Naleteh na nekoliko članaka o Barseloni, tj. kako je 80ih godina Barselona bila jedan siv i oronuo grad. 1985. godine, Grad Barselona (pre nego što dobili organizaciju Olimpijskih igara), odlučuje da je vreme da se situacija promeni, i kreće u veliku kampanju obnove grada, pod sloganom Barselona, ulepšaj se.
Sigurno da Barselona nije jedini primer, i gradska vlast bi trebalo da istraži dobru prasku iz Barselone i drugih gradova, i to primeni i kod nas, kako bi grad počeo da liči na nešto.
Iz nekih tekstova koje sam čitao, evo šta sam saznao:
Ova inicijativa se odvijala kroz dva programa:
- preobražaj stambenih zgrada, poslovnih i komercijalnih prostora. Ovo se postiglo uz subvencije koje je davao Grad, kao i poreskih olakšica.
- renoviranje spomenika i velikih arhitektonskih kompleksa, uz podršku velih lokalnih kompanija (npr. El Corte Ingles robnih kuća, banaka, naftne industrije, isl).
Sve se odvijalo preko sistema jednog šaltera i jednog telefonskog broja, odnosno sve informacije su se dobijale na samo jednom mestu, bez potrebe da iko ide na više adresa.
Grad je finansirao tehnički plan, bez troška za građane, i bez obaveza po iste, tako da bi svako znao šta treba da uradi, i koji su troškovi koji slede.
Kao primer, između 1987 i 1988. godine, obavljeno je preko 22.000 telefonskih poziva, i 24.000 poseta kancelarijama. Ovo je rezultiralo radovima na 2.325 objekata samo u ove dve godine (program je trajao daleko duže), a Grad je subvencionisao radove sa 321 miliona peseta, i dodatno sa 118 miliona peseta umanjenja poreza. 36% radova se obavilo u Eixemple (bogatijem delu grada) – što bi kod nas bio uže gradsko jezgro (npr. Dorćol i Vračar)
Posebna pažnja, pored
fasada, posvećena je i
žaluzinama-roletnama, balkonima, kao i
bočnim zidovima, i
vitražima po kojima je Barselona poznata. Grad je učestovao sa 20% troškova u obnovi vitraža.
Takođe, kao deo kampanje, Grad Barselona je dao subvencije za
ozelenjavanje grada, i uređivanje unutrašnjih dvorišta, i to u iznosu od 20% do 40%.
Takođe,
uređivanje javnih toaleta u barovima i restoranima je bio deo projekta, a Barelona je ovo takođe subvencionisala. Budući da je 40% grada izloženo buci većoj od 70 decibela (a 20% noću), Barselona je takođe subvencionisala
uvođenje zvučne izolacije.
Pored navedenih kompanija, jedna kompanija koja proizvodi baštensku opremu je pomogla kampanja Barselona u cveću, tako što je smanjila cenu 300.000 žardinjera
Retrospektiva - 25 godina kasnije (titlovano)
Vikipedija o projektu:
https://es.wikipedia.org/wiki/Barcelona_ponte_guapa
TV reklama:
Suština je da sve se može kada bi neko hteo. Nismo jedinstven primer na svetu, i drugi su prolazili kroz to, i svojom istrajnošću uspeli.