Šta je novo?

Редови вожње

Sve bi bilo drugačije da imamo više vozača, verujem da bi se tada dosta bolje mogao napakovati ceo taj "pred-noćni" slot polazaka, možda čak i da se produži za neke jače linije do pola 1.
 
Odgovor je: Zato što su putnici nebitni, putnici su kolateralna šteta i tek puko opravdanje za postojanje nekih radnih mesta i pljačku budžeta. Zabole nas, bagro, da li se gužvate u busu vas 6 na 1kvm, koje je godišnje doba i doba dana, mi smo tu zbog nas, a vama kako bude.

Redovi vožnje se prepisuju iz godine u godinu, a kad se malo i izmene - to je obično na gore.

Suludosti ima na pretek. Na primer, na liniji 43 nedeljom ujutru ostvari se 5 polazaka, na liniji 32 i 25 planirana su 4 (za malo 5), pre nego što se npr. na liniji 35 ostvari prvi polazak. Da li je normalno da jedna gradska linija svoj prvi polazak ostvaruje bilo kojim danom u 5.50?! Na liniji 26, svi znamo koliko je opterećena, između dva prva jutarnja polaska razmak je čak 45 minuta.

U kom to svetu objašnjenje i opravdanje za neodgovarajuću organizaciju može biti "nama je tako lakše da dođemo do garaže"? To nema ni u teatru apsurda. Sve je to daleko od normalnog, ali nikog nije briga.
 
A izvini, dal bi mogao ti da daš konkretan primer kako bi organizacija povlačenja vozila u garažu trebalo da izgleda? Ja nisam ulazio u problematiku jutarnjih polazaka, tim pre što si uglavnom spomenuo linije koje održava privatnik, što su obično male skarabudžene garaže za pakovanje do 15 autobusa, i to uglavnom solo. Kako bi to organizacija noćnog pregleda, pranja i manjeg korektivnog održavanja trebalo da izgleda, a po depoima gde treba u nekoliko sati provući 180 vozila na primer? Naravno da je bitno i kad se koje vozilo vraća u garažu, jer ne mogu se predati u 02:45h na primer, pa na ulicu u 03:05h. Ne mogu raditi 24h. To je bar prosta logika. I nikako ne smeju, niti mogu sva nagrnuti odjednom. Autobuse koji su na noćnim linijama verovatno radi prva smena što se održavanja tiče, al to je tek po nekoliko vozila po pogonu. Mislim, ne vidim ni problem da poslednji polasci završavaju između 23:30h i 00:00h. Govorim o dnevnim polascima. Zato postoji noćni prevoz posle ponoći, a druga je priča što se on posebno tarifira. Ne ulazim u to kako privatnici prave dogovore sa Direkcijom oko poslednjih dnevnih polazaka, al i oni treba da imaju neke smislene smene i organizaciju noćnog pregleda i održavanja.

E sad, mogu da se složim da su u kasnim večernjim časovima na nekim linijama previše proređeni polasci, al to je i usled nedostatka kapaciteta i po pitanju osoblja, i po pitanju prostora gde bi se vozila trebala pregledati i održavati. 50 autobusa odjednom ne može da se primi prosto. U prevodu, trebaju garaže većih kapaciteta, više osoblja u održavanju, više vozača u rezervi za razne dopune, ili možda neke međusmene, i na kraju dosta više vozila zarad lakših rotacija i kombinacija, a u smislu da mogu i da se ljudski operu, pregledaju, poprave ako treba itd. Rad bez gašenja 24h je sulud, klanica za vozila uz debelo ugroženu bezbednost i vozača i putnika.
 
Ja licno nemam problem da na pojedinim linijama posle 23:30 vise ne moze da se uhvati nijedno vozilo. Istrenirao sam se na to kroz godine, da kad god se vracam odnekud i zelim da se vratim dnevnim autobusom, da budem na stajalistu do 23:15, eeeeventualno do 23:30. Da znam da ako sam na stajalistu do 23:15 da 99% imam prevoz do kuce, a ako sam do 23:30, da mozda imam, ako npr iskombinujem pa se oslonim na neke od "primarnih" linija kao sto su 23, 16, 31, 18... Znaci ajd kao, mogu nekako da se iskombinujem i s time ako ne stignem na st do 23:15.

Ali jeste malo bezveze da neke linije imaju poslednji polazak jako rano. Recimo, poslednji polazak 26ice iz Jerkovica radnim danom je u 23:10. To je nerealno.

P.S.
Hvala GSPu i DJP na jos jednem letnjem rezimu voznje i jos jednom sakacenju vec osakacenog i srozanog prevoza. Kad god cujem "letnji rezim voznje" to je kao da sam cuo "korekcija cene". Nije poskupljenje nego korekcija. E tako i ovde, satro nije srozavanje polazaka nego "letnji rezim voznje".
 
Poslednja izmena:
Apsolutno se slažem da ima i polazaka na nekim linijama koji završavaju prerano. Poslednji polasci su, takođe, često prepuni, a oni pre tipa do 15 minuta dosta prazniji. Ljudi očigledno čekaju zadnji polazak i to je to. Noćni autobusi su isto dobrano popunjeni, bar 37 i 56 koje redovno koristim. Treba nama još polazaka uveče na dosta linija, al shvatam i zašto prevoz funkcioniše ovako kako funkcioniše trenutno u kasnim večernjim satima. Pri datim kapacitetima verujem da mnogo bolje jednostavno ne može. Privatnici su neka druga priča, i ne mogu ulaziti u to kako oni tačno funkcionišu. Nisam upućen u tu tematiku toliko.

Shvatam što te nervira letnji red vožnje. Deset godina sam živeo u prigradu, i znam kako je kad redukuju i inače kilavu liniju. Ajde sad na Labudovom brdu sa svim linijama okolo i ne osetim to toliko, al generalno je očigledan manji broj vozila u saobraćaju. Guramo se podjednako i kad su ljudi na odmorima i kad nisu. No, to je opet problem koji se ne može rešiti bez proširivanja kapaciteta na svim nivoima. Mislim na ono što pisah u postu gore. Te redukcije su tu i zbog odlaska osoblja na godišnje odmore. Ostvari se neuporedivo više dana odmora tokom jula i avgusta, nego ostalim mesecima u godini. I oni bi da se odmore preko leta, i naravno otputuju negde kako je ko u mogućnosti. Sa zimskim redom vožnje, mnogo manji broj vozača i radnika u održavanju bi dobilo priliku da koristi odmor u sezoni.
 
Nije problem da neke linije imaju ranije poslednji polazak. Ali u mom konkretnom primeru postoji 10 linija gradskog prevoza koji idu iz pravca Zelenog venca za Novi Beograd. Od tih 10 poslednja je 95ica koja prolazi oko 23.45. Dok sa Nbga i 65 i 95 imaju 3 više polaska koji su prazni. Ajde da shvatim to zbog blizine garaže. Ali linije koje polaze sa Zelenog venca: većinu njih drži Nbg, 68 i 71 je privatnik i 67 je Kosmaj. Najkasniji polazak ima 67 (tako da blizina garaže u ovom slučaju je malo glupa priča). Njihovi poslednji polasci bi mogli racionalno da se rasporede do ponoći.
A sto se tiče letnjeg reda vožnje. Meni je nekako logično da kad je leto toplo vreme ljudi izadju u centar grada, opuste se, šetaju, uživaju i potreban im je prevoz što kasnije. A kod nas umesto da se doda još makar jedan polazak uveče, oni se ukidaju. Mislim sve ja razumem i blizine garaža i broj autobusa i broj vozača, ali stvarno mislim da je i u takvim okolnosti moguće napraviti bolji red vožnje od ovog sada, a ne samo prepisivati godinama. Isto tako nama je noćni prevoz očajan i ne ulazi u bus plus sistem (sto je tek posebna priča)…
U Nišu poslednji polasci na nekim linijama su u 1 ujutru, u Zagrebu poslednji polasci tramvaja su za garažu (a kod nas voze prazni u koloni iza tramvaja koji je na redovnoj liniji). Sve se može kad se hoće i lično mislim da to nije toliko velika mudrost, ali je očigledno sto neko gore napisa da ovde nikog nije briga za putnike…
 
Opet ne kapiram u čemu je toliki problem sa poslednjim polascima ka Bežanijskoj kosi, jer jedino to drži SP Novi Beograd. Imaš 72 i 75 u 23:40h. Pomenuo si i 95 koja prolazi 5 minuta kasnije. Mislim ne vidim tu ništa strašno. Pa gore je meni gde mi je poslednja 56-ica večito krcata u 23:30h, a u 53-jku u Kneza Miloša u 23:40h ne može često da se uđe. Za aerodrom bi i mogao još neki polazak, mada ne znam koje su i kolike potrebe za tim, s tim što bi nekom logikom aerodrom trebao imati prevoz 24h. 67-ica je kratka linija, i sve da završi u kom beše Bloku okreće u 00:15h, do pogona Kosmaj mu treba tipa 20 minuta. Kao što već rekoh pre, verovatno ima prostora za nešto bolju organizaciju, al s obzirom sa čim se trenutno raspolaže, taj prostor je vrlo ograničen. Nije uopšte jednostavno uklopiti povratak vozila za garažu tako da svi prođu neophodno do pola tri ujutru. Prosto moraju izaći opet na liniju ujutru, nekad i za malo jače od jednog sata samo.

A za noćni prevoz se slažem. Pisao sam o tome već. Ne treba da bude posebno tarifiran. Treba povezati još naselja, plus bi trebalo dodati još poneki polazak na linije, koje dokazano imaju dosta putnika. U suštini za one sa manje putnika takt na jedan sat je ok, ove sa više na svakih pola sata od pola jedan do tri najkasnije. No, Grad se ovako uređenim noćnim prevozom oslobodio dotiranja, a prevoznicima dao priliku za jednostavnu i čistu zaradu. Doduše, trenutno nema privatnika na N linijama, al biće neki novi tender verovatno.
 
Nekako je postao običaj da se nedostatak vozača i vozila koristi kao izgovor baš za sve, pa i za probleme koji su čista posledica inercije i nemara (ima mnogo tačnija reč - počinje nepristojno, a završava se sa bolja). Rani poslednji polasci na mnogim dnevnim linijama su tipičan primer te kategorije problema i ne vidim neku svrhu u tome da im na silu dodajemo faktor objektivnih okolnosti. Autobus koji bi recimo u 23:45 kretao iz centra na 90 posto linija bi u garaži bio najkasnije do jedan posle ponoći (do kada bi se završila priprema vozila koja se isključuju kad kokoške idu na spavanje). Izuzetak su neka 23, 95, par prigradskih i slično, ali i tu govorimo najkasnije o 1:15-1:30 (i to svega par autobusa u totalu od 200-tinak u nekom pogonu). Drugo, nije u kamen uklesano da baš taj autobus koji se isključio u 1:00 treba da opet izađe na liniju u 3:00, te ne znam zašto to uopšte uzimamo kao datost. Pojedini polasci kreću sa radom tek oko pola šest. Potrebno je samo da turažne tablice, smene vozača i raspored vozila ne pravi potpuni id***. Veća kilometraža određenih vozila radnim danom može da se pegla tako što bi više odmarala vikendom, kada je u saobraćaju manje voznih jedinica itd. Generalno to sad možemo da raspredamo do sutra. Međutim, da neko ovo doživljava kao problem koji zahteva rešenje, sutra bi se rešilo s postojećim resursima.
 
Kada je reč o noćnom prevozu, obzirom da sam radio u organizaciji istog, x puta se dešavalo da vozilo sa linije ode na noćni, a sa noćnog, ni ne dođe u depo, nego nastavi na liniju, pogotovo vikendom, kada je zbog smanjenog broja vozila u saobraćaju ostavljeno sve što može da se popravi na vozilima. Mislim da čak ni Lasta ne može da ima luksuz da posebna vozila ima za noćni, a posebna za regularan prevoz.
Organizacija kao i u svim sektorima naše zemlje, ne funkcioniše, ne opravdava ulogu postojanja, jer oni koji su plaćeni da razmišljaju i organizuju, ne žele da se angažuju da nađu korisnije rešenje za korisnike, već ono što je lakše.
Broj vozila koji ostaje nakon 23h na liniji je mnogo mali na svim linijama, međutim, problem kilometraže se ne pegla na taj način, jer na "jake" (čitaj dugačke polaske) idu najmlađa vozila, (da bi smanjio mogućnost gubljenja km na takvom polasku) i po nekoj inerciji najmlađa vozila najviše izlaze, najispravnija su. Ona starija, voze se "po kazni", moranju, kad zapadne, jednostavno to je neki logički sled, ipak "japanci" su imali poseban režim jako dugo, nisu imali te egzibicije sa po 20+h u radu, jer vozilo čiji se motor ne gasi po par dana, već se vrti u krug nema dug životni vek, ma koliko kvalitetno bilo.
Nedostatak vozača se i dalje ne vidi toliko, jer i dalje imamo mnoštvo "tezgaroša" koji uskaču i na par polazaka, a ne na smenu, a ima i dalje previše onih koji rade dve smene (kako bi više nešto zaradili), kada bi se sprečile te zloupotrebe, tek bi onda videli realno stanje.
 
Mislim da je na pojedinim linijama bas sramota toliko redukovati polaske tj povecati interval :/
Ima i nas koji cemo raditi, sa ciljem da ne cekamo po pola sata vozilo u koje ne mozes da udjes.
Nije Beograd leti samo deca u skolama .... ali to im je alibi, jer ionako imaju premalo ispravnih vozila.
Valjda cemo preziveti do septembra.
 
Broj vozila koji ostaje nakon 23h na liniji je mnogo mali na svim linijama, međutim, problem kilometraže se ne pegla na taj način, jer na "jake" (čitaj dugačke polaske) idu najmlađa vozila, (da bi smanjio mogućnost gubljenja km na takvom polasku) i po nekoj inerciji najmlađa vozila najviše izlaze, najispravnija su. Ona starija, voze se "po kazni", moranju, kad zapadne, jednostavno to je neki logički sled, ipak "japanci" su imali poseban režim jako dugo, nisu imali te egzibicije sa po 20+h u radu, jer vozilo čiji se motor ne gasi po par dana, već se vrti u krug nema dug životni vek, ma koliko kvalitetno bilo.
Ostatak nije sporan, samo na ovo da se osvrnem. Ja sam upravo i govorio o mlađim vozilima, starija rade u špicevima i kao rezerve i tu je sve jasno (iako je i ovo podsetnik zašto treba ostavljati više rezervi). Među mlađim tj. vozilima istog godišta ima onih koja rade po 20, ali i onih koja rade po najviše 15 sati (proređivanje polazaka na velikom broju linija počinje već negde oko 19:00). Jasno je i da se ona ne rotiraju povremeno u cilju ravnomerne eksploatacije nego sto godina rade iste polaske (ja npr. godinama viđam iste Solarise na istim polascima uveče, a identično je i ranije bilo s Ikarbusima). Zašto je to tako nije pitanje za mene, ali takođe nije ni nešto što je neizbežno.

Međutim, to sve zaista nema nikakve veze sa lošim prevozom u večernjim satima. Kao što je neko rekao, ti jutarnje-večernji redovi vožnje se prepisuju iz godine u godinu. Brojni poslednji polasci su ostali u istim terminima iako je u međuvremenu promenjen prevoznik (bilo s GSP-a na privatnika, bilo s jednog na drugog privatnika). U međuvremenu su i mnoge linije na koje bi putnici kasnije trebalo da se oslone naprasno postale solo umesto zglobnih (u slučaju Higera solo minus). Ako je i bilo promena, bile su na gore. Ne bih isključio kao razlog ni neki tihi ustupak vlasti taksistima ili prevoznicima koji vrte noćne linije.

Evo da uzmem jedan primer s kojim sam bolje upoznat - poslednja 52 iz centra je u 23:00, a poslednja 37 s Pančevca u 23:05, što znači da putnici koji žive u delu između žarkovačke pijace i Kneza Višeslava, u kome je proteklh godina niklo na desetine višespratnica, posle 23:15 nemaju direktan prevoz iz centra do tamo. To za rezultat ima da su kasnije 53 i 56 prepune, jer ih koriste i oni kojima daleko više odgovara recimo ta 52. Pritom, ti ljudi npr. s 56 moraju da siđu u Žarkovu ili na Belim vodama i onda recimo šipče po pustom Ceraku do svojih zgrada, što ume da bude jako zabavno po vetru ili zimi. Ovi uz Ratka Mitrovića čekaju neku 50-icu, ako prođe uopšte. Na poslednji autobus u 23:00 (na bilo kojoj liniji) ne može da stigne gomila ljudi - od mnogih koji rade druge smene u marketima ili kioscima, preko onih koji rade u objektima u prigradskim zonama (zemunska, surčinska, uz Zrenjaninski put itd), pa recimo do posetilaca koncerta, predstava ili utakmica koje počinju u neko sasvim pristojno i uobičajeno vreme - npr. u 20:30-21:00. Ta 52 se recimo posle vraća za Zeleni venac, pa tek onda ide za garažu. Razlika u udaljenosti Ceraka i Zelenog venca od garaže na NBG svakako nije 40 minuta, pa da stoji taj argument o udaljenosti, isključenjima, noćnim pregledima. S istom satnicom komotno poslednji bus može da bude u 23:30 s Venca. To je 45-50 minuta dužeg rada jednog busa ili vozača.
 
Poslednja izmena:
za noćni prevoz se slažem. Pisao sam o tome već. Ne treba da bude posebno tarifiran.
Vidis, nikad nisam razmisljao o ovome. Valjda zato sto sam nocni koristio svega par puta. Ne znam, meni i ne smeta toliko sto se placa. Prvo, zato sto razumem da nocne linije cesto zahtevaju konduktera al ne samo radi naplate nego i radi zastite (gomila ludaka tada). A drugo, uvek sam nekako polazio od premise "hej, jeftinije je nego taksi". Ali razumem da bi mi perspektiva verovatno bila drukcija da vise zavisim od njega.
 
Poslednja izmena:
Ja u principu ne moram nikad da koristim noćni zbog posla, mislim nije mi neophodan, al kad "zaglavim" uveče treba mi svakako. Ne smatram ga nekim luksuzom da se posebno plaća, šta ga znam, možda i moji pogledi po tom pitanju nisu na mestu. Konduktere su imali privatnici, i Lasta mislim da ima i sad. Bar na 37-ici je bio neko za prodaju karata. GSP konduktere odavno nema, kao radno mesto mislim. Vrlo verovatno samo vozači prodaju karte, jer na kraju krajeva imaju debelu korist od toga, čak i na 101N, na primer, gde radi zglob. Možda bi mogla i posebna tarifa u smislu mogućnosti doplate na postojeće pretplate. Recimo 500 ili 700 dinara na primer. Mana noćnog prevoza kad vozači prodaju karte jesu i duža zadržavanja, inače u vreme kada bi putovanje trebalo da traje kraće u odnosu na putovanja preko dana kad nema gužve. A traje duže i do desetak minuta.

Ostatak nije sporan, samo na ovo da se osvrnem. Ja sam upravo i govorio o mlađim vozilima, starija rade u špicevima i kao rezerve i tu je sve jasno (iako je i ovo podsetnik zašto treba ostavljati više rezervi). Među mlađim tj. vozilima istog godišta ima onih koja rade po 20, ali i onih koja rade po najviše 15 sati (proređivanje polazaka na velikom broju linija počinje već negde oko 19:00). Jasno je i da se ona ne rotiraju povremeno u cilju ravnomerne eksploatacije nego sto godina rade iste polaske (ja npr. godinama viđam iste Solarise na istim polascima uveče, a identično je i ranije bilo s Ikarbusima). Zašto je to tako nije pitanje za mene, ali takođe nije ni nešto što je neizbežno.

Međutim, to sve zaista nema nikakve veze sa lošim prevozom u večernjim satima. Kao što je neko rekao, ti jutarnje-večernji redovi vožnje se prepisuju iz godine u godinu. Brojni poslednji polasci su ostali u istim terminima iako je u međuvremenu promenjen prevoznik (bilo s GSP-a na privatnika, bilo s jednog na drugog privatnika). U međuvremenu su i mnoge linije na koje bi putnici kasnije trebalo da se oslone naprasno postale solo umesto zglobnih (u slučaju Higera solo minus). Ako je i bilo promena, bile su na gore. Ne bih isključio kao razlog ni neki tihi ustupak vlasti taksistima ili prevoznicima koji vrte noćne linije.

Evo da uzmem jedan primer s kojim sam bolje upoznat - poslednja 52 iz centra je u 23:00, a poslednja 37 s Pančevca u 23:05, što znači da putnici koji žive u delu između žarkovačke pijace i Kneza Višeslava, u kome je proteklh godina niklo na desetine višespratnica, posle 23:15 nemaju direktan prevoz iz centra do tamo. To za rezultat ima da su kasnije 53 i 56 prepune, jer ih koriste i oni kojima daleko više odgovara recimo ta 52. Pritom, ti ljudi npr. s 56 moraju da siđu u Žarkovu ili na Belim vodama i onda recimo šipče po pustom Ceraku do svojih zgrada, što ume da bude jako zabavno po vetru ili zimi. Ovi uz Ratka Mitrovića čekaju neku 50-icu, ako prođe uopšte. Na poslednji autobus u 23:00 (na bilo kojoj liniji) ne može da stigne gomila ljudi - od mnogih koji rade druge smene u marketima ili kioscima, preko onih koji rade u objektima u prigradskim zonama (zemunska, surčinska, uz Zrenjaninski put itd), pa recimo do posetilaca koncerta, predstava ili utakmica koje počinju u neko sasvim pristojno i uobičajeno vreme - npr. u 20:30-21:00. Ta 52 se recimo posle vraća za Zeleni venac, pa tek onda ide za garažu. Razlika u udaljenosti Ceraka i Zelenog venca od garaže na NBG svakako nije 40 minuta, pa da stoji taj argument o udaljenosti, isključenjima, noćnim pregledima. S istom satnicom komotno poslednji bus može da bude u 23:30 s Venca. To je 45-50 minuta dužeg rada jednog busa ili vozača.

Vidiš dobro si se setio 37-ice na primer, pa i 52-jke. E sad ću probati da ti objasnim uz još par argumenata da nije u pitanju .....bolja za to što imamo noću prevoz kakav imamo.

To produženje tako bezveze, bar tako izgleda, od 40 ili 50 minuta nikako ne može da se sprovede tek tako, i to ne samo zbog odlaska vozila u garaže. Ja opet moram ponoviti da ne mogu komentarisati rad privatnika. Ono što 100% znam jeste način kako GSP organizuje smene, a po redovima vožnje koje dostavlja Direkcija. Vidiš, ako 52 na primer završava poslednji pravac na Ceraku, znači treba mu ceo krug za polazak sa Zelenog venca, a ako završava opet na Vencu treba mu samo pravac, plus odlazak za garažu. Znači kako god okreneš produženje od barem sat vremena. Zašto sad čitav sat. E pa ima nešto mnogo jednostavno u celoj ovoj priči. Radno vreme vozača autobusa nikako ne sme preći 8h bez ugrađene pauze od 30 minuta. Da bi uveče dodao pravac, ili čitav krug, potrebno je, najčešće, vozila koja su dvosmenci prebaciti u trosmence, znači još jedna cela smena vozača, ili što je malo verovatno i glupo za sprovoditi pomerati sve od prve do treće smene. Ovo drugo povlači pomeranje jutarnjih polazaka, ili ti ukidanje ponekog polaska što treba da ide u jutarnjim časovima. Da, treba imati u vidu da i odlazak za garažu, kao i izlazak iz nje ulazi u radno vreme vozača, i treba. I tada je u saobraćaju, i ne treba da vozi džabe ni pola sata, plus ne treba u saobraćaju da provede više od 8h. Može produžiti radno vreme samo u slučaju kvara, ili svakodnevnih kolapsa, al to ne sme biti sastavni deo predviđene smene. Ima smena, naravno, kraćih od osam sati, al kako gde, čak i od 6h, al to samo mislim jedna smena na liniji 108. Zato neki moraju raditi šesti dan za fond od 40h nedeljno. No, to je druga priča. Prosto, bez dodatnog angažovanja vozila i dodatnog osoblja, najčešće, nije moguće produženje linije u večernjim časovima, uz već pomenut problem povratka vozila za garažu. U slučaju 52-jke treba bar još polazak u 23:15h, pa tek onda u 23:30h. Zato su takve turaže uredili na 56-ici, koju smatraju neophodnijom prosto. 37 prerano završava, pa i 51. I stanovnici Belih voda moraju da pešače. Naravno da trebaju dodatni polasci uveče, i to sam već dovoljno puta istakao. Ja samo iznosim argumente zašto to nije jednostavno sprovesti. Za mene ....bolja i može nego se neće nisu argumenti.
 
Ja u principu ne moram nikad da koristim noćni zbog posla, mislim nije mi neophodan, al kad "zaglavim" uveče treba mi svakako. Ne smatram ga nekim luksuzom da se posebno plaća, šta ga znam, možda i moji pogledi po tom pitanju nisu na mestu. Konduktere su imali privatnici, i Lasta mislim da ima i sad. Bar na 37-ici je bio neko za prodaju karata. GSP konduktere odavno nema, kao radno mesto mislim. Vrlo verovatno samo vozači prodaju karte, jer na kraju krajeva imaju debelu korist od toga, čak i na 101N, na primer, gde radi zglob. Možda bi mogla i posebna tarifa u smislu mogućnosti doplate na postojeće pretplate. Recimo 500 ili 700 dinara na primer. Mana noćnog prevoza kad vozači prodaju karte jesu i duža zadržavanja, inače u vreme kada bi putovanje trebalo da traje kraće u odnosu na putovanja preko dana kad nema gužve. A traje duže i do desetak minuta.



Vidiš dobro si se setio 37-ice na primer, pa i 52-jke. E sad ću probati da ti objasnim uz još par argumenata da nije u pitanju .....bolja za to što imamo noću prevoz kakav imamo.

To produženje tako bezveze, bar tako izgleda, od 40 ili 50 minuta nikako ne može da se sprovede tek tako, i to ne samo zbog odlaska vozila u garaže. Ja opet moram ponoviti da ne mogu komentarisati rad privatnika. Ono što 100% znam jeste način kako GSP organizuje smene, a po redovima vožnje koje dostavlja Direkcija. Vidiš, ako 52 na primer završava poslednji pravac na Ceraku, znači treba mu ceo krug za polazak sa Zelenog venca, a ako završava opet na Vencu treba mu samo pravac, plus odlazak za garažu. Znači kako god okreneš produženje od barem sat vremena. Zašto sad čitav sat. E pa ima nešto mnogo jednostavno u celoj ovoj priči. Radno vreme vozača autobusa nikako ne sme preći 8h bez ugrađene pauze od 30 minuta. Da bi uveče dodao pravac, ili čitav krug, potrebno je, najčešće, vozila koja su dvosmenci prebaciti u trosmence, znači još jedna cela smena vozača, ili što je malo verovatno i glupo za sprovoditi pomerati sve od prve do treće smene. Ovo drugo povlači pomeranje jutarnjih polazaka, ili ti ukidanje ponekog polaska što treba da ide u jutarnjim časovima. Da, treba imati u vidu da i odlazak za garažu, kao i izlazak iz nje ulazi u radno vreme vozača, i treba. I tada je u saobraćaju, i ne treba da vozi džabe ni pola sata, plus ne treba u saobraćaju da provede više od 8h. Može produžiti radno vreme samo u slučaju kvara, ili svakodnevnih kolapsa, al to ne sme biti sastavni deo predviđene smene. Ima smena, naravno, kraćih od osam sati, al kako gde, čak i od 6h, al to samo mislim jedna smena na liniji 108. Zato neki moraju raditi šesti dan za fond od 40h nedeljno. No, to je druga priča. Prosto, bez dodatnog angažovanja vozila i dodatnog osoblja, najčešće, nije moguće produženje linije u večernjim časovima, uz već pomenut problem povratka vozila za garažu. U slučaju 52-jke treba bar još polazak u 23:15h, pa tek onda u 23:30h. Zato su takve turaže uredili na 56-ici, koju smatraju neophodnijom prosto. 37 prerano završava, pa i 51. I stanovnici Belih voda moraju da pešače. Naravno da trebaju dodatni polasci uveče, i to sam već dovoljno puta istakao. Ja samo iznosim argumente zašto to nije jednostavno sprovesti. Za mene ....bolja i može nego se neće nisu argumenti.
Misliš Bee vode? Linija 51 je po meni najgora linija koja treba da pokriva celo naselje.
 
Морао би да се уведе последњи полазак на 52 или 56 после 23:30 са Зеленог венца или да се прекомандује зглоб на последњи 53 у 23:45.
 
Ostatak nije sporan, samo na ovo da se osvrnem. Ja sam upravo i govorio o mlađim vozilima, starija rade u špicevima i kao rezerve i tu je sve jasno (iako je i ovo podsetnik zašto treba ostavljati više rezervi). Među mlađim tj. vozilima istog godišta ima onih koja rade po 20, ali i onih koja rade po najviše 15 sati (proređivanje polazaka na velikom broju linija počinje već negde oko 19:00). Jasno je i da se ona ne rotiraju povremeno u cilju ravnomerne eksploatacije nego sto godina rade iste polaske (ja npr. godinama viđam iste Solarise na istim polascima uveče, a identično je i ranije bilo s Ikarbusima). Zašto je to tako nije pitanje za mene, ali takođe nije ni nešto što je neizbežno.

Međutim, to sve zaista nema nikakve veze sa lošim prevozom u večernjim satima. Kao što je neko rekao, ti jutarnje-večernji redovi vožnje se prepisuju iz godine u godinu. Brojni poslednji polasci su ostali u istim terminima iako je u međuvremenu promenjen prevoznik (bilo s GSP-a na privatnika, bilo s jednog na drugog privatnika). U međuvremenu su i mnoge linije na koje bi putnici kasnije trebalo da se oslone naprasno postale solo umesto zglobnih (u slučaju Higera solo minus). Ako je i bilo promena, bile su na gore. Ne bih isključio kao razlog ni neki tihi ustupak vlasti taksistima ili prevoznicima koji vrte noćne linije.

Evo da uzmem jedan primer s kojim sam bolje upoznat - poslednja 52 iz centra je u 23:00, a poslednja 37 s Pančevca u 23:05, što znači da putnici koji žive u delu između žarkovačke pijace i Kneza Višeslava, u kome je proteklh godina niklo na desetine višespratnica, posle 23:15 nemaju direktan prevoz iz centra do tamo. To za rezultat ima da su kasnije 53 i 56 prepune, jer ih koriste i oni kojima daleko više odgovara recimo ta 52. Pritom, ti ljudi npr. s 56 moraju da siđu u Žarkovu ili na Belim vodama i onda recimo šipče po pustom Ceraku do svojih zgrada, što ume da bude jako zabavno po vetru ili zimi. Ovi uz Ratka Mitrovića čekaju neku 50-icu, ako prođe uopšte. Na poslednji autobus u 23:00 (na bilo kojoj liniji) ne može da stigne gomila ljudi - od mnogih koji rade druge smene u marketima ili kioscima, preko onih koji rade u objektima u prigradskim zonama (zemunska, surčinska, uz Zrenjaninski put itd), pa recimo do posetilaca koncerta, predstava ili utakmica koje počinju u neko sasvim pristojno i uobičajeno vreme - npr. u 20:30-21:00. Ta 52 se recimo posle vraća za Zeleni venac, pa tek onda ide za garažu. Razlika u udaljenosti Ceraka i Zelenog venca od garaže na NBG svakako nije 40 minuta, pa da stoji taj argument o udaljenosti, isključenjima, noćnim pregledima. S istom satnicom komotno poslednji bus može da bude u 23:30 s Venca. To je 45-50 minuta dužeg rada jednog busa ili vozača.
Treba da imamo u vidu da se dolaskom Higera i BMCova izgubljeno pravilo da su mlađa vozila nosioci tereta, jer su daleko od pouzdanih, takođe, treba imati u vidu da je poslednja ozbiljna obnova voznog parka zglobnim autobusima bila 2013. godine, nabavkom Solarisa, ne računam IK218M, u poređenju sa Solarisom su statistička greška, a i kao proizvod su isto diskutabilni. Ostavljanje rezervi samo po sebi mislim da nije problem, problem je nedostatak vozača koji će i u slučaju nečega izvršiti zamenu vozila na terenu, kada imaš operativca odmah dostupnog, da uzme i zameni vozilo na terenu, ti si spasio dobrih 2h neke linije, bez obzira koliko blizu bilo. Onog momenta kada vozilo isključiš, dok dođe, upali rezervni, izađe na liniju, on je već čitav krug (a možda i dva) izgubio, dok se uklopi, eto propasti.
Vozila se ne rotiraju jer postoji neko zaduženje po polasku, stoga, neki vozač, neka smena, neko vozilo ostaju isti, raspored se uglavnom samo prepisuje, retko kada dođe do rotacije vozila zarad izjednačavanja kilometraže. Isti slučaj su i redovi vožnje, prepisuju se godinama, kada pričamo o pojačanjima redova vožnje pobednički mi je na 613, ubacili drugo vozilo do letnjeg reda vožnje, na 5 dana, pa opet ljudi na sat vremena prevoz imaju...



Mislim da je na pojedinim linijama bas sramota toliko redukovati polaske tj povecati interval :/
Ima i nas koji cemo raditi, sa ciljem da ne cekamo po pola sata vozilo u koje ne mozes da udjes.
Nije Beograd leti samo deca u skolama .... ali to im je alibi, jer ionako imaju premalo ispravnih vozila.
Valjda cemo preziveti do septembra.
Generalno, opet mi se čini da nije nedostatak vozila koliko voznog osoblja.
Leto je takođe period godišnjih odmora, ali i dalje je aktuelan odliv vozača GSPa koji čine vozno osoblje 85% sezonskih prevoznika ka moru.
 
Misliš Bee vode? Linija 51 je po meni najgora linija koja treba da pokriva celo naselje.

51-ica je nekada, sada već davno, išla do Slavije. Sada okreće nigde faktički. Do Sajma i to je to. Većinom ljudi presedaju na Banovom brdu. Ovako ima solidan broj polazaka. U principu, nema mnogo da ide od momenta kad se isključi sa Ibarske magistrale. Jednom delu Belih voda su lako dostupni 55, 58 i 88.

Морао би да се уведе последњи полазак на 52 или 56 после 23:30 са Зеленог венца или да се прекомандује зглоб на последњи 53 у 23:45.

Makar da se obezbedi zglob za poslednju 53-jku, ako ne može da se doda još neki polazak na 52 ili 56. 53-jka je mogla komotno biti zglob tokom celog dana. Banovo brdo ima 12-icu malo pre ponoći, a sve dalje samo 53-jku.
 
Ne znam da li me sećanje dobro služi, ali čini mi se da je linija 31 po zimskom redu vožnje do pre neki dan imala poslednje polaske sa oba terminusa u 00.00, a sad gledam letnji red vožnje i piše 23.45 sa Studentskog trga i 23.15 sa Konjarnika. Pa mi nije jasno kako je to logično s obzirom da je letnji red vožnje, valjda je logicnije da ima kasnijih polazaka s obzirom da su leti ljudi uveče više napolju 🤔
 
Tako je već godinama. Problem je što ne mogu da se uklope smene za vozače, samo što ja mislim da je skroz logično da jedan autobus počne i završi rad malo kasnije.

Zovite, žalite se.
 
Poslednja izmena:
Kada je reč o stavu Beograđana na ovu temu, tu nema iznenađenja. Kao i prethodnih godina, i 2022. veliki deo žitelja glavnog grada ističe da ne vidi smisao uvođenja letnjeg reda vožnje jer ovo nije doba SFRJ, kada se kolektivno, gotovo u isto vreme, išlo na godišnje odmore i kada se „praznio” grad. Kako podsećaju sugrađani, mnogi među njima rade uveliko u toku leta.

– Meni nije jasno kako oni koji regulišu javni prevoz ne prate kalendar obaveza Beograđana. Evo, sada se polažu i prijemni ispiti i mature, i đaci i studenti imaju potrebu za prevozom. I umesto da se s tim obavezama uskladi i red vožnje, da se zimski produži makar za još nedelju dana, oni uvode letnji – smatra sugrađanka Ranka Branković.

 
Što reče @Bender Rodriguez jednom prilikom, parafrazirano, letnji red vožnje = nedeljni red zimskog nedeljnog reda vožnje. Gotovo uvek se dešava da do nekog 20 jula, otprilike, budu nesnosne gužve u gradskom prevozu, jer osnovci i srednjoškolci imaju prijemne za upis na viši nivo obrazovanja, a studenti imaju završne ispitne rokove, pred pauzu do septembra. Nakon tog perioda, koliko god da je ljudi u gradu, situacija bude podnošljivija. Ono što je takođe jedan od problema je i to što se neke linije tokom leta prorede do besmisla. Pogotovu sada kada ti solo autobusi vode glavnu reč. Ali koga briga, važno da se uštedelo na vozačima. Slično se može reći i za klimatizovana vozila i koliko njih vozi sa ispravnom.
 
Nema tu rešenja bez radne snage. I mene iritira letnji red vožnje, al kao što sam već i pisao, najveći problem jeste ostvarivanje godišnjih odmora i vozača i radnika održavanja. I njima je sezona, a mnogo ih je. Nemoguće im je preko leta izaći u susret, kad ih i ovako nema dovoljno, a da voze po zimskom redu vožnje. Opet se moram vratiti na priču od pre. Čitam da će i kod nas polako vozači iz belog, al ne trećeg, već četvrtog sveta. Tako je i Zapad rešavao problem, i nije ga rešio do kraja. Bez pojednostavljenja obuke, vraćanje iste kroz vojsku eventualno, teško da ćemo imati više vozača u budućnosti, sem eto da se uvoze. Neka dramtična povećanja plata teško da su moguća, jer problem je gorući na nivou cele zemlje.
 
Slažem se sa svim osim ovoga za vraćanje vojnog roka. Ne mislim da bi to bio dovoljan opravdani razlog za vraćanje, jer ne vidim osnov da se nešto što se tiče celokupne nacije, cele populacije i cele države, vraća samo zato što JGPu fali vozača. Pogotovu ako za taj problem postoje i druga rešenja, poput kadrovske politike, izmena u obrazovanju i u obuci. I na kraju krajeva, vraćanje vojnog roka bi koštalo oko 70 miliona evra godišnje. A za te pare se može uložiti u bolje i brojnije obuke /ili otvaranje odnosno subvencionisanje novih auto škola i obrazovanih centara.

Takođe se postavlja pitanje - ne retoričko, nego ozbiljno - koliko ljudi je dobilo dozvolu za C i D kategorije u Vojsci od 1990. do 2010. Dakle, koliko ih je dobilo 95', koliko 2000, koliko 2010. Jer nije potrebno samo da postoji vojska i vojni rok, potrebno je da regruti imaju na čemu da se obučavaju i polažu.

I isto tako bi bilo dobro preispitati, ako je moguće, koji nivo obuke su dobijali svi ti ljudi u vojsci u auto jedinicama.

Na kraju krajeva, uvek može da se poradi na tome da se postojećim dobrovoljcima na odsluženju vojnog roka omogući šira obuka za C i D. Odnosno da se omogući i onim rodovima koji nisu Auto jedinica, da u Vojsci prođu obuke za C i D. Bolje i to nego da 80% vremena provode skupljajući lišće i gledajući farbu kako se suši.
 
Poslednja izmena:
Ne bilo loše kad bi imali neku statistiku obuke preko vojnog roka. Ono što stoji kao činjenica jeste drastičan pad kadrova tih profila od ukidanja vojnog roka. Sam posao vozača autobusa nije atraktivan prosto, pa sve i da se ne znam kako plati. Ovako kroz vojsku regruti prolaze tu obuku za C. Mislim da je problem kod mladih ljudi osećaj gubitka i vremena. Ovako kad se nešto dobije usput drugačija je priča. I onda naravno prekvalifikacija za C na D za one zainteresovane.
 
Vrh