Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Повуче се права линија између Хаг централне и Амстердам централне и буквално се пресече Схипхол. А код нас пруга 5-6 километара од пруге и ваздушне линије Београд центар - Нови Сад.
Кад смо већ код такта возова, треба га ускладити са редом летења, више возова кад су јутарњи и поподневни таласи, а мање возова између таласа (има периода у току дана када у сат времена слети само један авион). Наравно, ускладити и са првим јутарњим и последњим вечерњим летовима, да ме буде као са 72, 600 и 607, да не можеш да стигнеш на јутарњи талас летова или да увече кад слетиш нема превоза.
 
Tesla city train.png

Некако би то могло овако да изгледа: Плава варијанта је преко Земуна па се спаја у железнички тунел према Тошином бунару и даље ка Прокопу а црвена варијанта је директно Тошин бунар - Аеродром. Није ми јасно зашто би био проблем направити Тесла сити шател воз а касније воз Соко нека стаје на аеродрому успут за Нови Сад. Може се направити станица ближе музеју ваздухопловства а од терминала спојити је са покретним тракама попут станице у Букурешту, Москва-Домодедово или Истанбулу.
 
Немојте покретне траке ко Бога вас молим. Дајте решења ближе терминалу. Или неки пиплмувер
 
Inspekcija upala na aerodrom Nikola Tesla, naložene hitne mere

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije saopštio je danas da je na aerodromu Nikola Tesla u Beogradu u prethodnih nekoliko dana došlo do učestale pojave kašnjenja letova i odstupanja od planiranog reda letenja, te da je zato sproveo niz aktivnosti u cilju utvrđivanja uzroka navedenih odstupanja i sprovođenja odgovarajućih mera radi ponovnog uspostavljanja redovnog odvijanja vazdušnog saobraćaja na aerodromu.
Preliminarnom analizom prikupljenih podataka utvrđeno je da operater aerodroma Nikola Tesla Beograd nije preduzeo sve mere koje bi obezbedile redovno i efikasno odvijanje vazdušnog saobraćaja na aerodromu, navodi Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije.
 
Нису французи хтели да се троше на одлеђивање и чишћење, надали се да неће бити снега, а после заборавили да гледају...
 
Sigurno postoji, ugovor nismo videli koliko se sećam. Ali realno mislim da kašnjenja, bar u ovom obimu, sigurno ne mogu biti razlog za raskid. Tu bi se primarno gledalo da li su uložili novac u planirani razvoj i proširenje aerodroma (a jesu), da li su povećali broj putnika u skladu sa nekom projekcijom (a reklo bi se da sigurno jesu), i da obezbeđuju sigurno obavljanje saobraćaja. Tako da ne verujem da ovo, osim nervoze za putnike ima neke veće posledice po njih, bar u ovom obimu u kome je dosada. Pa na Heathrow-u se čekalo po 4-5 sati pa niko nije izgubio upravljanje aerodromom.
 
Да ли постоји начин да се раскине концесија на штету Вансија ако не испуњава своје обавезе из уговора и ко је надлежан да то утврди?
Постоји, али дотле је далек пут, и не мислим да је изгледан.

Ово што Директорат тренутно ради је инспекцијски надзор са функционалног аспекта - да ли оператер осигурава безбедност и ефикасност аеродрома у складу са сертификатом који му је издат. Ако уочи недостатке, Директорат издаје захтев за корективним мерама и тек ако се оператер систематски оглушује о захтеве Директората и не примењује корективне мере, онда Директорат може прво да прети одузимањем Сертификата, а затим и да одузме Сертификат.

Тек у том случају би проблем дошао у економско-правни домен Закона о јавно-приватном партнерству и концесијама, јер би онда могло основано да се тврди да оператер (који је изгубио сертификат, или је на граници да га изгуби) угрожава јавни интерес, што представља валидни разлог за раскид јавно-приватног партнерства (а концесија је облик јавно-приватног партнерства).

Међутим, као што рекох, далеко смо од тога. Ванси је аљкав и ошљари колико му се пушта, а Директорат овиме показује где су границе ошљарења (и то је спорт којим се бизниси и регулатори баве у целом свету, нисмо ми по томе ништа специфични). Ипак, не верујем да би Ванси ишао толико далеко да систематски и континуирано прелази границе ошљарења које му поставља Директорат и да доведе у питање озбиљан финансијски улог и своју глобалну репутацију. Ако баш добрано загусти, пре бих очекивао да поскидају главе локалним директорчићима (да их пошаљу у нпр. Гвадалупе, за казну), и да доведу некога (само за нијансу) озбиљнијег.
 
Ih pa ima još do 1. septembra.
Dobra stvar sa tim datumima, čim prođe jedan 1. septembar dolazi sledeći baš za godinu dana - tako nam je za većinu projekata.
 
Да ли постоји начин да се раскине концесија на штету Вансија ако не испуњава своје обавезе из уговора и ко је надлежан да то утврди?

To bi bilo jako loše, ali u neku ruku deluje da je i to neki cilj ovih kampanja protiv koncesionara. Prvo da se okrene javno mnenje protiv koncesije, a posle i da se raskine, a aerodrom praktično nacionalizuje.

Kada smo davali aerodrom u koncesiju pre 10 godina, nismo očekivali da će promet ovoliko da naraste, a sada bismo da se burazerske kombinacije vrate na aerodrom. To bi bila propast. Znamo na šta je aerodrm ličio dok je bio u državnom vlasništvu i koliko je bilo realno da bi država našla milijardu eura da ga sredi.
 
Тих година аеродром је имао стабиле приходе и сигуран годишњи профит од неких 20-30 милиона евра. Такво јавно профитабилно предузеће са практично монополским статусом би могло да бира од које банке и колико милијарди да позајми.

Такође, тих година у оперативном смислу аеродром је био на вишем нивоу него данас. Додуше, сличан пад квалитета услуге се десио и на многим другим европским аеродромима због недостатка људи, "подизвођача" авио услуга итд.
 
Тих година аеродром је имао стабиле приходе и сигуран годишњи профит од неких 20-30 милиона евра. Такво јавно профитабилно предузеће са практично монополским статусом би могло да бира од које банке и колико милијарди да позајми.

Такође, тих година у оперативном смислу аеродром је био на вишем нивоу него данас. Додуше, сличан пад квалитета услуге се десио и на многим другим европским аеродромима због недостатка људи, "подизвођача" авио услуга итд.

Ma, ne bi imao ko ovde da iznese tako veliki projekat kao što je ova rekonstrukcija. Nemamo mi kadrove za to.
 
Да, иначе пројекат реконструкције и доградње аеродрома под концесијом је пример катастрофално вођеног пројекта. Из прве руке могу то да посведочим. Клијент ми је одустао од локала на аеродрому управо због тога.
 
Да, иначе пројекат реконструкције и доградње аеродрома под концесијом је пример катастрофално вођеног пројекта. Из прве руке могу то да посведочим. Клијент ми је одустао од локала на аеродрому управо због тога.

Da, to je ključan podatak - što je neki kafedžija odustao od lokala...
 
Ok, uzmeš strance za menadžere, lepo ih platiš i sprovedeš projekat..
To su neke nerealne priče koje vuku korene kod nas iz doba socijalizma gde se očekivalo da se država bavi svime i svačime. Koji projekat? Ko bi ti uradio projekat? CIP lol
Ko bi ti finansirao takav projekat? Domaće banke nemamo, a strane neće ako je projekat i studije izvodljivosti pisao bilo ko. Da bi dobio kredit za tako veliki projekat, moraš da imaš projekat koji nije radio neki lik sa Megatrenda, već neka strana institucija, pa uzmeš onda konsultante i dođeš do cifre od nekoliko stotina miliona samo za projekte i konsalting. Odakle ćeš to da platiš? Ne zanosite se sa time... Koncesija je u našim uslovima najbolja opcija, posebno imajući u vidu da je Beogradski aerodrom, iako ubedljivo največi u regionu, na nivou trećeg ili četvrtog aerdoroma u zemljama kao što su Italija, Francuska ili Nemačka.

Mi bi sredili Ponikve i Lađevce da smo sposobni za tako nešto.
 
Gazda je uspeo da nas ubedi da smo nekvalitetan i nesposoban narod i da ništa ne možemo sami (bez da on sam sve uradi), postavljaju razne Staše i ostale dudlare da predstavljaju akademske gradjane pa smo izgubili poverenje u sami sebe. Siguran sam da imamo stručnjake, samo ako ih biraju na pravi način, a ne po onome čime su gore pomenutu izabrali.
 
Pa dobro, ne postavljaju oni dudlare nego ih postavljamo mi.

A što se tiče akademskih građana, mi smo među zemljama sa najnižim procentom univerzitetski obrazovanog stanovništva u Evropi. A to uključuje i razne privatne fakultete koji štancuju diplome, pa sad vi vidite.

Mislim da samo Crna Gora, Severna Makedonija i Turska ima niži procenat.
 
To što si podelio je apsolutan broj diplomiranih u STEM-u.

Ja sam pisao o procentu stanovništva sa fakultetskom diplomom u svim oblastima zajedno.

Evo našao sam izvor, mada nisam znao za Italiju da su na tako niskoj poziciji.


Mi imamo 21.9% dok je evropski prosek 30%.
 
Vrh