Železnička škola u Beogradu ugovorom se obavezala da obezbeđuje stručni kadar za kompaniju u inostranstvu
Državnim novcem školuju mašinovođe za firmu u Nemačkoj
Povodom slučaja potpisivanja ugovora o saradnji između Železničke škole u Beogradu i nemačkog privatnog železničkog preduzeća koji će mu obezbediti mašinovođe iz naše zemlje, domaća stručna javnost smatra da je to neracionalan i nelogičan potez.
Naime, Železnička škola u Beogradu potpisala je ugovor o saradnji sa nemačkom kompanijom Lenderban u cilju modernizacije nastavnih sredstava, tehnike i učila te škole. Ministarstvo prosvete Srbije saopštilo je da saradnja sa kompanijom Lenderban predviđa i podršku u realizaciji praktične nastave i saradnju u obrazovanju stručnog kadra.
Prema pisanju nemačkih medija, sporazum je od obostrane koristi, a Lenderbanu će obezbediti stručni železnički kadar, pre svega mašinovođe, kojih je sve manje i za kojima vlada velika potražnja. Železničke kompanije u toj zemlji već duže vreme imaju velike poteškoće da popune prazna mesta u upravljačkim kabinama lokomotiva. Samo javnom preduzeću Nemačke železnice nedostaje širom zemlje više od 700 mašinovođa, zbog čega na pojedinim lokalnim relacijama putnike već mesecima umesto vozova prevoze autobusi.
Ekonomski analitičar Branko Pavlović kaže za Danas da je to potpuno pogrešan potez jer bi država trebalo da školuje kadrove za našu železnicu, a ne za strane kompanije.
– Svesni smo da su naše železnice u lošem stanju, vozovi često iskaču iz šina što je jasan pokazatelj da i nama nedostaju stručni kadrovi. Shodno tome potpuno je besmisleno i porazno da u takvoj situaciji mi motivišemo naše učenike da odlaze da rade u inostranstvo. Odgovorne države i školske vlasti ne postupaju tako, odnosno ne stvaraju radnu snagu za Nemačku već za svoje potrebe – navodi naš sagovornik. On dodaje da Nemačka i u drugim zemljama na slične načine pokušava da dođe do nedostajuće radne snage.
– Međutim ne vidim koji je interes države Srbije da Nemačkoj asistira u tom pogledu naročito ako znamo da je stručni kadar, pa tako i mašinovođe, izuzetno potreban i našoj železnici. Potpuno apsurdan način razmišljanja od kojeg bi nadležni u Srbiji morali da odustanu jer država od toga ima samo štetu – smatra Pavlović.
LJubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu takođe kaže da je nelogično da naše škole stvaraju kadrove za strane kompanije.
– Podrazumeva se da se u Srbiji državnim novcem učenici školuju da se strukom bave u svojoj zemlji. S te strane je ugovor između Železničke škole i nemačke kompanije loša stvar. Moramo da budemo iskreni i realni pa da kažemo da je to logičan korak dalje nakon što smo se opredelili za dualno obrazovanje koje takođe ima za cilj da se obezbedi radna snaga za strane investitore. Nemačka sa svoje strane želi da sa što manje novca dođe do nedostajućih stručnih kadrova. Zbog toga kompanije iz te zemlje i potpisuju takve ugovore – objašnjava Savić.
On ipak dodaje da potpisani ugovor donosi neke beneficije kako školi tako i učenicima.
– Škola će dobiti moderniju opremu i učila što će joj svakako koristiti a učenici priliku da imaju praksu u Nemačkoj. Deo njih se iz određenih razloga neće odlučiti da ode iz zemlje a znanje koje su stekli će im ostati. Oni koji se pak odluče da odu će to učiniti bez obzira da li ugovor o saradnji između škole i nemačke kompanije postoji ili ne. Prema tome ne može se konstatovati da ne postoji određena korist i za našu stranu – zaključuje naš sagovornik.