Šta je novo?

Историја београдског урбанизма

MilisaV":1wmix7h5 je napisao(la):
posebno ružan deo grada mi je dorćol ispod ulice cara dušana.

jedan od mojih favorita http://binged.it/1k0ydZk

pri tome ima sve iste zgrade ovakve. i obe su očajne.


a za deo ispod pruge ne treba trošiti reči.

Molim? :shock: :shock: :shock: Jel ti to pricas o mom kraju da je znaru? :evil:

Hoces da ti posaljem ekipu Dorcolaca i Burek Brigadu da te nalupaju kao nenormalnog? :D :p :wink:
 
...што је опет мање од данашње просечне (и сиротињске) плате.
 
MilisaV":2sb7njpl je napisao(la):
a za deo ispod pruge ne treba trošiti reči.

Misliš na bele i žute zgrade?

Takvih ima po celom gradu (pogovoto NBG) i sasvim su korektne za vreme u kome su pravljene, i ne odudaraju od okruženja
(jer ga i nema)
 
mislim.

da se nalate na nbg ne bi bilo problema na dorćolu im jednostavno nije mesto.
 
ok. Ne slažemo se :)
Meni je tu drastično veći problem sama pruga odnosno nepostojanje ljudske veze tih zgrada s ostatkom grada
 
laki72 & Пантограф

Јасно је мени зашто је направљен тај хаос. Наравно да тада нису цветале руже. Међутим, велико је питање зашто гурати магистралу право. То је тај лењир урбанизам који се морао испоштовати по сваку цену. Ако се за дужи тунел није имало новца, зашто је магистрала морала да иде по сред центра, уместо да је усмерена око Калемегдана и Дунавском.

Морала је лонгитудинала да буде лонгитудинала макар порушили пола града. Као и друга, која је требало да поруши пола Врачара.
 
То је то: само да су праве линије и да је доктринарно, па макар помрли. Супротност интелигентном, креативном размишљању (и планирању).
 
Danas nastavak u 15 i 30h zahumska 34 cep
 
Bil smo na nastavku delija je zaduzen za tekstualni dio ja cu postaviti 70 tak fotgrafija u petak naj ranije
 
ГУП 1972

Показује се да Београд неминовно прелази милион становника..Бранко Пешић налаже ревизију ГУП-а из 1950. године пошто је он рађен за Београд до милион становника. Из те ревизије произилази нови ГУП из 1972. године.Пре тога Бранко Пешић је довео четири стручњака из Америке који су овде радили на новом саобраћајниом плану града годину и по дана чини ми се. Оно што су они радили је био очај живи и одликовао га је онај класични аутомобилски амерички урбанизам.Након њих довели су двојицу Белгијанаца.Они су предложили две метро линије: Вишњица - Петлово Брдо и Устаничка - Земун са укрштањем испод трга републике.Обилазница је померена иза аеродрома,лука иза Панчевца,постојао је још један прстен преко другог шпица Аде као и преко превлаке на Ади који би касније повезивао Прокоп са остатком града.О томе ћемо касније у тексту.

http://www.urbel.com/img/ilu/velike/slika-11.jpg

МЕТРО 1972 - 1982

На почетку излагања Јовин је у око 7 необоривих тачака објашњавао зашто је метро једино решење за Београд.Почев од рационализације грађ, земљишта (коефицијент изграђености и до 1:12),протеривања аутомобила из центра,решавања паркинга,јефтиније градње (услов за једно гаражно место на 50м2 више није неопходан) преко екологије,уштеде времена итд...СТФ-у сам проследио тај папир и надам се да ће га усликати и поставити овде.

Као што сам већ рекао Бранко Пешић на основу усвојеног ГУП-а налаже оснивање сектора за метро и доводи Јовина на његово чело.Јовин,Малетин и остали нису знали много о шинским системима у то време и крећу да истражују по свету шта би могло бити решење за Београд.Одлазе у Минхен који у то време врши револуцију у јавном превозу.Од немачких железница откупљују 420км пруга у и око града,то све повезују метроом и стварају дистрибутивни метро у ком се линије у центру града дуплирају а по уласку и изласку из центра рачвају. Систем одликује капацитет до 40.000 путника у вршном часу. Вашингтон,донекле Беч и многи други преузимају оно што је добро из Минхена.

Е сад оно што сам причао годинама.Пројекат метроа из 1976. године није само Јовинов,,суштински је више аустријски него наш.Сектор за метро ангажује пројектанта бечког метроа Рперта Шикла и дају му 80.000$ за пројектовање прве фазе београдског метроа.У међувремену је урађен пројекат метро-друмског моста и сва геолошка испитивања на трасама метроа.За наше раније дискусије јако је битно напоменути да је оновна сврха прве линије у плитком ископу на НБГ-у та што би данашњи бул. ЗЂ била пешачка улица са великим коеф. изграђености што метро ту и омогућује (Београдски Дифенс)

1977. године план метроа постаје обавезујући део гупа из 1972. године
.Све припреме за градњу метроа су завршене 1982. године,главни пројекат прве фазе је урађен,самодопринос је увелико био расписан.Тог лета Јовин тадашњем трочланом председништву подноси извештај.Тада председник извршног одбора Радоје Стефановић изјављује:
"Sve što je za prošlih deset godina rađeno u Sektoru za metro nešto je najlošije što je ikada u Beogradu urađeno... Treba iskopati jednu veliku rupu i zakopati tu sramotu Beograda". И говори како су за паре које је Јовин потрошио на пројекат метроа могли да направе чак 54 двособна стана. Јовин у неверици потом одговара: "А знате тек колико кила јабука смо могли за те паре купити". :D

Тад му сва три члана председништва обећавају да му неће дати ни динара за метро.

МЕТРО И ЈОШ ПОНЕШТО 1982 - ???

У периоду до 1986. године Вукан Вучић гура свој трамвај за 21. век. Иначе,велика је лаж да је Јовин противник трамваја."Његов" план предвиђа и 37 километара трамвајске мреже и у великој мери,у оном смисленијем делу Вукан Вучић је то и изградио. Иначе,Јовин је уз смех говорио да су тада ови зликовци правдали трамвај великим потенцијалом у топчидерској долини. (кристалише се прича око умп-а). Јовин ме је одушевио када је напоменуо да се он још 70их залагао за Војводе Степе без аутомобила и са трамвајем у тој улици као основом.ж те улице.А нешто слично се и налазило у његовом плану из 1976. године. 1986 године сектор за метро се рехабилитује након промене власти.Већ 1987 године као резултат тога добијамо централну пешачку зону Кнез Михаилову. Ту је Јовин детаљно описао своју борбу са заосталим делом струке за чесму у Кнез Михаиловој.

У периоду до 1993. године није било могуће урадити много.1990 године са врха долази наредба да се САНУ-у зада некакав задатак. Они се дотичу решевања саобраћаја у Београду.Били су под потпуним утицајем Вукана Вучића и тада први пут добијамо његов план "Рационалног и ефикасног решења" које се до дана данашњег није променило и које је на жалост још увек актуелно.

У међувремену је Јовин учествовао на свим урбанистичким конкурсима у Србији.Његове пешчке зоне су изведене у Брчком и Нишу,добио је многе награде на тим конкурсима. На једном намештеном,чини ми се у Ужицу је чак и одбио награду из тих ртазлога. Занимљив му је план за Нови Сад.На конкурс за трг испред катедрале је изашао са планом ЛРТ система који би ишао подземно испод трга,даље прелазио дунав преко старог моста и повезивао Петроварадин.Линија би на другу страну од трга скретала лево ка булевару и касније лчини ми се ишла ка Жел. Станици. Био је леп цртеж свега тога.Надам се да је Директор то усликао. Урадио је и фантастичан цртеж целог Сомобора димензија 1.5х3.8 метара...

1997. године долази Ђинђић на власт.Он сам иде у сектор за метро и за кратко време налази заједнички језик са Јовином. Они ажурирају пројекат,понајвише у делу Новог Београда због неких новоизграђених објеката. Пред сам почетак градње метро моста почиње бомбардовање...

НЕКЕ ЗАНИМЉИВОСТИ

Дефинитивно смо разрешили мистерију око онога шта јесте а шта није изграђено. Метро сандук испод прокопа јесте изграђен,метро сандук код Вука није али је сама станица изграђена у складу са Јовиновим планом а онај зид где је мурал је изведен тако да се лако може демонтирати.

Иначе,када су још почетком 70их сумњиви типови изместили главну жел. станицу у Прокоп са аутокоманде услов струке за тако нешто је била горепоменута саобраћајница,трансвезала са 16 укрштања у нивоу. То је Јовин нагласио уз доскочицу да ниакве лудачке прескупе петље по граду нису долазиле у обзир по њему.Та трансвезала би ишла даље ка Вишњици и тако повезала обале две реке и у великој мери ослободила неке оптерећење правце у самом центру града. Јовин ме је одушевио и када је рекао да се залаже за очување садашње железничке станице јер нико у Европи не измешта жел. станице из центра града које по својој намени и треба ту да буду.

Толико за сада.Следећи километар поста можда сутра испишем. :) Биће још занимљивије,до детаља су описани догађаји око моста на ади и сарадњи са Ђиласом.
 
1986 године сектор за метро се рехабилитује након промене власти.Већ 1987 године као резултат тога добијамо централну пешачку зону Кнет Михаилову

Knez Mihajlova je i pre 1986-87
bila pesacka zona.
Ne sporim strucnost i dobre namere ovog coveka, ali je preterani egoista. Ja pa Ja i to je to.
Takodje za neku realniju sliku stvarnosti potrebno je uvek cuti i drugu stranu, jer istina je uvek negde izmedju.

Ovo pisem iz razloga sto bih voleo da sagledavanjem proslosti, mozemo bolje planirati buducnost i izbeci ponavljanje nekih gresaka iz proslosti.
 
Laki bili su tu i ljudi koje je jovin prozivao koji se nisu ustrucavali da odgovore ,Tacno da je knez ranije samo zatvoren za sobracja ali nije uredjen kao sto ga danas znamo koa i okolne ulice koje su poplocane ,
Uvije vazi pravilo audiatur et altera pars ,u svakom slucaju da nije bilo njegove upornosti i tvrdoglavosti beograd bi danas izgledao prilicno drugacije
 
laki72":2h7kc98r je napisao(la):
Knez Mihajlova je i pre 1986-87
bila pesacka zona.
Ne sporim strucnost i dobre namere ovog coveka, ali je preterani egoista. Ja pa Ja i to je to.
Takodje za neku realniju sliku stvarnosti potrebno je uvek cuti i drugu stranu, jer istina je uvek negde izmedju.
Директор ти је лепо објаснио за Кнез Михаилову.Ово остало ти нема благе везе са животом што си написао. Човек је посветио свој живот Београду а другу страну у виду политичара,саобраћајних инжењера који се играју урбанизма и других нестручних људи слушамо сваки дан.Сад испада да неко ко преко 50 година ради и ствара у служби града нема право ни да одржи једно предавање и каже шта се збивало и то само у стручним круговима на скупу који медији наравно нису пропратили. Притом не да није егоиста него себе неретко ставља у други план а чак и да јесте: Мостарска петља,урб. завод,савски кеј,земунски кеј,Кнез Михаилова,сарадња на пројекту Сава Центра,пројекат метроа...

Хтедох да оставим ту причу за сутра али сад си ме испровоцирао.Питали смо се зашто се Јовин није огласио поводом "Београда на Води".Одговорио је: Јесам али су ме цензурисали.Текст у Политици су ми сасекли,у другим новинама нису хтели ни да га објаве.

И сад ми очекујемо неки закључак типа: ето шта да се ради...А Јовин ће: Пишем сад још један текст о савском амфитетатру.

Толико о томе. ;)
 
Delija":18tvzi11 je napisao(la):
laki72":18tvzi11 je napisao(la):
Knez Mihajlova je i pre 1986-87
bila pesacka zona.
Ne sporim strucnost i dobre namere ovog coveka, ali je preterani egoista. Ja pa Ja i to je to.
Takodje za neku realniju sliku stvarnosti potrebno je uvek cuti i drugu stranu, jer istina je uvek negde izmedju.
Директор ти је лепо објаснио за Кнез Михаилову.Ово остало ти нема благе везе са животом што си написао. Човек је посветио свој живот Београду а другу страну у виду политичара,саобраћајних инжењера који се играју урбанизма и других нестручних људи слушамо сваки дан.Сад испада да неко ко преко 50 година ради и ствара у служби града нема право ни да одржи једно предавање и каже шта се збивало и то само у стручним круговима на скупу који медији наравно нису пропратили. Притом не да није егоиста него себе неретко ставља у други план а чак и да јесте: Мостарска петља,урб. завод,савски кеј,земунски кеј,Кнез Михаилова,сарадња на пројекту Сава Центра,пројекат метроа...

Хтедох да оставим ту причу за сутра али сад си ме испровоцирао.Питали смо се зашто се Јовин није огласио поводом "Београда на Води".Одговорио је: Јесам али су ме цензурисали.Текст у Политици су ми сасекли,у другим новинама нису хтели ни да га објаве.

И сад ми очекујемо неки закључак типа: ето шта да се ради...А Јовин ће: Пишем сад још један текст о савском амфитетатру.

Толико о томе. ;)

Kao prvo!
Sve sto sam napisao ima veze sa zivotom i realnoscu, a dobro vaspitanje mi ne dopusta da ti odgovorim onako kako zasluzujes.
Ne vidim cime sam ja to uvredio bilo tebe, ili bilo koga drugog ovde, da bi ti tako reagovao?
Mozda zato sto sam stavio znak pitanja iza necega sto tvrdi Jovin? E pa eto uradih to opet mada u drugom kontekstu.

Mozda te je pogodilo to sto sam napisao da je egoista?
Pa vidi, mozes i da psujes (ako ti Igor dozvoli) ali ja idalje imam takav utisak. Sto samo po sebi ne negira njegovu strucnost i zasluge.
Ali ti ne zelis da diskutujemo o tome. Ti zelis nesto sto se zove Idolopoklonstvo. E sto se mene tice to neces gledati.
I ako te konkretno zanima zasto mislim da je egoistican, zato sto osoba koja svaku drugu recenicu pocinje sa JA SAM... a pri tom govori o kapitalnim projektima jednoga velikog grada na kojim mora da ucestvuje desetine dobrih strucnjaka to i jeste - egoista.

I poslednje, jedino sto sam konkretno negirao:
Knez Mihajlova je i pre 1986-87
a ti mi knapisa da mi je Direktor lepo objasnio.
Delija jel mi istim jezikom govorimo? Izvini, ali sta meni bilo ko treba da objasnjava da sam ja tom ulicom trckarao 1979 godine sa svojih 7 godina dok me majka vodila u zoo park na Kalemegdanu???
ako je tada ulica bila zabranjena za saobracaj motornih vozila, ona je bila pesacka ulica. A bila je. Znam, ne zato sto mi je neko to rekao, vec zato sto sam je koristio i sto se secam toga. I to je jedino sto sam u celom postu negirao i negiram i dalje, jer naprosto tako jeste. To dal je bila asvaltirana ili poplocana, ili pod drvenom kaldrmom ili granitnom kockom, je totalno nebitno.
 
Не знаш ништа о човеку,ниси се бавио овим,ниси био на његовим предавањима,не загађуј тему.

- Још током израде пројекта из 1976 године је одлучено,највероватније на предлог Јовина, да Кнез Михаилова буде пешачка улица,и не само она већ највећи део центра старог града.

- Победио је на конкурсу а Кнез Михаилова и све попречне улице су 1987. године преуређене по његовом пројекту.
 
I sad si izneo neke neistine, al nema veze.
Covek je javna licnost i ponesto ipak znam o njemu, na isit nacin na koji saznajem o tebi.

Citiram svoju izjavu:
Knez Mihajlova je i pre 1986-87
bila pesacka zona.
Ne sporim strucnost i dobre namere ovog coveka, ali je preterani egoista. Ja pa Ja i to je to.
Takodje za neku realniju sliku stvarnosti potrebno je uvek cuti i drugu stranu, jer istina je uvek negde izmedju.

Cime sam uvredio bilo koga, pa i Jovina ovim recenicama???

Ja sam samo negirao ovaj pasus:
1986 године сектор за метро се рехабилитује након промене власти.Већ 1987 године као резултат тога добијамо централну пешачку зону Кнет Михаилову

A ti Delijo od 1988 stize do:
- Још током израде пројекта из 1976 године је одлучено,највероватније на предлог Јовина, да Кнез Михаилова буде пешачка улица,и не само она већ највећи део центра старог града.

I ja zagadjujem temu? pa rekao bih da se poluistinama i neistinama zagadjuju teme , a ne ukazivanjem na greske (verujem ne namerne) dal u izlaganju Jovina, ili u vasem prenoosenju istih.
 
Неистине?! Сачекајмо да се јаве Директор,Карло и СТФ па да видимо шта је неистина.

Ти можеш да спинујеш колико хоћеш остаје чињеница да је Јовин пројектовао Кнез Михаилову и попречне пешачке улице као и то да је управо он са својим сарадницима следио најмодерније трендове у европском урбанизму у то време преписујући добре примере из Минхена,Беча и других градова. Од раних 70их човек заговара ослобађање центра града од аутомобила.

За више информација погледај тему коју сам ја овде отворио пре око две године под називом "БЕОГРАД 2000".

Након тога,кад или ако нам се извиниш за ово троловање можемо да наставимо дискусију.
 
Delija hvala na ovim izvestajima i samo nastavi :vops: :gobb: vrlo interesantno stivo.
 
Da se nije neko setio da uključi audio snimanje u mobilnom? Ovakva predavanja su istorijski dokument, sasvim nezavisno od različitih ocena sadržaja izlaganja. Pogotovo su se kod nas glavne odluke i pravi razlozi iznosili samo usmeno. Kad su u pitanju svedoci ovog ranga svaka reč je dragocena, jer kad oni odu, istina, ili bar jedno ključno viđenje istine, je često trajno izgubljeno. Pa tako, ima li neko (bar) audio snimke oba predavanja i za sitnu raju? Naravno, ako on dozvoli.
 
Predavanje je snimljeno audio koliko sam upoznat ,provjericu da li snimci mogu biti dostupni javno
 
Decko, kao prvo nemas vaspitanja. Nauci civilizovano da komuniciras pa se javi.
A sto se tice mog izvinjenja bilo kome, pa naravno i tebi, cim mi citiras sta sam to uvredljivo ili neistinito rekao, bez problema ces dobiti izvinjenje.
A ta prica, cekaj da dodje ovaj ili onaj...
Mislim ipak da si prerastao taj period odrastanja. Svoje bitke vodi sam naravno argumentima, nemoj se kriti iza bilo koga. To ti je prijateljski savet.

Sent from my LG-E510 using Tapatalk 2
 
Ja cu svoj referat sa fotkama postaviti cim budem imao vremena dovoljno 70 slika i prateci tekst ,molim vas da spustite loput ,polako diskutujemo ,za dobrobiti bg , inace kod jovina nisam primjetio da prov kaze JA pa ostali ,mozda nisam obratio paznju ,ako nabavimo video zapis rijesicemo sve dileme. Ono sto mu se moze odati priznanje je da covjek ulaze veliku energiju i vrijeme za opste dobro a moze da igra sah na kalisu i hrani golubove
 
Da je srece pa da sve sede glave odmaraju i igraju sah nego da prave podele medju strukom u poslednjih 40+ godina. Nije ni cudo sto i na forumu imamo tu vrstu nametnute podele kod pojedinih forumasa. Umesto da razmisljamo svojom glavom i objektivno sagledamo sve prednosti i mane planova koje je grad imao dolazi se u situaciju da se idealizuju licnosti poput danasnjih politickih aktera.
 
Које наметнуте поделе? Прича на овој теми је текла у сасвим добром правцу и ја нећу дозволити да се претвори у оно што трпим овде годинама а своди се на сатанизовање Јовина и "острашћеног Делију који срчано брани његов лик и дело у субјективно гледа на ове ствари". Ако неки имају такву намеру закључавј Игоре тему.

Да наставим.

Заборавио сам горе да напоменем.Та будалаштина САНУ-а и Вукана Вучића је урађена на основу студије на чијој изради је радило 28 саобраћајних инжењера и само 3 грађевинска.О неким урбанистима,планерима нема ни говора. Мислим да је Директор то сликао. Узета је та студија и подвучене титуле аутора.Иначе,након 1982 године захваљујући неким појединцима из града и надлежних институција коридори за метро углавном остају нетакнути. Заборавих и да напоменем да се после годину или две Јовину извињавао један од актера тог судбоносног састанка (мислим да је један од чланова тог председништва) уз речи да није знао која је бу**** Стефановић мислећи на пројекат "трамвајем у 21 век".

Од 2000. године Јовин наивно верује да су могући неки помаци. До 2004е знате причу.Систра,Белам итд. Ненад Богдановић креће у причу око моста на Ади а Јовин,Малетин,акдемија архитеката и још нека стручна удружења у контра-офанзиву но безуспешно.2006-7 године предлажу референдум о мосту за који чак имају и подршку (заборавих име и функцију (можда председник скупштине града)) за чије расписивање није потребна сагласност градоначелника.Са више инстанце референдум се забрањује и тако смо мост на Ади добили и из једног антидемократског чина,поред оног хауса са дозволама,непостојећим пројектом,пропалог конкурса за петље итд.

ЂИЛАС - ЈОВИН

2007. године они се упознају. Ђилас је дошао код њега да се информише о Београду,плановима,историјату урбанизма итд јер се тада већ знало да ће бити кандидат за градоначелника. Јовин му је представио сву документацију,све пројекте метроа 1976-1982.Редовно су се састајали и разменили преко 20 приватних мејлова.(Неки се сећају да сам још пре 2 године овде писао да је Ђилас лично био против моста).Јовин се наравно фокусирао на метро,метро-друмски мост и критику моста на Ади. Последњи пут су се састали у "сутерену једног кафића у једној српској улици" :). Јовин му је доставио још неке документе а Ђилас је тада рекао,парафразирам: "Бране,све је ово лепо али мост на Ади мора да се гради". Јовин му је на то одговорио: "Мора једино ако ти је то партијски задатак". Ту се Ђилас као наљутио,рекао му је да неће више причати и отишао. То вече је послао мејл у коме му још једном потврђује ово са састанка. После креће фарса око збрзавања целе ствари,дозвола,успутног пројектовања итд.

Иначе,Јовин је у свом излагању највише критика упутио Ђорђу Бобићу.Њега сматра одговорним за ту бирокртску збрку и избацивање регулационих планова у том класичном облику из редоследа планирања.

И да се још једном осврнем на ове покушаје сатанизације. Ствар је у томе што мени Јовин није био једини извор информација. Управо зато што имам информације од једног другог актера ове београдске урбанистичке трагедије и то још од пре 3 године не сумњам у ово што Јовин прича зато што се информације у потпуности поклапају.Поред тога,човек сваки тај догађај опише до детаља а притом у публици је било доказаних стручњака с којима се по многим стварима не слаже.А сви ти људи су само потврђивали ово што је речено тј овде написано.

Директор ће ово све зачинити фотографијама. На мене је најјачи утисак оставио Јовинов график у ком су приказане две криве - једна је струка а друга политичари.Како је график струке ишао на горе а мешање полтичара на доле Београд се развијао.

Иначе,представио нам је и веома занимљив регулациони план Браце Петровића који је у солидној мери пресликан у ГУП 1972. године.Предвиђао је останак железничке станице у СА али као станицу градске железнице.Пробијен је теразијски гребен ка ади хуји и тако је растерећена Карађорђева. Мислим да је предвидео и пробијње железничког тунела.А основа целог плана је повезивање три центра града - Земун,НБГ и стари град.Јако једноставан и интересантан план.Ваљда је директор то усликао.

Ако сам нешто изоствио и пермутовао нек ме Директор,Стф или Карло исправе.Сигуран сам да ће и Пантогараф имати по који амандман,ипак је ово доста информација.
 
Vrh