Pogledajte prilog 183542
Evo nekih mojih subjektivnih zapažanja, uzeo sam sliku sa veoma informativnog
youtube video snimka korisnika
@sergio_spector.
Sveukupno gledano nisam baš oduševljen. To počinje već od samih stubova, bilo bi dosta elegantnije da samo jedan stub drži takav znak. Prepostavljam da su bili u žurbi da što pre postave što više tabli pa su dva stuba za to sigurica oko stabilnosti, veliko je razočarenje kako štrokavo izgleda to postavljanje stubova sa izrovarenim trotoarima, pločicama koje nisu lepo vraćene na mesto ili čisto malo betona oko stuba da deluje eto kolko tolko zakrpi rupa.
Rešenje sa jednim stubom je itekako izvodljivo, izgleda lepo, isto tako stabilno ali zahteva naravno više vremena, pažnje i motivacije da se posao završi od početka do kraja.
Uradio sam jednu montažu kako bi to izgledalo sa jednim stubom:
Pogledajte prilog 183546
Sledeće dizajn samog displeja:
- Subjektivno mi je previše šaren. Ali to možda ima i veze s time da sam dve i po decenije u Nemačkoj pa sam navikao na veoma jednostavna rešenja koje nisu baš prepuna boja itd.
- Vidi se da je dizajn podeljen otprilike u prvu trećinu gde je grb grada, zona, naziv stanica i broj linija i druge dve trećine gde je sam displej. Mislim da je greška što je to urađeno na taj način kako je urađeno, posebno to što su fiksno navedeni broj linija. Kladim se da ćemo za godinu dana da imamo tu nalepnice koje prekrivaju ukinute linije, nalepnice sa novim linijama i šta još svega ne.
- Grb Beograda na svakoj stanici? Lično mi je to devalvacija grba, najviše što bi trebalo da se zalepi tu je simbol prevoza koji se obavlja tu. Isto mi se čini da se po svaku cenu guraju boje iz trobojke, a nažalost pominjanje toga već kod određenih ljudi izaziva maltene automatski refleks da je neko onda "autošovinista", "drugosrbijanac" itd.
- Dobro je da je na ćirilici ali font je čisto pomodarstvo i danas možda moderno ali već će za koju godinu delovati zastarelo i kičasto.
- Deo gde se ispisuju linije je začuđujuče nereaktivan, ko da ide sa 5 fremova po sekundi. Barem se tako čini na video snimcima na youtubu. Nadam se da je u pitanju softverski problem koji može da se ispravi pošto je to nedopustivo. Već decenijama imamo takve dot matrix sisteme u Srbiji koji su u stanju da fluidno prikažu poruke
- Deo sa linijama i stanicama mi je nekako "nemiran" i neskladan. Sa jedne strane imamo crvenu boju pa onda malo plave pa bele boje. Lično mi to deluje dosta prenatrpano.
Da ne bude samo da kritikujem, ovo je recimo meni neka optimalna forma. Uradio sam dizajn na brzaka, nisam našao ćirilićni dot matrix font koji bi mogao da iskoristim za prikaz linija pa sam uzeo latinični - ali valjda znate našta mislim. Malo manje šarenila, malo više razumnih informacija.
Pogledajte prilog 183555
Odlično! Čak bi mogla i tabla iznad displeja da bude crna ili žuta ukoliko se od displeja odvoji žutom ili belom, ili crnom trakom na šutoj pozadini u slučaju žute (uz rotaciju ostalih boja). Pokazao si kako monotoniju nije uvek potrebno razbiti šarenilom.
Sve što rade dovoljno govori o nivou (ne)kreativnosti, mada to ne znači da živimo u zemlji bez kreativnih ljudi koji bi mogli da nas približe civilizaciji. Ako išta drugo, bolji dizajn bi učinio svakodnevnicu malo manje sumornom. Ja se recimo sećam onih kvalitetnih mapa i info nalepnica iz vozila JGP u doba komunizma. Po tom pitanju se nije mnogo zaostajalo za Zapadom iako su vozila uglavnom bila lošeg kvaliteta. Danas je druga priča. Hrli se ka pomenutom samo u predizbornim kampanjama, a ostatak mandata gubi u nekoj alternativnoj realnosti ispod najnižih kriterijuma čak i zemalja trećeg sveta.
U svakom slučaju mislim da su preterali sa usiljavanjem svih informacija primenom neoptimalnog dizajnerskog rešenja što dovodi do kontraefekta. Tim pre ako se uzmu u obzir lokacije sa previše linija i polazaka. Meni je statična plavo-bela tabla prikladnija za postavljanje unutar zaštićenog stajališta iznad klupe nego iznad displeja. Čak i kao takva mogla je biti bolje rešena npr. izuzimanjem grba i pomeranjem oznake zone i stajališta u plavo polje zajedno sa nazivom stajališta čime bi se oslobodio prostor u obe ose za krupnije oznake čak i velikog broja linija (ključna informacija bi bila čitljiva sa veće udaljenosti do trotoara). Ujedno bi noćne linije bile izolovane izbegavanjem pozicije između dnevnih linija i zone, uz šta ne bi bilo loše da su u crnom polju sa piktogramom sove ili meseca sa zvezdama umesto teksta na dva jezika.
Inače danas sam prošao pored istog stajališta (Dom zdravlja u Požeškoj u smeru ka gradu) čiju sam sliku okačio na temi o naplati, ali po sunčanom danu, i izgledalo je ovako:
Tako se vidi uživo i na telefonu u originalnoj rezoluciji, međutim morao sam da napravim isečak jer photoshop na resize potpuno markira jedva vidljive karaktere.
I to nije sve. Sam sistem je uglavnom neprecizan budući da sporo osvežava informacije za naše uslove (preticanja su najveći problem).
Recimo tramvaj 12 je stao na stajalište u momentu kad sam slikao, i sad na ovoj slici kao da se u prvom redu prve kolone nazire druga cifra 2, međutim u stvarnosti je nejasno ispisano
Линија crvenom bojom. Pored je šetao ispis narednog polaska pa se u žurbi nije ni moglo videti da je u pitanju 12, posebno ne na suncu.
Tek sam posle video da u prvoj koloni piše 8', 16', 21' (inače totalno nerealno za "pokretnu traku" u Požeškoj) iako je prethodno pisalo 53 0', 85 2', 13 mislim 4', 37 8' (ostao samo 37, ostali nestali iako su neki ubrzo naišli). Na kraju su se pojavljivali sledećim redosledom: 85, 13, 58 (u koji sam i ušao). Na Mostaru ga je naravno sustigao 37.
Na drugim lokacijama, recimo na Autokomandi je pisalo 46 0', 17 2', 18, 4', 55 14' a redosled je bio 17, 46 da bi za par minuta na Mostaru stajalo 52 0', 56 0', 46, 0' a ustvari 2x56 (oba Solarisa prazna), 1x55 (prazan, sustigao moju 46-icu iako ga na Autokomandi nije bilo za 0' nego za 14'), 2x46 (oba prazna) i 1x52 (Solaris komotan ali ne prazan).