Потписан Уговор за хитну обнову железничке инфраструктуре у Србији са ЕБРД
У Влади Србије данас је потписан Уговор за хитну обнову железничке инфраструктуре у Србији,
којим је предвиђено задуживање код Европске банке за обнову и развој (ЕБРД) у износу од 50 милиона евра.
Овај документ потписали су Министар грађевинарства саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић, регионални директор ЕБРД-а за Западни Балкан Матео Колањели и вршилац дужности директорка "Инфраструктуре железнице Србије" Јелена Танасковић.
Kако је рекао Весић,
данас потписани уговор значи да ће се утрошити додатних 50 милиона евра у рехабилитацију око 200 километара постојећих пруга у Србији.
"Колико је то важно за нас, односно за инфраструктуру и генерално за министарство, најбоље показује податак да ми годишње рехабилитујемо од својих средстава око 100 километара пруга и на то трошимо између 20 и 30 милиона евра. Сада ћемо значи само кроз овај уговор дуплирати број километара пруга које треба да реконструишемо", рекао је он.
Министар је навео да у Србији има скоро 3.400 километара пруга и да је реконструкција неопходна на многим километрима.
"Управо ћемо кроз овај пројекат реконструисати оне путне железничке правце, који нису предмет великих пројеката, значи модернизације и електрификације, а које су важне, јер комплетна железничка мрежа треба да буде реконструисана и доведена у стање да напросто може да се користи", рекао је Весић.
Према његовим речима, у последних неколико година, посебно седам или осам, није се много улагало у одржавање постојеће не само железничке већ и путне и сваке друге инфраструктурне мреже, и зато сада имамо ситуацију да нас реконструкције коштају много више него да смо редовно одржавали мрежу.
"Зато припремамо модеран закон о одржавању инфраструктуре, какав постоји у неким земљама ЕУ, где ћемо обавезати сваког управљача, колико мора новца из буџета да издваја за одржавање и снимање стања инфраструктуре. На тај начин ћемо имати тачан преглед стања и на време моћи да улажемо новац у одржавање, што ће значити мање новца за реконструкције", рекао је министар грађевинарства саобраћаја и инфраструктуре Србије.
Како је објаснио, инсистираће се на томе да свако предузеће одваја више новца за одржавање инфраструктуре, посебно и због тога што већ ове године у саобраћај улази и нових 108 километара брзе пруге, које је такође неопходно одржавати.
Весић је подсетио и да је новац из уговора данас потписаног ЕБРД већ била наменила Србији за друге намене, али да је у октобру прошле године у разговору са представницима те банке, који су, како је нагласио, разумели потребу Србије и прихватили да та средства буду преусмерена у хитну реконструкцију постојећих пруга.
"Захвалан сам ЕБРД, захвалан сам инфраструктури, Министарству финансија и свима који су дали своју допринос да данас дођемо до овде и да имамо ових додатних 50 милиона евра за реконструкцију постојећих пруга", рекао је Весић.
Он је додао и да ће од овог уговора корист имати и привреда, јер како је истакао што су наше пруге боље, више ће се користити за карго саобраћај који доноси највећи приход, а омогућиће и комфорнији живот људима који живе покрај пруга, јер ће возови моћи да иду и брже и сигурније.
Регионални директор ЕБРД-а за Западни Балкан Матео Колањели рекао је новинарима да је циљ данас потписаног уговора унапређење, безбедности, инфраструктуре и железничког система.
"Ово је један важан део нашег рада. Ми смо у међувремену имали 16 пројеката у Србији у вредности од једне милијарде евра и овај посао је такође део нашег стратешког фокуса. Врло је значајно што ће реализација овог уговора у великој мери утицати на унапређење транспорта роба у железничком саобраћају", рекао је Колањели.
Он је нагласио и да је за ЕБРД поред финансијског аспекта посла, значајно и унапређење безбедности и уопште смањење свих последица климатских промена са којима се у данашње време суочавамо.
"Циљ нам је да унапредимо стабилност сектора и да радимо и да допринесемо томе да се Србија приближи ЕУ", рекао је Колањели и додао да је ово први корак у том правцу.
Циљ Пројекта рехабилитације и одржавање пруга, за који је одобрено задуживање код ЕБРД за Хитну обнову железничке инфраструктуре Србије у износу до 50 милиона евра, како је данас наведено је одржавање магистралних и регионалних пруга, унапређење квалитета железничке инфраструктуре и њено довођење у функционално стање којим се омогућава безбедно одвијање железничког саобраћаја,
У циљеве спада и смањење ризика од акцидената, повећање безбедности путничких и теретних железничких услуга, одржавање колосека, као и повећање брзина и пропусне моћи пруга.
Деонице пруга које ће бити обухваћене овим пројектом су у највећој мери оне на којима је евидентиран већи број незгода, односно исклизнућа кола и то су Ранжирне станице Београд "Б" и "А" (Ресник и Раковица), затим Распутнице "Б", "К" и "К1"(Јајинци), деоница Јајинци-Мала Крсна-Велика Плана, Београд центар-Панчево-Вршац, као и Ресник-Пожега-Врбница-државна граница, али и Лапово-Краљево.
Пројекат се односи и на деонице Рума-Шабац-Распутница Доња Борина-државна граница-(Зворник Нови), Платичево-Распутница "1"-Распутница"3"-Штитар, Смедерево-Мала Крсна, затим Мала Крсна-Бор-Распутница"2"- Вражогрнац, али и деонице Ниш,Црвени Крст-Зајечар-Прахово -државна граница, Панчево-Зрењанин- Кикинда, Суботица-Богојево-државна граница,Нови Сад-Оџаци-Богојево и Нови Сад, распутница Сајлово-Римски Шанчеви-Орловат.
Истакнуто је и да ће пројекат спровести "Инфраструктура железнице Србије".
Танасковић: Србија се окренула развоју железничке инфраструктуре
Вршилац дужности директора Инфраструктуре железнице Србије Јелена Танасковић изјавила је да данас потписани Уговор о за хитну обнову железничке инфраструктуре у Србији, којим је предвиђено задуживање код Европске банке за обнову и развој (ЕБРД) у износу од 50 милиона евра, најбоље показује колико се Србија окренула развоју железничке инфраструктуре.
"Као што је и сам председник Србије Александар Вучић најавио, следећи ниво, којим ћемо се у наредном периоду бавити је развој железничке инфраструктуре и то је од изузетног значаја, јер потпуно мења животе између градова и то више не представља никакву препреку", рекла је она.
Танасковић је навела да данашњи уговор са ЕБРД предвиђа реконструкцију 194 километара пруга на више од 15 деоница и кредит у износу од 50 милиона евра ће бити искоришћен у овој и наредној години.
Она је нагласила и да је уговор о зајму и извођењу пројекта за обнову инфраструктурне железничке мреже који су данас у Влади Србије потписали Министар грађевинарства саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић, регионални директор ЕБРД-а за Западни Балкан Матео Колањели и она, доказује да држава и поред изградње брзих пруга за брзине преко 200 километара на сат не запостављамо ни стару постојећу мрежу.
"Овим показујемо колико смо се ми заправо окренули према развоју железничке инфраструктуре", рекала је она новинарима у Влади Србије.
Танасковић је подсетила и да је недавно тестирање деонице Нови Сад - Суботица показало да из Новог Сада до Београда може да се дође за 36 минута и да апсолутно нема никаквих препрека да се живи у једном, а ради у другом граду.
"То је само један мали сегмент онога што нам брзе пруге доносе, али генерално и обнова и повезивање и старе инфраструктурне мреже. Зато ћемо и у наредном периоду радити на томе, али и обнављаћемо комплетно стару инфраструктуру", нагласила је она.