lukakaludjerovic
Higher intermediate
- Učlanjen(a)
- 13.08.2019.
- Poruke
- 1.809
- Pohvaljen
- 2.603
Pa evo polazim od sebe. Da pretpostavimo da cu koristiti let BEG-UZC ako bih isao na Zlatibor. Kolima mi je to 2,5h i gorivo i putarina me kosta 30E po pravcu, dakle treba mi 60E do tamo i nazad. Evo sad gledam i karta BEG-INI-BEG sa koferom je 100E, pa mozemo pretpostaviti da bi ista cena bila i do Uzica. Plus mi treba sigurno 10-15E za autobus odatle do Zlatibora. Dolazimo do cene od nekih 115E po osobi, dakle duplo skuplje nego autom, a vremenski bi mi izaslo na isto. Tako da sa ovom cenom karte nemam nikakvu opravdanost da koristim taj let.Ma bilo bi, išli bi ljudi i fore radi. Niti bi svako da ide kolima, niti je to jeftino - naprotiv, preskupo je ako ide čovek sam - niti je Beograd toliko mali da neki ljudi ne žive u Gornjem Zemunu, Batajnici, Dobanovcima, Surčinu... bogme i blokovima, pa da im je aerodrom ne znam kolko daleko.
Da bi privukli P2P putnike potrebno bi bilo da cena po osobi sa koferom ne prelazi 60E i da od aerodroma postoji direktan autobus do Zlatibora (kao velikog turistickog centra u blizini aerodroma), tako da ukupna cena leta i autobusa bude oko 70E. Za tu malu razliku bi se vecina putnika odlucilo za avion. Ali tu liniju ne bi koristile porodice jer im se uopste ne isplati, vec eventualno dve osobe koje idu zajedno.
Sto se tice transfera, tu je skroz druga prica i tu bi putnika uvek bilo.
Pa I nije neka velika razlika, ali mi se cini da bi ATR72 donosio gubitak tu. ATR72 kosta $1.503 na sat, dok je ATR42 $1.146, sto kada bi se preracunalo u cenu po putniku izlazi da je -72 $20, dok je -42 $27. Stoji da je -72 malo isplatljiviji, ali ce pre popuniti -42 i doci do break-evena.ATR42 i nema mnogo smisla jer let kosta skoro kao i na 72, a ima manje mesta, ali bi svakako bilo interesantno probati i domacu liniju do Uzica i optimizovati ovo sto imamo do Nisa.
Evo na primer, TAROM je preko 20 godina u floti imao 7 ATR42-500 i sa njima leteo prvenstveno domace linije i linije u regionu. Doduse, Rumunija ima mnogo losiju situaciju sa putevima, pa je tamo letenje avionom na domacim linijama itekako isplativo. Konkretno izmedju Temisvara i Bukuresta imate u proseku 4 leta dnevno (3 TAROM i 1 Ryanair). Koristio sam tu liniju pre oko mesec ipo, karta kod Ryana je bila 10E po pravcu, a avion pun do poslednjeg sedista.
U Srbiji bi drzava kroz PSO morala da placa Air Serbiji ove letove kako bi ista mogla da ih ponudi putnicima po jako niskoj ceni, sto ce generisati veci broj putnika. Nema drugog nacina, ovi letovi ne mogu biti komercijalno isplativi.