Srpske železnice traže od Kine kredit od 400 mil EUR
Ponedeljak, 14. 04. 2014.|16:52 | Izvor: Tanjug
http://www.ekapija.com/website/sr/page/ ... 00-mil-EUR
"Železnice Srbije" su zainteresovane za dobijanje kineskog kredita vrednog oko 400 mil EUR za modernizaciju železničke infrastrukture u Srbiji, koji bi se otplaćivao izvozom srpske robe u Kinu, izjavio je u Beogradu generalni direktor srpskih železnica Dragoljub Simonović.
On je na sastanku sa delegacijom kineske kompanije "CMEC" (China Machinery Engineering Corporation) rekao da bi železnice čitav projekat mogao da bude dogovoren do septembarske posete predsednika Kine Srbiji, saopštile su "Železnice Srbije".
Srpske železnice bi tako modernizovale regionalne pruge, a domaćoj privredi i državi bi omogućile povećanje proizvodnje i izvoz naših proizvoda u Kinu.
- Vrednost kredita koji bi smo obezbedili na taj način mogla bi biti oko 400 mil EUR, a zavisila bi od količina robe koje možemo da ponudimo Kini - rekao je Simonović.
Tim sredstvima bi se obavila rekonstrukcija i elektrifikacija pruge Lapovo - Kraljevo, zatim modernizacija regionalnih pruga Mala Krsna - Požarevac - Zaječar - Prahovo pristanište i Mala Krsna - Smederevo, koje karakteriše sve veći obim prevoza i luke u Prahovu i Smederevu.
Takođe, izgradnja terminala na pruzi Koridora 10 od Novog Sada, preko Beograda do Niša i izgradnja pruge od glavnog grada do aerodroma Nikola Tesla, rekao je Simonović.
On je istakao da su "Železnice Srbije" prve i do sada jedine inicirale ovakav vid partnerstva i međunarodnog kreditiranja razvojnih projekata i da su slični razgovori već vođeni sa mađarskim partnerima za modernizaciju voznih sredstava.
- S obzirom da se iz postojećih kredita finansira modernizacija železničke infrastrukture na koridorima 10 i 11, iz kineskog kredita bi se mogle finansirati modernizacija i elektrifikacija regionalnih pruga u Srbiji, za čim imamo izuzetno velike potrebe. Za realizaciju ovakvih projekata, neophodna je saglasnost i saradnja srpskih ministarstava za finansije i privredu - rekao je on.
Predstavnici kineske kompanije CMEC, na čelu sa šefom njihovog predstavništva u Srbiji Li Ksuekviangom (Li Xueqiang), podržali su ideju da se kineski kredit, koji bi bio odobren za modernizaciju srpskih železnica, otplaćuje izvozom srpskih proizvoda u Kinu i predložili da se što pre na državnom nivou organizuju odgovarajući sastanci i potpisivanje neophodnih memoranduma ili okvirnih ugovora.
Kako su istakli, od 2011. vode se pregovori o saradnji sa srpskim železnicama o realizaciji ovog posla, ali je problem bio nedostatak sredstava, pa se mogućnošću otplate kredita izvozom srpskih proizvoda u Kinu stvaraju uslovi za ovaj projekat.
Ta kineska kompanija u većinskom je vlasništvu kineske vlade i ima finansijsku podršku kineske države, a do sada je u Srbiji investirala oko 1,1 milijardi dolara u Termoelektranu Kostolac.
Simonović se, na odvojenom sastanku, susreo sa delegacijom još jedne kineske kompanije CCECC (China Civil Engineering Construction Corporation).
Na sastanku je bilo reči o modernizaciji pruge Novi Sad - Subotica, za šta je potrebno obezbediti oko 870 miliona evra i dalje ka Budimpešti, a na inicijativu srpskih železnica bilo je reči i o rekonstrukciji pruge Ruma - Šid.
Prema Simonovićevim rečima, uslovi obezbeđivanja kreditnih sredstava i mogućnost da se iz njih finansira izrada projektne dokumentacije, ali i značajno angažovanje srpske privrede neophodni su preduslovi "Železnica Srbije" za uspostavljanje bilo kakve saradnje na ovom poslu.
Kineski partneri predložili su saradnju inženjerskih timova Kine sa srpskim i mađarskim stručnjacima, ali i zajedničke aktivnosti na obezbeđivanju potrebnih finansijskih sredstava za realizaciju ovih projekata.