Šta je novo?

Студентски трг - Studentski trg

Ili možda jednostavno ona postavljena tabla na postolju.
 
Још једна од варијација на тему београдске градске куће..
Pogledajte prilog 136660Pogledajte prilog 136661
@Igor Možda bismo mogli da otvorimo temu: "Beograd, koga nikada nije bilo", ili tako nešto.
Evo još varijacija na temu:
123.jpg
 
U februaru sam pisao @dr strangelove sa pitanjem i molbom da li bi mogao da napravi samo jedan snimak Studentskog trga iz vazduha, ali me nije udostojio čak ni odgovorom na tu poruku. :) Izgleda da mi nešto zamerio a da nisam ni svestan. No dobro, nema veze. Ima par drugih na Guglu koji mogu da posluže za planove i skice.

Elem, Studentski trg polako kroz godine postaje sve tesniji, bar u ovoj konfiguraciji. Ono što me zanima je mišljenje forumaša, da li bi pristali da se menjaju ili pak uklone ova centralna ostrva (bez ikakvih izmena na parku) ako bi se time otvorio put za trajno rešavanje saobraćaja na tom mestu?

128781_studentskitrg30052016-00_f.jpg

Inače odmah da kažem da su meni i ona jako lepa pa čak i draga, jer su još odavno uvek lepo uređena i održavana. I dalje mislim da možda može nešto da se oganizuje i bez diranja njih, samo što razmišljam i o drugim opcijama i zato me zanima šta ljudi misle o svemu tome.

P.S.
Još jedan razlog što pitam je zato što sa planovima da Vasina bude istinski 1+1 (da se kolovoz suzi a prošire trotoari), kolske površine između Trga i Kalemegdana bi se smanjile. Ne bi smelo da bude zaustavljanja, iskrcavanja putnika i/ili turista, dostavnih vozila na kolovozu, taksista... Tako da to onda mora negde drugde da se rasporedi. A Studentki trg ima kapacitet da primi na sebe deo toga. Pogotovu prostor ispred Etnografskog muzeja. Pod uslovom da se dobro osmisli i preuredi.
 
Poslednja izmena:
Ja bih ostavio ostrva, ipak postoje mnoogo dugo, a i ne razumem kako mogu da smetaju. Samo treba da ostane dvosmerna ulica da mogu linije da se produze do 25. maja. Ostavio bih jednu traku sa druge strane za svaki slucaj da mogu trole da se krate i malo prosirio trotoar i zasadio drvored tu. Mozda ne bi bilo lose da se na tom delu stavi kaldrma u nivou sa trotoarom.
 
Nemojmo kaldmu tebra molim te. :LOL: Ali podržavam i slažem se za drvored, zato i ja razmišljam o 1+1, baš zato da bi ulica dobila svoj drvored i šire trotoare.
ne razumem kako mogu da smetaju
Ne smetaju sama po sebi ali zauzimaju prostor. A kada se okruže GSP vozilima s jedne, i turističkim autobusima s druge ni ne vide se.

No u redu, znači imamo jedno mišljenje da treba da ostanu. Voleo bih da čujem i od drugih šta misle.

P.S.
Da, sad se setih da treba naći mesto i za spomenik Đinđiću... Naravno, sam spomenik nije uopšte veliki, ali podrazumeva se da oko njega bude neki mali plato. Tako da i to treba uklopiti.
 
Ma daj sve samo da nije granit :D Vise sam mislio da bude kao u onoj ulici pored Doma vojske. Kao da grad ima 2 projektanta. Jednog normalnog za tu ulicu, Ilije Garasanina i ulice na Palasu i jednog retardiranog za Ruzveltovu, 27. marta i Trg republike.

Realno ne zauzimaju toliko prostor a postoje toliko dugo (preko 100 godina?) da bi po mom misljenju bila steta da se sklone zbog par turistickih autobusa koji bi mogli lepo da se parkiraju gde je sada okretnica. Moze da se organizuje tako da tu izbace turiste ako ce se zadrzavati duze od sat vremena, odu na 25. maj da cekaju i onda ih pokupe na trgu kasnije.

Djindjicu ni mural ne moze da opstane koliko je voljen. Bista ispred Vlade bi bila sasvim adekvatna kao sto je to vec neko ovde spomenuo.
 
Pre bilo kakve ideje o sredjivanju Studentskog trga morali bismo detaljno da istrazimo sta se nalazi ispod, ma koliko meseci i godina da to zahteva. Sramota je da se mozda jedini u Evropi stidimo svoje anticke proslosti i kao da to krijemo od celog sveta. Bugari su u Sofiji sve zastitili i izlozili da bude dostupno javnosti dok mi sve zatrpavamo da se time bave neki drugi za ko zna koliko godina. Mene je iznerviralo kada sam skoro naleteo na ovu fotku iz parka:
singidunum1.jpg
 
Ma daj sve samo da nije granit :D Vise sam mislio da bude kao u onoj ulici pored Doma vojske. Kao da grad ima 2 projektanta. Jednog normalnog za tu ulicu, Ilije Garasanina i ulice na Palasu i jednog retardiranog za Ruzveltovu, 27. marta i Trg republike.

Realno ne zauzimaju toliko prostor a postoje toliko dugo (preko 100 godina?) da bi po mom misljenju bila steta da se sklone zbog par turistickih autobusa koji bi mogli lepo da se parkiraju gde je sada okretnica. Moze da se organizuje tako da tu izbace turiste ako ce se zadrzavati duze od sat vremena, odu na 25. maj da cekaju i onda ih pokupe na trgu kasnije.

Djindjicu ni mural ne moze da opstane koliko je voljen. Bista ispred Vlade bi bila sasvim adekvatna kao sto je to vec neko ovde spomenuo.
Mogu da budu kocke/ploče kao na Trgu Republike. Mislim takav tip, takav oblik. Samo naravno da se urade bolje nego tamo, a ne da se krpe svake noći.

Za ostrva mislim da postoji rešenje koje bi zadovoljilo svačije potrebe a ne bi iziskivalo mnogo žrtvovanja, osim da se izbaci ono središnje okruglo (kružno) ostrvo ispred zgrade Rektorata. Kako bi turistički autobusi i GSP mogli lakše da se mimoilaze i/ili da jednog dana, sa reorganizacijom linija, deo JGP linija ostane da okreće na St. Trgu do prve polovine, a da deo JGP samo prolazi kroz Studentski trg, kao sada Vegan 2. Onda bi se oslobodio prostor za turističke autobuse da imaju svoja, druga mesta na St. Trgu.

Za probleme sa turističkim autobusima i turistima možemo da smislimo svakakve elegantne i dovitljive režime i rešenja, ali činjenica je da će oni uvek stajati i tamo gde ne treba i onoliko koliko ne treba. Kada sam imao situacije da u mnogo strožim i organizovanijim gradovima vidim turističke autobuse kako ''savijaju pravila'' i staju ili se parkiraju tamo gde ne treba... računaj da bi tek u Beogradu toga bilo svuda i non stop. Zato mislim da je bolje dati im dovoljno prostora na potezu od Trga Republike do Kalemegdana nego ih posle gledati kako se na divljaka zaustavljaju ili parkiraju na mestima i načinima gde će smetati još više.

Pogotovu što turističkim autobusima nije obezbeđena stajanka kod samog Trga Republike, iako je na onom nameštenom konkursu Arhitektonskog fakulteta to bilo označeno i istaknuto kao jedan od najvažnijih kriterijuma. Ali jbg, kad si istovremeno i kandidat i žiri na konkursu, sve ti se može. :)


Inače, okačiću posle skicu gde će se lepo videti sve površine i svi zahtevi i potrebe svih ljudi na Studentskom trgu. I pešački tokovi, i pešački platoi, i autobusi JGP, i turisti, i komunalna vozila... Prostor St. Trga i dalje funkcioniše, ali svakako iz godine u godinu svima postaje tesniji. Jer mu treba nova organizacija.
 
Poslednja izmena:
Možda ovako nešto?
U blizini Square Nine da se ostavi prostor za omanju okretnicu da uvek može 2 autobusa da stanu jedan do drugog (tipa 31 - neki polasci do 25. maja, a neki samo do Studentskog trga).

Inkedпреузимање - 2022-06-01T150148.935_LI.jpg
 
Hm, zanimljivo. (y)
Ovo bi bio kompromis između tri potrebe:
1) potrebe za kolovozom od Trga Rrepublike do Kalemegdana
2) želje da se sačuvaju ostrva i lepo zelenilo u njima
3) grupe studenata ispred zgrade Filološkog (i ostalih fakseva tu) bi imali veći prostor i ne bi zakrčavali trotoar kao sada

A u tom slučaju bi spomenik Đinđiću mogao da se smesti na prostor okruglog asfaltnog ostrva između dva velika (na ono prazno ostrvo ispred zgrade Rektorata).

Ja nekako u startu polazim od osnove da kolovoz, glavnica kolovoza, ostane gde je sada - između Rektorata i ostrva. Nisam razmišljao o alternativama da ide oko ostrva, između ostrva i parka. :unsure:


Ali i dalje bi ostala potreba za stajankama za turističke autobuse.
 
Evo prikaza trenutnog stanja na Studentskom trgu, da mogu jasnije da se sagledaju sva kretanja na njemu ali i sve konfliktne situacije.

Za bolji pregled, otvoriti fajl u posebnom tabu (''Open image in new tab'').
Studentski-trg-2022.png


Prvi i najveći problem koji upada u oči je konflikt između stajališta EKO2 i stajanke za turističke autobuse prekoputa Filološkog. Stajanka je iscrtana i uvedena pre više od 10 godina, a prošle jeseni, sa zbrzanim i aljkavim uvođenjem linije EKO2, stajalište je samo posađeno na prostor turističke stajanke bez ikakve reorganizacije. Rezultat je da turistički autobusi često blokiraju pristup EKO2 svom stajalištu a putnici EKO2 nemaju kako da uđu i izađu. Za to vreme, sam EKO2, dok stoji u sebi suprotnoj traci, ponekad blokira i trolejbus koji izlazi iz okretnice. Dakle, na 10 metara 1+1 kolovoza imamo gužvanje: trolejbusa, EKO2 i turističkog autobusa. To nije dobro.

Drugi najveći problem je konflikt između stajanke za cisterne Gradske čistoće (narandžasto), koje se pune sa hidranta na St Trgu svake večeri, i turističkih autobusa parkiranih pored ''donjeg'' ostrva, jer je stajanka kod gornjeg često prepuna.

Treći problem je loša situacija na samom prostoru okretnice GSP, zato što se donji deo koristi za istovar putnika i parkiranje vozila na duže periode. Gornji deo je od jutra do večeri, često pun trolejbusa 28, 29 i 41 na pauzama. To onda vozačima 31 ne ostavlja drugi izbor nego da se uguraju na centralnim izlazima iz okretnice i čak štrče autobima preko glavnog kolovoza (da bi pozadi ostavili prostor trolejbusima da se provuku iza njih). To nije problem za automobile, ali za druga velika vozila - turističke autobuse, EKO2 i komunalna vozila (cisterne, ali i đubretare, dostave...) jeste.

Pored toga što okretnica u toku dana ume na periode da bude potpuno prazna (rezultat tzv. SM(A)RT optimizacije javnog prevoza, kad odu sva vozila a nema drugih da stignu od Slavije), zna često da se i napuni ili prosto ''začepi''. Gornja polovina trga i okretnice prazni, ali donja začepljena. Pa se trolejbusi i 31 naređaju i do polovine taksi stajanke kod KFC. Uz sve to, na kolovozu ispred KFC je takođe svojevrsna okretnica za minibus liniju E9, na samom ''špicu'' ostrva, gde kombi okreće i kupi putnike.

Taxi stajanke(žuto, ali na forumu nije čitko pa koristim narandžasto) su takođe često pune. I ona ispred Etnografskog muzeja i ona kod KFC. Na prvoj se često nekako i zguraju taksisti jedan pored drugog, a na ovoj kod KFCa gotovo svakodnevno stoje po kolovozima Vasine i Kneginje Ljubice dok čekaju mesto u stajanci.

Za kraj treba imati u vidu (zbog potencijalnih planova koji uključuju i trotoare i pešačke tokove) pojedina
pešačka uska grla na prostorima ispred Filološkog fakulteta, zatim kod Platoa gde staju 29 i 31, i definitivno najgore od svih - stajalište 28 i 41 sa nadstrešnicom koje remeti prolazak pešaka iza sebe.

Kad se sve to tako skupa pogleda, mogu da se vide i sadašnje i buduće potrebe svih navedenih grupa. I GSP, i turističkih autobusa, i komunalnih službi, i pešaka i taksista. I može da se uvidi da, iako je prostor trga prilično veliki, situacija je takva jedni druge često ometaju ili blokiraju. Zato je potrebno da se ceo prostor drugačije preuredi. Pogotovu što će ubuduće biti još više turista i pogotovu ako se ima u planu da se 29 i 31 produže do 25. maja. I za kraj - treba tu naći prostor i za pominjani spomenik Đinđiću i plato oko njega.
 
Sta mislite da se jedna od ostale tri ulice oko parka oslobode od parkinga sa jedne ili obe strane i da se tu pomere turisticki autobusi?
 
1654168079656.png


Mislio sam na ulice Studentski trg, Studentski trg i Studentski trg :LOL:
 
Haha da, to se sve vodi kao Ulica Studentki trg. 😄

Pretpostavio sam da misliš na tako nešto ali problem je što turistički (ni bilo koji drugi) autobusi ne mogu da skreću oko tih ćoškova parka. Jedino da se suzi ovo parče trotoara i isto tako ono na sledećoj raskrsnici. I da se, što kažeš, ukinu ulična parking mesta duž te trase tako da ulica Studentski trg (jedan, drugi, treći krak) ima dve trake. Kada/ako se napravi garaža ispod Studentskog trga, to uklanjanje parkinga bi i bilo ostvarivo. Onda bi dakle morali da se prošire kolovozi tih ulica i tih raskrsnica.

Ali opet ostaje jedan problem: Skretanje autobusa iz St trga u Uzun Mirkovu. To u ovoj izvedbi nije moguće, vidi se. Ali ako bi se i tu malo izmenio trotoar, i ako bi se kolovoz Uzun Mirkove proširio i vratio da bude 2+1 (kao što je i bio decenijama), onda bi turistički autobus mogao da napravi to skretanje ako na kratko malo zađe u suprotne trake. Na isti način kao što 43 pravi skretanje iz Dečanske u Makedonsku.

U svakom slučaju, mislim da je dobra ideja i da ima potencijala. Zato što smo u svim dosadašnjim polazili ( i mi na forumu i vlasti) od toga da turistički autobusi moraju pored Filološkog pa moraju. A ako imamo u vidu da će jednog dana, sa gradnjom garaže, možda ceo prostor i trga i parka da se preuređuju, onda se otvara ta mogućnost da ispred PMFa se naprave prolazi i stajanke za turističke autobuse. Čak ne bi ni drveće moralo da se seče jer između stabala već ima dovoljno prostora da se provuku dve trake, a da se stabla ne diraju.

Samo što bi onda morao dobro da se isplanira taj prostor ispred PMFa prvenstveno tako da turistički autobusi i automobili koji ulaze i izlaze iz garaže ne ometaju jedni druge. To je jako bitno, jer i jedni i drugi su rizici od gužvi i zastoja. Turistički autobusi sa svojim turistima (kad se odjednom istovari 50 ljudi, tu zna da bude i krkljanac a i mnogo konfuzije, pogotovu ako su deca/studenti) a garaža sa svojim rampama i prilazima odnosno izlazima. Ali da, svakako bi valjalo razmotriti i tu ideju. :)
 
Ja sam trenutno fokusiran na to kako na najbolji način iskoristiti ovaj prostor divljeg parkinga unutar taksi stanice ispred Etnografskog.

Zato što ima dosta prostora, izdvojeno je iz pojasa okretnice (ne preklapa se sa kretanjima GSP po okretnici i stajalištima za ukrcavanje), i odmah je tu pored postojećih stajanki. Mislim da svakako ima potencijal da se tu smeste stajanke TA. Samo da se isplanira kako tačno.

Ne isključujem mogućnost uklanjanja ovog parčeta trotoara oko taksi stanice, koje je dodato tu 2010. Da bi se dobilo na prostoru za kolovoz tu oko Etnografskog muzeja, pa da T. autobusi mogu lakše da manevrišu i posle lakše iz pozicije na stajanci mogu da uđu u Uzun Mirkovu.

Treba samo uzeti tačne mere celog tog prostora između okretnice, trotoara Kolarca, trotoara St. parka i trotoara uz Etnografski muzej. Kad bi se to znalo, mogu lako da se nađu i tehnički podaci o turističkim autobusima (radijus okretanja, dužina, međuosovinsko rastojanje...) pa da se izračuna da li i koliko autobusa tu može da se smesti i kako.


Mada istina je da bi svakako bilo elegantnije da se turistički autobusi ređaju ovde negde ispod parka, nego ispred Etnografskog muzeja i Kolarca. :unsure:

Najveći problem nije u zaustavljanju autobusa, nego u parkiranju. I to su prilično duga parkiranja, jer oni najčešće tu na St Trgu ostave turiste za razgledanja svega od Terazija do Kalemegdana. Tek kada dođu do Kalemegdana i obiđu i njega, tek onda vozači pale motore na St Trgu i premeštaju se iza Pedagoškog muzeja pa se ''na divljaka'' zaustavljaju na kolovozu pa onda idu dalje ka Dorćolu ili gde već. Tako da stajanke ne smeju da budu samo za zaustavljanje, nego da bude nekoliko i za parkiranja.
 
Poslednja izmena:
Stajalište EKO2 je pomereno na dole, na ostrvo bliže Platou. Ali kao što se može videti, problem nije rešen, samo je pomeren.
_IMG_000000_000000.jpg

Juče je takođe došlo do potpunog blokiranja Studentkog trga i Vasine sve do Trga republike zbog jednog trolejbusa koji se upetljao u mrežu ispred KFCa.
 
Problemi i dalje traju. Eno ga i EKO 2, probija se da nadje mesto da istovari putnike
_IMG_000000_000000.jpg
 
Definitivno se mora prebaciti mesto na kojem staju turistički autobusi. Nemaju šta da traže na Studentskom trgu dokle god je okretnica trolejbusa i autobusa.
 
U okviru kriterijuma za preuređenje Trga republike na onom nameštenom konkursu pre nekoliko godina, jedan od uslova je bio da se predvide i projektuju stajanke za turističke autobuse na Trgu republike. I metro stanica, taksi stajanka i još svašta nešto. Sve od toga je iskulirano u pobedničkom ''''''rešenju'''''' a problem najveći od svih - kolone turističkih autobusa su ostavljene da se slivaju i prelivaju duž Vasine od Trga do Kalemegdana.

Pošto su Terazije, Trg republike, Studentski trg i Kalemegdan nezaobilazne usputne stanice skoro svih turista ili ekskurzija u Beogradu, negde na potezu Trg - Kalemegdan će pre ili kasnije morati da se projektuju mesta za te autobuse i te turiste. Idealno bi bilo da stajanka za iskrcavanje bude negde kod Pozorišta, a sledeća, za ukrcavanje, negde kod Pedagoškog muzeja, tj. iza njega. Ali biće izazov naći mesta i za te stajanke i za parking mesta za autobuse na čekanju.
 
Turistički autobusi su najbolje rešeni u Madridu. Tamo se parkiraju u podzemnioj garaži u samom centru grada.
Slično bi, bez nekog filozofiranja moglo da se uradi ispred Skupštine. Između Skupštine i Pionirskog parka je ogroman prostor ispod ulice i platoa okružen širokim ulicama.
 
Vrh