Idu jesen i zima i automatski kolaps u gradu sa kišama, grad bi morao da se pripremi na to i da uvede nove žute trake tamo gde je moguće a nema ih. To je najjeftinije unapređenje javnog saobraćaja koji je u potpunom raspadu.
- Vojislava Ilića do okretnice 29, uključujući Plavi Most koji je par puta dnevno zakrčen i preko koga kola hitne pomoći ne mogu da pređu po 5 minuta jer sve stoji.
Plavi most je sa 2+2 trake projektovan kao usko grlo od strane nekog kancelarijskog sektaša, očigledno arhitekte, sve u svemu neznalice u saobraćajnom projektovanju. Kada praviš petlju preko autoputa, u svim varijantama će sva leva skretanja ići poprečno u odnosu na autoput, a to znači da, ako se ne očekuje sasvim mali saobraćaj, potreban broj traka u odnosu na poprečni bulevar mora viti veći nego na drugim delovima bulevara. Drugi važan detalj je da je u desnoj traci u smeru ka Crvenom krstu već jako dugo zabranjeno kretanje teških vozila uključujući i autobuse i trolejbuse. Ako se napamet segmentno tu ubaci "Žuta traka" i na Plavom mostu ostavi samo 1+1 za kola, pomaže se za par (jako važnih) linija i hitnu pomoć, ali se razvija kolaps širih razmera. Ne postoji prečica da se zaobiđe razvoj nadvožnjaka i petlji istočno od Autokomande, a za razliku od metroa, širenje starih i gradnja novih petlji u toj zoni je ekonomski dostupna. Ovde konkretno: 1) Treća mostovska konstrukcija istočno sa biciklističko/trotinetskom trakom širine 3m + 2m za pešake. 2) Kada se pusti treća mostovska konstrukcija, druga se remontuje gde je (građevinski) popustila za javni prevoz + hitna pomoć/vatrogasci/policija. 3) Širenje Vojislava Ilića do Ustaničke, rekonstrukcije raskrsnica.
Deo Vojislava Ilića kod Medakovića 2 i Medakovića 3 neće biti ozbiljno zagušen dokle god se ne spoji Trošarina i Jerković širom saobraćajnicom, a tada, ako se odmah ne predvide žute trake, čeka nas Trošarina na kojoj i automobili i autobusi zajedno stoje. Ali, za ceo taj potez od Medakovića 2 do Trošarine i Rakovice zdrav koncept je 2+2 kola, 1+1 javni prevoz, 1,5m+1,5m za bicikl, minimalizacija mogućih levih skretanja, mnogo traka pred semaforom.
- Bulevar od Skupštine do Vuka
A od Skupštine do Terazija? Da tu su dve ključne autobuske linije 26 i 27, bilo bi dobro da bar negde ne zakače zastoje, ali 2+2 za javni prevoz je malo mnogo (sa izuzetkom pretrpanih stajališta tipa Sajam). Tramvajska baštica je od Pravnog do Vuka tu opet najzagušeniji deo tramvajske mreže. Koraci su sledeći:
1) Makedonska-Svetogorska-Majora Ilića-Kraljice Marije autobuski (trolejbuski) pravac sa žutom trakom, pri čemu se Svetogorska pretvara u jednosmernu za kola u smeru Takovske, dok su druga i treća traka samo za javni prevoz. Za 26 i 27 obavezno stajalište na presecanju sa Takovskom.
2) Tramvajska trijangla kod Poštanske štedionice. Tuda se usmerava linija 3. Linija 12 se deli na 12 i 12l sa Čukarice samo do Tašmajdana sa neizmeničnim polascima do Tašmajdana i Omladinskog stadiona. (recimo 12 i 12l na po 15 minuta interval, opšti interval Tašmajdan-Čukarica 7-8 minuta).
3) Produžiti tramvaj od Tašmajdana do centra grada, za pre svega liniju 6 Centar-Smedervski put i Centar-Omladinski stadion.
Ustanička se takođe ne može rešiti "sa kantom farbe". Tamo se uglavnom prenose čopovi sa nekih drugih zagušenih delova mreže. Za raskrsnicu sa Kruševačkom treba podvožnjak na pravcu Ustaničke 1+1, koji nema imati žutu traku, ali zbog njega bi celoj Ustaničkoj trebala srednja žuta traka (kao u Vojvode Stepe). To je i jedina mogućnost da se bez nekih težih i složenijih intervencija poboljša situacija na pravcu Kruševačke. Nova petlja Dušanovac je neophodna svakako (takođe sa žutim trakama), ali Kruševačka se sigurno neće širiti. Za sam kraj Ustaničke je takođe nedovoljna kanta farbe. Autokomanda takođe bez investicija nema mogućnost za efikasniji GSP, ali i žuta traka do i posle petlje svakako pomaže.
Kao i Plavi most, kritična infrastruktura na kojoj bi ta mera izazvala katastrofu. Dosta se može uraditi pametnim korišćenjem koloseka. Što je jako zanimljivo, sada smo od toga dalje nego za vreme Đilasa sa jednim kolosekom.
Kao i Bulevar od Skupštine do Vuka. Već imamo tramvaj, sa kojim treba da uradimo nešto bolje i pametnije. Ja sam zato i sugerisao tramvaj Mostar - Prokop i Hajat - Mihajla Pupina obavezno - Zemun obavezno pokrivajući kružni tok kod Opštine Novi Beograd. Takođe drumsko-železnički Most Milutina Milankovića na mestu Starog železničkog mosta, pri čemu se kola potpuno ukidaju na Starom savskom mostu, te rekonstrukcija Slavije i Savskog trga sa funkcijom cilja skraćenja pešačkih kretanja u bezstepeničnoj varijanti, efikasnijeg javnog prevoza, jednostavnijih i bržih presedanja. Tramvaj Mostar-Autokomanda je tu važan da se skine 12 iz Nemanjine (preusmeri preko Prokopa i Karađorđevog parka), 7 preusmeri na Slaviju, a 9 preusmeri za Zemun preko Slavije, poveća dužina tramvajskog voza i učestalost.
Odnosno, u Beogradu ima jako malo mesta gde se kvalitetno rešenje izdvajanja javnog prevoza u odnosu na kola može rešiti "kantom farbe" (osim tamo gde je Gangula ukinuo). Sve ostalo zahteva ozbiljne rekonstrukcije, ali koje su finansijski dostupne i isplative.