Posle brojnih konkursa koji su između ostalog predviđali pešačke zone, izmeštanja saobraćaja ispod zemlje, visoke kule jedan od najprometnijih gradskih trgova i dalje čeka uređenje
Trg kao inspiracija za velike poduhvate (Foto Tanjug)
Stara boljka glavnog grada, uređenje trga Slavija, još čeka na konačno rešenje, a kako najavljuju stručnjaci do lepšeg izgleda ići će se korak po korak, tačnije blok po blok. Za sada je izvesno da će na mestu sadašnjeg parkinga preko puta hotela „Slavija” biti sagrađene dve poslovne zgrade sa osam spratova, tržni centar sa stepenicama koje vode u podzemnu garažu i stanicu metroa.
Razlozi što na Slaviji još nema širokih pešačkih staza, monumentalnih spomenika, manje automobila, modernih zgrada i vidikovaca koji su bili najavljivani, leže u tome što su prethodni planovi i zamisli bili preambiciozni, objašnjavaju upućeni.
– Slavija se mora sagledati kao celina, ali je nemoguće urediti je u jednom dahu nego se mora raditi blok po blok. Naš program predviđa da svaki investitor može da zaokruži svoju celinu i da je privede nameni nezavisno od njegovog komšije. To je realniji način finansiranja jer danas nemate državu kao jakog investitora – kaže
Antonije Antić, direktor Urbanističkog zavoda Beograda.
Osnov za izradu detaljnog plana koji je uradila Antićeva kuća je rešenje sa poslednjeg konkursa iz 2005. godine čiji su autori arhitekte Tamara Petrović i Miloš Komlenić. Antić objašnjava da su se urbanisti prevashodno bavili rešenjem problema saobraćaja, prema kojem bi Deligradska ulica bila zatvorena za vozila, a Beogradska dobila novu saobraćajnu traku prema parku.
– Mitićeva rupa nije razmatrana ovim planom jer nije rešeno pitanje vlasništva nad zemljištem, a nismo se bavili ni prostorom gde je spomenik Dimitriju Tucoviću, ali mislim da će osmišljavanje te površine dati karakter Slaviji – smatra Antić.
Ovaj gradski trg neće moći da dobije dugo najavljivano novo ruho dok se ne reši pitanje saobraćaja i Slavija prestane da bude tranzitna zona – objašnjava
Jovan Mitrović, predsednik Saveza arhitekata Srbije.
– Svi koji dolaze iz Kragujevca ili Šumadije moraju da prođu preko Slavije da bi došli do centra grada i to je suština problema. Što se tiče same arhitekture, kako se budu osvajale lokacije sa strane osvajaće se i Slavija kao arhitektonska forma – veli Mitrović.
Slavija je godinama unazad za arhitekte, studente i stručnu javnost bila inspiracija za velike poduhvate i ideje od kojih do sada nije bilo ništa. Tako je 2004. godine planirano da na mestu gde je spomenik Dimitriju Tucoviću osvane spomenik posvećen modernoj Srbiji – cilindrična građevina od stakla iste visine kao i hotel „Slavija”. Autor pobedničkog rešenja sa gradskog konkursa zamislio je da se u objektu izgradi panoramski lift koji vodi na vidikovac sa kojeg bi se Beograd video kao na dlanu. Iako su za stakleni spomenik u čijoj su unutrašnjosti trebalo da budu ispisani stihovi Himne slobode bila obezbeđena novčana sredstva iz gradskog budžeta, i to rešenje je propalo zbog, kako je tada objašnjeno, lošeg prijema u javnosti. Dve godine kasnije, arhitekte „Energoprojekta” videli su Slaviju kao pešačku zonu, a tutnjava automobila, autobusa i tramvaja bila bi spuštena dva nivoa ispod zemlje. Autori koji su osmislili ovo rešenje predvideli su i izgradnju simbola Slavije – kulu visoku 150 metara. Za razliku od ideje „Vavilonske kule” u srcu ovog trga, pobednički rad sa poslednjeg konkursa iz 2005. godine na njeno mesto stavlja sunčani sat. Autorski dvojac tada je osmislio da na platou ispred zgrade Narodne banke bude natkriveni trg. Ispod njega bili bi komercijalni sadržaji, kao i podzemni prolaz do stanice metroa. Ipak neizvesno je da li će sugrađani i ovog puta moći da posmatraju panoramu grada sa Slavije. Prema najnovijem predloženom rešenju na ovoj lokaciji bila bi postavljena skulptura u plitkom bazenu koja bi sa okolnim zelenilom činila moderan trg. Takva arhitektonska celina, nikad viđena na našim prostorima, odgovarala bi, zahvaljujući posebnim senzorima, muzikom na emocije prolaznika.
Antić smatra da od čekanja i odugovlačenja nema ništa i da bi bilo dobro konačno početi sa sređivanjem ovog trga, dok je Mitrović oprezniji i naglašava da je bolje sačekati i dobro razmotriti rešenja jer ono što se loše sagradi, teško je ispraviti.
J. B. – D. M.
[objavljeno: 12/08/2008]