do raskrsnice, pa čekanje...
 
Nisam ekspert, mada mi je Pera iz Tanga školski drug, generacija. :) Ovaj Embraer troši nešto preko dve tone goriva na sat kad kruzira u vazduhu, uštede dok taksira su minimalne, dakle čista indijanština. Pogotovo kad se radi o BG, nema velikog čekanja, raskrsnica. Razumem velike aerodrome, više pisti, pa kad kasni let, pa prioritet imaju redovni letovi. Desilo mi se da budem 45 min samo u taksiranju, od raskrsnice do raskrsnice, pa čekanje...
Reci ti to sve lepo bordu direktora kad vide da se potrosi par miliona godisnje vise na gorivo jer je mile taksirao 10 metara duze, i onda stakeholderi nisu zadovoljni.. Korporativa :) Stedi se svuda gde se moze baz iz razloga jer moze da se ceka duze na poletanje itd..
 
Ne verujem da ovo ima veze sa uštedama u gorivu...mizerna je ušteda za ovo taksiranje sa ove pozicije do početka piste. Postoje situacije kada su piloti ranije štedeli kompanijama gorivo tako što sipaju gorivo tako da budu na ivici doleta ali ovo je baš too much. A i da je to uradio mogao je uz max potisak da poleti bezbedno nakon tih 1.500m sa početka piste. Ovo je klasičan idiotluk gde su svi kolektivno zakazali...kontrola leta, ANT, AS a najviše pilot. Namerno sam nabrojao sve jer je Avio saobraćaj najuređenija grana, pa tako sam siguran da i za situacije kada pilot donosi neuračunjive odluke postoji neki proces koji to uređuje.

Jedini koji ovde nije zakazao je Embrarer.
 
Vrh