[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=806306#p806306:12czkrhk je napisao(la):
Boki123 » Wed Dec 23, 2020 11:33 am[/url]":12czkrhk]BG:voz je najavljen da će ići na 10 minuta u špicu, što bi svakako olakšalo presedanje na njega. Što se tiče Pazova, da li postoji neki parking okolo gde ljudi mogu da se parkiraju (Park and Ride), koliki je kapacitet parkinga za bicikle i poslednje, koje rute i kojim taktom bi mogle da idu neke hipotetičke autobuske linije (nisam iz Pazova, pa ne znam kakvi su tokovi putnika itd)
Iskreno, meni
BG voz na 10 minuta ovako subjektivno deluje dosta teško za izvesti. Ako imamo BG voz koji ide sporije i stoji na svakoj stanici na 10 minuta, koliko mi realno možemo provući tu vozova koji ne staju na svakoj stanici odnosno ostalog železničkog putničkog saobraćaja?
To je do sada funkcionisalo ovako: Nailazi regio voz iz Šida ili Novog Sada u Batajnicu, izlaze putnici, onda je pauza od nekih 6-12 minuta otprilike (dok regio uzmakne uz prugu dalje) i onda kreće BG voz. U drugim slučajevima ako se pogode okolnosti zbog kašnjenja npr., stigne regio u stanicu, BG voz odmah krene, onda regio čeka da BG voz uzmakne tih nekih 6-12 minuta (otprilike) i onda on ide za njim. Kada ubacimo u računicu različite brzine i stajanje na različitim stanicama, potrebno je više lufta ostaviti. Uz modernu signalizaciju, dobru organizaciju, izuzetno dobre redove vožnje i planove kako se nadoknađuju slotovi u slučaju kašnjenja, moglo bi se to ostvariti. Ono što u meni budi skeptika je što sa BG Vozom na 10 minuta, mi imamo de facto neki voz na svakih 5 minuta, kada se uračuna i obična železnica, i to različitih rangova. A to mi deluje kao naučna fantastika trenutno za SrbVoz. Voleo bih da me opovrgnu.
Što se tiče
parkinga za automobile u Pazovama, on nije problem iz više razloga. Prvo treba reći da se u okviru rekonstrukcija stanica u obe Pazove rekonstruiše i stanični plato uz izgradnju parkinga za 60 automobila na svakoj stanici. To jeste dobra stvar, ali ono što je ovde velika prednost je što su obe železničke stanice na samom kraju naselja, tako da ima puno prostora u neposrednim okolinama stanice. Postoje neiskorišćene rezervisane površine u vlasništvu železnica, u vlasništvu države, razne zelene površine (koje nisu toliko dragocene kao u gradu odnosno može se žrtvovati malo travnjaka za parking uvek), itd. Sve zavisi od kreativnosti vozača koji bi želeli da se parkiraju. Na obe lokacije se može parkirati više stotina automobila, dok u Staroj Pazovi kada bismo baš silovali okruženje automobilima moglo stati možda i do 1000, što se neće nikad desiti. Tako da mesta za automobile ima.
A što se tiče
parkinga za biciklove, on je do sada uvek postojao, ali u projektu nisam uspeo naći kakav će biti u novom obliku. Kakav god da bude, to je nešto što se lako nadomesti jer tu nije potrebno puno, samo nešto za šta možeš da vežeš bajs i to je to. A ako nema dovoljno mesta na određenim stalcima, ljudi se brzo snađu, počnu vezivati za stubove, oluke, druge biciklove (ako poznaju vlasnika i kada će mu trebati), šta god im padne pod ruku. Bilo bi pametno da naprave ogromne stalke i da budu natkriveni i pod nadzorom. To bi stvarno stimulisalo još više ljude. Meni su npr. jedan od biciklova maznuli baš na železničkoj dok je policijski auto bio parkiran na par metara od njega a policija bila unutar stanice. Dobro, na štajgi se zato uvek ostavlja neki najkršniji ispravni bajs koji imaš, ali opet... takve sitnice su bitne.
Što se tiče
lokalnih linija, tu je stvar malo kompleksnija. Par faktora prvo treba uzeti u obzir:
- oba naselja sama po sebi imaju mali broj stanovnika, pogotovo naspram naselja u gradu
- uz manji broj stanovnika, imaju i mnogo manju gustinu odnosno većinu naselja čine kuće uz zgrade samo u centru
- ne postoje neka masovna kretanja u isto vreme ka istom mestu. Takva kretanja su obično rezervisana za industriju, a oni već imaju organizovan prevoz
- uz te mane postoji prednost da naselja nisu preterano velika i nemaju previše gužvi, tako da su kružne linije izvodljive
Kada se to uzme u obzir, istakao bih da bi postojanje fider linije unutar samih naselja bilo zaslužno za privlačenje najvećeg broja novih putnika. Neko ko živi na 3km od železničke, a neće ili ne može da pešači/vozi bicikl ili nema auto, njemu bi to puno značilo. Rekao bih da takvih ima puno. A izvuklo bi i iz automobila dosta ljudi, jer dosta ljudi racionalizuje ako moram da sednem u auto da idem do železničke, onda mogu da odem već i u Beograd.
Rešenje bi bile za početak
minibus kružne linije po ugledu na 700 u Batajnici, koje bi bile usklađene sa vozom. Znači da dovode ljude npr. na polazak voza u 7:00, itd. I tako ih organizovati. Onda vremenom povećavati broj polazaka i pratiti tržište. Takva jedna kružna linija u svakom naselju bi bila sigurno korišćena i za druge stvari osim železnice, samo ako se dobro izvede. To bi opština morala da organizuje i propagira, a tamo trenutno dominira Lastin lobi, tako da je to problem.
Da opština želi nešto ovakvo da izvede, samo na drugi način, se može videti i kroz planske dokumente gde se već puno godina planira preseljenje/građenje glavnih mesnih autobuskih stanica i u Staroj i u Novoj Pazovi tačno pored železničkih stanica. A to bi onda značilo da tu završavaju i sve Lastine linije iz obližnjih sela, da tu moraju proći i sve linije za Beograd i Novi Sad odnosno indirektno biti feeder-i samoj železničkoj stanici. Onda bi linija npr. za Beograd, za Novi Sad, za Banovce, morala u jednom prolazu zakačiti i centar naselja i železničku. A takve linije su već česte. Za obližnja sela bi to mnogo olakšalo presedanje koje je sada gotovo nezamislivo, a za Pazovčane bi stvorilo "gradski". Naravno, Lasta se protivi tome i njih niko ne može naterati da menjaju svoje linije ili sele svoju stanicu. A isto tako niko ne sme da se usudi da raskine sa njima ugovor ili uvede drugog prevoznika jer će ga Lastin lobi uništiti.
Ne znam šta bi moglo promeniti situaciju sa lokalnim feeder-ima odnosno koja sila je potrebna da bi se Lasta prisilila na nešto. Ceo život gledam ovu tragikomediju a od 1998. aktivno slušam priču kako će Lasta biti prodata, kako "samo što nije". I iskreno, poznavajući političku i društvenu situaciju, nisam optimista. Čak i da se proda nekom privatniku, opet će "neko" da stoji i iza njega, i bojim se da ne uđemo u vrzino kolo. Ova brza pruga je jedino što daje tračke svetlosti i nadu da će se nešto promeniti tj. da će tržišno nadjačati drumski lobi, što će omogućiti manjim lokalnim samoupravama da malo odahnu i uspostave kontrolu nad lokalnim javnim prevozom po interesu građana, a ne prevoznika.