Predložene tri varijante modernizacije železničkog koridora 10
Ministarstvu za infrastrukturu upućeni predlozi budućeg razvoja međunarodno definisane saobraćajne magistrale Izbor rešenja u najkraćem roku Predstoji odluka o brzinama i izrada idejnog i glavnog projekta – Modernizacija pruga zahteva i nova vozna sredstva.
„Železnice Srbije" ovih dana uputile su Ministarstvu za infrastrukturu tri varijante budućeg razvoja i modernizacije železničkog koridora X kroz našu zemlju.
Ministarstvo za infrastrukturu u narednom periodu planira da značajna sredstva investira u železničku infrastrukturu, prvenstveno u Koridor X. U skladu sa tim, organizovan je sastanak stručnjaka ovog ministarstva i „Železnica Srbije“, kako bi se utvrdio nivo postojeće tehničke dokumentacije železničke infrastrukture na koridoru X.
– Na osnovu dostavljenih informacija, Ministarstvo za infrastrukturu će se, u saradnji sa predstavnicima železnice, u najkraćem roku opredeliti za optimalnu varijantu, kako bi bila obezbeđena potrebna sredstva za izradu tehničke dokumentacije i realizaciju čitavog projekta, – kaže pomoćnik generalnog direktora „Železnica Srbije“ Ljubomir Stožinić.
Prema njegovim rečima, tri predložene varijante razvoja i modernizacije Koridora X sadrže detaljne podatke o realizaciji čitavog projekta, uključujući trajanje i potrebna sredstva za izgradnju i modernizaciju ovog međunarodno definisanog železničkog pravca.
– Prema prvoj varijanti, predloženo je da na celom Koridoru X budu dvokolosečne pruge, osposobljene za brzine od 160 kilometara na sat, uključujući pravce prema Subotici, Šidu, Preševu i Dimitrovgradu. Druga varijanta predviđa dvokolosečnu prugu Novi Sad – Beograd – Niš, osposobljenu za brzinu od 160 kilometara na sat, uz rekonstrukciju ostalih deonica koridora do projektovanih brzina, kao i za brzinu od 160 kilometara na sat gde god je to moguće. Treći predlog predviđa rekonstrukciju postojećih pruga za brzine od 160 kilometara na sat gde god je to moguće, uz revitalizaciju ostalih deonica koridora do projektovanih brzina i bez promene trase pruge, - objašnjava Stožinić.
Na sastanku predstavnika Ministarstva za infrastrukturu i „Železnica Srbije“, inače, razmatrana je tehnička dokumentacija rađena tokom devedesetih godina. Reč je o postojećim generalnim i idejnim projektima, kojima su
predviđene brzine između 160 i 250 kilometara na sat na različitim deonicama Koridora X. Zaključeno je da u najkraćem roku svi projekti moraju da budu inovirani I da će nakon toga biti doneta odluka o brzinama na koridoru 10, a zatim uslediti izrada idejnog i glavnog projekta.
– Sa predstavnicima Ministarstva za infrastrukturu razgovarali smo i o eksproprijaciji, koja će biti neophodna ukoliko se budu gradili novi koridori. Zajednički smo konstatovali da je to proces koji dugo traje i koji može dosta da uspori realizaciju čitavog posla, ali i za koji treba izdvojiti znatna finansijska sredstva, - rekao je Stožinić.
Čitav projekat izgradnje železničkog koridora X kroz Srbiju biće finansiran iz međunarodnih kredita, Nacionalnog investicionog plana i posebnih fondova, a o predloženim rešenjima stav će dati i Ministarstvo I Odbor za finansije.
Prema Stožinićevim rečima, sa predstavnicima Ministarstva za infrastrukturu razgovarano je i o potrebnim finansijskim sredstvima za obezbeđivanje novih lokomotiva i vagona koji mogu da saobraćaju projektovanim brzinama na koridoru X. Istaknuto je da, naime, izgradnja koridora X neće imati puni efekat ako srpske železniced ne obezbede i vozna sredstva koja će njime saobraćati.
– Bez novih lokomotiva I vagona, koji mogu da saobraćaju maksimalnim projektovanim brzinama na Koridoru X, modernizovane srpske pruge koristili bi isklju-čivo drugi železnički prevoznici.
A to nije ni cilj, ni interes „Železnica Srbije“, - zaključio je pomoćnik generalnog direktora Ljubomir Stožinić.