Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Da li ima neko projekte stajališta na pruzi ka aerodromu, kako će izgledati itd.
 
Е ово је прво саопштење Грађевинског факултета која је спорно и помало тендециозно и доводи у забуну. Као одговорно лице за контролу идејног пројекта конструкције професор Спремић свакако сноси део одговорности и то немали. То што је у питању почетна фаза идејног пројекта и што се њоме не изводи грађевинска дозвола није никаква олакшавајућа околност, напротив.

Могуће да грешим али прилично је извесно да је већ идејна фаза пројекта конструкције била спорна. На основу чега су уопште радили идејни пројекат конструкције ако није било испитивања постојећег стања исте? Шта је са пројектом постојећег стања? Ако је постојеће стање коснтрукције изостављено да ли је у тој идејној фази пројектовања конструкције макар наведено да се постојеће стање мора испитати пре израде ПГД-а?

Не знам како је конкретно та процедура дефинисана у Закону о планирању и изградњи али сва је прилика да се кључна грешка провлачи баш од те идејне фазе па по вертикали кроз све наредне пројектантске а потом и извођачке фазе.

Две године су акали и изводили којекакве радове по објекту и конструкцији о којој представу нису имали у каквом је стању а конструкција је била у десетој години изван дефинисаног рока трајања. Ту има одговорности за сваког који је својим учешћем, ауторитетом и позивом учесзвовао на било чему у вези ове станице а да није уочио а потом и алармирао све на овај очигледан немар и аматеризам.

Оно, нисам се ни сећао тога али неко је цитирао мој пост овде од пре годину и по дана где изражавам бојазан што вршљају по конструкцији станице а од увида у пројекат имам беобилд слике са градилишта. А тамо плејада инжењера, угледних професора, др наука итд потписивали којешта, били плаћени и у законској обавези да савесно одраде свој део посла а заправо давали легитимитет тоталном јавашлуку.
 
Poslednja izmena:
А тамо плејада инжењера, угледних професора, др наука итд потписивали којешта, били плаћени и у законској обавези да савесно одраде свој део посла а заправо давали легитимитет тоталном јавашлуку.
Bravo!
 
@Delija
Dve ključne stvari su bitne za profesora Spremića:
  • Kod izvođenja radova na postojećim objektima, idejni projekat mora da sadrži prikaz postojećeg stanja, utvrđenog na osnovu arhivskog projekta, uz obavezno referisanje na taj projekat. Ako arhivski projekat ne postoji, koristi se snimak postojećeg stanja. To nije urađeno u slučaju rekonstrukcije stanice, što je greška.
  • Idejni projekat ne podleže tehničkoj kontroli.
Spremić je bio angažovan kao stručna kontrola od strane investitora (Železnica), ali to nije odgovorna funkcija poput tehničke kontrole i nema istu pravnu težinu. Stručna kontrola pomaže investitoru da proceni kvalitet projekta, ali nema pravnu odgovornost. Zeleznica moze privatno da tuzi Spremica ako nije dobro uradio posao koji je ugovorio sa njima, ali ne moze VJT da ga goni.

Bez obzira na to kako je obavljao svoj posao, on ne može biti pravno odgovoran, i to mora biti jasno. Ako bismo hapsili ljude koji nemaju pravnu odgovornost, mogli bismo uhapsiti pola CIP-a, sve koji su učestvovali u projektu, interne revizore, majstore i mnoge druge. Zakon jasno definiše ko može biti odgovoran kada dođe do incidenta na gradilištu:
  1. Odgovorni projektanti
  2. Tehnička kontrola
  3. Odgovorno lice za izvođenje radova
  4. Odgovorno lice u pravnom licu koje izvodi radove
  5. Nadzorni organ na gradilištu
  6. Odgovorno lice u pravnom licu investitora
Naravno, odgovornost se procenjuje u zavisnosti od situacije. Kao što sam ranije pisao, u slučaju materijalne štete ili povrede radnika odgovornost dele subjekti od tačke 1 do 5, dok u slučaju ako otvorite gradiliste za javnost i neko od korisnika pogine na gradilistu odgovornost snosi 100% investitor za smrt korisnika (tačka 6).
 
Spremic je tu ubacen da se "pusti krv" da se kazni GRF jer osim Baneta Ivkovica nema mnogo profesora koji su blisku SNS za razliku od FTN. A GRF im je zasmetao jos od kritike trase metroa.

 
Poslednja izmena:
Znate sta je najveci problem, kod nas realno ovo sto je napravljeno nije potroseno ni tih 4-5, vec jedno 2-3m po km, a ostalih 6-7 je pokradeno.

Svako ko je radio na projektu, ili sad radi na odrzavanju sto pruge, sto samih vozova ce vam reci da je cela pruga uradjena lose.
U Cortanovcima je bio cirkus sa izmisljenim klizistem kako bi se nakralo para na sanaciji klizista kog ni nema.
Skoro celom trasom postoje problemi sa donjim slojem trase, sleganjem pruge i nepravilnom geometrijom koju svako ko sedne u voz moze da oseti koliko se trese i lupa na nekim deonicama.
Skretnice imaju probleme skoro u svim stanicama.
Podvoznjaci i nadvoznjaci imaju pukotine, nisu dovoljno siroki, vec su neki bili popravljani i rekonstruisani i krpljeni posle godinu-2.
Stanicne zgrade prokisnjavaju, raspadaju se, otpadaju ukrasne ploce i sta sve ne.
Sami vozovi su premali za broj ljudi i jedva uspevaju da isprate rasporede posto fali garnitura za rezervu.

I tako se radi sve kod nas i pitanje kolko ce se desiti jos nesreca i koliko bi vremena i novca bilo potrebno da neko uzme i pregleda i sanira sve javne projekte koji su uradjeni zadnjih 20 godina na taj nacin.
Клизиште у Чортановцима, у Михаљевачкој шуми, је познато од вајакда и није измишљено. И стара пруга је имала проблема са тим клизиштем.
Слажем се да се могу приметити проблеми попут љуљања и дрмусања током вожње. Део тих проблема је био решен када је рађено брушење шина. Очигледно је да треба поновити тај поступак.
Скретнице имају проблем приликом промене времена. Оне имају летње и зимско штеловање и приликом осцилација температура, долази до проблема. Има и проблема са грејачима тј. не активирају се сви иако би требало. То са скретницама и грејачима је и до одржавања које је код нас свуда слабо.
Када је рађен ремонт деонице Чортановци - Петроварадин, на тој деоници је било и редовног одржавања тј. подбијања пруге на сваких 6 месеци, касније и једном годишње. На новој прузи се само санирају критичне тачке, а није ми познато да је било редовног одржавања целе трасе.
 
Za linijske objekte podleže. Svi stanični objekti se rađeni u okviru projekta rekonstrukcije pruge.

To je tacno, ali konkretno Idejni projekat konstrukcije rekonstrukcije i adaptacije stanične zgrade u stanici Novi sad nije imao tehnicku kontrolu:

ИДП Идејни пројекат - 2/9.1.1. Пројекат конструкције реконструкције и адаптације станичне зграде у станици Нови сад (LINK)

1739128696550.png
 
@Delija
...
Spremić je bio angažovan kao stručna kontrola od strane investitora (Železnica), ali to nije odgovorna funkcija poput tehničke kontrole i nema istu pravnu težinu. Stručna kontrola pomaže investitoru da proceni kvalitet projekta, ali nema pravnu odgovornost. Zeleznica moze privatno da tuzi Spremica ako nije dobro uradio posao koji je ugovorio sa njima, ali ne moze VJT da ga goni.
...
Upitno je ovo što pišeš. Ja sam razumeo da je bio deo revizione komisije pri ministartsvu koja kontroliše projekte.
Čak i saopštenje fakulteta kaže da je on bio izvestioc republičke revizione komisije. Pitanje je ako je on bio izvestilac što nije optužen i član komisije koji je radio na oceni projekta.

 
Spremic je tu ubacen da se "pusti krv" da se kazni GRF jer osim Baneta Ivkovica nema mnogo profesora koji su blisku SNS za razliku od FTN. A GRF im je zasmetao jos od kritike trase metroa.

Знамо за исправан став ГРФ-а према снс-ежис метроу али овде се држим саопштења. Саопштење где се са професора скида одговорност јер је у питању идејни пројекат конструкције је заиста чиста демагогија и довођење јавности у заблуду. Ако је истина да по закону не постоји правна одговорност за оног који је контролисао почетну фазу пројекта конструкције онда ће га суд и ослободити. Само, то ми онда звучи као правна рупа коју треба елиминисати а не давати саопштење које аболира потенцијалног кривца.

Такође, твој став да је одговорност 100% на онима који су отворили станицу заиста није тачан (ако сам добро разумео шта си написао?). Јасно је да реконструкција рађена без адекватног пројекта постојећег стања, нити било каквог испитивања стања конструкције што је непрофесионално, неодговорно и заправо сулудо за један такав објекат.

Имамо само једног инжењера који је упозорио на стање конструкције а то је једна поражавајућа чињеница. 1 од пар десетина инжењера који су учествовали у већој или мањој мери на пројекту. Притом, он није био ни задужен за конструкцију јер је инжењер геологије.
 
Poslednja izmena:
Upitno je ovo što pišeš. Ja sam razumeo da je bio deo revizione komisije pri ministartsvu koja kontroliše projekte.
Čak i saopštenje fakulteta kaže da je on bio izvestioc republičke revizione komisije. Pitanje je ako je on bio izvestilac što nije optužen i član komisije koji je radio na oceni projekta.


Nisam rekao da on nije bio deo komisije.
Rekao sam samo da izvestioci strucne kontrole nemaju krivicnu odgovornost ako je projekat los.

1739135476865.png


 
Ако је истина да по закону не постоји правна одговорност за оног који је контролисао почетну фазу пројекта конструкције онда ће га суд и ослободити. Само, то ми онда звучи као правна рупа коју треба елиминисати а не давати саопштење које аболира потенцијалног кривца.

Sud mu je odredio pritvor na osnovu nekog optuznog predloga punog neistina. Na zalost nemam poverenje da ce ga i osloboditi bez pritiska javnosti, jer su prvooptuzeni na slobodi.

Такође, твој став да је одговорност 100% на онима који су отворили станицу заиста није тачан (ако сам добро разумео шта си написао?). Јасно је да реконструкција рађена без адекватног пројекта постојећег стања, нити било каквог испитивања стања конструкције што је непрофесионално, неодговорно и заправо сулудо за један такав објекат.

Nisam pravnik, već samo iznosim svoje mišljenje, koje se zasniva na činjenici da je investitor svesno prekršio zakon puštajući stanicu u rad 15 dana nakon prijave radova. Time je direktno omogućio, promovisao, pozivao i ohrabirvao ljude da prolaze kroz gradilište, što je dovelo do toga da bude toliko zrtava. Verujem da bi nadstrešnica pre ili kasnije pala, ali da je gradilište ostalo zatvoreno za javnost 15 dana nakon pocetka prijave radova, ispod nje ne bi bilo toliko ljudi u trenutku pada. Ostali optuzeni na listi nisu bili svesni svog nedela.
 
Vratimo se na idejni projekat, to je bilo ono što je prof. Spremić gledao. U tehničkom opisu idejnog projekta stoji samo ovo, cela sveska ima 15 strana, od toga su proračuni na 3 strane i ima jedan crtež. Za ovakav nivo tehničke dokumentacije to je sasvim dovoljno. U proračunima prof. Spremić nije video ništa sporno.
Nije na prof. Spremiću niti na bilo kom članu RRK da proširuje obim radova iz idejnog projekta jer je on proistekao iz projektong zadatka.
Da skratimo, ako ja odlučim da na svojoj kući menjam staru drvenu stolariju novom PVC stolarijom, i neko mi uradi idejni projekat za to, ni jedna revizija mi taj projekat ne može osporiti sa pitanjem a zašto nisi predvideo da saniraš terasu ili krov. Evo slike ekrana tehničkog opisa iz idejnog projekta.

1739175167279.png
 
Имамо само једног инжењера који је упозорио на стање конструкције а то је једна поражавајућа чињеница. 1 од пар десетина инжењера који су учествовали у већој или мањој мери на пројекту. Притом, он није био ни задужен за конструкцију јер је инжењер геологије.
Odlicno zapazanje. Kako to objasniti?
Da li je medju gradj inzenjerima u Srbiji korupcija postala normalna ili se radi o nekompetentnosti ili nezainteresovanosti?
 
taj inženjer se nalupao gluposti otprilike jednako kao i Maldini ali ko sam ja da osporavam spamovanje teme čestitim izaslanicima napržene laičke javnosti.
 
Da skratimo, ako ja odlučim da na svojoj kući menjam staru drvenu stolariju novom PVC stolarijom, i neko mi uradi idejni projekat za to, ni jedna revizija mi taj projekat ne može osporiti sa pitanjem a zašto nisi predvideo da saniraš terasu ili krov. Evo slike ekrana tehničkog opisa iz idejnog projekta.
Ми имамо контунуитет опадања стручности и транзиције стандарда, тако да све је мање одговорности и све је више изоловних пројеката. Стандарди више немају додира једни са другим, тј постоји јаз после отга када се заврши један посао а када почиње други. Тј не постоји ничија одговорност.

Стога сматрам да тржаење кривца у овом конкретном случају неће дати задовољавају резултат. И једино шта ове жртве могу да нас натерају, као друштво јесте да преиспитамо законе који су постали шупљи и више не прате процес грађења и реконструкције у свим њиховим етапама.
 
Nisam pravnik, već samo iznosim svoje mišljenje, koje se zasniva na činjenici da je investitor svesno prekršio zakon puštajući stanicu u rad 15 dana nakon prijave radova. Time je direktno omogućio, promovisao, pozivao i ohrabirvao ljude da prolaze kroz gradilište, što je dovelo do toga da bude toliko zrtava. Verujem da bi nadstrešnica pre ili kasnije pala, ali da je gradilište ostalo zatvoreno za javnost 15 dana nakon pocetka prijave radova, ispod nje ne bi bilo toliko ljudi u trenutku pada. Ostali optuzeni na listi nisu bili svesni svog nedela.
Ја нисам ни правник, нити грађевински инжењер али јесам архитекта и део аргументације из саопштења студената ГРФ јесте демагогија.

И сви ови инжењери, учесници на пројекту су свесно учествовали на пројекту реконструкције знајући да то није никаква озбиљна реконструкција већ шминкање објекта. Сад би да их кријемо иза лошег пројектног задатка, правних рупа и других формалности. Неће да може. Мој пријатељ је одбио учешће на овом пројекту увидевши да им треба само за потпис неадекватне техн. документације а потом и исто тако неадекватних радова. О томе сам баш овде писао пре око 3 године. А он је тада, момак дупло млађи од Спремића и осталих.

Оно што је сада јасно јесте да постоје две опције када је у питању њихова одговорност:

1. Потписивали су и давали легитимитет тако траљавој "реконструкцији" незнајући ништа
о конструктивном систему објекта. У том случају Спремић ако и не буде осуђен заслужује моментални губитак звања професора.

2. Потписивали су и давали легитимитет тако траљавој "реконструкцији" познајући конструктивни систем објекта али их је једноставно није било брига за безбедност будућих корисника у шта ми је тешко да поверујем. Онда би то већ био умишљај и не желим ни да размишљам у том правцу.
з
Ђајић јесте лупетао којешта али испаде он тамо једини савестан инжењер обзиром да је једини упозорио на лоше стање конструкције иако он за то, као инжењер геологије апсолутно није одговоран. То је чињеница која понајвише не иде у прилог управо овим силним конструктивцима који учествоваше у овој фарси са трагичним исходом.
 
Poslednja izmena:
Ђајић јесте лупетао којешта али испаде он тамо једини савестан инжењер обзиром да је једини упозорио на лоше стање конструкције иако он за то, као инжењер геологије апсолутно није одговоран. То је чињеница која понајвише не иде у прилог управо овим силним конструктивцима који учествоваше у овој фарси са трагичним исходом.
Samo što Đajić nije upozoravao o stanju konstrukcije same zgrade već samo o mermernim pločama za koje je smatrao da trebaju biti zamenjene.
Pominjem opet priču da je čovek trebao da ima određenu materijalnu korist od te eventualne zamene tih ploča. Po projektu je bila predviđena samo zamena oštećenih ploča. Đajić napušta gradilište kad nije uspeo da progura tu svoju varijantu. Naravno posle pada on izlazi u javnost i govori da je napustio zbog javašluka i načina kako su se stvari radile.

Ne znam koliko je ta priča o Đajićevom pokušaju "ugrađivanja" u mermerne ploče tačna ili je samo spin u cilju njegovog diskreditovanja. Iskreno voleo bih da je spin jer ako nije onda je i on još jedna trula jabuka u toj prepunoj korpi čije jedno nezadovoljstvo proizilazi iz toga što se nije ugradio koliko je planirao.
 
Samo da je neko napisao, makar na tviteru: "Ljudi, a nadstrešnica..." Ali niko nije napisao. U Novom Sadu ima toliko građevinskih inženjera, a uz Spens, ta zgrada je simbol posleratne izgradnje grada - morali bi znati ponešto o njoj... da ih zanima poziv koji su izabrali. Da su inženjeri-koji-se-inženjerski-ponašaju (kao Đajić).

Nema tu nevinih - najmanje su nevini fakulteti. Raspad države + raspad društva = pad nadstrešnice 1.11.2024. Da se jedno od ta dva nije raspalo, ne bi ljude poklopilo sto tona betona.
 
Ako je istina da su najmanje nevini fakulteti, onda se ne može u potpunosti osloniti ni na izveštaj FTN. Kao što rekoh ranije, dovesti svetski renomirane firme da urade analizu.
 
Most na šestom kilometru buduće pruge Zemunsko Polje-Nacionalni Stadion (EXPO). Dužina mosta iznosi 25 metara i pruga će preko njega prelaziti preko lokalnog (ratarskog) puta.
20250210_115443.jpg

20250210_115108.jpg

Pogled sa mosta na trasu u pravcu Zemunskog Polja. Nazire se propust broj 3 koji je završen. Takođe su završeni i propust broj 1, kao i propust broj 2.
20250210_110804.jpg

Pogled na trasu u pravcu mosta na sedmom kilometru. U ovom polju nalaziće se stanica "Singidunum".
20250210_110849.jpg

Ponovo gradilište mosta na sedmom kilometru. Pogled na stubove 9 i 10 sa stuba 8.
20250210_143645.jpg

Pogled na stub 7 i ostatak gradilišta.
20250210_143636.jpg
 
Vrh