Šta je novo?

Aerodrom "Morava" Kraljevo

Ma bilo bi, išli bi ljudi i fore radi. Niti bi svako da ide kolima, niti je to jeftino - naprotiv, preskupo je ako ide čovek sam - niti je Beograd toliko mali da neki ljudi ne žive u Gornjem Zemunu, Batajnici, Dobanovcima, Surčinu... bogme i blokovima, pa da im je aerodrom ne znam kolko daleko.
Pa evo polazim od sebe. Da pretpostavimo da cu koristiti let BEG-UZC ako bih isao na Zlatibor. Kolima mi je to 2,5h i gorivo i putarina me kosta 30E po pravcu, dakle treba mi 60E do tamo i nazad. Evo sad gledam i karta BEG-INI-BEG sa koferom je 100E, pa mozemo pretpostaviti da bi ista cena bila i do Uzica. Plus mi treba sigurno 10-15E za autobus odatle do Zlatibora. Dolazimo do cene od nekih 115E po osobi, dakle duplo skuplje nego autom, a vremenski bi mi izaslo na isto. Tako da sa ovom cenom karte nemam nikakvu opravdanost da koristim taj let.

Da bi privukli P2P putnike potrebno bi bilo da cena po osobi sa koferom ne prelazi 60E i da od aerodroma postoji direktan autobus do Zlatibora (kao velikog turistickog centra u blizini aerodroma), tako da ukupna cena leta i autobusa bude oko 70E. Za tu malu razliku bi se vecina putnika odlucilo za avion. Ali tu liniju ne bi koristile porodice jer im se uopste ne isplati, vec eventualno dve osobe koje idu zajedno.

Sto se tice transfera, tu je skroz druga prica i tu bi putnika uvek bilo.
ATR42 i nema mnogo smisla jer let kosta skoro kao i na 72, a ima manje mesta, ali bi svakako bilo interesantno probati i domacu liniju do Uzica i optimizovati ovo sto imamo do Nisa.
Pa I nije neka velika razlika, ali mi se cini da bi ATR72 donosio gubitak tu. ATR72 kosta $1.503 na sat, dok je ATR42 $1.146, sto kada bi se preracunalo u cenu po putniku izlazi da je -72 $20, dok je -42 $27. Stoji da je -72 malo isplatljiviji, ali ce pre popuniti -42 i doci do break-evena.

Evo na primer, TAROM je preko 20 godina u floti imao 7 ATR42-500 i sa njima leteo prvenstveno domace linije i linije u regionu. Doduse, Rumunija ima mnogo losiju situaciju sa putevima, pa je tamo letenje avionom na domacim linijama itekako isplativo. Konkretno izmedju Temisvara i Bukuresta imate u proseku 4 leta dnevno (3 TAROM i 1 Ryanair). Koristio sam tu liniju pre oko mesec ipo, karta kod Ryana je bila 10E po pravcu, a avion pun do poslednjeg sedista.

U Srbiji bi drzava kroz PSO morala da placa Air Serbiji ove letove kako bi ista mogla da ih ponudi putnicima po jako niskoj ceni, sto ce generisati veci broj putnika. Nema drugog nacina, ovi letovi ne mogu biti komercijalno isplativi.
 
Pa ja reko da bih prodavao Erbasa za Niš za 10€... a to je onda jeftinije nego kolima čak i ako napuniš kola:)

A inače je cena putovanja sopstvenim automobilom dosta veća od gorivo+putarina: ne može se izbaciti amortizacija nikako, nema rezona.
 
Nije velika razlika, a mislim da je i kod ATR42 problem sto brzo ponestane mesta za kofere, ali sad vec pricam napamet. Rumuni imaju takve puteve i geografiju da im se vise isplati nego nama svakako. P2P za BEG sa autoputevima slabo ima smisla, ali bi za transfere i te kako trebalo razmotriti opcije. U buducnosti bi sigurno bilo isplativo da se uzme elektricni za 10ak osoba i da se leti do Bora i slicnih manjih aerodroma do kojih put nije bas najbrzi.
 
Pronašao sam potpunu vrednost nosivosti piste aerodroma Morava:

PCN 35/R/D/X/T Composite

PCN
(Pavement Classification Number) je fiksni broj za određenu pistu, dakle za Moravu je numerička vrednost 35
R
označava da je u pitanju rigidna površina piste
D označava da pista ima najslabiju kategoriju nosivosti podloge - ,,donjeg sloja"
X označava maksimalni pritisak u gumama 1.75 MPa (254 psi)

ACN broj (Aircraft Classification Number) je relativni i promenjiv broj koji pokazuje pritisak aviona na podlogu. Zavisi od konstrukcije aviona, broja točkova, ..... Za svaki avion je ovaj broj promenjiv i zavisi od trenutne opterećenosti aviona koja je promenjiva (masa goriva, utovarenog tereta i ljudi).
Za isti tip aviona i istu opterećenost se razlikuje ACN broj u zavisnosti od tipa podloge piste.
Zbog razlike u konstrukciji aviona, neki veći avioni i sa većom nosivosti mogu imati manji ACN broj od manjih. Npr. na moje veliko iznenađenje Il-76T ima ACN za podlogu kao na Moravi 34, što je verovatno posledica velikog broja točkova.

Da bi avion mogao koristiti neku pistu mora imati trenutni ACN broj manji ili jednak PCN broju piste.

ACN vrednosti za neke tipove aviona u tabeli u prilogu, za svaki avion od najmanje vrednosti za prazan avion, do maksimalne vrednosti aviona sa maksimalnom poletnom masom (potpuno natovaren gorivom i teretom), za pistu aerodroma Morava se gleda poslednja kolona - Rigid pavement, D:


Prema ovome, Potpuno natovareni Embraer 195, CRJ 900 i SSJ 100 mogu da slete na Moravu!

Dodatno potkrepljujem grafikonima:

Embraer 195, ACN u zavisnosti od trenutne mase aviona. Za Moravu važi gornja kosa linija na grafikonu, rigidna podloga , najslabije nosivosti.


Embraer 195 ACN.png


SSJ 100, Za Moravu važi kolona pod R i D

SSJ 100 ACN.jpg


Molim da me neko ispravi ako grešim!
 
Poslednja izmena:
Ti ultrakratki letovi su ubice aviona.
Totalno su neisplativi i imaju opravdanje samo ako se savlađuje neka prirodna prepreka.
 
Tuga bi bila da nije, pa ta dva aerodroma nemaju redovne letove. Nije za poredjenje. Pre bih poredio Moravu i Osijek.

не може да се пореди са Осијеком, јер Осијек у континуитету 10 година има редовне летове, док је Морава тек кренула са редовним летовима. а Марибор и Мостар су за поређење, јер су то комплетирани аеродроми који не могу да вежу једну сезону са редовним линијама и пример како НЕ треба радити

Ti ultrakratki letovi su ubice aviona.
Totalno su neisplativi i imaju opravdanje samo ako se savlađuje neka prirodna prepreka.

као што је @lukakaludjerovic рекао, то је и сврха ПСО летова

иначе, Морава је 4Ц аеродром, дакле има потребну дужину и ширину писте за 320/737 фамилију
 
не може да се пореди са Осијеком, јер Осијек у континуитету 10 година има редовне летове, док је Морава тек кренула са редовним летовима. а Марибор и Мостар су за поређење, јер су то комплетирани аеродроми који не могу да вежу једну сезону са редовним линијама и пример како НЕ треба радити



као што је @lukakaludjerovic рекао, то је и сврха ПСО летова

иначе, Морава је 4Ц аеродром, дакле има потребну дужину и ширину писте за 320/737 фамилију
Ali Osijek takodje ima samo PSO letove plus jednu liniju za Minhen (necu komentarisati opsesiju Croatie da se leti iz svakog manjeg mesta za FRA i MUC). Isto je povezan autoputem sa glavnim gradom, doduse malo je dalje, ali opet tu je autoput i brzo se to prelazi kolima. Imaju i slican broj putnika, na slicnom broju linija koje se lete sa priblizno istim avionima. Jedina je razlika sto imaju vise frekvencija, ali Trade Air koristi avion sa 19 sedista.

Slazem se da su Maribor I Mostar aerodromi koji su primer kako ne treba raditi, ali mislim da je Osijek bas primer kako treba. Drzava finansira letove odatle, isto kao sto drzava finansira letove iz Kraljeva. Drugacije ne moze.

Ako se ikad dogodi ta nova pista na Moravi, realno bi bilo ocekivati i nekog LCC. Tipovao bih na Ryan, jer Wizz vec ima bazu u Beogradu, a Morava je premala za bilo kakvu bazu, a ne bazu sa 3 A321. Mogu i da zamislim Ryan sa nazivom "Belgrade South" ili "Belgrade Ladjevci":LOL:
 
Letovi Beograd-Užice ne bi imali nikakvog smisla za domaći saobaćaj već samo za presedanja. Aerodrom u Užicu je potreban ako će Zlatibor i Tara da se pozicioniraju kao top turističke destinacije u Evopi, Zlatibor isto planira razvoj gejming turizma, kongresnog turizma itd. Mislim da bi taj aerodrom bio značajan. Ali kad bi gledali nekoga ko bi išao Beograd-Užice ili Beograd-Zlatibor avionom, mislim da nema računicu. Kolima ti do Užica treba 2 sata i 15ak min, do Zlatibora 2 sata i 40 min. Vozom će do Užica da se stiže mnogo brže za koju godinu, oko 2 sata i 20 minuta brzim, to znači da do Zlatibora možeš stići ispod 3 sata. Jednostavno za avion moraš doći do aerdroma (recimo pola sata sa novog beograda) moraš doći sat vremena ranije, let oko 30-40 minuta, kašnjenja letova, plus 40 minuta kolima do Zlatibora (sat vremena busem hipotetskim) to izađe na malo manje od 3 sata. Cena IC voza bi bila 1500 dinara povratna karta za vreme putovanja od 2 sata i 20 minuta (možda i manje), plus bus do zlatibora koji je 150 din po smeru. Mislim da će ljudi ići pre ovom varijantom.
 
I još ako bi brzi za Zlatibor stajao na aerodromu, onda ne mora ni connecting flight...

Ali neće stajati.
Realno, svaki voz koji sa juga dolazi do Beograda i planiran je da terminira u Zemunu treba da terminira na aerodromu. Nek izgrade par koloseka u poljani pored aerdoroma za čekanje vremena
 
Kojom magijom Priština ima više putnika od Zagreba kada ima bar 5 puta manje stanovnika, manje je turistički atraktivna, a o ekonomskoj inferiornosti da ne govorimo.
 
I realno je ZAG daleko dostupniji kopnenim putem... plus HR ulazi u Šengen... Što Priština svakako nije.
 
Осим гастарбајтера који чине не бише од пола тог протока остало су стручњаци из НАТО и разне службе за експлоатацију природних добара из Финске, САД, широм Европе... А токође разни наркобосови за договоре да наркотицима
 
Dok iz Užica dođeš do Ponikava i aviona na pisti, autom si već uveliko na autoputu. Vredi li vožnju do Pakovraća zameniti puzanjem uz Volujac i Kadinjaču? Vredi li to malo komfora u letu od pola sata žrtvovati dolaske i odlaske sa dva aerodroma.
 
Kojom magijom Priština ima više putnika od Zagreba kada ima bar 5 puta manje stanovnika, manje je turistički atraktivna, a o ekonomskoj inferiornosti da ne govorimo.
Da, ali je Priština jedini aerodrom na Kosovu, i što kaže @markobg mnogo je dalje i manje kopneno dostupno od ZG. Putevi loši, železnica u suštini ne postoji.
@Прле Mnogo više tih ekplatatora dolazi u BEG. Ajde da brinemo o užoj Srbiji koja se trenutno cedi kao nikada do sada.
 
Једно не искључује друго. Али, потпуно си у праву
 
Malo je oftopik, ali bilo bi dobro, uzimajuci ove brojke u obzir, da se sto pre uspostavi redovna linija izmedju beograda i pristine. To bi bilo profitabilno i za JU i za Beogradski aerodrom, koji bi privukao veliki broj potencijalnih transfernih putnika.
 
Privuklo bi dosta transfera jer su njima opcije prilicno ogranicene ali je tu politika problem.
 
Vrh