Šta je novo?

Електрични аутобуси / Elektricni autobusi / E-buses

A što bi goreli Prle? Dešavalo se svakako, slučajevi RATP-a iz Pariza najpoznatiji verovatno. Kao da se dizeli nikad nisu zapalili. Radi ih na hiljade širom Evrope, i to je realnost, a po svemu sudeći i budućnost urbanog transporta. Nije ni tako nova tehnologija baš. Nezgode će uvek biti moguće, al ne treba ih satanizovati zbog toga. Iskreno, ne mislim da su išta manje bezbedni od bilo kod dizelaša, a pogotovo gasnog autobusa. Inače, litijuma ne bi trebalo biti više od tek nekoliko procenata u baterijama bilo kog hemijskog sastava.
 
Pa i Moskva ima preko 1000 električnih autobusa, iako se gađaju naftom i gasom. Samo je Solaris proizveo preko 3000 e-buseva, MAN za manje od dve godine došao do hiljaditog primerka, a preko 4000 ih je prodato na tlu Evrope samo u 2022. godini. Porudžbine se i dalje nižu, pa čak i za tegljače. Volvo ima rezervisanih čak 500 jedinica do 2030. godine. Nisam nikakav lobista elektro pogona, al baratam činjenicama. Nije to sve bez mana i nedostataka, al prosto industrija ide u tom pravcu, i nema više mesta za pravljenje ne znam kakve fame oko toga.
 
Struja je definitivno glavni takmac kao alternativni izvor energije.
U Nemačkoj je skora jedna železnička kompanija odustala od vodonika, preskupo i prekomplikovano.
 
Jedna od velikih prednosti struje u ovom kontekstu je i to što je ona univerzalna valuta energije. Ne diskriminiše da li je nastala od uglja, nafte, gasa, reke, sunca ili atoma. Ako imaš uređaje na struju, šta god da se desi geopolitički, ekonomski ili ekološki, uvek možeš da se prebaciš na drugi izvor i da nastaviš da funkcionišeš. To je sa ostalim pogonima dosta teže. Plus zagađenje izmeštaš u tačku proizvodnje struje umesto da se udiše na mestu konzumiranja saobraćajne usluge.
 
Banalizujete. Svaki tip vozila ima svoje mane. Ako se dobro održava, ne vidim problem ni u baterijama. Nama gore dizel Ikarbusi na nedeljnom nivou, zapale pola garaže, pa nikom ništa.

Evo jedan lep snimak kako gori pola garaže samo sa dizel autobusima:


Dakle, poenta je?
 
Pa i elektro lobi strašno banalizuje i laže o fosilnim gorivima i SUS motorima. I generalno o zagađenju.

Naftaše iz 20. veka zameniće električni lobi i oligopolisti 21. veka. I biće još gori nego naftaši. Naravno, proći će još jedno 20 godina pre nego što prosečna hipnotisana konzumerska masa to počne da uviđa, a do tada će uveliko pola Evrope i Amerike prisiliti na struju odnosno baterije i imati jak stisak nad državama i institucijama.

Inače dobro je pa smo uveliko našli i ovladali tehnologijama za recikliranje milijardi baterija i njihovih hemikalija koje će završiti na deponijama u narednim godinama... mda...
 
Nemačka je od 01.12.2023. povećala putarine za dizel kamione sa oko 15 centi po kilometru na oko 40 centi po kilometru (šleperi). I do toga je stopa bankrota u kamionskom prevozu bila 8%. Jedan od glavnih razloga štrajkova poljoprivrednika po celoj Evropi je ukidanje subvencija na dizel gorivo. Ako su ovde spremni da sabotiraju veliki deo realnih privrednika, koliko im je tek u javnom prevozu sve jedno za guranje za sada i dalje skupljih elektro-autobusa? Mora se napomenuti da je u razvijenijim državama Evrope autobus sa baterijama ili ne tek 20-40% javnog prevoza, za razliku od Srbije.
 
Otokar e-Kent

IMG_3137.jpeg

IMG_3135.jpeg

IMG_3136.jpeg
 
Banalizujete. Svaki tip vozila ima svoje mane. Ako se dobro održava, ne vidim problem ni u baterijama. Nama gore dizel Ikarbusi na nedeljnom nivou, zapale pola garaže, pa nikom ništa.

Evo jedan lep snimak kako gori pola garaže samo sa dizel autobusima:


Dakle, poenta je?
Kod požara dizel vozila, isti može da se ugasi, dok je litijumsku bateriju nemoguće ugasiti dok ne izgori skroz do kraja, čak i da je ubaciš u more ima da gori
 
Nisu ni sve baterije iste, kao što nisu ni instalacije.

Recimo ja ne bi poredio novi komšijski tursko-kineski izrod ni sa Otokarom (baterije Webasto, BMC kineske CATL), kamoli M.A.N-om koji ipak raspolaže odavno izgrađenom reputacijom unutar osiguranog dela tržišta (ima mnogo više da izgubi).

A kad smo već kod takoreći "Eastern" EU "zelenih taljiga" čiji finansijeri zahvaljući "Western" EU "braćom po interesu" u međuvremenu naoružavaju Kosovo i smenjuju generale koji odbijaju da izvedu invaziju na Tajvan, izgleda im je Beograd jedna od omiljenih planiranih destinacija:

"For export, the manufacturer from Ciorogârla targets regional markets, such as Bulgaria, Serbia, and Hungary, but also other markets, such as Italy or Spain, intending to participate in public tenders for the purchase of electric buses."

Sve naše nedaće skorijeg datuma nastale su zahvaljujući toksičnim delovanjem vlasti prethodnih godina. Drugim tečima počeli smo da privlačimo ono što drugi izbegavaju, usput od najvećih g(r)adova napravivši real life test poligon i stovarište gomile novog no name krša.

Tome je doprinela i nekontrolisana zelena agenda zapada koja je dozvolila dovlačenje svega i svačega električnog s istoka. Zeleno da, ali pitanje da li treba dozvoliti i artikle čiji se kvalitet ogleda samo u ceni i nultoj emisiji, na štetu celokupnog proizvoda.
 
Šta se desilo sa famoznom Vrabcem, ne viđam ga više da vozi po pešačkoj zoni?
 
Мислим да чека да прођу дани породице.
Iskreno, ne sećam se da sam ih viđao ni pre te manifestacije, a svaki dan prođem kroz pešačku zonu. Baš, baš dugo ih nisam video, prvo sam mislio da ne voze zimi, ali počelo i proleće, a njih nema.

Mada, gledam sad red vožnje, ispade da voze samo do 16h, zakleo bih se da su ranije vozili i u kasnijim terminima.
 
Vrh