Ostatak nije sporan, samo na ovo da se osvrnem. Ja sam upravo i govorio o mlađim vozilima, starija rade u špicevima i kao rezerve i tu je sve jasno (iako je i ovo podsetnik zašto treba ostavljati više rezervi). Među mlađim tj. vozilima istog godišta ima onih koja rade po 20, ali i onih koja rade po najviše 15 sati (proređivanje polazaka na velikom broju linija počinje već negde oko 19:00). Jasno je i da se ona ne rotiraju povremeno u cilju ravnomerne eksploatacije nego sto godina rade iste polaske (ja npr. godinama viđam iste Solarise na istim polascima uveče, a identično je i ranije bilo s Ikarbusima). Zašto je to tako nije pitanje za mene, ali takođe nije ni nešto što je neizbežno.Broj vozila koji ostaje nakon 23h na liniji je mnogo mali na svim linijama, međutim, problem kilometraže se ne pegla na taj način, jer na "jake" (čitaj dugačke polaske) idu najmlađa vozila, (da bi smanjio mogućnost gubljenja km na takvom polasku) i po nekoj inerciji najmlađa vozila najviše izlaze, najispravnija su. Ona starija, voze se "po kazni", moranju, kad zapadne, jednostavno to je neki logički sled, ipak "japanci" su imali poseban režim jako dugo, nisu imali te egzibicije sa po 20+h u radu, jer vozilo čiji se motor ne gasi po par dana, već se vrti u krug nema dug životni vek, ma koliko kvalitetno bilo.
Vidis, nikad nisam razmisljao o ovome. Valjda zato sto sam nocni koristio svega par puta. Ne znam, meni i ne smeta toliko sto se placa. Prvo, zato sto razumem da nocne linije cesto zahtevaju konduktera al ne samo radi naplate nego i radi zastite (gomila ludaka tada). A drugo, uvek sam nekako polazio od premise "hej, jeftinije je nego taksi". Ali razumem da bi mi perspektiva verovatno bila drukcija da vise zavisim od njega.za noćni prevoz se slažem. Pisao sam o tome već. Ne treba da bude posebno tarifiran.
Ostatak nije sporan, samo na ovo da se osvrnem. Ja sam upravo i govorio o mlađim vozilima, starija rade u špicevima i kao rezerve i tu je sve jasno (iako je i ovo podsetnik zašto treba ostavljati više rezervi). Među mlađim tj. vozilima istog godišta ima onih koja rade po 20, ali i onih koja rade po najviše 15 sati (proređivanje polazaka na velikom broju linija počinje već negde oko 19:00). Jasno je i da se ona ne rotiraju povremeno u cilju ravnomerne eksploatacije nego sto godina rade iste polaske (ja npr. godinama viđam iste Solarise na istim polascima uveče, a identično je i ranije bilo s Ikarbusima). Zašto je to tako nije pitanje za mene, ali takođe nije ni nešto što je neizbežno.
Međutim, to sve zaista nema nikakve veze sa lošim prevozom u večernjim satima. Kao što je neko rekao, ti jutarnje-večernji redovi vožnje se prepisuju iz godine u godinu. Brojni poslednji polasci su ostali u istim terminima iako je u međuvremenu promenjen prevoznik (bilo s GSP-a na privatnika, bilo s jednog na drugog privatnika). U međuvremenu su i mnoge linije na koje bi putnici kasnije trebalo da se oslone naprasno postale solo umesto zglobnih (u slučaju Higera solo minus). Ako je i bilo promena, bile su na gore. Ne bih isključio kao razlog ni neki tihi ustupak vlasti taksistima ili prevoznicima koji vrte noćne linije.
Evo da uzmem jedan primer s kojim sam bolje upoznat - poslednja 52 iz centra je u 23:00, a poslednja 37 s Pančevca u 23:05, što znači da putnici koji žive u delu između žarkovačke pijace i Kneza Višeslava, u kome je proteklh godina niklo na desetine višespratnica, posle 23:15 nemaju direktan prevoz iz centra do tamo. To za rezultat ima da su kasnije 53 i 56 prepune, jer ih koriste i oni kojima daleko više odgovara recimo ta 52. Pritom, ti ljudi npr. s 56 moraju da siđu u Žarkovu ili na Belim vodama i onda recimo šipče po pustom Ceraku do svojih zgrada, što ume da bude jako zabavno po vetru ili zimi. Ovi uz Ratka Mitrovića čekaju neku 50-icu, ako prođe uopšte. Na poslednji autobus u 23:00 (na bilo kojoj liniji) ne može da stigne gomila ljudi - od mnogih koji rade druge smene u marketima ili kioscima, preko onih koji rade u objektima u prigradskim zonama (zemunska, surčinska, uz Zrenjaninski put itd), pa recimo do posetilaca koncerta, predstava ili utakmica koje počinju u neko sasvim pristojno i uobičajeno vreme - npr. u 20:30-21:00. Ta 52 se recimo posle vraća za Zeleni venac, pa tek onda ide za garažu. Razlika u udaljenosti Ceraka i Zelenog venca od garaže na NBG svakako nije 40 minuta, pa da stoji taj argument o udaljenosti, isključenjima, noćnim pregledima. S istom satnicom komotno poslednji bus može da bude u 23:30 s Venca. To je 45-50 minuta dužeg rada jednog busa ili vozača.
Misliš Bee vode? Linija 51 je po meni najgora linija koja treba da pokriva celo naselje.Ja u principu ne moram nikad da koristim noćni zbog posla, mislim nije mi neophodan, al kad "zaglavim" uveče treba mi svakako. Ne smatram ga nekim luksuzom da se posebno plaća, šta ga znam, možda i moji pogledi po tom pitanju nisu na mestu. Konduktere su imali privatnici, i Lasta mislim da ima i sad. Bar na 37-ici je bio neko za prodaju karata. GSP konduktere odavno nema, kao radno mesto mislim. Vrlo verovatno samo vozači prodaju karte, jer na kraju krajeva imaju debelu korist od toga, čak i na 101N, na primer, gde radi zglob. Možda bi mogla i posebna tarifa u smislu mogućnosti doplate na postojeće pretplate. Recimo 500 ili 700 dinara na primer. Mana noćnog prevoza kad vozači prodaju karte jesu i duža zadržavanja, inače u vreme kada bi putovanje trebalo da traje kraće u odnosu na putovanja preko dana kad nema gužve. A traje duže i do desetak minuta.
Vidiš dobro si se setio 37-ice na primer, pa i 52-jke. E sad ću probati da ti objasnim uz još par argumenata da nije u pitanju .....bolja za to što imamo noću prevoz kakav imamo.
To produženje tako bezveze, bar tako izgleda, od 40 ili 50 minuta nikako ne može da se sprovede tek tako, i to ne samo zbog odlaska vozila u garaže. Ja opet moram ponoviti da ne mogu komentarisati rad privatnika. Ono što 100% znam jeste način kako GSP organizuje smene, a po redovima vožnje koje dostavlja Direkcija. Vidiš, ako 52 na primer završava poslednji pravac na Ceraku, znači treba mu ceo krug za polazak sa Zelenog venca, a ako završava opet na Vencu treba mu samo pravac, plus odlazak za garažu. Znači kako god okreneš produženje od barem sat vremena. Zašto sad čitav sat. E pa ima nešto mnogo jednostavno u celoj ovoj priči. Radno vreme vozača autobusa nikako ne sme preći 8h bez ugrađene pauze od 30 minuta. Da bi uveče dodao pravac, ili čitav krug, potrebno je, najčešće, vozila koja su dvosmenci prebaciti u trosmence, znači još jedna cela smena vozača, ili što je malo verovatno i glupo za sprovoditi pomerati sve od prve do treće smene. Ovo drugo povlači pomeranje jutarnjih polazaka, ili ti ukidanje ponekog polaska što treba da ide u jutarnjim časovima. Da, treba imati u vidu da i odlazak za garažu, kao i izlazak iz nje ulazi u radno vreme vozača, i treba. I tada je u saobraćaju, i ne treba da vozi džabe ni pola sata, plus ne treba u saobraćaju da provede više od 8h. Može produžiti radno vreme samo u slučaju kvara, ili svakodnevnih kolapsa, al to ne sme biti sastavni deo predviđene smene. Ima smena, naravno, kraćih od osam sati, al kako gde, čak i od 6h, al to samo mislim jedna smena na liniji 108. Zato neki moraju raditi šesti dan za fond od 40h nedeljno. No, to je druga priča. Prosto, bez dodatnog angažovanja vozila i dodatnog osoblja, najčešće, nije moguće produženje linije u večernjim časovima, uz već pomenut problem povratka vozila za garažu. U slučaju 52-jke treba bar još polazak u 23:15h, pa tek onda u 23:30h. Zato su takve turaže uredili na 56-ici, koju smatraju neophodnijom prosto. 37 prerano završava, pa i 51. I stanovnici Belih voda moraju da pešače. Naravno da trebaju dodatni polasci uveče, i to sam već dovoljno puta istakao. Ja samo iznosim argumente zašto to nije jednostavno sprovesti. Za mene ....bolja i može nego se neće nisu argumenti.
Treba da imamo u vidu da se dolaskom Higera i BMCova izgubljeno pravilo da su mlađa vozila nosioci tereta, jer su daleko od pouzdanih, takođe, treba imati u vidu da je poslednja ozbiljna obnova voznog parka zglobnim autobusima bila 2013. godine, nabavkom Solarisa, ne računam IK218M, u poređenju sa Solarisom su statistička greška, a i kao proizvod su isto diskutabilni. Ostavljanje rezervi samo po sebi mislim da nije problem, problem je nedostatak vozača koji će i u slučaju nečega izvršiti zamenu vozila na terenu, kada imaš operativca odmah dostupnog, da uzme i zameni vozilo na terenu, ti si spasio dobrih 2h neke linije, bez obzira koliko blizu bilo. Onog momenta kada vozilo isključiš, dok dođe, upali rezervni, izađe na liniju, on je već čitav krug (a možda i dva) izgubio, dok se uklopi, eto propasti.Ostatak nije sporan, samo na ovo da se osvrnem. Ja sam upravo i govorio o mlađim vozilima, starija rade u špicevima i kao rezerve i tu je sve jasno (iako je i ovo podsetnik zašto treba ostavljati više rezervi). Među mlađim tj. vozilima istog godišta ima onih koja rade po 20, ali i onih koja rade po najviše 15 sati (proređivanje polazaka na velikom broju linija počinje već negde oko 19:00). Jasno je i da se ona ne rotiraju povremeno u cilju ravnomerne eksploatacije nego sto godina rade iste polaske (ja npr. godinama viđam iste Solarise na istim polascima uveče, a identično je i ranije bilo s Ikarbusima). Zašto je to tako nije pitanje za mene, ali takođe nije ni nešto što je neizbežno.
Međutim, to sve zaista nema nikakve veze sa lošim prevozom u večernjim satima. Kao što je neko rekao, ti jutarnje-večernji redovi vožnje se prepisuju iz godine u godinu. Brojni poslednji polasci su ostali u istim terminima iako je u međuvremenu promenjen prevoznik (bilo s GSP-a na privatnika, bilo s jednog na drugog privatnika). U međuvremenu su i mnoge linije na koje bi putnici kasnije trebalo da se oslone naprasno postale solo umesto zglobnih (u slučaju Higera solo minus). Ako je i bilo promena, bile su na gore. Ne bih isključio kao razlog ni neki tihi ustupak vlasti taksistima ili prevoznicima koji vrte noćne linije.
Evo da uzmem jedan primer s kojim sam bolje upoznat - poslednja 52 iz centra je u 23:00, a poslednja 37 s Pančevca u 23:05, što znači da putnici koji žive u delu između žarkovačke pijace i Kneza Višeslava, u kome je proteklh godina niklo na desetine višespratnica, posle 23:15 nemaju direktan prevoz iz centra do tamo. To za rezultat ima da su kasnije 53 i 56 prepune, jer ih koriste i oni kojima daleko više odgovara recimo ta 52. Pritom, ti ljudi npr. s 56 moraju da siđu u Žarkovu ili na Belim vodama i onda recimo šipče po pustom Ceraku do svojih zgrada, što ume da bude jako zabavno po vetru ili zimi. Ovi uz Ratka Mitrovića čekaju neku 50-icu, ako prođe uopšte. Na poslednji autobus u 23:00 (na bilo kojoj liniji) ne može da stigne gomila ljudi - od mnogih koji rade druge smene u marketima ili kioscima, preko onih koji rade u objektima u prigradskim zonama (zemunska, surčinska, uz Zrenjaninski put itd), pa recimo do posetilaca koncerta, predstava ili utakmica koje počinju u neko sasvim pristojno i uobičajeno vreme - npr. u 20:30-21:00. Ta 52 se recimo posle vraća za Zeleni venac, pa tek onda ide za garažu. Razlika u udaljenosti Ceraka i Zelenog venca od garaže na NBG svakako nije 40 minuta, pa da stoji taj argument o udaljenosti, isključenjima, noćnim pregledima. S istom satnicom komotno poslednji bus može da bude u 23:30 s Venca. To je 45-50 minuta dužeg rada jednog busa ili vozača.
Generalno, opet mi se čini da nije nedostatak vozila koliko voznog osoblja.Mislim da je na pojedinim linijama bas sramota toliko redukovati polaske tj povecati interval :/
Ima i nas koji cemo raditi, sa ciljem da ne cekamo po pola sata vozilo u koje ne mozes da udjes.
Nije Beograd leti samo deca u skolama .... ali to im je alibi, jer ionako imaju premalo ispravnih vozila.
Valjda cemo preziveti do septembra.
Misliš Bee vode? Linija 51 je po meni najgora linija koja treba da pokriva celo naselje.
Морао би да се уведе последњи полазак на 52 или 56 после 23:30 са Зеленог венца или да се прекомандује зглоб на последњи 53 у 23:45.